Inlägg från: jennie08 |Visa alla inlägg
  • jennie08

    Julibebisar 2018

    Iowhannah skrev 2019-05-28 07:50:16 följande:

    Alice går snart utan stöd! Hon har börjat våga släppa taget och kan numera stå själv ganska länge, t o m med skor på grus. Vi övar mycket och jag har börjat släppa ena handen så att hon bara håller i sig med en hand och hon ser så himla stolt ut när hon går :D

    I går var vi på vårt nya BVC, sååå mycket bättre än det gamla! Sköterskan gav oss bra tips för hur vi ska kunna sluta med nattmaten, eftersom den stör både oss och Alice, så det ska vi ta tag i när utvecklingsfasen är över.


    Vad var det för tips ni fick? Vi ska till BVC imorgon, ska bli roligt.
  • jennie08
    Iowhannah skrev 2019-05-28 09:09:07 följande:

    Att i princip bara sluta och ta fighten ett tag. Hon sa också att det kan vara bra att börja med att natta utan mat, så de i längden lär sig somna själva och sedan kan somna om själva.


    Mm ok. Edward somnar utan mat i munnen men han vaknar ju ändå 100 ggr. Men eftersom Alice bara har ett mål som ska bort kan det ju vara värt fighten.

    Jag orkar inte alls ta tag i det just nu utan väntar ut det värsta under utvecklingsfasen.

    Så länge jag om sova ett pass så är det ju ok. Men snart har barnen sommarlov och då blir det svårare att sova under dagen.
  • jennie08

    Bra jobbat Alice, kan tänka mig att ni är stolta :) Edward har nog ett tag kvar innan han börjar gå. Han reser sig upp mot möbler och kanter men därifrån rör han sig inte så mycket.

    LissaE det låter precis som våra nätter du beskriver. Har också funderat på om jag ska låta honom somna i soffan för att slippa gå in till sovrummet hela tiden men det tar emot lite... han somnar ju bra i vår säng men vaknar sen flera gånger.

    Jag är chill med mycket men just det där med att sätta i halsen är jag livrädd för. Storasyskonens rum är förbjudet område. De har smågrejer, lego, pengar, leksaker blandat med damm ;)

    Läste igår om en 11-månaders som satt hundmat i halsen och dog. Så fruktansvärt. Ovanligt såklart men det händer. Så just det är jag rädd för men annars är jag ganska avslappnad, tror jag. Hihi

  • jennie08
    LissaE skrev 2019-06-06 21:20:51 följande:

    Jag läste också om babyn som satte i halsen och dog. Det lugnade mig inte. Vad gäller maten är jag coolare. Och inne håller jag golvet i princip kliniskt (överdrift!- hundhår finns). Och några äldre syskon finns inte så det behöver jag inte noja över. Dock är det ute. Kan inte hålla kliniskt där :) Idag var vi på firande i en park. Massa ekollon. Höll på att få slag tillslut. Vagnen vägrar han när den står still så det var bara att traska (snabbt måste det gå också- ingen skön avkopplad promenad här inte) runt i 30-graders hetta. Vi är dessutom på besök där det inte finns bebisar och då självklart inte anpassat. Nu längtar jag hem till att inte passa lika mycket och kunna bli avbytt av mannen.

    Smiter inte Edward ur sängen om/när han vaknar och vill amma? O sätter sig upp och kryper på (tjock är han också så han plöjer liksom igenom kuddar som en bulldozer). Utan ett gnäll. Urläskigt så sen dess vågar jag inte ha honom själv i sängen. Min man funderade på att såga av benen på spjälsängen och ställa över honom som en bur :) :)


    Han brukar ropa om han vaknar :) Han ligger alltid snällt och väntar tills vi kommer. Hehe men jag är rädd att missa att han vaknar och att han ska krypa iväg så jag har lite extra koll. Har så hög säng så fallet blir långt. Äldsta sonen bröt armen när han ramlade ner från soffan när han var 1 år. Soffan är betydligt lägre än vår säng.
    Iowhannah skrev 2019-06-08 21:45:20 följande:

    I dag tog vi sjöpremiär! Det var 23 grader i vattnet och helt underbart skönt! Alice älskade att bada i sjön, nästan mer än hon älskar badkaret och barnpoolen :)

    Bad och mycket utomhusvistelse genererade trötta barn som somnade vid halv sju. Och sambon jobbar natt. Jag har m a o haft en lååååång kväll, så himla skönt!


