• Akvc

Vad ska ni rösta på i valet 2018?

Skulle tycka att det vore intressant att höra vad folk tänker rösta på, och berätta gärna erat yrke. Yrket är intressant eftersom många tar för givet att jag skulle vara vänster på grund av programmet jag studerar.

Jag kan börja:

20 år, tjej

Studerande på socionomprogrammet (kommer dock eventuellt byta program)

Väljer mellan Liberalerna och Centerpartiet

• Svar på tråden Vad ska ni rösta på i valet 2018?
  • Anonym (Sara)
    Akvc skrev 2018-07-11 10:54:03 följande:

Tror du ärligt att du skulle få stanna kvar?

SD vill sortera oss efter ras, sexualitet, kön - alla som inte passar i den vita cis-könade heteronormen kommer dödas på samma sätt som Hitler gjorde. Åkessons och SD:s mål är en ny förintelse. Jag kommer inte stanna 1 dygn i det här landet när SD får inflytande, jag blir tvungen då att fly för mitt liv.

Vilka konstiga vanföreställningar och fördomar du har bara för ett parti vill minska invandringen liksom Danmarks socialdemokrater. Men som vanligt är SD motståndare extremt okunniga om SDs parti och har inget intresse att ta in fakta heller utan vill glatt inbilla sig egna uppfattningar.
  • Anonym (Sverigedomokrat)
    Akvc skrev 2018-07-11 10:37:40 följande:
    Om alternativen står mellan att inte rösta och att rösta på SD så ser jag hellre att man inte röstar. Om SD skulle få full majoritet i riksdagen (kommer ju inte hända det här valet men vem vet i framtiden) så är jag tvungen att emigrera och helt enkelt fly för mitt liv.
    Ok, nu ser jag att du förväxlat Sverigedemokraterna med Nordiska Motståndsrörelsen!

Snälla du, läs på!

Och även om NMR skulle bli ledande, vilket inte kommer hända, så skulle du inte behöva fly någonstans. Möjligen skulle du bli repatrierad men det vet jag inget om.
    Men som sagt, NMR lär inte komma till makten. Iallafall inte i närtid.

Det är väldigt viktigt att se skillnaden på SD och NMR. Jag var i Visby förra veckan. Jag hörde NMRs tal och det var verkligen inte roligt. Snälla okunniga du, läs på!!!
  • Akvc
    Anonym (Sara) skrev 2018-07-11 10:55:38 följande:

SD är vanligare än vad du kanske verkar tro. SD är större än moderaterna och är Sveriges näst största parti, eller SD ligger iallafall lika högt som moderaterna. 50% av Sveriges befolkning röstar på SD, självklart finns en hel del socionomer bland dom väljarna. Känner flera privat som röstar SD. det har inte med yrket att göra. Känner även lärare, sjuksköterskor m.m som röstar SD , ett antal.

SD har runt 20 % i opinionsundersökningarna, verkligen inte 50 %. Om dem hade 50 % så skulle dem ha egen majoritet i riksdagen vilket dem inte har.

Saco akademikerförbund uppmätte SD:s stöd bland alla deras yrkesgrupper till 3.2 % jämfört med 48 % bland personer utan gymnasium och 39 % bland personer med enbart gymnasieutbildning. Det är tydligt att lågutbildade är den helt klart största gruppen hos SD.

Så nej, det finns inte många socionomer som röstar på SD. För det första är fler än hälften av socionomstudenterna i min klass själva av utländskt påbrå. Det kan nog finnas någon gammal socionom som utbildade sig till yrket i en tid då vi knappt hade invandrare i Sverige men dagens socionomer får det väldigt svårt att dagligen hjälpa invandrare och hbtq-personer - två grupper som SD vill utrota.
  • Anonym (Sara)
    Akvc skrev 2018-07-11 10:48:03 följande:

Har på utbildningen enbart träffat på människor som alla hatar SD lika mycket som jag gör. En socionom kommer dagligen hjälpa utsatta människor, vilket till stor del är människor från andra länder. Tror helt ärligt att SD:are knappt existerar bland socionomer och socionomstudenter, dem är extremt få isåfall.

Skulle inte du hata människor som röstar på ett parti som säger att jag inte borde få finnas i det här landet och att jag inte borde få existera överhuvudtaget.

Du kan inte heller lita på att dom verkligen hatar SD. Många säger det för att dom inte vågar erkänna att dom själva röstar SD. Har stött på mångasom säger sig avsky SD men det är dom som egentligen röstar SD men dom säger så för att inte själva bli avskydda
  • Anonym (Sara)

Jag såg på nyheterna igår att Sverige är det land som ökar mest i VÄRLDEN befolkningsmässigt. Man förstår ju vad det beror på och det är skrämmande

• Anonym (Sara)
    Akvc skrev 2018-07-11 11:02:18 följande:

SD har runt 20 % i opinionsundersökningarna, verkligen inte 50 %. Om dem hade 50 % så skulle dem ha egen majoritet i riksdagen vilket dem inte har.

Saco akademikerförbund uppmätte SD:s stöd bland alla deras yrkesgrupper till 3.2 % jämfört med 48 % bland personer utan gymnasium och 39 % bland personer med enbart gymnasieutbildning. Det är tydligt att lågutbildade är den helt klart största gruppen hos SD.

Så nej, det finns inte många socionomer som röstar på SD. För det första är fler än hälften av socionomstudenterna i min klass själva av utländskt påbrå. Det kan nog finnas någon gammal socionom som utbildade sig till yrket i en tid då vi knappt hade invandrare i Sverige men dagens socionomer får det väldigt svårt att dagligen hjälpa invandrare och hbtq-personer - två grupper som SD vill utrota.

Dom hade 20% 2014. Dom ökar rejält nu
  • Anonym (Sverigedomokrat)
    Anonym (Sara) skrev 2018-07-11 11:05:14 följande:

Jag såg på nyheterna igår att Sverige är det land som ökar mest i VÄRLDEN befolkningsmässigt. Man förstår ju vad det beror på och det är skrämmande

Ja, inte beror det på att svenskarna helt plötsligt börjat massproducera barn iallafall...
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Sverigedomokrat) skrev 2018-07-11 11:08:48 följande:

Ja, inte beror det på att svenskarna helt plötsligt börjat massproducera barn iallafall...

Undrar hur sjukvården och polisen ska klara trycket. För få sjukhus och polisstationer och personal för befolkningsmängden som ökar drastiskt. Undrar hur många som kommer dö i väntan på vård med en redan kollapsad sjukvård
  • Akvc
    Anonym (Sara) skrev 2018-07-11 10:58:05 följande:

Vilka konstiga vanföreställningar och fördomar du har bara för ett parti vill minska invandringen liksom Danmarks socialdemokrater. Men som vanligt är SD motståndare extremt okunniga om SDs parti och har inget intresse att ta in fakta heller utan vill glatt inbilla sig egna uppfattningar.

Jag har läst på partiets hemsida, granskat deras företrädares inlägg på sociala medier samt pratat med företrädare personligen i valstugor.
Svar på tråden Vad ska ni rösta på i valet 2018?