• Anonym (Irritation)

Nötallergiker

Blir så trött på allergiker (och i detta fall nötallergiker) som tror att dom äger hela samhället och hela tiden kräver anpassning.

Min dotter har sommarjobb i en butik och då hon har så kort lunch beroende på kunderna så brukar hon ha något enerfigivande vid kassan, och igår hade hon en påse nötter som hon åt ur.

Då kommer en kund fram till henne och säger att hon inte får äta nötter med tanke på ev nötallergiker. Min dotter hade då svarat att hon faktiskt jobbar där och bestämmer det själv. Varpå kunden hade höjt rösten och gastat att folk kan dö och att det är nötförbud i samhället och det gäller minsann också småbutiker.

Blev alldeles matt av dotterns berättelse, hon bestämmer väl själv på sin arbetsplats. En sak om det gällde sjukvård eller skola men butiker??

Herregud

• Svar på tråden Nötallergiker
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Crazy) skrev 2018-07-05 18:03:47 följande:

Nej? Jag arbetar i en mindre butik. Man arbetar ofta ensam så att byta av varandra eller att ta fika eller lunch och sitta i personalrummet funkar inte. Det är gansla vanligt i mindre butiker.

Tänkte bara för att någon frågade hur specifikt ts dotter gör, och du svarade. Om du inte är hon är ju ditt svar inte riktigt relevant, eller hur?

Och sen, om det bara är att stänga butiken om man vill ta en paus (vilket ts dotter borde får göra då hon har fria tyglar att göra exakt vad hon vill), så är ju problemet löst. Bara att dottern stänger butiken mitt på dan för lunch, så behöver hon inte sitta och småäta hela dagen i kassan.
  • Anonym (Oempatiskt!)
    Anonym (Crazy) skrev 2018-07-05 11:43:38 följande:
    En professor inom allergi. Hur så? Vem har sagt till dig att nötallergi är värst? I verkligheten har väldigt få öht allvarlig nötallergi. Ofta är det föräldrar eller den allergiske som har identifierat sig med sjukdomen och kan inte släppa den ävem om de inte har den i verkligheten. Här kan du få läsa mer om det. notallergi.se/wickman-svarar-pa-fragor-om-not-och-jordnotsallergi/
    Läste du överhuvudtaget mitt inlägg innan du svarade. Jag skrev inte att nötallergi är värst, jag skrev något helt annat!

Jag har för övrigt luftburen jordnötsallergi men bara just utandningsångor. Jag kan inte stå så nära någon som äter jordnötter att jag känner doften, då blir jag astmatisk men det går att häva med medicin.
    Jag får även kraftiga reaktioner av hudkontakt med jordnötsolja och av att få i mig jordnötter, mycket må mängder räcker för att jag ska må dåligt, men antihistamin räcker (har räckt hittills) för att häva reaktionen, så jag betraktar inte min allergi som allvarlig.
    Att känna doften av häst i någons kläder får mina ögon att rinna och klia, gå in i ett stall kan jag glömma, men inte heller dessa reaktioner är annat än jävligt obehagliga. Inga allvarliga allergier.

Men jag uppskattar ändå om folk låter mig slippa dessa obehag genom att visa ett minimum av hänsyn och inte utsätta mig för dessa allergener på platser där jag inte kan komma undan eller där jag borde vara skyddad (typ allergisektionen av tåg eller bussar).
    Går jag in på en pub förväntar jag mig att folk äter jordnötter och flyttar på mig om de kommer för nära.
  • Anonym (Allergisk)

Jag är allergisk mot en grönsak, allergin är så illa att om en annan grönsak skärs med samma kniv efter man skärt grönsaken jag är allergisk mot, får jag inom loppet av 5 minuter svårt att andas och klåda, då måste jag genast ta betapred och tavegyl eller adrenalinspruta annars slutar jag andas. Åkt ambulans ett antal gånger pga detta.

Men trots detta går jag ut och äter där dom hanterar denna grönsak, kräver inte att den ska försvinna, men kräver respekt när jag ska äta ute att den som lagar maten är försiktig!

• Louise v L
    Anonym (Crazy) skrev 2018-07-04 22:33:15 följande:
    Du har verkligen fel. Vanligaste dödsorsaken vid anafylaktisk chock är getingstick. Pälsdjursallergiker kan absolut drabbad av anafylaktisk chock. Jag har stött på olika sorters allergiker som har pennor för att häva en eventuell chock. T.ex. kattallergiker, biallergiker, mjölkallergiker och även fiskallergiker. Och även t.ex. fiskallergener är luftburna. Dödsfall pga anafylaktisk chock pga matallergi, inklusive jordnöts- och nötallergi är väldigt ovanligt. Att du förminskar andra allergiska människors risk för anafylaktisk chock och eventuella dödsfall bevisar bara hur självupptagen du är och hur lite du bryr dig om dina medmänniskor. Jag kan bara beklaga din människosyn.
    Jag har inte skrivit om vilken allergi som är den vanligaste orsaken till dödsfall i Sverige och förstår inte varför det kommer in i bilden.

