• Anonym (Irritation)

Nötallergiker

Blir så trött på allergiker (och i detta fall nötallergiker) som tror att dom äger hela samhället och hela tiden kräver anpassning.

Min dotter har sommarjobb i en butik och då hon har så kort lunch beroende på kunderna så brukar hon ha något enerfigivande vid kassan, och igår hade hon en påse nötter som hon åt ur.

Då kommer en kund fram till henne och säger att hon inte får äta nötter med tanke på ev nötallergiker. Min dotter hade då svarat att hon faktiskt jobbar där och bestämmer det själv. Varpå kunden hade höjt rösten och gastat att folk kan dö och att det är nötförbud i samhället och det gäller minsann också småbutiker.

Blev alldeles matt av dotterns berättelse, hon bestämmer väl själv på sin arbetsplats. En sak om det gällde sjukvård eller skola men butiker??

Herregud

• Svar på tråden Nötallergiker
  • Alessia
    elmadumle skrev 2018-07-05 14:05:52 följande:
    "proffessor" ja han påstår att han vet saker, det gör ingen till proffessor. Han skulle behöva vara med när vi inbillar oss att vi är nötallergiska, och tala om vad vi ska göra när vi inbillar oss att vi får svårt att andas. Det är då en jäkla tur att vi har utbildade läkare i det här landet som kan sina saker och vet hur allvarligt det kan bli. Man får inte betapred och adrenalinspruta hur som helst utskrivet. 
    Nej jag har ingen utbildning men jag kan min allergi och har flera i min närhet med svåra allergier som kan bli livsfarliga. Det är ingen inbillning.
    Magnus Wickman, allergolog, barnläkare, professor vid Karolinska institutet, har tillsammans med medarbetare utarbetat ett test för "luftburen nötallergi" som tillgår så här:
    Patienten sitter ner och har ett skydd för näsan för att ev nötlukt inte ska slå igenom. Man har två skålar  en med nötter, jordnötter och en med bönor. En medhjälpare tar en av skålarna (den andra är kvar utanför rummet) och går runt nära patienten med den, samt rör runt ordentligt i skålen under tiden. OM patienten reagerar på nötskålen händer det inom tio minuter  och den reaktionen har aldrig blivit värre än att patienten med sedvanlig medicin (som allergiker alltid bör ha med sig!) klarat sig galant och med lindriga reaktioner. Av 70 undersökta barn  där föräldrar angivit allergi) var det fyra som visade lindriga reaktioner.

Jag hade en gång en arbetskamrat som sade sig ha nötallergi men den var inte diagnosticerad. Hon tålde inte se en nötkaka, eller en nötchokladkaka i omslag utan få klåda i halsen rinnande ögon andningsbesvär. Det var inget annat än framkallad attack. Nötkakor som hon inte såg reagerade hon heller inte på. Hoppas att hon fick psykiatrisk hjälp för detta var ett sätt att väcka medkänsla och intresse.

Som sagt: rädsla och hysteri och en god portion stupiditet är den största faran här.

Den som VERKLIGEN har en allergidiagnos av något slag har alltid ett eget ansvar att på bästa sätt förhålla sig till omgivningen med avseende på sjukdomen. Det är inte alltid omgivningens fel.
  • sextiotalist
    Anonym (Crazy) skrev 2018-07-05 14:45:08 följande:
    Du orkar inte ens googla hans namn eller läsa länkarna förstår jag. Han är professor inom allergi. Att du vägrar att tro på det och tillskriva dig själv rn bättre utbildning och kunskap än vad han har gör ju inte dig mer kompetent utan det bevisar snarare det han säger. Misstror du alla forskare och ämnen eller har du bara bestämt dig för att blunda för vetenskapen när det gäller just allergier?
    Jag läste vad han skrev, han skrev även att det finns de som reagerar på luftburen allergi, men att det var väldigt få, samt att det ofta blev reaktioner i de övre slemhinnorna och att man med medicin kunde stävja det.
    Han förnekade inte att det finns.

Men han skrev också att det inte hade skett någon regelrätt forskning, utan endast hans egna samlade erfarenheter, men han förnekade inte att det de som reagerade på allergener som var i luften
  • Anonym (Crazy)
    elmadumle skrev 2018-07-05 14:05:52 följande:

"proffessor" ja han påstår att han vet saker, det gör ingen till proffessor. Han skulle behöva vara med när vi inbillar oss att vi är nötallergiska, och tala om vad vi ska göra när vi inbillar oss att vi får svårt att andas. Det är då en jäkla tur att vi har utbildade läkare i det här landet som kan sina saker och vet hur allvarligt det kan bli. Man får inte betapred och adrenalinspruta hur som helst utskrivet. 

Nej jag har ingen utbildning men jag kan min allergi och har flera i min närhet med svåra allergier som kan bli livsfarliga. Det är ingen inbillning.

Btw så har jag både fått utskrivet både betapred och adrenalin så att jag har dem hemma. :)
  • Anonym (Crazy)
    sextiotalist skrev 2018-07-05 15:07:29 följande:

Jag läste vad han skrev, han skrev även att det finns de som reagerar på luftburen allergi, men att det var väldigt få, samt att det ofta blev reaktioner i de övre slemhinnorna och att man med medicin kunde stävja det.

