• Anonym (Irritation)

Nötallergiker

Blir så trött på allergiker (och i detta fall nötallergiker) som tror att dom äger hela samhället och hela tiden kräver anpassning.

Min dotter har sommarjobb i en butik och då hon har så kort lunch beroende på kunderna så brukar hon ha något enerfigivande vid kassan, och igår hade hon en påse nötter som hon åt ur.

Då kommer en kund fram till henne och säger att hon inte får äta nötter med tanke på ev nötallergiker. Min dotter hade då svarat att hon faktiskt jobbar där och bestämmer det själv. Varpå kunden hade höjt rösten och gastat att folk kan dö och att det är nötförbud i samhället och det gäller minsann också småbutiker.

Blev alldeles matt av dotterns berättelse, hon bestämmer väl själv på sin arbetsplats. En sak om det gällde sjukvård eller skola men butiker??

Herregud

• Svar på tråden Nötallergiker
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Crazy) skrev 2018-07-04 10:51:12 följande:

Nej, hon får givetvis svara som hon hjorde eftersom ägaren/chefen har sagt att det är okej. Varför ska man alls slösa ägarens /chefens tid med något som inte är aktuellt att diskutera? Om kunden inte accepterar butikens regler så kan kunden handla någon annanstans.

Du tror inte butiksägaren vill veta varför vissa kunder väljer att inte handla där? Varenda kund som ts dotter har en taskig attityd mot, är ju en kund som eventuellt kommer att välja att inte köpa nåt eller inte tänker komma tillbaka. I slutändan handlar det ju om kronor och ören, du tror inte ägaren är intresserad av det?
  • Anonym (.)

Nötallergi är en allvarlig allergi som kan vara livshotande så den ska tas med respekt. Nötallergiker är oftast väldigt känsliga, det räcker med lukten av nötter eller något som varit i kontakt med nötter för att framkalla en allvarlig allergisk reaktion. Jag tycker snarare att icke nötallergiker borde visa lite mer respekt för den är faktiskt allvarlig och folk kan bli dödssjuka om det hanteras fel.

• Anonym (Sofie)
    Anonym (Irritation) skrev 2018-07-04 11:28:59 följande:

När min dotter jobbar ansvarar hon för butiken och bestämmer sådeles själv vad som gäller då. Inte sura kunder, hon som bråkade var inte ens allergisk själv utan tycker bara en massa

Och dottern tror att en sån attityd mot kunderna är bra för butiken? Får hon inga raster är det nåt hon får ta upp med ägaren.
    Anonym (Irritation) skrev 2018-07-04 11:34:35 följande:

Det är en liten presentbutik med endast en liten kassadisk och där man bestämmer själv eftersom det inte finns några "raster" i normal bemärkelse

Är det en presentbutik är det ju ännu mer opassande att sitta och äta feta nötter. Vem tror du vill ha din dotters flottiga fingeravtryck på sakerna dom precis tänkt köpa och eventuellt ge bort?
  • Louise v L
    Anonym (Irritation) skrev 2018-07-04 11:28:59 följande:
    Det finns ett litet personalrum med hon kan inte lämna butiken och gå dit bakom.

Sen är det flertalet som kommer in med sina hundar och ska handla, samhället är fullt av saker man kan vara allergisk emot hur skulle det se ut om vi förbjöd allt!!

När min dotter jobbar ansvarar hon för butiken och bestämmer sådeles själv vad som gäller då. Inte sura kunder, hon som bråkade var inte ens allergisk själv utan tycker bara en massa
    Hej!

Det handlar ju inte om att förbjuda det som människor är allergiska mot. Saker som kan vara farliga för ett flertal brukar man inte få hålla på med i vissa lokaler. Man brukar inte få röka eller ta in pälsdjur och parfymer på vissa platser. Det kan vara bra att tänka på att inte ta med och förtära nötter på samma typer av platser.

Det handlar om att man åtminstone kan visa en viss hänsyn till människor som riskerar att bli allvarligt sjuka eller dö annars. Det eliminerar inte risken för allergiker helt men det minskar definitivt riskerna för dem.

Så får nötallergiker i sin tur tåla att det serveras nötter på restauranger, caféer, evenemang och hemma hos människor- platser de värst drabbade aldrig kan besöka.

Det var helt onödigt av kunden att skälla på din dotter som kanske inte tänkte på det, istället för att snällt fråga om hur hon tänker kring risker för allergiker. Men framöver är det kanske bättre att din dotter äter något annat än nötter i butiken då det minskar riskerna. Om alla i samhället hjälps åt med detta kan flera människor må bra. Jag tycker uppoffringen är så liten i det stora hela.

Så tänker jag i alla fall. Ha en bra dag!
  • Anonym (g)
    Anonym (Sofie) skrev 2018-07-04 11:46:34 följande:
    Och dottern tror att en sån attityd mot kunderna är bra för butiken? Får hon inga raster är det nåt hon får ta upp med ägaren.