    Vi har också badat idag. Fast vi åkte till en utomhuspool. Edward älskade att bada i poolen. I torsdags var vi vid ett bad men där var det bara 14 grader i vattnet så där vägrade han ens känna på vattnet.

    Han var så trött när vi kom hem så han kunde inte hålla upp ögonen. Så han sov mellan 16.30-18 - dumt! Han somnade för natten 21.20. Hoppas natten blir bättre än förra. Edward vaknade hela tiden och var sjöblöt och någon granne hade fest och alla sjöng svenska låtar HELA natten. De slutade festa strax innan vi gick upp 06.45!!!
  • jennie08
    Iowhannah skrev 2019-06-08 22:49:45 följande:

    Åh fy! Vilka skitgrannar! Det räcker liksom med att barnen sover dåligt pga värmen, man behöver inte fler anledningar. Alice hade också en jättedålig natt i går. Hon vaknade vid 21 och var vaken till typ 22:30 och sen gnydde/grät hon flertalet gånger natten igenom. Jag tog av henne pyjamasen vid 22 (eller 21:30, svårt att hålla koll på tiderna) och jag tror att hon sov lite bättre än om hon hade haft den på.

    Alice har förresten tydligt börjat visa när hon är för varm, då börjar hon dra i kläderna och gnälla och blir inte nöjd förrän hon har fått hjälp att klä av sig. Det har blivit mycket häng i bara blöja de senaste dagarna.


    Här är det likadant. Bara blöja de senaste dagarna och nätterna. Han sparkar av sig täcket på en gång och man ser att han tycker det är jobbigt när det blir för varmt. Mellan mig och mannen blir det väl extra varmt. Hade sovrumsfönstret öppet vilket var skönt men var tvungen att stänga pga oljudet från festen.

    Har det gått bra den här veckan? Visst var det nu du skulle vara själv några dagar?
  • jennie08

    Lowhannah, skönt att det gick bra. När mina stora barn var små kunde jag tycka att det var skönt att vara själv ibland med barnen. De var lugnare då på något vis.

    Edward har fått ett jäkla temperament. Han blir så förbannad och hittar bara på bus hela tiden. Han har noll intresse för sina leksaker utan ska bara hålla på med sånt som han inte får röra.

    Dessutom har han börjat skrika, alltså verkligen gallskrika i falsett. Han är inte ledsen eller så utan skriker om han blir irriterad eller bara vill ha uppmärksamhet. Oftast när vi sitter och äter tillsammans hela familjen. Jag vet inte riktigt vad vi ska göra när han skriker så.

    Någon mer bebis som är bestämd med ett jäkla humör?

  • jennie08
    Iowhannah skrev 2019-06-17 11:21:32 följande:

    Efter två jobbiga nätter, den senaste riktigt tuff med gråt och skrik och oro, så har äntligen första tanden spruckit igenom! Hon snorar och har sig men verkar må bra i övrigt, det var nog som värst i natt.


    Ja att få tänder är inte kul. Desto roligare sen när man kan börja tugga med tänderna. Edward har 4 där nere och 4 där uppe.

    Ha har varit så gnällig idag, vill bara göra sånt han inte får och tycker så synd om sig själv när han inte får. Hehe - det blir inte mycket annat gjort än att jaga honom. Riktig liten busunge är vad han är.

    Nätterna är fortfarande jobbiga. Det jobbigaste av allt är att han numera totalvägrar napp på natten. Vill bara ha bröstet annars skriker han hysteriskt. Vet inte riktigt vad vi ska ta oss till mer än att stå ut. Men jag börjar bli riktigt trött. Nu när barnen har sommarlov också så blir det ju inte så att jag sover på dagen heller.