Bi- och getingstick hör ju inte heller till diskussionen då den ju gäller hur man kan underlätta för allergiker genom att exempelvis inte äta nötter på vissa platser. Människor går i regel inte runt och sprider bin och getingar till sin omgivning.

Och vad min människosyn beträffar- du vet ingenting om mig så jag förstår inte varför du uttalar dig.

Jag kommer inte svara mera på dina inlägg. Tack för diskussionen och ha en trevlig kväll!
  • Anonym (MM)

Det är skrämmande att läsa hur egoistiska människor är idag och som vägrar ta hänsyn till andras allergier om man bara kan hjälpa till. Jag känner en som är så allergisk mot nötter att hon inte kan gå till skolan den dag då något lagas med nöt i köket eftersom hon inte ens kan befinna sig i samma utrymme som nöt. Den dagen studerar hon hemifrån och köket meddelar på förhand då de använder det. 

En väninna är så känslig mot apelsiner att när hon sitter i ett stort rum så måste hon gå ut om nån därinne ens bara öppnar en apelsin. 

Ni kan ju gissa vilket roligt liv de har att ständigt vara rädda för att en annan människa ska äta något som de kan behöva åka in till sjukhuset för. Vad kostar det att tänka på sin medmänniska ibland och inte bara på sig själv? 

• sextiotalist
    Anonym (MM) skrev 2018-07-06 08:10:29 följande:

Det är skrämmande att läsa hur egoistiska människor är idag och som vägrar ta hänsyn till andras allergier om man bara kan hjälpa till. Jag känner en som är så allergisk mot nötter att hon inte kan gå till skolan den dag då något lagas med nöt i köket eftersom hon inte ens kan befinna sig i samma utrymme som nöt. Den dagen studerar hon hemifrån och köket meddelar på förhand då de använder det. 

En väninna är så känslig mot apelsiner att när hon sitter i ett stort rum så måste hon gå ut om nån därinne ens bara öppnar en apelsin. 

Ni kan ju gissa vilket roligt liv de har att ständigt vara rädda för att en annan människa ska äta något som de kan behöva åka in till sjukhuset för. Vad kostar det att tänka på sin medmänniska ibland och inte bara på sig själv? 

Än en gång, jag är rätt säker (skulle nog säga 100% säker) att din väninna kan tillbringa i samma utrymme som en nöt, för det gör hon dagligen skulle jag nog säga, troligen så snart hon befinner sig i ett utrymme med andra personer.
    Att livsmedel avger ämnen (som kan vara allergiframkallande)  vid tillagning är en annan sak, då kan det absolut finnas de som är väldigt känsliga mot även små mängder.
    Det som är viktigt när det gäller förståelsen för allergiker, det är att man måste inse vad som är realistiskt och vad som är fakta.

Kan din väninna inte gå in vanliga affärer (för mig veterligen så har nästan alla livsmedelsaffärer nötter i lösvikt), åka tunnelbana, vara inne på ett affärscentra, åka buss?
  • Anonym (Crazy)
    elmadumle skrev 2018-07-05 15:33:03 följande:

Nej det är heller inte väldigt ovanligt, det är väldigt vanligt tyvärr, däremot är det väldigt vanligt att omgivningen beter sig som du, nonchalerar problemet, och den sk proffessorn. Som sagt, fråga alla de som lider av svåra och allvarliga allergier innan du skriver. 

Det är väldigt ovanligt att ha så allvarlig allergi. De allra flesta har inte det.
  • Anonym (Crazy)
    Anonym (Oempatiskt!) skrev 2018-07-05 21:04:26 följande:

Läste du överhuvudtaget mitt inlägg innan du svarade. Jag skrev inte att nötallergi är värst, jag skrev något helt annat!

Jag har för övrigt luftburen jordnötsallergi men bara just utandningsångor. Jag kan inte stå så nära någon som äter jordnötter att jag känner doften, då blir jag astmatisk men det går att häva med medicin.

Jag får även kraftiga reaktioner av hudkontakt med jordnötsolja och av att få i mig jordnötter, mycket må mängder räcker för att jag ska må dåligt, men antihistamin räcker (har räckt hittills) för att häva reaktionen, så jag betraktar inte min allergi som allvarlig.

Att känna doften av häst i någons kläder får mina ögon att rinna och klia, gå in i ett stall kan jag glömma, men inte heller dessa reaktioner är annat än jävligt obehagliga. Inga allvarliga allergier.

Men jag uppskattar ändå om folk låter mig slippa dessa obehag genom att visa ett minimum av hänsyn och inte utsätta mig för dessa allergener på platser där jag inte kan komma undan eller där jag borde vara skyddad (typ allergisektionen av tåg eller bussar).