Är det en presentbutik är det ju ännu mer opassande att sitta och äta feta nötter. Vem tror du vill ha din dotters flottiga fingeravtryck på sakerna dom precis tänkt köpa och eventuellt ge bort?
    Att säga till kunden hur det är är knappast olämpligt, däremot borde hon kanske ha sagt att det inte finns några sådana regler på hennes arbetsplats, för att undvika att kunden flyger på henne.

Jag skulle gissa på att TS dotter har våtservetter med sig, tror inte att speciellt många människor tycker det är kul att ha flottiga fingrar efter de ätit.
  • Anonym (Irritation)
    LFF skrev 2018-07-04 11:37:04 följande:

Då får man ta upp det med chefen så att man får de raster man har rätt till. Inte att man sitter och äter i kassan.

Kan du inte läsa? Det är en liten butik där man jobbar ensam, det gör ägaren själv annars när hen inte är på semester. Nu står min dotter i butiken, ett enmansföretag där man inte har en timmes lunch eftersom man inte har lunchstängt utan det är öppet hela tiden.

Men bestämmer alltså helt själv vad man gör eller äter under sin arbetstid.
  • Anonym (Crazy)
    Louise v L skrev 2018-07-04 11:51:57 följande:

Hej!

Det handlar ju inte om att förbjuda det som människor är allergiska mot. Saker som kan vara farliga för ett flertal brukar man inte få hålla på med i vissa lokaler. Man brukar inte få röka eller ta in pälsdjur och parfymer på vissa platser. Det kan vara bra att tänka på att inte ta med och förtära nötter på samma typer av platser.

Det handlar om att man åtminstone kan visa en viss hänsyn till människor som riskerar att bli allvarligt sjuka eller dö annars. Det eliminerar inte risken för allergiker helt men det minskar definitivt riskerna för dem.

Så får nötallergiker i sin tur tåla att det serveras nötter på restauranger, caféer, evenemang och hemma hos människor- platser de värst drabbade aldrig kan besöka.

Det var helt onödigt av kunden att skälla på din dotter som kanske inte tänkte på det, istället för att snällt fråga om hur hon tänker kring risker för allergiker. Men framöver är det kanske bättre att din dotter äter något annat än nötter i butiken då det minskar riskerna. Om alla i samhället hjälps åt med detta kan flera människor må bra. Jag tycker uppoffringen är så liten i det stora hela.

Så tänker jag i alla fall. Ha en bra dag!

Men det stämmer inte alls. Mjölk, fisk, skaldjur, ägg, getingstick mm är också vanliga orsaker till allergiska reaktioner och i värsta fall anafylaktisk chock. Inte sjutton låter människor bli att ha gräsmatta, katt, äta fisk, mjölkprodukter eller plantera blommor som uppslattad av alla bin bara för det. Men vissa allergiker klagar mer än andra. Just pälsdjurs- och nötallergiker /pälsdjurs- och nötallergiska barns mammor brukar vara de som klagar mer än alla andra samtidigt som de överdriver riskerna samt klumpar ihop alla slags pälsdjur eller nötter i samma grupp och påstår sig/eller barnen vara allergisk mot dem alla. Det är bara löjligt.
  • Anonym (Crazy)
    Anonym (.) skrev 2018-07-04 11:44:51 följande:

Nötallergi är en allvarlig allergi som kan vara livshotande så den ska tas med respekt. Nötallergiker är oftast väldigt känsliga, det räcker med lukten av nötter eller något som varit i kontakt med nötter för att framkalla en allvarlig allergisk reaktion. Jag tycker snarare att icke nötallergiker borde visa lite mer respekt för den är faktiskt allvarlig och folk kan bli dödssjuka om det hanteras fel.

Det där är en skröna. Läs på istället för att fortsätta sprida osanningar. Det är väldigt sällan som någon överhuvudtaget dör av just nötallergi. Däremot dör i snitt 2 personer per år av getingstick. Det är minst lika farligt att till exempel få på /i sig mjölk för den som har en kraftig mjölkproteinallergi. Sen sprider inte nötter allergener på så stor yta som dessa nötallergiska barns mammor/nötallergiker brukar vilja påstå.
  • Anonym (Wasp)
    Anonym (Crazy) skrev 2018-07-04 12:13:42 följande:

Det där är en skröna. Läs på istället för att fortsätta sprida osanningar. Det är väldigt sällan som någon överhuvudtaget dör av just nötallergi. Däremot dör i snitt 2 personer per år av getingstick. Det är minst lika farligt att till exempel få på /i sig mjölk för den som har en kraftig mjölkproteinallergi. Sen sprider inte nötter allergener på så stor yta som dessa nötallergiska barns mammor/nötallergiker brukar vilja påstå.

Så med det argumentet så hade du varit ok med att jag plockade med mig ett getingbo för nöjes skull på bussen eller till butiken, jag menar det är ju faktiskt bara två personer per år som dör av getingstick, och de får säkert dessutom skylla sig själva som viftade runt en massa.
  • Anonym (.)
    Anonym (Crazy) skrev 2018-07-04 12:13:42 följande:

Det kan bero på att det blivit förbjudet att äta nötter på vissa allmäna ställen.
Svar på tråden Nötallergiker