    Men men, det blir nog bättre snart.
  • jennie08

    Halloj. Hur är det med alla?

    Här går dagarna i ett. Barnen har sommarlov och jag försöker få allt att gå ihop.

    Edward har börjat bli så himla rädd för saker. Häromdagen träffade vi en liten hundvalp som råkade komma lite för nära. Edward bara satt och skakade i hela kroppen för att sen gallskrika. Varje gång han såg hunden så började han gråta. Samma sak för leksaker som låter. Han hade hittat storebrors bil som gör olika ljud, den blev han så rädd för så vi var tvungna att ta bort den.

    Han har alltid varit känslig för ljud men det här känns extremt.

    Annars kämpar vi på med sömnen och amningen. Det har egentligen inte hänt så mycket där. Han sover dåligt och ammar jämt :P

    Hur mår era små?

  • jennie08

    Edward säger inte ett ord men han förstår desto mer. Nej förstår han men struntar i det helt. Hehe säger man nej så tittar han på en med busig blick, skakar nej med huvudet men måste ändå göra om det Det enda som fungerar är att handgripligen plocka bort honom från det han inte får göra. Men han förstår mycket, ber man honom hämta något så gör han det och letar vi efter något så kan han oftast peka rätt.

    Annars leker han ganska bra. Det som är lite lustigt är att Edward har många leksaker från sina syskon, både det ena och det andra men ändå så leker han nästan bara med sina bilar och bollar. Dockor och sånt rör han inte ens. En liten iakttagelse bara. Han älskar att bada också. Vi har badat vid en pool nu när det varit så varmt och han älskar det. Kan sitta och plaska glatt tills läpparna är blå.

    Han går bra mellan möbler och med gåvagnen men han är alldeles för försiktig för att våga släppa. Han sätter sig på en gång om han känner sig ostadig. Men han kryper också i raketfart. Ibland så snabbt så att armarna inte hänger med så han står på näsan.

    Jag vet inte vad han väger eller hur lång han är nu men han har också 86/92 i kläder. Han är inte så stor i maten, men ammar desto mer. Har försökt lära honom att dricka välling men det går bara inte. Vi ska inte till bvc förrän den 19 augusti men får se vad de säger då. Jag kan inte förstå att han redan fyller 1 år :-O Edward fyller den 20 juli.

    Jag kommer vara hemma med honom tills han ska skolas in i januari nästa år. Men jag kommer börja jobba lite till hösten ändå. Kommer jobba ca 1 helg per månad plus lite kvällar.

  • jennie08

    Ska ni åka utomlands i sommar? Vi ska till Spanien och jag funderar på om jag ska ringa till bvc och se om han kan få mässlingssprutan tidigare?!

  • jennie08
    LissaE skrev 2019-07-02 09:53:32 följande:

    Vi ska vara i Sverige hela sommaren men vår bvc-sköterska sa att vi skulle höra av oss om vi skulle resa för då skulle han få sprutan tidigare. Visst är det jättevanligt att de blir dåliga av den sprutan? O ska få den den 18/7 (på vår bröllopsdag såklart..). Funderar på om vi ska flytta fram det en gnutta så det inte blir mitt i semestern.

    Inatt har O snuttat på mig HELA natten. Anar att nån mer tand är på g. Han är så klängig, mammig och gnällig både igår och idag. Gråter liksom. Tänkte att han hade ont nånstans men kanske är det nån fas nu plus en tand?

    Skönt för er att era bebisar gillar att greja med saker. Otto plockar som sagt max i 20 sekunder. Sen kryper han och har sönder saker han inte ska ha. Han plockar iof ut alla saker ur våra köksskåp men plockar inte in direkt utan köket är i ständigt kaos för han kastar ur sen kryper till nästa projekt. Att ha honom i någon annans hem är hemskt. Han är på allt. Som en bulldozer. Vet exakt att han inte får vara på eluttag men kastar sig över dem och ger mig en busblick.


    Varför ska han få sprutan nu om ni inte ska resa iväg. Då hade jag väntat till efter semestern :) Trodde att de fick just mässlingssprutan annars vid 18 månader.

