• Anonym (Irritation)

Nötallergiker

Blir så trött på allergiker (och i detta fall nötallergiker) som tror att dom äger hela samhället och hela tiden kräver anpassning.

Min dotter har sommarjobb i en butik och då hon har så kort lunch beroende på kunderna så brukar hon ha något enerfigivande vid kassan, och igår hade hon en påse nötter som hon åt ur.

Då kommer en kund fram till henne och säger att hon inte får äta nötter med tanke på ev nötallergiker. Min dotter hade då svarat att hon faktiskt jobbar där och bestämmer det själv. Varpå kunden hade höjt rösten och gastat att folk kan dö och att det är nötförbud i samhället och det gäller minsann också småbutiker.

Blev alldeles matt av dotterns berättelse, hon bestämmer väl själv på sin arbetsplats. En sak om det gällde sjukvård eller skola men butiker??

Herregud

• Svar på tråden Nötallergiker
  • Anonym (Nöten)

Jag är inte själv allergiker men respekterar att andra är det och skulle aldrig falla mig in att äta just nötter bland folk.

Att en butiks anställd käkar nötter bland kunderna trycker jag är lika otrevligt som att hon skulle gå på toa utan att tvätta händerna på jobbet eller komma kräksjuk till jobbet!

• Anonym (Nöten)
    Venenum skrev 2018-07-05 09:05:52 följande:

Det säljs ju dessutom ofta nötter i småbutiker. Ibland i öppna lådor - detta görs ju även i större matkedjor. Det suger såklart att vara allergisk, men man kan inte anpassa sig året runt som icke-allergiker. 

En nöt allergiker vet hur de ska Undvika dessa nötter.det är när de tappar kontrollen om var de finns som de får en reaktion, tex en kassörska som äter dem eller nån på bussen.

Jag ser nötter lite som kräksjuka baciller, nåt man håller för sig själv, från andra människor.
  • Anonym (K)
    Anonym (Irritation) skrev 2018-07-04 10:12:47 följande:

Blir så trött på allergiker (och i detta fall nötallergiker) som tror att dom äger hela samhället och hela tiden kräver anpassning.

Min dotter har sommarjobb i en butik och då hon har så kort lunch beroende på kunderna så brukar hon ha något enerfigivande vid kassan, och igår hade hon en påse nötter som hon åt ur.

Då kommer en kund fram till henne och säger att hon inte får äta nötter med tanke på ev nötallergiker. Min dotter hade då svarat att hon faktiskt jobbar där och bestämmer det själv. Varpå kunden hade höjt rösten och gastat att folk kan dö och att det är nötförbud i samhället och det gäller minsann också småbutiker.

Blev alldeles matt av dotterns berättelse, hon bestämmer väl själv på sin arbetsplats. En sak om det gällde sjukvård eller skola men butiker??

Herregud

Jag tycker det är personen vars liv som står på spel för att någon minsann vill vara egoist och hänsynslös som borde vara irriterad om någon.

Min sambo är nöt-allergisk och jag har sagt att vi ska skaffa en skylt på dörren "No nuts in our house except if they are attached to your lower body parts" Jag har sett vad en nöt-allergisk reaktion är och man kan kvävas inom omloppet av bara någon minut och detta är inget påhitt eller samma sak som att välja att vara vegan och vägra kött, det är en direkt livsfara precis som de som kan dö av ett getingstick för hela halsen sväller upp för de som är allergiska. Vad är det att bli irriterad över? Förutom på människor som inte kan ta hänsyn till allergiker och tycker deras val av snacks är värt att någon hamnar på akuten alternativt DÖR. Jag vill slippa det på mitt samvete alla fall så inga nötter i närheten av min sambo då jävlar får ni svara inför mig och jag kommer inte vara sympatisk till era snacks eller era "behov att äta öppet" don't give a Fucking damn.

Jag väntar fortfarande på att nötter ska vara lika olagligt som alkohol att synas med i butiker / på tåg etc.
  • Anonym (K)
    Anonym (Nöten) skrev 2018-07-05 09:35:53 följande:

Jag är inte själv allergiker men respekterar att andra är det och skulle aldrig falla mig in att äta just nötter bland folk.

Att en butiks anställd käkar nötter bland kunderna trycker jag är lika otrevligt som att hon skulle gå på toa utan att tvätta händerna på jobbet eller komma kräksjuk till jobbet!

Bra resonemang där.

TS.

Jag parfymerar mig måttligt och jag äter aldrig nötter offentligt i alla fall inte i närheten av andra, varför? För jag är själv astmatiker och jag har bevittnat nötallergier och det var en hel klass som tappade andan när en elev blev helt blå i ansiktet och vi bara hade några minuter på oss att hitta sprutan och sticka den i benet Ambulansen hade aldrig hunnit dit hon hade varit så jävla död, sen dess har jag ännu mer respekt för de med nötallergi eller allergi överhuvudtaget, döm inte, lita på att en allergiker inte vill vara till besvär och att de bara är människor som försöker de också, överleva (och gärna hinna leva lite också inte bara överleva hela tiden)
  • Anonym (Crazy)
    Anonym (K) skrev 2018-07-05 10:07:15 följande:

Jag tycker det är personen vars liv som står på spel för att någon minsann vill vara egoist och hänsynslös som borde vara irriterad om någon.

