• Anonym (Irritation)

Nötallergiker

Blir så trött på allergiker (och i detta fall nötallergiker) som tror att dom äger hela samhället och hela tiden kräver anpassning.

Min dotter har sommarjobb i en butik och då hon har så kort lunch beroende på kunderna så brukar hon ha något enerfigivande vid kassan, och igår hade hon en påse nötter som hon åt ur.

Då kommer en kund fram till henne och säger att hon inte får äta nötter med tanke på ev nötallergiker. Min dotter hade då svarat att hon faktiskt jobbar där och bestämmer det själv. Varpå kunden hade höjt rösten och gastat att folk kan dö och att det är nötförbud i samhället och det gäller minsann också småbutiker.

Blev alldeles matt av dotterns berättelse, hon bestämmer väl själv på sin arbetsplats. En sak om det gällde sjukvård eller skola men butiker??

Herregud

• Svar på tråden Nötallergiker
  • sextiotalist
    Anonym (Crazy) skrev 2018-07-04 12:13:42 följande:
    Det där är en skröna. Läs på istället för att fortsätta sprida osanningar. Det är väldigt sällan som någon överhuvudtaget dör av just nötallergi. Däremot dör i snitt 2 personer per år av getingstick. Det är minst lika farligt att till exempel få på /i sig mjölk för den som har en kraftig mjölkproteinallergi. Sen sprider inte nötter allergener på så stor yta som dessa nötallergiska barns mammor/nötallergiker brukar vilja påstå.
    Nej, det kanske beror på att de som är nötallergiker vet om det och brukar undvika det. Hade inte min sambos barn haft sin allergipenna med sig, så hade han dött.
    Getingar brukar vara svåra att undvika och många gånger så är det först andra gången man blir utsatt som man får allergi, utöver detta så är det ofta förenat var getingen sticker, dvs en stick på fel ställe kan bli snabbt livshotande, men inte på ett annat ställe.
    Nu är nötallergi (speciellt jordnöttsallergi) betydligt vanligare än mjölkproteinallergi och nej, den är sällan lika farlig som nötallergi (dvs de flesta reagerar inte lika kraftigt på mjölkprotein som t.ex det protein som finns i jordnötter).
    Mig veterligen är det ingen av de som har mjölkproteinallergi med sig adrenalinpenna, men däremot de med nötallergi har det alltid
  • Anonym (Crazy)
    Anonym (.) skrev 2018-07-04 12:21:06 följande:

Det kan bero på att det blivit förbjudet att äta nötter på vissa allmäna ställen.

Det är väl konstigt om någon kan tro att det skulle gälla en butik bara för att det är vanligt i förskolor och skolor med nötförbud. Riktigt så dum kan väl ingen vara eller? Det är ju som att det skulle vara badförbud bara för att förskolegrupper på många ställen inte längre får åka iväg och bada för att barn har drunknat under skoltid. Helt ologiskt.
  • Anonym (.)
    Anonym (Crazy) skrev 2018-07-04 12:35:01 följande:

Det är väl konstigt om någon kan tro att det skulle gälla en butik bara för att det är vanligt i förskolor och skolor med nötförbud. Riktigt så dum kan väl ingen vara eller? Det är ju som att det skulle vara badförbud bara för att förskolegrupper på många ställen inte längre får åka iväg och bada för att barn har drunknat under skoltid. Helt ologiskt.

Nu är ju inte riktigt den jämförelsen lika
  • GGN

Om arbetsgivaren säger att det är okej så är det okej.

• Anonym (A)
    GGN skrev 2018-07-04 12:50:47 följande:
    Om arbetsgivaren säger att det är okej så är det okej.
    Så är det ju.
  • Anonym (Crazy)
    sextiotalist skrev 2018-07-04 12:29:59 följande:

Nej, det kanske beror på att de som är nötallergiker vet om det och brukar undvika det. Hade inte min sambos barn haft sin allergipenna med sig, så hade han dött.

Getingar brukar vara svåra att undvika och många gånger så är det först andra gången man blir utsatt som man får allergi, utöver detta så är det ofta förenat var getingen sticker, dvs en stick på fel ställe kan bli snabbt livshotande, men inte på ett annat ställe.

Nu är nötallergi (speciellt jordnöttsallergi) betydligt vanligare än mjölkproteinallergi och nej, den är sällan lika farlig som nötallergi (dvs de flesta reagerar inte lika kraftigt på mjölkprotein som t.ex det protein som finns i jordnötter).