    Vår bvc-sköterska bokade in oss för övriga vacciner som sagt den 19:e augusti för att slippa ta den mitt i semestern.

    Men, jag tror att biverkningarna på mässlingssprutan kommer ca 7-10 dagar efter själva injektionen. Förutom lite ömhet såklart så de kan få när de får sprutan.

    Haha jag känner igen det där med att dra fram allt. Så är Edward också. Och även om han sitter och leker med sina leksaker så är han ju på allt han inte får röra också. Dammsugaren, sopborsten, elsladdar, tv-kontroll, blommor, elutag ja allt han absolut inte får pilla på eller stoppa i munnen. Det blir många neeej varje dag, haha

    Som tur är så är han ganska blyg när vi är borta så då vill han mest vara i famnen eller sitta still och pilla på något. Fast när vi var hos farmor och farfar sist så var jag tvungen att flytta på alla kristallskålar som stod framme med frukt och godis. Paradis tyckte Edward.
  • jennie08

    Jag känner likadant som din man Lowhannah, vill att Edward ska vara bebis hela tiden. Hehe det här är ju sista barnet så han kommer alltid vara vår minsting såklart men han är ju ingen liten bebis längre.

    Jag lämnade min hårborste vid soffbordet och hittade Edward stå och borsta sitt lilla fjun. Då insåg jag att han är inte så liten längre :) Och imorse hade jag en tallrik med omelett och då helt plötsligt så tar han min gaffel, tar tag i en omelettbit med gaffeln och stoppar direkt i munnen. Innan har han suttit med besticken i ena handen och maten i andra handen.

    Såna där småsaker som gör att man inser att det går fort nu.

    Igår skulle jag gå och träna och när jag kom hem så var Edward helt hysterisk. Han grät och grät och pappan var superstressad. Det är lite jobbigt att det bara är tutten som är tröstande. Hur ska det gå när jag börjar jobba lite smått i höst? Har era barn snutte eller liknande? Hur introducerade ni det? Edward är ju inte ett dugg intresserad av napp och använder inte det alls på natten. Han blir jättearg på natten om man försöker stoppa in nappen och fäktar med armarna och skriker som en tok.

  • jennie08

    Igår fyllde Edward 1 år. Det firades på landet i Dalarna med släkt som kom över över dagen. Kan inte alls förstå att han är 1 år. Ett helt år sen jag fick upp honom på bröstet för första gången. Helt galet så fort året har gått.

    Edward är på gång att börja gå och kan gå riktigt bra om man håller honom i en hand. Men han är alldeles för försiktig för att våga stå kvar om man släpper.

    Däremot så kryper han i raketfart och han står ofta på näsan när det går så fort att armarna inte hänger med. Han sover något bättre på nätterna med vissa undantag. Han kanske vaknar 3-4 gånger numera och ammas. Att dra ner på amningen har inte gått men ska ta tag i det snart. Om ca 1 vecka åker vi till Spanien så får ta tag i det när vi kommer hem. Känns skönt att kunna amma honom på planet och där nere i värmen eftersom han är så dålig på att äta och dricka vatten. Vågar inte riskera att han inte får i sig vätska där nere utan kommer försöka amma mindre när vi väl kommer hem. Sen börjar jag ju arbeta 1 helg per månad i september. 3 dagar per månad känns ändå okej att arbeta. Även om jag faktiskt känner att jag skulle kunna vara hemma helt i 1 år till ;)

  • jennie08
    Iowhannah skrev 2019-07-22 20:35:39 följande:

    Alice är så extremt pappig. Det är samma som för er, fast tvärtom, jag är inte så viktig när pappa är i närheten. Och när hon gör illa sig så är det pappa hon vill ha. Enligt mina föräldrar var jag tydligen likadan, mamma var hemma med mig men det var bara pappa jag ville ha när jag hade gjort illa mig.

    Alice har börjat komma med några ord nu. I morse fick hon blåbär och sa bä(r), och hon har även sagt där och andra korta ord :)


    Min tjej var också pappig när hon var liten medan båda sönerna varit extremt mammiga. Men för dottern var det bara pappa som gällde när han var hemma och så har det varit under stora delar av hennes uppväxt fram till för några år sen, hon är 11 idag.

