• Anonym (Kluven)

Att träffa en syriansk man?

Jag träffade en man som är syrian förra året i några månader. Han berättade att hans familj och speciellt mamma är väldigt sträng och strikt med att han absolut inte får träffa en tjej som inte är syrian och som dessutom har barn sen tidigare. Jag kunde ha viss förståelse att det inte är så enkelt för alla men vi träffades ändå och jag tänkte att tiden får visa vart detta tar oss. Efter några månader slutade vi ses efter ett mindre tjafs om bland annat detta, att han hade svårt att binda sig. Dock visste hans vänner om mig.. så bara hans familj som absolut inte fick veta.

Vi har sen dess inte hörts förrän nu när han hörde av sig och sa att han tänkt på mig, saknat mig och gärna vill återuppta vår kontakt. Han var sedan väldigt tydlig med att vi inte har en framtid ihop och att han inte kan binda sig med någon som har barn sen tidigare.

Min spontana tanke var att tiden får utvisa vart detta tar oss och att hans familj får bli ett senare problem... efter att ha dragit detta med några vänner så blir deras spontana tanke att jag bör skita i detta helt. Vi hade annars en bra relation och trivdes med varandra.

Vad tänker ni? Någon med liknande erfarenhet?

• Svar på tråden Att träffa en syriansk man?
  • Anonym (Grå)
    Anonym (Arab) skrev 2018-07-26 21:46:36 följande:
    Men jaja, alla är inte lika allmänbildade vilket är okej. Men då säger man bara att "oj, jag visste inte att det var två folkgrupper" istället för att börja tjafsa emot.
    Är det ett vanligt misstag?  
    Vilket land har du bakgrund ifrån är du kille eller tjej

• Anonym (Kluven)

Vi har inte setts igen och vi sågs sist för ett år sen.. har inte dom känslorna för honom idag så är väl lika bra att inte återuppta något under dessa premisser. Jag trivdes med honom och vi hade det bra .. de e bara synd att han har den pressen på sig att inte kunna få välja vem han vill vara med. Tror vi hade haft det bra annars.

• Anonym (ååå)
    Anonym (....) skrev 2018-07-26 19:25:53 följande:
    Då antar jag att du har full koll på Skandinavien, skåningar, danskar och snapphanar, utan att googla då givetvis.
    Ja det är väl klart att man har koll på det, trodde du att du hittade på något svårt nu? 

Det är inte så svårt att googla lite om syrier och syrianer. Ska man ge sig in och snacka i en tråd är det ju bra om man är säker på det man skriver innan, annars får man förstås påpekanden om sina brister, vilket nu har skett. Dock blir det hela bara ännu mer pinsamt när folk försöker kaxa och motargumenten - när de ju hade fel! 

Det är väl bara att vika ner sig, säga "my mistake", ta lärdom och faktiskt se till att lära sig det man inte visste, så klarar man en diskussion bättre nästa gång 
  • Anonym (Syrian)
    Anonym (Grå) skrev 2018-07-26 21:50:57 följande:

Har du en svensk flickvän?

Jag är syriansk tjej som är tillsammans med assyrisk man.
  • Anonym (Grå)
    Anonym (Syrian) skrev 2018-07-26 22:55:38 följande:
    Jag är syriansk tjej som är tillsammans med assyrisk man.
    ok vet du om tjejerna träffar svenska killar är det något som händer?
  • Anonym (Syrian)
    Anonym (Grå) skrev 2018-07-26 23:00:09 följande:

ok vet du om tjejerna träffar svenska killar är det något som händer?

Min syster är tillsammans och ska förlova sig med en svensk man. Så, det händer absolut. Jag trodde själv att jag skulle gifta mig med en svensk man då syrianska män är väldigt speciella men nu blev det inte så. :)
  • Anonym (Grå)
    Anonym (Syrian) skrev 2018-07-26 23:25:39 följande:
    Min syster är tillsammans och ska förlova sig med en svensk man. Så, det händer absolut. Jag trodde själv att jag skulle gifta mig med en svensk man då syrianska män är väldigt speciella men nu blev det inte så. :)
    Varför trodde du det då?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (ååå) skrev 2018-07-26 22:46:41 följande:

Ja det är väl klart att man har koll på det, trodde du att du hittade på något svårt nu? 

Det är inte så svårt att googla lite om syrier och syrianer. Ska man ge sig in och snacka i en tråd är det ju bra om man är säker på det man skriver innan, annars får man förstås påpekanden om sina brister, vilket nu har skett. Dock blir det hela bara ännu mer pinsamt när folk försöker kaxa och motargumenten - när de ju hade fel! 

Det är väl bara att vika ner sig, säga "my mistake", ta lärdom och faktiskt se till att lära sig det man inte visste, så klarar man en diskussion bättre nästa gång 

Måste vara jobbigt att tycka att det är pinsamt att ha fel.

Dessutom skrev personen i ursprungsinlägget att hon ANTOG att han var muslim. Inget pinsamt i det, tycker jag.

Fråga sveriges befolkning så har säkert över hälften ingen koll på om det är syrier eller syrianer som är muslimer/kristna. Det är inte särskilt intressant för de flesta heller.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Arab) skrev 2018-07-26 19:14:51 följande:

Fast det är ganska pinsamt att inte kunna göra skillnad på två olika folkgrupper som inte ens har samma religon gemensamt.

Lite som att gå runt och tro att araber och kurder är samma.

Upp till dig själv om du tycker sådant är pinsamt. De flesta rycker nog på axlarna och bryr sig inte. Det låter ju väldigt likt.

Inte så att man ligger sömnlös och skäms över att man råkade blanda ihop syrier/syrian.
  • Anonym (Majken)
    Anonym (Syrian) skrev 2018-07-26 17:21:06 följande:
    Men Gud. Vi är kristna syrianer. Du blandar ihop syrianer med syrier, pinsamt.
    Vilket land kommer syrianer från då? Jag trodde med det var så man böjde ordet syrier. Typ som svensk och svenskar. 
Svar på tråden Att träffa en syriansk man?