Mig veterligen är det ingen av de som har mjölkproteinallergi med sig adrenalinpenna, men däremot de med nötallergi har det alltid

Det är lika vanligt att de som är allergiska mot fisk, getingar, mjölk osv vet om det. Och mjölkproteinallergi är betydligt mer vanligt än nötallergi. Jordnöts- och nötallergi är två olika slags allergier. Bara för att du inte har kunskap om att fisk eller mjölk kan orsaka anafylaktisk chock så betyder det inte att nötallergi är farligare. Du bevisar precis det jag skrev om tidigare. Nöt-och jordnötsallergiker eller deras mammor hävdar ständigt att deras /deras barns allergier är allvarligare än andras allergier. Och risken för anafylaktisk chock beror inte på vart på kroppen som man blir stuckeb av en geting eller ett bi. Det beror på hur överkänslig man är. Precis som vid jordnöts-eller nötallergi. Alla jordnöts- och nötallergiker riskerar inte att få anafylaktisk chock mrn de och deras anhöriga hävdar ofta att de gör det av minsta lilla jordnöt som ätits på andra sidan i en idrottshall medan verkligheten är att allergenerna inte når så långt.
  • Anonym (Crazy)
    Anonym (.) skrev 2018-07-04 12:42:12 följande:

Nu är ju inte riktigt den jämförelsen lika

Det är den. Ingen av dem har med verkligheten att göra.
  • Louise v L
    Anonym (Crazy) skrev 2018-07-04 12:06:19 följande:
    Men det stämmer inte alls. Mjölk, fisk, skaldjur, ägg, getingstick mm är också vanliga orsaker till allergiska reaktioner och i värsta fall anafylaktisk chock. Inte sjutton låter människor bli att ha gräsmatta, katt, äta fisk, mjölkprodukter eller plantera blommor som uppslattad av alla bin bara för det. Men vissa allergiker klagar mer än andra. Just pälsdjurs- och nötallergiker /pälsdjurs- och nötallergiska barns mammor brukar vara de som klagar mer än alla andra samtidigt som de överdriver riskerna samt klumpar ihop alla slags pälsdjur eller nötter i samma grupp och påstår sig/eller barnen vara allergisk mot dem alla. Det är bara löjligt.
    De saker du nämner (bortsett från pälsdjur) sprider inte allergener i luften på samma sätt som torra livsmedel. Man får inte en anafylaktisk chock om någon bredvid sitter där med ett glas mjölk. Nötallergener är dessutom  de mest beständiga allergenerna av alla födoämnesallergener- de bryts ner väldigt sakta och blir kvar länge på en plats.

Pälsdjur reagerar man lätt mot och kan bli väldigt dålig av men det brukar inte leda till anafylaktisk chock.

Kvinnan jag beskrev, som fick en anafylaktisk chock då jag närvarade, är nötallergiker (mot alla sorters nötter men även jordnötter som egentligen är en baljväst), pälsdjursallergiker (mor alla djur förutom fjäderfän), pollenallergiker, selleriallergiker med mera. Det är vanligt att man har flera allergier samtidigt (särskilt om man har korsallergier), dessutom kombinerat med astma och det är väl snarare tragiskt än löjligt. Jag tycker inte att allergiker är löjliga.

Nej, man låter inte bli att ha katt för att det finns allergiker- vilket barnsligt resonemang. Däremot tar man inte med sin katt till skolan med hänsyn till allergiker.

Du borde verkligen läsa på om allergier. Tack för mig!
  • Anonym (Crazy)
    Anonym (Wasp) skrev 2018-07-04 12:17:54 följande:

Så med det argumentet så hade du varit ok med att jag plockade med mig ett getingbo för nöjes skull på bussen eller till butiken, jag menar det är ju faktiskt bara två personer per år som dör av getingstick, och de får säkert dessutom skylla sig själva som viftade runt en massa.

Om bussbolaget skulle godkänna det så varsågod. Det är ju inte så att andra än de styrande i bussbolaget kan bestämma vilka regler som ska gälla på bussbolaget. Du undviker knappast att t.ex. äta fisk på restaurang eller att använfa parfymerat tvättmedel eller deodorant eller att klappa din hund innan du åker iväg med bussen eller att hugger ner alla lövträd och asfalterar i trädgården föe att grannen är allergisk mot lövträd och gräs. .
  • Anonym (.)
    Anonym (Crazy) skrev 2018-07-04 13:07:00 följande:

Det är den. Ingen av dem har med verkligheten att göra.

Hade du sagt likadant om det va ditt barn som fick en livshotande allergisk chock?
Svar på tråden Nötallergiker