• Anonym (Irritation)

Nötallergiker

Blir så trött på allergiker (och i detta fall nötallergiker) som tror att dom äger hela samhället och hela tiden kräver anpassning.

Min dotter har sommarjobb i en butik och då hon har så kort lunch beroende på kunderna så brukar hon ha något enerfigivande vid kassan, och igår hade hon en påse nötter som hon åt ur.

Då kommer en kund fram till henne och säger att hon inte får äta nötter med tanke på ev nötallergiker. Min dotter hade då svarat att hon faktiskt jobbar där och bestämmer det själv. Varpå kunden hade höjt rösten och gastat att folk kan dö och att det är nötförbud i samhället och det gäller minsann också småbutiker.

Blev alldeles matt av dotterns berättelse, hon bestämmer väl själv på sin arbetsplats. En sak om det gällde sjukvård eller skola men butiker??

Herregud

• Svar på tråden Nötallergiker
  • Anonym (Irritation)
    sextiotalist skrev 2018-07-04 15:37:01 följande:

Fast inom detta ansvar så ingår det att bemöta (även kunder som är mindre trevliga) på ett bra sätt. Det går före att hävda sin rätt (till att äta nötter, godis etc).

Kunden var väl inte den trevligaste och hade dessutom sakfel (nötter är inte förbjudet i samhället)

Fast ingen har rätt att påpeka att man inte får äta vad man vill i en privatägd butik, det är liksom ingen butikskedja med regler vi pratar om, utan här bestämmer den som ansvarar själv
  • Anonym (g)
    Anonym (Irritation) skrev 2018-07-04 15:42:47 följande:
    Fast ingen har rätt att påpeka att man inte får äta vad man vill i en privatägd butik, det är liksom ingen butikskedja med regler vi pratar om, utan här bestämmer den som ansvarar själv
    Det finns gott om knäppgökar, det är tyvärr inget man kan göra något åt. Ryck på axlarna och gå vidare, det är tyvärr allt man kan göra.
  • Anonym (Sofie)

Fast din dotter kan ju välja från en uppsjö av snacks som inte innehåller nötter för att underlätta för människor med kraftig nötallergi. Eller kan hon enbart äta nötter? Inget annat?

För ärligt talat tror jag att det blir långt mycket jobbigare för henne att se på när en kund kvävs till döds, än för henne att välja nåt annat att äta. Speciellt när hon är ensam personal, och vadå, 17-18 år? Har hon erfarenhet och träning i första hjälpen? Har hon använt en adrenalinpenna? Ligger butiken väldigt centralt så att en ambulans snabbt skulle hinna dit?

Är det liksom värt att riskera? För vadå? För att visa att "hon bestämmer visst vad hon äter och när"? Av princip?

• Anonym (Irritation)
    Anonym (Sofie) skrev 2018-07-04 16:10:54 följande:

Fast din dotter kan ju välja från en uppsjö av snacks som inte innehåller nötter för att underlätta för människor med kraftig nötallergi. Eller kan hon enbart äta nötter? Inget annat?

För ärligt talat tror jag att det blir långt mycket jobbigare för henne att se på när en kund kvävs till döds, än för henne att välja nåt annat att äta. Speciellt när hon är ensam personal, och vadå, 17-18 år? Har hon erfarenhet och träning i första hjälpen? Har hon använt en adrenalinpenna? Ligger butiken väldigt centralt så att en ambulans snabbt skulle hinna dit?

Är det liksom värt att riskera? För vadå? För att visa att "hon bestämmer visst vad hon äter och när"? Av princip?

Nej men nötter är väldigt bra energimässigt om man inte hittar få i sig annat! Vet faktiskt folk som har det på skolor ockådp utan att någon dött
  • elmadumle

Jag hade gått till chefen och påtalat att kassörskan sitter och äter nötter vid kassan, som nötallergiker blir jag riktigt sjuk om någon ätit nötter och tar i saker utan att tvätta händerna noggrannt efteråt. 

• Anonym (Sofie)
    Anonym (Irritation) skrev 2018-07-04 16:21:45 följande:
    Nej men nötter är väldigt bra energimässigt om man inte hittar få i sig annat! Vet faktiskt folk som har det på skolor ockådp utan att någon dött

Det finns mycket annat som är bra energimässigt. Och det räcker ju att bara en person som har väldigt kraftig allergi kommer in i butiken, så får din dotter kanske se en person som kvävs och i värsta fall även avlider. Är du okej med det? Bara för att hon ska kunna trycka i sig nötter på sitt sommarjobb? Eller du kanske bara ser det som att din dotter skulle få lite extra livserfarenhet?

Förstår du inte att det skulle gynna både allergiker och din dotter om hon äter nåt annat i kassan?

• Rock on
    Anonym (Sofie) skrev 2018-07-04 10:36:27 följande:

Håller med ovan att din dotter bestämmer inte alls på sin arbetsplats - det gör arbetsgivaren.

Sen tycker jag faktiskt att det är lite oprofessionellt att sitta och smaska på snacks, bland kunder, när du jobbar. Bättre att ha nåt litet i personalrummet, där hon dessutom kan tvätta händerna både innan och efter hon stoppar fingrarna i munnen. Speciellt om hon hanterar pengar...

Instämmer!

Och ja, jag är nötallergiker!
  • elmadumle
    Crazzy skrev 2018-07-04 10:37:39 följande:

Skickar med något som de flesta borde läsa (speciellt hypokondriska allergiker):

www.allergia.se/7-myter-om-notallergi/

Shit vad jag kommer bli hatad för det här.

så du tror inte på att det finns luftburen nötallergi bara för att någon skriver det på nätet? fråga den som faktiskt riskerar allvarlig andnöd av det. Jag påstår att det inte finns ett rätt i det som skrivs där. Jag har en adrenalinpenna med mig jämt pga nötallerig, på läkares order och då tillhör jag ändå inte de som blir allvarligast sjuk, men sjuk nog ändå.
  • Anonym (Irritation)
    elmadumle skrev 2018-07-04 16:46:41 följande:

Jag hade gått till chefen och påtalat att kassörskan sitter och äter nötter vid kassan, som nötallergiker blir jag riktigt sjuk om någon ätit nötter och tar i saker utan att tvätta händerna noggrannt efteråt. 

Fast det finns ingen chef
  • elmadumle
    Anonym (Irritation) skrev 2018-07-04 16:21:45 följande:
    Nötter får inte förekomma i förskolor/skolor idag just pga allergier. 
    Måste säga att de flesta har förståelse om man påtalar problemet.  För ett antal år sedan var jag arbetslös och gick någon aktivitet i nybyggda lokaler, kommer dit och ser att det finns skålar med jordnötter lite här och där, jag gick direkt och sa att ni får ta bort nötterna annars åker jag hem pga nötallergi, det tog inte många sekunder så var alla nötter borta och kastade, man bad faktiskt om ursäkt och sa att de inte tänkte sig för. Tänk så jobbigt det måste varit för alla andra som inte fick äta nötter bara för att jag är allergisk......
Svar på tråden Nötallergiker