Han förnekade inte att det finns.

Men han skrev också att det inte hade skett någon regelrätt forskning, utan endast hans egna samlade erfarenheter, men han förnekade inte att det de som reagerade på allergener som var i luften

Vad argumenterar du om? Jag har inte skrivit någonstans att det absolut inte finns. Däremot är det VÄLDIGT ovanligt även om många allergiker eller deras mammor (när allergierna är små) som tror att de har allvarlig och livshotande allergier. Det är det jag skriver om. Så du kan göra om och göra rätt och sluta påstå att jag har sagt saker som jag inte har sagt.
  • elmadumle
    Alessia skrev 2018-07-05 15:06:57 följande:
    Magnus Wickman, allergolog, barnläkare, professor vid Karolinska institutet, har tillsammans med medarbetare utarbetat ett test för "luftburen nötallergi" som tillgår så här:
    Patienten sitter ner och har ett skydd för näsan för att ev nötlukt inte ska slå igenom. Man har två skålar  en med nötter, jordnötter och en med bönor. En medhjälpare tar en av skålarna (den andra är kvar utanför rummet) och går runt nära patienten med den, samt rör runt ordentligt i skålen under tiden. OM patienten reagerar på nötskålen händer det inom tio minuter  och den reaktionen har aldrig blivit värre än att patienten med sedvanlig medicin (som allergiker alltid bör ha med sig!) klarat sig galant och med lindriga reaktioner. Av 70 undersökta barn  där föräldrar angivit allergi) var det fyra som visade lindriga reaktioner.

Jag hade en gång en arbetskamrat som sade sig ha nötallergi men den var inte diagnosticerad. Hon tålde inte se en nötkaka, eller en nötchokladkaka i omslag utan få klåda i halsen rinnande ögon andningsbesvär. Det var inget annat än framkallad attack. Nötkakor som hon inte såg reagerade hon heller inte på. Hoppas att hon fick psykiatrisk hjälp för detta var ett sätt att väcka medkänsla och intresse.

Som sagt: rädsla och hysteri och en god portion stupiditet är den största faran här.

Den som VERKLIGEN har en allergidiagnos av något slag har alltid ett eget ansvar att på bästa sätt förhålla sig till omgivningen med avseende på sjukdomen. Det är inte alltid omgivningens fel.
    Självklart finns det de som tror sig vara allergiska, men för oss som verkligen är det är det ett hån med personer som tror sig veta att vi är hysteriska och inbillningssjuka.  Ibland måste omgivningen visa hänsyn till allergier också. 
  • elmadumle
    Anonym (Crazy) skrev 2018-07-05 15:14:15 följande:
    Vad argumenterar du om? Jag har inte skrivit någonstans att det absolut inte finns. Däremot är det VÄLDIGT ovanligt även om många allergiker eller deras mammor (när allergierna är små) som tror att de har allvarlig och livshotande allergier. Det är det jag skriver om. Så du kan göra om och göra rätt och sluta påstå att jag har sagt saker som jag inte har sagt.
    Nej det är heller inte väldigt ovanligt, det är väldigt vanligt tyvärr, däremot är det väldigt vanligt att omgivningen beter sig som du, nonchalerar problemet, och den sk proffessorn. Som sagt, fråga alla de som lider av svåra och allvarliga allergier innan du skriver. 
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Crazy) skrev 2018-07-05 13:53:54 följande:
    Jag behöver vara i butiken hela dagen när jag arbetar ensam. Skulle jag behöva gå på toaletten så måste jag låsa butiken och stönga ute kunderna.
    Så du driver också en liten butik, eller är det du som är TS dotter?
  • Meebo
    Anonym (Sofie) skrev 2018-07-05 16:54:05 följande:
    Det finns många små butiker i landet som har det precis så som TS beskriver så (Crazy) behöver inte nödvändigtvis vara TS dotter.

Bara inom 5-10min gångavstånd från mig finns det 3 såna butiker.
  • Anonym (Crazy)
    Anonym (Sofie) skrev 2018-07-05 16:54:05 följande:

Nej? Jag arbetar i en mindre butik. Man arbetar ofta ensam så att byta av varandra eller att ta fika eller lunch och sitta i personalrummet funkar inte. Det är gansla vanligt i mindre butiker.
  • Anonym (Crazy)
    elmadumle skrev 2018-07-05 15:33:03 följande:

Nej det är heller inte väldigt ovanligt, det är väldigt vanligt tyvärr, däremot är det väldigt vanligt att omgivningen beter sig som du, nonchalerar problemet, och den sk proffessorn. Som sagt, fråga alla de som lider av svåra och allvarliga allergier innan du skriver. 

Faktiskt inte. Men det är vanligt att vissa som har intolerans eller deras mammor tror att de kan dö av att få allergiska reaktioner när reaktionerna i själva verket är helt normala. Sen finns det ett litet antal som verkligen har kraftiga allergier mot cittus, mjölk, tomat, nötter, jordnötter osv. Och de ska naturligtvis vara väldigt försiktiga med vad de utsätter sig för.
Svar på tråden Nötallergiker