Min sambo är nöt-allergisk och jag har sagt att vi ska skaffa en skylt på dörren "No nuts in our house except if they are attached to your lower body parts" Jag har sett vad en nöt-allergisk reaktion är och man kan kvävas inom omloppet av bara någon minut och detta är inget påhitt eller samma sak som att välja att vara vegan och vägra kött, det är en direkt livsfara precis som de som kan dö av ett getingstick för hela halsen sväller upp för de som är allergiska. Vad är det att bli irriterad över? Förutom på människor som inte kan ta hänsyn till allergiker och tycker deras val av snacks är värt att någon hamnar på akuten alternativt DÖR. Jag vill slippa det på mitt samvete alla fall så inga nötter i närheten av min sambo då jävlar får ni svara inför mig och jag kommer inte vara sympatisk till era snacks eller era "behov att äta öppet" don't give a Fucking damn.

Jag väntar fortfarande på att nötter ska vara lika olagligt som alkohol att synas med i butiker / på tåg etc.

Det gäller alla slags allergier som folk har. Inte bara nötallergi. Varför kan inte ni som har jordnöts- och nötallergi respektera att även spilld mjölk eller luftburen allergen från fisk kan orsaka anafylaktisk chock? Varför tycker ni att ingen annan allergiker kan ha lika allvarlig allergi som ni /era anhöriga?
  • sextiotalist
    Anonym (Tröttallergiker) skrev 2018-07-05 07:04:04 följande:

Kan fullständigt hålla med om diskussionen i den här tråden att folk med nötallergi tycker deras är värst. 

Har själv extrem allergi mot citrusfrukter, om någon skalar en apelsin/clementin på bussen så får jag springa fram till busschaffören och be dom släppa av mig omedelbart för på den korta stunden får jag nässelutslag och känner hur halsen svullnar upp. Om jag får ett glas apelsinjuice ståendes framför mig så får jag en anafylatiskt chock. Har själv åkt ambulans flertalet gånger föratt någon inte tagit min allergi på allvar, dekorerat glass med apelsin och när jag sett detta och bett om en ny så har man bara plockat bort apelsinen för det kan ju inte vara så farligt...

På jobbet har vi två nötallergiker som minsann har just den här inställningen men så farlig allergi kan du ju inte ha mot citrus och struntar fullkomligen i lapparna om att citrus inte får skalas på arbetsplatsen. Utan står i köket och skalar, jag får då äta min lunch på kontoret för det är kört för mig att gå ut i fika rummet då. 

Så alla ni här som är rabiata förespråkare för nötallergikers resepkt i samhället, hur många gånger har ni suttit på en buss och slafsat med en apelsin?

Skulle tro att de livsmedel som luktar sprider någon form av ämnen som hon vissa kan utlösa allergi.

Tack och lov så är det få som är så allergiska som du är
  • Anonym (Oempatiskt!)
    Anonym (Crazy) skrev 2018-07-05 10:21:36 följande:
    Det gäller alla slags allergier som folk har. Inte bara nötallergi. Varför kan inte ni som har jordnöts- och nötallergi respektera att även spilld mjölk eller luftburen allergen från fisk kan orsaka anafylaktisk chock? Varför tycker ni att ingen annan allergiker kan ha lika allvarlig allergi som ni /era anhöriga?
    Vem har sagt att det är så?
    Varför jobbar du så hårt på att få till en pissing contest om vem som har det jävligast?
    Jag har inte läst något inlägg här förutom dina där någon hävdar ngt annat än att de luftburna och kraftiga allergierna är värst.
    De som är svårast att undvika i det dagliga livet är nötter, citrusfrukter, parfym och pälsdjur då det är de allergener som sprids mest på offentliga platser av okunniga och oempatiska ickeallergiker. Det finns säkert fler som jag inte känner till, men allt som avger starka lukter är potentiellt framkallande av fara för andra.
  • Alessia

Nötallergi är inte luftburen. Det älskar allergiker att framhålla för att kontrollera sin omgivning.I extremfall skulle skulle det krävas att att en (jord)nötsätande person ställer sih framför en allergiker och flåsar ut andningsångor över den allergiska personen för att en reaktion ska kunna registreras. 

Hysterisk rädsla är också en form av sjukdom!

• Anonym (Crazy)
    Anonym (Oempatiskt!) skrev 2018-07-05 10:29:17 följande:

Vem har sagt att det är så?

Varför jobbar du så hårt på att få till en pissing contest om vem som har det jävligast?

Jag har inte läst något inlägg här förutom dina där någon hävdar ngt annat än att de luftburna och kraftiga allergierna är värst.

De som är svårast att undvika i det dagliga livet är nötter, citrusfrukter, parfym och pälsdjur då det är de allergener som sprids mest på offentliga platser av okunniga och oempatiska ickeallergiker. Det finns säkert fler som jag inte känner till, men allt som avger starka lukter är potentiellt framkallande av fara för andra.

En professor inom allergi. Hur så? Vem har sagt till dig att nötallergi är värst? I verkligheten har väldigt få öht allvarlig nötallergi. Ofta är det föräldrar eller den allergiske som har identifierat sig med sjukdomen och kan inte släppa den ävem om de inte har den i verkligheten. Här kan du få läsa mer om det. notallergi.se/wickman-svarar-pa-fragor-om-not-och-jordnotsallergi/
  • Anonym (Irritation)

Äger man en liten butik så kan man lätt ha med sig hunden på jobbet också - vet flera ställen där ägare har med sina djur på jobbet. Butikspersonal i småbutiker bestämmer själva.

När ägaren har semester bestämmer min dotter hon har då fullt ansvar för butiken. Får göra inköp, flytta om använda företagets bankkort mm

Svar på tråden Nötallergiker