• Anonym (Irritation)

Nötallergiker

Blir så trött på allergiker (och i detta fall nötallergiker) som tror att dom äger hela samhället och hela tiden kräver anpassning.

Min dotter har sommarjobb i en butik och då hon har så kort lunch beroende på kunderna så brukar hon ha något enerfigivande vid kassan, och igår hade hon en påse nötter som hon åt ur.

Då kommer en kund fram till henne och säger att hon inte får äta nötter med tanke på ev nötallergiker. Min dotter hade då svarat att hon faktiskt jobbar där och bestämmer det själv. Varpå kunden hade höjt rösten och gastat att folk kan dö och att det är nötförbud i samhället och det gäller minsann också småbutiker.

Blev alldeles matt av dotterns berättelse, hon bestämmer väl själv på sin arbetsplats. En sak om det gällde sjukvård eller skola men butiker??

Herregud

• Svar på tråden Nötallergiker
  • Anonym (Crazy)
    Fia 28 skrev 2018-07-04 10:48:07 följande:

Då borde dottern sagt att det är ok enligt ägaren att äta nötter i butiken, och kunden hade fått ta diskussionen med ägaren.

Nej, hon får givetvis svara som hon hjorde eftersom ägaren/chefen har sagt att det är okej. Varför ska man alls slösa ägarens /chefens tid med något som inte är aktuellt att diskutera? Om kunden inte accepterar butikens regler så kan kunden handla någon annanstans.
  • sextiotalist
    Crazzy skrev 2018-07-04 10:37:39 följande:

Skickar med något som de flesta borde läsa (speciellt hypokondriska allergiker):

www.allergia.se/7-myter-om-notallergi/

Shit vad jag kommer bli hatad för det här.

Måste dock påpeka myt nr 7, min sambos ena barn fick en allergichock som byggdes upp under en kvart. På en kvart var ambulanshelikoptern där och då hade redan adrenalinpennan används och barnet svävade mellan liv och död.

Nu är det få som är så allergiska, men när en sådan allergi slår till, så kan det gå snabbt, det är inte för inte de alltid ska bära med sig adrenalinpennan.

Min svägerska fick åka in akut när min bror hade pussat henne och någon timme innan ätit nötter
  • sextiotalist

Sambon har ett barn som är allergisk mot jordnötter och det har blivit några ambulansfärder in till akuten pga detta. De gångerna det har hänt har varit pga andras nonchalans av allergin.

Men det är inte förbjudet att äta nötter i samhället, sedan kan vissa arbetsplatser välja att inte tillåta nötter då anställda (eller elever i skolan) är allergiska

• Louise v L

Hej!

Jag förstår inte riktigt problemet. Att välja något annat än nötter vid platser där många människor rör sig är en liten uppoffring jämfört med den som riskerar att drabbas av anafylaktisk chock.

Ingen skulle ifrågasätta varför man inte får ta med en katt eller hund in i en butik, skola etc.

Men när det gäller nötter, som ju så många är allergiska mot och som är en långt mer farlig allergi än pälsdjursallergi, så blir det ständiga debatter.

Är det verkligen så viktigt att kunna äta nötter i olika lokaler?

Någon skrev att nötallergiker måste anpassa sig. Vad du inte vet är att de anpassar sig hela tiden- dygnet runt. De anpassar sig alltid för att inte bli dödssjuka och ändå så blir de allvarligt sjuka titt som tätt. Vi kan alla hjälpa till att minska risken för människor med den här sjukdomen.

Jag känner själv en ung nötallergiker och var med när hon nästan avled. Det var inte roligt att se hennes ansikte svullna upp till nästan dubbla storleken. Det var inte roligt att se hennes läppar bli blå, hur luftrören började pipa, hur hon blev medvetslös och krampade ihop med fradga rinnande ur munnen. Det var inte heller roligt att stå där helt panikslagen och tänka på hennes två små barn som kanske inte skulle få hem sin älskade mamma igen. Som tur är så klarade hon sig tack vare att en ambulans befann sig hundra meter bort.

Hon gör anpassningar i sitt dagliga liv- alltid. Det finns ingen situation som inte behöver analysera och anpassa.

Vi som tål nötter kan ju äta dem nästan överallt. Kan inte nötallergikerna få ha några fredade platser? Skolor, arbetsplatser, stationer, kollektivtrafik och butiker är viktiga platser som är svåra att klara sig utan i livet.

Måste extremkänsliga nötallergiker verkligen göra så många anpassningar att de måste inskränka hela sina liv? Så att de inte kan arbeta, studera eller handla mjölk i en butik? Det kanske är en ganska liten uppoffring av oss andra att vänta några timmar med nötterna så att andra människor slipper bli dödssjuka.

Eller?

