• Akvc

Vad ska ni rösta på i valet 2018?

Skulle tycka att det vore intressant att höra vad folk tänker rösta på, och berätta gärna erat yrke. Yrket är intressant eftersom många tar för givet att jag skulle vara vänster på grund av programmet jag studerar.

Jag kan börja:

20 år, tjej

Studerande på socionomprogrammet (kommer dock eventuellt byta program)

Väljer mellan Liberalerna och Centerpartiet

• Svar på tråden Vad ska ni rösta på i valet 2018?
  • Anonym (SD)

SD SD och åter SD! ;D

• Nimzay

Kommer antagligen rösta SD eller blankt.

Omkring 20 år, tjej. 

Studerar typ, hoppas jag i alla fall (dvs om jag inte blivit utkastad från utbildningen).

• familjefar12

Själv röstar jag SD då jag inte vill se en sosseregering efter valet. C och L har uttryckligen sagt att de kan tyänka sig samarbete med S, vilket dom även gör idag då de förhandlar all sin politik med Löfven. SD kommer defintivt att stödja en borgerlig regering. Hela deras kampanj handlar om att kritisera S. Är du ekonomiskt höger bör du inte rösta på C eller L. Taktikrösta istället

• familjefar12
    Akvc skrev 2018-07-10 19:49:46 följande:
    Jimmie Åkesson gick med i partiet när dem var öppet nazistiska och hade hakkors framme på sina torgmöten. En stor del av deras företrädare har spridit näthat på internet mot judar, svarta, invandrare, hbtq-personer. Det finns självklart företrädare för alla partier som har betett sig illa, men inget annat parti har samma problematik med att det är återkommande som SD har. Jag anser att SD ÄR NAZISTER och Åkesson är nästa Hitler liksom andra nazistiska partier runt om i Europa. Du har din åsikt, och jag har min, vi kan lämna det där.
     Ingen säger emot dig på denna punkt. men kan du komma med något argument för hur SD är rasistiska idag?
  • familjefar12
    Nimzay skrev 2018-07-10 22:03:25 följande:

Kommer antagligen rösta SD eller blankt.

Omkring 20 år, tjej. 

Studerar typ, hoppas jag i alla fall (dvs om jag inte blivit utkastad från utbildningen).

Att rösta blankt kommer inte att leda till något utöver att du slösar din tid med att ta dig till vallokalen. Vill du etablissemanget en rejäl käftsmäll bör du rösta SD
  • Akvc
    familjefar12 skrev 2018-07-11 10:29:50 följande:

Själv röstar jag SD då jag inte vill se en sosseregering efter valet. C och L har uttryckligen sagt att de kan tyänka sig samarbete med S, vilket dom även gör idag då de förhandlar all sin politik med Löfven. SD kommer defintivt att stödja en borgerlig regering. Hela deras kampanj handlar om att kritisera S. Är du ekonomiskt höger bör du inte rösta på C eller L. Taktikrösta istället

Ekonomiskt är jag i mitten, men lutar åt höger. Jag är ideologiskt liberal så det är otänkbart för mig att inte rösta på ett liberalt parti. Om jag tvingas välja mellan S och SD vid makten så väljer jag Socialdemokraterna alla dagar i veckan.
  • Akvc
    familjefar12 skrev 2018-07-11 10:34:40 följande:

Att rösta blankt kommer inte att leda till något utöver att du slösar din tid med att ta dig till vallokalen. Vill du etablissemanget en rejäl käftsmäll bör du rösta SD

Om alternativen står mellan att inte rösta och att rösta på SD så ser jag hellre att man inte röstar. Om SD skulle få full majoritet i riksdagen (kommer ju inte hända det här valet men vem vet i framtiden) så är jag tvungen att emigrera och helt enkelt fly för mitt liv.
  • norrlandbruden

Hej, jag jobbar som sjuksköterska i Göteborg och valet för mig ligger solklart på sd. Då det vill satsa 7,9 miljarder kr på offentliganställda och sjukvården nästa år utöver regeringens satsningar. Med trycket och pressen så har jag verkligen ingen ork till att jobba heltid, som går starkt ut över min ekonomi. Men med mer pengar till sjukvården så leder det till fler anställda, en mindre press och mer ork till att arbeta. 

• Abegayle70

Kvinna 47, Ingenjör. Utlandsboende
    Kommer rösta KD, M eller MED.

Nej. Nazism är ingen åsikt, det är ett brott mot mänskligheten.
  • Anonym (Sverigedomokrat)
    Akvc skrev 2018-07-10 19:42:37 följande:
    Jag har inget emot att människor har olika politiska åsikter men då syftar jag på vänster eller höger. Däremot SD har jag ett stort problem med för det är ett nazistiskt parti som strider mot alla mänskliga rättigheter som idag finns. Jag accepterar att människor har en annan syn på exempelvis ekonomisk politik eller skolan men de mest grundläggande värderingarna är en helt annan sak och därför kan jag aldrig acceptera SD eller partiets vidriga anhängare.
    En socionom som anser att människor är vidriga för att de inte röstar på sjuklövern?
    Låter ju tryggt.
Svar på tråden Vad ska ni rösta på i valet 2018?