Går jag in på en pub förväntar jag mig att folk äter jordnötter och flyttar på mig om de kommer för nära.

Du avamlar om vilka som är svårast att undvika... Väldigt fjantigt att kräva att andra ska ändra sin diskussion och anpassa sig efter det du känner för att diskutera. Too bad. It's not gonna happen. Och visst, det kan vara tufft att behöva vara ett antal meter från där man vill vara men sånt är livet. Det är svårt för alla som har allvarliga allergier. Men tur nog så är de få. Min lilla vän som får anafylaktisk chock av att få en droppe mjölk i sig eller en droppe på huden har en riktigt jobbig allergi. Mem det fimna nästan inte någon som godtar den utan han ska enligt dem tåla att till och med få i sig mjölk för man får enligt den allsmäktige allmänheten bara lite ont i magen av mjölk...
  • sextiotalist
    Anonym (Crazy) skrev 2018-07-06 09:54:36 följande:
    Du avamlar om vilka som är svårast att undvika... Väldigt fjantigt att kräva att andra ska ändra sin diskussion och anpassa sig efter det du känner för att diskutera. Too bad. It's not gonna happen. Och visst, det kan vara tufft att behöva vara ett antal meter från där man vill vara men sånt är livet. Det är svårt för alla som har allvarliga allergier. Men tur nog så är de få. Min lilla vän som får anafylaktisk chock av att få en droppe mjölk i sig eller en droppe på huden har en riktigt jobbig allergi. Mem det fimna nästan inte någon som godtar den utan han ska enligt dem tåla att till och med få i sig mjölk för man får enligt den allsmäktige allmänheten bara lite ont i magen av mjölk...
    Allvarligt, får hon allergichock om hon får mjölk på huden, då är hon väldigt unik, nästan ett medicinskt undantag, eftersom kontaktallergi mycket, mycket sällan leder till allergichock.
    Mjölk i sig, absolut, men inte på huden. Då rekommenderar jag att din väninna alltid har heltäckande klädsel och undviker all form av matställen och affärer
  • Anonym (Crazy)
    Louise v L skrev 2018-07-05 22:16:25 följande:

Jag har inte skrivit om vilken allergi som är den vanligaste orsaken till dödsfall i Sverige och förstår inte varför det kommer in i bilden.

Bi- och getingstick hör ju inte heller till diskussionen då den ju gäller hur man kan underlätta för allergiker genom att exempelvis inte äta nötter på vissa platser. Människor går i regel inte runt och sprider bin och getingar till sin omgivning.

Och vad min människosyn beträffar- du vet ingenting om mig så jag förstår inte varför du uttalar dig.

Jag kommer inte svara mera på dina inlägg. Tack för diskussionen och ha en trevlig kväll!

Så du förnekar att du har skrivit det här?

"Men när det gäller nötter, som ju så många är allergiska mot och som är en långt mer farlig allergi än pälsdjursallergi, så blir det ständiga debatter."

Du svamlar ju och försöker argumentera om att nötallergi minsann är så mycket farligare än t.ex. pälsdjursallergi. Det stämmet inte. Men du vägrar inse det. Varför ska folk undvika att äta nötter men inte ta på rena kläder varje gång de går ut, sluta ha blommande blommor hemma och inte utsätta sin omgivning för de brinnande grillkolen som är livshotande för vissa astmatiker och vissa med KOL. Du anpassar väl hela ditt liv efter alla tänkvärda sjukdomar och livshotande kraftiga allergier som, männislor kan ha? För just du är väl ingen hycklare som använder parfymerat tvättmedel och som röker innan du hoppar på bussen eller tåget?

Dina blommor och att du väljer att fika och äta i trädgården och på balkongen lockat till sig bin och getingar. Och du skyddar väl din allergiska omgivning för livshotande allergener?
  • Anonym (Crazy)

"Men när det gäller nötter, som ju så många är allergiska mot och som är en långt mer farlig allergi än pälsdjursallergi, så blir det ständiga debatter."

Du svamlar ju och försöker argumentera om att nötallergi minsann är så mycket farligare än t.ex. pälsdjursallergi. Det stämmet inte. Men du vägrar inse det. Varför ska folk undvika att äta nötter men inte ta på rena kläder varje gång de går ut, sluta ha blommande blommor hemma och inte utsätta sin omgivning för de brinnande grillkolen som är livshotande för vissa astmatiker och vissa med KOL. Du anpassar väl hela ditt liv efter alla tänkvärda sjukdomar och livshotande kraftiga allergier som, männislor kan ha? För just du är väl ingen hycklare som använder parfymerat tvättmedel och som röker innan du hoppar på bussen eller tåget?

Dina blommor och att du väljer att fika och äta i trädgården och på balkongen lockat till sig bin och getingar. Och du skyddar väl din allergiska omgivning för livshotande allergener?
  • Anonym (Crazy)

Svar på tråden Nötallergiker