• LFF

Att sitta och äta när man sitter i kassan är ju (enligt min mening) direkt olämpligt, även om det "bara" är en nöt då och då.

• Anonym (Irritation)
    Anonym (Sofie) skrev 2018-07-04 10:36:27 följande:

Håller med ovan att din dotter bestämmer inte alls på sin arbetsplats - det gör arbetsgivaren.

Sen tycker jag faktiskt att det är lite oprofessionellt att sitta och smaska på snacks, bland kunder, när du jobbar. Bättre att ha nåt litet i personalrummet, där hon dessutom kan tvätta händerna både innan och efter hon stoppar fingrarna i munnen. Speciellt om hon hanterar pengar...

Det finns ett litet personalrum med hon kan inte lämna butiken och gå dit bakom.

Sen är det flertalet som kommer in med sina hundar och ska handla, samhället är fullt av saker man kan vara allergisk emot hur skulle det se ut om vi förbjöd allt!!

När min dotter jobbar ansvarar hon för butiken och bestämmer sådeles själv vad som gäller då. Inte sura kunder, hon som bråkade var inte ens allergisk själv utan tycker bara en massa
  • riboflavin
    Louise v L skrev 2018-07-04 11:22:17 följande:

Hej!

Jag förstår inte riktigt problemet. Att välja något annat än nötter vid platser där många människor rör sig är en liten uppoffring jämfört med den som riskerar att drabbas av anafylaktisk chock.

Ingen skulle ifrågasätta varför man inte får ta med en katt eller hund in i en butik, skola etc.

Men när det gäller nötter, som ju så många är allergiska mot och som är en långt mer farlig allergi än pälsdjursallergi, så blir det ständiga debatter.

Är det verkligen så viktigt att kunna äta nötter i olika lokaler?

Någon skrev att nötallergiker måste anpassa sig. Vad du inte vet är att de anpassar sig hela tiden- dygnet runt. De anpassar sig alltid för att inte bli dödssjuka och ändå så blir de allvarligt sjuka titt som tätt. Vi kan alla hjälpa till att minska risken för människor med den här sjukdomen.

Jag känner själv en ung nötallergiker och var med när hon nästan avled. Det var inte roligt att se hennes ansikte svullna upp till nästan dubbla storleken. Det var inte roligt att se hennes läppar bli blå, hur luftrören började pipa, hur hon blev medvetslös och krampade ihop med fradga rinnande ur munnen. Det var inte heller roligt att stå där helt panikslagen och tänka på hennes två små barn som kanske inte skulle få hem sin älskade mamma igen. Som tur är så klarade hon sig tack vare att en ambulans befann sig hundra meter bort.

Hon gör anpassningar i sitt dagliga liv- alltid. Det finns ingen situation som inte behöver analysera och anpassa.

Vi som tål nötter kan ju äta dem nästan överallt. Kan inte nötallergikerna få ha några fredade platser? Skolor, arbetsplatser, stationer, kollektivtrafik och butiker är viktiga platser som är svåra att klara sig utan i livet.

Måste extremkänsliga nötallergiker verkligen göra så många anpassningar att de måste inskränka hela sina liv? Så att de inte kan arbeta, studera eller handla mjölk i en butik? Det kanske är en ganska liten uppoffring av oss andra att vänta några timmar med nötterna så att andra människor slipper bli dödssjuka.

Eller?

Jättebra skrivet, vi gör så oerhört mycket anpassningar till olika insivider som är mer problematiska än att just inte få äta nötter ÖVERALLT, jag förstår inte riktigt varför just nötallergiker inte förtjänar att visas hänsyn.

TS dotters arbetsgivare behöver istället börja efterleva de lagar och regler som finns så att de anställda kan ta raster och lunch i enlighet med det.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Irritation)
    LFF skrev 2018-07-04 11:28:03 följande:

Att sitta och äta när man sitter i kassan är ju (enligt min mening) direkt olämpligt, även om det "bara" är en nöt då och då.

Det är en liten presentbutik med endast en liten kassadisk och där man bestämmer själv eftersom det inte finns några "raster" i normal bemärkelse
  • Anonym (g)

Det finns många människor i samhället som är jobbiga, det märker man speciellt när man arbetar i butik. Nötter kan absolut vara farligt, men är det okej att äta på arbetsplatsen så är det. Låt inte en kund sänka dig, eller i det här fallet din dotter, tyvärr händer det hela tiden att kunder är på dåligt humör och vill bråka.

• LFF
    Anonym (Irritation) skrev 2018-07-04 11:34:35 följande:
    Det är en liten presentbutik med endast en liten kassadisk och där man bestämmer själv eftersom det inte finns några "raster" i normal bemärkelse
    Då får man ta upp det med chefen så att man får de raster man har rätt till. Inte att man sitter och äter i kassan.
Svar på tråden Nötallergiker