    Edward säger också några ord :) Titta, där, pappa och Pa (Filippa) sen säger han bö vilket är både boll och bil. Viktiga ord att kunna
  • jennie08
    Iowhannah skrev 2019-07-23 08:31:43 följande:

    Det är så häftigt när de börjar prata! Sen håller de aldrig tyst förvisso, men det är kul när de lär sig nya ord :D Bär, där, titta, mamma (= pappa), amma/nanna (= mamma), nännä/nenne (= Nils). Bil har hon sagt också. Hon försöker härma mycket, både när vi pratar och när vi gör olika saker. Hon sitter och iakttar noga och försöker sedan göra likadant, även om det inte alltid går så bra :)

    I går hade vi besök av en ettåring som inte sa pappa men däremot farmor. Undrar hur kul det känns för pappan i fråga, haha!


    Ja det är jätteroligt. Tycker de är i en rolig ålder allmänt då det händer massor. Samtidigt tar det på krafterna att ha en 1-åring som man ständigt måste övervakas och jagas. Hehe. Edward kan leka fint med sina leksaker men allra helst vill han ju göra allt han inte får. Peta in fingrarna i eluttag, dra i alla sladdar, riva ut alla skåp som vi inte hunnit regla, leka med alla saker inne på toaletten, riva ut allt ur kylskåpet, riva ut smutsfisken när jag försöker diska. Haha ja en massa roliga saker hittar han på :)

    Men nu i några dagar har han inte varit sig själv, gnällig, mammig och allmänt onöjd. Sovit i 20 minuterspass hela nätterna. Vet inte om det är utvecklingsfasen eller om han mår dåligt av MPR-vaccinet eller en kombination av båda kanske?! Han har fått en massa konstiga utslag som jag tror kliar rejält.

    Jag hoppas bara det vänder innan vi ska åka utomlands.

    Annars tycker jag som sagt att det är riktigt roligt med honom just nu. Han är med på allt, vet exakt vad man pratar om när man ber honom om saker och det kommer nya ord varje dag. Vi ska försöka öva på att gå också för jag märker att han vill men inte riktigt vågar släppa taget.
  • jennie08

    Bilden hamnade åt fel håll hehe

    Men minns ni om era äldre syskon fick utslag av MPR-vaccinet. Jag kan inte minnas att mina fick det.

  • jennie08

    Halloj, hur mår ni? Vi har kommit hem från utlandssemester nyligen och idag har vi firat alla sommarbarn med kalas. Edward älskade att vara i Spanien och helst ville han vara på stranden och i badet jämt. Han fixade värmen riktigt bra så det var skönt. Jag däremot tycker det är skönt att vara hemma i lite svalare Sverige hehe.

    Edward har fortfarande inte börjat gå utan kryper runt i raketfart. Han verkar inte alls intresserad av att lära sig gå.

    Hur är era små just nu?

    Edward är superglad på dagarna och hysterisk vid läggdags och på nätterna om han inte får amma. Förut har pappa kunnat ta varannan nattning men nu gärdet inte alls. Däremot så vill han mer än gärna vara med på allt som pappa gör på dagarna.

    Ska jobba 2 kvällar och en dag nu i september så hoppas det hinner lugna sig till dess.

    Är det någon som börjat jobba än?

  • jennie08
    Iowhannah skrev 2019-09-07 07:42:42 följande:

    Nu var det ett tag sedan det skrevs här men jag kan svara ändå. Alice är mitt i en utvecklingsfas nu, sömnen blir väldigt lidande. Hon har dessutom det kämpigt med en tand som inte tycks vilja spricka igenom, och på det en hosta som inte ger sig, så kvällarna är långa och sega.

