Anonym (Crazy) skrev 2018-07-04 12:06:19 följande:
Men det stämmer inte alls. Mjölk, fisk, skaldjur, ägg, getingstick mm är också vanliga orsaker till allergiska reaktioner och i värsta fall anafylaktisk chock. Inte sjutton låter människor bli att ha gräsmatta, katt, äta fisk, mjölkprodukter eller plantera blommor som uppslattad av alla bin bara för det. Men vissa allergiker klagar mer än andra. Just pälsdjurs- och nötallergiker /pälsdjurs- och nötallergiska barns mammor brukar vara de som klagar mer än alla andra samtidigt som de överdriver riskerna samt klumpar ihop alla slags pälsdjur eller nötter i samma grupp och påstår sig/eller barnen vara allergisk mot dem alla. Det är bara löjligt.
De saker du nämner (bortsett från pälsdjur) sprider inte allergener i luften på samma sätt som torra livsmedel. Man får inte en anafylaktisk chock om någon bredvid sitter där med ett glas mjölk. Nötallergener är dessutom de mest beständiga allergenerna av alla födoämnesallergener- de bryts ner väldigt sakta och blir kvar länge på en plats.
Pälsdjur reagerar man lätt mot och kan bli väldigt dålig av men det brukar inte leda till anafylaktisk chock.
Kvinnan jag beskrev, som fick en anafylaktisk chock då jag närvarade, är nötallergiker (mot alla sorters nötter men även jordnötter som egentligen är en baljväst), pälsdjursallergiker (mor alla djur förutom fjäderfän), pollenallergiker, selleriallergiker med mera. Det är vanligt att man har flera allergier samtidigt (särskilt om man har korsallergier), dessutom kombinerat med astma och det är väl snarare tragiskt än löjligt. Jag tycker inte att allergiker är löjliga.
Nej, man låter inte bli att ha katt för att det finns allergiker- vilket barnsligt resonemang. Däremot tar man inte med sin katt till skolan med hänsyn till allergiker.
Du borde verkligen läsa på om allergier. Tack för mig!