• Anonym (Irritation)

Nötallergiker

Blir så trött på allergiker (och i detta fall nötallergiker) som tror att dom äger hela samhället och hela tiden kräver anpassning.

Min dotter har sommarjobb i en butik och då hon har så kort lunch beroende på kunderna så brukar hon ha något enerfigivande vid kassan, och igår hade hon en påse nötter som hon åt ur.

Då kommer en kund fram till henne och säger att hon inte får äta nötter med tanke på ev nötallergiker. Min dotter hade då svarat att hon faktiskt jobbar där och bestämmer det själv. Varpå kunden hade höjt rösten och gastat att folk kan dö och att det är nötförbud i samhället och det gäller minsann också småbutiker.

Blev alldeles matt av dotterns berättelse, hon bestämmer väl själv på sin arbetsplats. En sak om det gällde sjukvård eller skola men butiker??

Herregud

• Svar på tråden Nötallergiker
  • Physalis

Nu kan jag inte alla regler för butiker men jag är ganska säker på att din dotters chef får tillåta djur i butiken (sålänge mat inte serveras), ätandes av nötter och att vara otrevlig mot kunderna om hen vill.

Det är himla korkat affärsmässigt men det är hens rättighet.

Korrekturläser som en kratta
  • Unaangelita

Ääee vad äckligt att personalen står och smaskar i sig något när det är kunder i butiken.
    Ouppfostrat beteende helt enkelt.

Visst om ag tillåter anställda att äta nötter men det gör man väl när ingen ser?

Nej till att kassapersonal snaskar i sig på arbetstid när kunder är i butiken.

• Anonym (Irritation)
    Unaangelita skrev 2018-07-05 12:44:58 följande:

Ääee vad äckligt att personalen står och smaskar i sig något när det är kunder i butiken.

Ouppfostrat beteende helt enkelt.

Visst om ag tillåter anställda att äta nötter men det gör man väl när ingen ser?

Nej till att kassapersonal snaskar i sig på arbetstid när kunder är i butiken.

Så om det är kunder konstant i butiken hela dagen så får man inte äta på nio timmar ??
  • elmadumle
    Alessia skrev 2018-07-05 10:59:32 följande:

Nötallergi är inte luftburen. Det älskar allergiker att framhålla för att kontrollera sin omgivning.I extremfall skulle skulle det krävas att att en (jord)nötsätande person ställer sih framför en allergiker och flåsar ut andningsångor över den allergiska personen för att en reaktion ska kunna registreras. 

Hysterisk rädsla är också en form av sjukdom!

Så fel du har här. Just jordnötter känner jag av om någon äter det i min närhet, dock brukar det räcka om jag kan gå därifrån, ibland måste jag ta betapred. Hemma får det inte ätas i tv rummet om jag är där, den som äter nötter här måste dessutom tvätta händerna noggrannt med tvål och vatten innan den tar i något annat. 
  • LaFontaine
    Anonym (Irritation) skrev 2018-07-05 13:22:17 följande:
    Så om det är kunder konstant i butiken hela dagen så får man inte äta på nio timmar ??
    Din dotter kissar väl inte inför öppen ridå i butiken bara för att det är mycket kunder? Det är inte svårare att trycka något snabbt i munnen bakom ett hörn eller att smita in på lagret en minut och ta en tugga. 
  • elmadumle
    Anonym (Crazy) skrev 2018-07-05 11:43:38 följande:
    En professor inom allergi. Hur så? Vem har sagt till dig att nötallergi är värst? I verkligheten har väldigt få öht allvarlig nötallergi. Ofta är det föräldrar eller den allergiske som har identifierat sig med sjukdomen och kan inte släppa den ävem om de inte har den i verkligheten. Här kan du få läsa mer om det. notallergi.se/wickman-svarar-pa-fragor-om-not-och-jordnotsallergi/
    "Proffessor" menar du, ett skämt som inte vet vad han talar om. Jag som aldrig blivit testad för just nötter har genom att få i mig nötter av misstag konstaterats vara nötallergisk, så det behövs inga tester för att påvisa nötallergi.
    Du vill alltså påstå att när jag och andra trots försiktighet ändå råkar få i oss liten mängd inbillar oss när vi svullnar i halsen? vilken tur att läkarna inte tycker det utan tvärtom tar det på allvar.
    Sist jag fick en reaktion var på jobbet, vi hade fått tårta av anhöriga, en jordgubbstårta och en nöttårta, jag skar jordgubbstårtan med samma tårtspade som någon annan innan tagit en bit nöttårta med utan att veta om det.
    En tugga på tårtan och reaktionen kom som ett brev på posten. 12 betapred direkt och ner på vårdcentralen där jag fick ytterligare tabletter och uppsikt under drygt en timme innan jag fick gå tillbaka till jobbet. 
    Vilken tur att inte denna "proffessor" jobbade där då. 
  • Anonym (Crazy)
    elmadumle skrev 2018-07-05 13:36:58 följande:

"Proffessor" menar du, ett skämt som inte vet vad han talar om. Jag som aldrig blivit testad för just nötter har genom att få i mig nötter av misstag konstaterats vara nötallergisk, så det behövs inga tester för att påvisa nötallergi.

Du vill alltså påstå att när jag och andra trots försiktighet ändå råkar få i oss liten mängd inbillar oss när vi svullnar i halsen? vilken tur att läkarna inte tycker det utan tvärtom tar det på allvar.

Sist jag fick en reaktion var på jobbet, vi hade fått tårta av anhöriga, en jordgubbstårta och en nöttårta, jag skar jordgubbstårtan med samma tårtspade som någon annan innan tagit en bit nöttårta med utan att veta om det.

En tugga på tårtan och reaktionen kom som ett brev på posten. 12 betapred direkt och ner på vårdcentralen där jag fick ytterligare tabletter och uppsikt under drygt en timme innan jag fick gå tillbaka till jobbet. 

Vilken tur att inte denna "proffessor" jobbade där då. 

Vad då "professor"?? Han ÄR professor. Vad har du för utbildning inom allergier? ki.se/people/magwic
  • Anonym (Crazy)
    LaFontaine skrev 2018-07-05 13:36:06 följande:

Din dotter kissar väl inte inför öppen ridå i butiken bara för att det är mycket kunder? Det är inte svårare att trycka något snabbt i munnen bakom ett hörn eller att smita in på lagret en minut och ta en tugga. 

Jag behöver vara i butiken hela dagen när jag arbetar ensam. Skulle jag behöva gå på toaletten så måste jag låsa butiken och stönga ute kunderna.
  • elmadumle
    Anonym (Crazy) skrev 2018-07-05 13:46:29 följande:
    Vad då "professor"?? Han ÄR professor. Vad har du för utbildning inom allergier? ki.se/people/magwic
    "proffessor" ja han påstår att han vet saker, det gör ingen till proffessor. Han skulle behöva vara med när vi inbillar oss att vi är nötallergiska, och tala om vad vi ska göra när vi inbillar oss att vi får svårt att andas. Det är då en jäkla tur att vi har utbildade läkare i det här landet som kan sina saker och vet hur allvarligt det kan bli. Man får inte betapred och adrenalinspruta hur som helst utskrivet. 
    Nej jag har ingen utbildning men jag kan min allergi och har flera i min närhet med svåra allergier som kan bli livsfarliga. Det är ingen inbillning.
  • Anonym (Crazy)
    elmadumle skrev 2018-07-05 14:05:52 följande:

"proffessor" ja han påstår att han vet saker, det gör ingen till proffessor. Han skulle behöva vara med när vi inbillar oss att vi är nötallergiska, och tala om vad vi ska göra när vi inbillar oss att vi får svårt att andas. Det är då en jäkla tur att vi har utbildade läkare i det här landet som kan sina saker och vet hur allvarligt det kan bli. Man får inte betapred och adrenalinspruta hur som helst utskrivet. 

Nej jag har ingen utbildning men jag kan min allergi och har flera i min närhet med svåra allergier som kan bli livsfarliga. Det är ingen inbillning.

Du orkar inte ens googla hans namn eller läsa länkarna förstår jag. Han är professor inom allergi. Att du vägrar att tro på det och tillskriva dig själv rn bättre utbildning och kunskap än vad han har gör ju inte dig mer kompetent utan det bevisar snarare det han säger. Misstror du alla forskare och ämnen eller har du bara bestämt dig för att blunda för vetenskapen när det gäller just allergier?
Svar på tråden Nötallergiker