    Hon använder ordet nej mycket, men oftast när hon faktiskt menar nej. Vill hon ha något så sträcker hon sig efter det och liksom vinkar för att visa att hon inte når själv. Hon förstår jättemycket, om vi ber henne att ställa nåt på bordet eller ge oss nåt så gör hon det (försöker iaf, det är inte helt lätt att nå upp till bordet), och om vi säger att det är dags att byta blöja så går hon före till badrummet (likadant om jag säger att jag ska kissa). Hon visar tydligt vad hon vill och hämtar sina skor så fort någon nämner att hen ska gå ut. Hon ÄLSKAR att vara ute!

    Jag började jobba i onsdags, efter 14 veckor ledigt och några dagar sjuk. Det känns helt okej. Rätt skönt att komma hemifrån när hon är i utvecklingsfas men samtidigt tycker jag lite för mycket om att vara ledig för att jobba. Men vi har iaf gått ner till 80 % och jobbar fortfarande varannan månad, så det är inte precis heltid vi snackar :)

    Är det någon som skolat in på förskola än? Alice kommer inte börja förrän i augusti nästa år. Egentligen har vi råd att vara hemma längre men vi vill att hon ska få börja innan storebror slutar så att hon har honom som trygghet.


    Hej hej, här går dagarna i ett.. Edward roar sig själv med att göra allt han inte får. Jätteroligt. Han älskar också att vara ute så det är ganska tacksamt att hänga i parken. Problemet är att han fortfarande inte går utan kryper runt vilket begränsar honom så det gör honom frustrerad. Han har ju gått och tagit flera steg men sen kommer han på sig och fortsätter krypa.

    Jag har jobbat första helgen nu på 1 1/2 år. Längtar inte tillbaka. Men jag hoppas på förskoleplats i januari. Då får han börja och jag ska jobba med kommer gå ner i tid. Sambon kan styra sin tid så han kan jobba som vanligt. Men med min sambos jobb och mitt jobb så kommer han gå korta dagar och bara några dagar i veckan till början. Det är sällan som jag jobbar 5 vardagar på en vecka. Så han kommer i snitt gå 3 dagar i veckan.

    Han sover fortfarande superdåligt och ammar mycket. Så fort han får syn på mig ska han snutta. Börjar bli lite jobbigt. Annars tycker jag att det är mysigt att amma men inte när han bara gnäller så fort han ser mig.

    Hur många tänder har era små? Edward har bara 8 så han kan inte äta allt än. Han sitter och kämpar med maten med sina små kanintänder.
  • jennie08
    Lillflickan skrev 2019-10-01 07:43:01 följande:

    Jag har börjat jobba, 50%. Inte alls sugen, hade velat vara hemma längre. Men mannen måste ju också få vara hemma.

    Lilltjejen går på förskolan två halvdagar i veckan 8:30-13:30 ca. Beror på hur hon sover. Av den tiden sover hon bort ungefär hälften. Känns lite jobbigt att lämna henne när hon är så liten. Det var inte tänkt så. Men förskolan verkar superbra så det hoppas jag det är värt.

    Hon är bra på att säga och visa vad hon vill. Blir superarg om hon inte får det.

    Den senaste veckan har hon tagit sina första steg. Det ser ganska stadigt ut så det är möjligt att hon går snart.


    Det är nog mer jobbigt för er än för lilltjejen :) Två halvdagar är väl en bra start. Mina två äldsta började förskolan tidigt och även om de hade mått bra av att vara hemma längre så trivdes de väldigt bra på förskolan. De har aldrig varit ledsna när vi lämnat utan har alltid börjat leka på en gång och vinkat glatt. De är två normala glada tonåringar idag så det verkar inte ha gått någon nöd på dem. Haha

    Skönt om hon börjar gå för det underlättar ju på förskolan.

    Edward förstår också typ det mesta man säger till honom. Han älskar att hjälpa till och vill mer än gärna vara med på allt som mamma och pappa gör. Så härligt att få hjälp med disken och tvätten osv :-P

    Vi har köpt en spis till honom och han älskar att stå där med sin kastrull och visp.

    Däremot så pratar han inte så mycket. Eller jo han snackar ju hela tiden men inte med riktiga ord. Han kan bara några få ord men han visar tydligt med ljud och gester vad han vill. Och han har ett humör som bara den. Haha
Svar på tråden Julibebisar 2018