elmadumle skrev 2018-07-05 14:05:52 följande:
"proffessor" ja han påstår att han vet saker, det gör ingen till proffessor. Han skulle behöva vara med när vi inbillar oss att vi är nötallergiska, och tala om vad vi ska göra när vi inbillar oss att vi får svårt att andas. Det är då en jäkla tur att vi har utbildade läkare i det här landet som kan sina saker och vet hur allvarligt det kan bli. Man får inte betapred och adrenalinspruta hur som helst utskrivet.
Nej jag har ingen utbildning men jag kan min allergi och har flera i min närhet med svåra allergier som kan bli livsfarliga. Det är ingen inbillning.
Magnus Wickman, allergolog, barnläkare, professor vid Karolinska institutet, har tillsammans med medarbetare utarbetat ett test för "luftburen nötallergi" som tillgår så här:
Patienten sitter ner och har ett skydd för näsan för att ev nötlukt inte ska slå igenom. Man har två skålar en med nötter, jordnötter och en med bönor. En medhjälpare tar en av skålarna (den andra är kvar utanför rummet) och går runt nära patienten med den, samt rör runt ordentligt i skålen under tiden. OM patienten reagerar på nötskålen händer det inom tio minuter och den reaktionen har aldrig blivit värre än att patienten med sedvanlig medicin (
som allergiker alltid bör ha med sig!) klarat sig galant och med lindriga reaktioner. Av 70 undersökta barn där föräldrar angivit allergi) var det fyra som visade lindriga reaktioner.
Jag hade en gång en arbetskamrat som sade sig ha nötallergi men den var inte diagnosticerad. Hon tålde inte se en nötkaka, eller en nötchokladkaka i omslag utan få klåda i halsen rinnande ögon andningsbesvär. Det var inget annat än framkallad attack. Nötkakor som hon inte såg reagerade hon heller inte på. Hoppas att hon fick psykiatrisk hjälp för detta var ett sätt att väcka medkänsla och intresse.
Som sagt: rädsla och hysteri och en god portion stupiditet är den största faran här.
Den som VERKLIGEN har en allergidiagnos av något slag har alltid ett eget ansvar att på bästa sätt förhålla sig till omgivningen med avseende på sjukdomen. Det är inte alltid omgivningens fel.