• Akvc

Vad ska ni rösta på i valet 2018?

Skulle tycka att det vore intressant att höra vad folk tänker rösta på, och berätta gärna erat yrke. Yrket är intressant eftersom många tar för givet att jag skulle vara vänster på grund av programmet jag studerar.

Jag kan börja:

20 år, tjej

Studerande på socionomprogrammet (kommer dock eventuellt byta program)

Väljer mellan Liberalerna och Centerpartiet

• Svar på tråden Vad ska ni rösta på i valet 2018?
  • evaleva

Jag kommer att rösta på Medborgerlig Samling (MED). Jag är egenföretagare.

• Anonym (Heppsson)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2018-07-21 23:45:20 följande:

Kvinna, 40+, programmerare.

Kommer rösta SD eftersom dom är det enda parti som konsekvent hållit fast vid dom politiska frågor som är viktiga för mig. Dom andra stora partierna vänder mest kappan efter vinden och har tvivelaktiga samarbetspartners så vad man får om man röstar på dom är alldeles för osäkert.

Vilka politiska frågor är viktiga för dig? Strängare abortlag? Återinförande av sambeskattning? Sämre skydd och rättigheter för HBTQ- människor? Inte särskilt svenska värderingar du har i så fall.
  • Anonym (Heppsson)
    Akvc skrev 2018-07-10 19:42:37 följande:

Jag har inget emot att människor har olika politiska åsikter men då syftar jag på vänster eller höger. Däremot SD har jag ett stort problem med för det är ett nazistiskt parti som strider mot alla mänskliga rättigheter som idag finns. Jag accepterar att människor har en annan syn på exempelvis ekonomisk politik eller skolan men de mest grundläggande värderingarna är en helt annan sak och därför kan jag aldrig acceptera SD eller partiets vidriga anhängare.

Det enda positiva med SD är att det är det enda parti som fram till nyligen ens andades att invandringen inte endast är positiv. Allt annat de står för är skit! Enligt World Value Surveys kulturkarta är Sveriges värderingar jämställdhet, positiv inställning till HBTQ, demokratiska, sekulära. SD:s värderingar platsar med andra ord bättre i Mellanöstern än i Sverige. Inte konstigt att invandrare gärna röstar på dem. Det är hål i huvudet för en svensk att rösta SD!
  • Anonym (Heppsson)
    Anonym (Sara) skrev 2018-07-10 19:45:22 följande:

man måste alltid dra upp det med SD motståndare som vägrar inse sanningen. Nej SD ÄR INTE ett nazistiskt parti

SD är ett värdekonservativt parti. SD:s åsikter går inte i linje med de svenska värderingarna (se WVS) kulturkarta.
  • Anonym (Heppsson)
    familjefar12 skrev 2018-07-11 10:29:50 följande:

Själv röstar jag SD då jag inte vill se en sosseregering efter valet. C och L har uttryckligen sagt att de kan tyänka sig samarbete med S, vilket dom även gör idag då de förhandlar all sin politik med Löfven. SD kommer defintivt att stödja en borgerlig regering. Hela deras kampanj handlar om att kritisera S. Är du ekonomiskt höger bör du inte rösta på C eller L. Taktikrösta istället

Jojo. Förr röstade man för nåt. Nu röstar man mot nåt. Farlig utveckling.
  • Anonym (X)

35år, kvinna,socialarbetare. Kommer rösta sd för andra gången. Övergav rödgröna när jag insåg att jag avskyr tvång, kvotering och den anti-feministiska feminism som de håller på med.

• Anonym (Heppsson)
    Anonym (anonym) skrev 2018-07-11 11:39:58 följande:

Jag hoppas verkligen inte att SD vinner. Ibland undrar man ens om vissa av er människor ens har kunskapen om vad deras vilja egentligen är. Den stora delen är deras racism, men det är även deras äckliga syn på allt annat omkring. De vill minska på aborter, de är emot samkönade förhållanden, de har en jävligt skev kvinnosyn, och bla. Vill de ha slöjförbud. Såg en statistik häromdagen, vad SD helst lägger sina investeringar på. Alternativen var cancer eller att skicka tillbaka asylsökande. Var tror ni deras prioriteringar hamnade? Vill ni inte hellre se att ett parti försöker hjälpa att bota exempelvis cancer med sina investeringar, och samtidigt kunna hjälpa folk som är skärrade efter svåra krig. 

Hur kan ni välja att hellre skicka tillbaka människor till sådana situationer? 

Ni som bryr er så mycket om endast "erat folk"? Tänk om det var just erat folk i den situationen, att det startades ett krig i landet och ni var tvungna att rymma för livet och var ärrade, men tvingades att skicka tillbaka till det helvetet ni rymde ifrån. 

Och allt ska tydligen skyllas på invandrare, när det kan lika mycket gärna vara en svensk som gjort brotten.

Finns tusen anledningar varför man inte ska rösta, om man är smart nog förstår man det själv. Ni som påverkar och gör att SD kommer steget närmre, det är som att rösta fram hitler. Ni får skylla er själva i slutklämmen som väljer att lägga eran röst på de. 

Min egna åsikt är att alla som väljer att lägga sin röst på det där partiet, är själviska människor som inte inser vad andra går igenom. Om ni hade gått igenom sådana svåra krig själva hade ni förstått mer. Men ni väljer att bara vilja skicka ut folk och ni försöker inte ens sätta er i andras situationer :) 

försök tänka efter lite. 

SD är rasistiskt, kvinnofientligt och homofobt. Inte svenska värderingar alls. Vad jag förstår efter vad jag hör på stan mm att anledningen till att man är positiva till SD är att de är det enda parti som vågat knyta att invandringen inte endast är positiv, något alla andra än politiker verkar fatta.
  • Anonym (Heppsson)
    Anonym (X) skrev 2018-07-30 17:49:58 följande:

35år, kvinna,socialarbetare. Kommer rösta sd för andra gången. Övergav rödgröna när jag insåg att jag avskyr tvång, kvotering och den anti-feministiska feminism som de håller på med.

Du föredrar äkta antifeminism alltså. Hmmm...
  • Anonym (X)
    Anonym (Heppsson) skrev 2018-07-30 18:02:03 följande:

Du föredrar äkta antifeminism alltså. Hmmm...

På vilket sätt är sd anti-feministiska?
  • evaleva
    Anonym (Heppsson) skrev 2018-07-30 17:42:53 följande:
    Det enda positiva med SD är att det är det enda parti som fram till nyligen ens andades att invandringen inte endast är positiv. Allt annat de står för är skit! Enligt World Value Surveys kulturkarta är Sveriges värderingar jämställdhet, positiv inställning till HBTQ, demokratiska, sekulära. SD:s värderingar platsar med andra ord bättre i Mellanöstern än i Sverige. Inte konstigt att invandrare gärna röstar på dem. Det är hål i huvudet för en svensk att rösta SD!
    I många länder i Mellanöstern straffas homosexualitet med döden. I SDs partiprogram står det under punkten HBT:

"Ingen människa väljer sin sexuella läggning. Trakasserier och diskriminering mot människor p.g.a. deras sexuella läggning är oacceptabelt och skall rättsligt beivras. Vidare anser Sverigedemokraterna att människors sexuella preferenser primärt är en privat fråga och ingenting partiet fäster någon vikt vid.".
    Det verkar i alla fall inte som att SDs och Mellanösterns värderingar är 100% identiska. 
Svar på tråden Vad ska ni rösta på i valet 2018?