• Anonym (Kluven)

Att träffa en syriansk man?

Jag träffade en man som är syrian förra året i några månader. Han berättade att hans familj och speciellt mamma är väldigt sträng och strikt med att han absolut inte får träffa en tjej som inte är syrian och som dessutom har barn sen tidigare. Jag kunde ha viss förståelse att det inte är så enkelt för alla men vi träffades ändå och jag tänkte att tiden får visa vart detta tar oss. Efter några månader slutade vi ses efter ett mindre tjafs om bland annat detta, att han hade svårt att binda sig. Dock visste hans vänner om mig.. så bara hans familj som absolut inte fick veta.

Vi har sen dess inte hörts förrän nu när han hörde av sig och sa att han tänkt på mig, saknat mig och gärna vill återuppta vår kontakt. Han var sedan väldigt tydlig med att vi inte har en framtid ihop och att han inte kan binda sig med någon som har barn sen tidigare.

Min spontana tanke var att tiden får utvisa vart detta tar oss och att hans familj får bli ett senare problem... efter att ha dragit detta med några vänner så blir deras spontana tanke att jag bör skita i detta helt. Vi hade annars en bra relation och trivdes med varandra.

Vad tänker ni? Någon med liknande erfarenhet?

• Svar på tråden Att träffa en syriansk man?
  • Anonym (NN)

Sådant som detta godtar vi men tänk om det skulle vara det omvända. Det är på tiden att människor från Mellanöstern upphör med sin rasism mot vita svenskar!

• Anonym (Jesus)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-07-27 00:31:17 följande:

Upp till dig själv om du tycker sådant är pinsamt. De flesta rycker nog på axlarna och bryr sig inte. Det låter ju väldigt likt.

Inte så att man ligger sömnlös och skäms över att man råkade blanda ihop syrier/syrian.

Syrianer är såna som har ett stort guld kors om Halsen. Sen hänger de även kors i den inre backspegeln på bilen. Verkar vara väldigt religiösa och vidskepliga om du frågar mig
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Jesus) skrev 2018-07-27 07:49:28 följande:

Syrianer är såna som har ett stort guld kors om Halsen. Sen hänger de även kors i den inre backspegeln på bilen. Verkar vara väldigt religiösa och vidskepliga om du frågar mig

Jo jag har vetat skillnaden länge. Var bekant med ett par syrianer på 90-talet.
  • Anonym (Också syrian)
    Anonym (Se upp!) skrev 2018-07-26 17:42:33 följande:

Tack för att du klargjorde detta! Min åsikt är att syrianer är mycket mer inskränka och håller sig till sin "klan" än vad syrier är. Känner flera svenska tjejkompisar som är tillsammans med syrier och där är det inga problem. Syrianer däremot verkar inte alls vilja ta del av det svenska samhället. En tjejkompis till mig hade samma problem som ts med en syriansk kille hon träffade. Han trodde att han skulle kunna dejta henne när det "trängde på" men tji fick han - hon bad honom flyga och fara! Kanske är syrianer så speciella för att de inte har något eget land?

Syrianer anses vara en av de bäst etablerade invandrargruppen i Sverige. Många har anpassat sig väl till den svenska kulturen, är högutbildade (framförallt andra generationen) och väldigt företagsamma. Finns säkert undantag såklart.
  • Anonym (Också syrian)
    Anonym (Majken) skrev 2018-07-27 00:33:12 följande:

Vilket land kommer syrianer från då? Jag trodde med det var så man böjde ordet syrier. Typ som svensk och svenskar. 

Syrianer är en folkgrupp som härstammar från hela Mellanöstern, med flera tusenårig historia. De flesta syrianer kommer från Turkiet, Irak och Syrien, men finns även en stor del i Libanon och Iran.
  • Anonym (Också syrian)

Kan tillägga att jag själv varit tillsammans med en svensk man i 8 år och vi är idag gifta. Min bror är tillsammans och sambo med en svensk tjej. Ingen i vår släkt eller bekantskapskrets har någonsin haft några åsikter om det. Tvärtom är våra partners högt älskade av våra familjemedlemmar och släkt. Känner många syrianer som delar sitt liv med en svensk.

• Anonym (Grå)
    Anonym (Också syrian) skrev 2018-07-27 11:36:50 följande:

Kan tillägga att jag själv varit tillsammans med en svensk man i 8 år och vi är idag gifta. Min bror är tillsammans och sambo med en svensk tjej. Ingen i vår släkt eller bekantskapskrets har någonsin haft några åsikter om det. Tvärtom är våra partners högt älskade av våra familjemedlemmar och släkt. Känner många syrianer som delar sitt liv med en svensk.

Så en del dejtar svenskar. Talar många sitt modersmål flytande?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Syrian) skrev 2018-07-26 22:55:38 följande:
    Jag är syriansk tjej som är tillsammans med assyrisk man.
    Stämmer det att syrianer ofta är strikta med sex och vill vänta till äktenskapet?
  • Anonym (Också syrian)
    Anonym (Grå) skrev 2018-07-27 11:48:14 följande:

Så en del dejtar svenskar. Talar många sitt modersmål flytande?

Ja, många gör det. Men svenskan är nog första språket för dem flesta, i alla fall andra generationen. Bland mina syrianska vänner och i min släkt så pratar vi alltid svenska när vi träffas, med undantag om äldre generationen är med.
  • Anonym (Kluven)
    Anonym (Också syrian) skrev 2018-07-27 11:36:50 följande:

Hur hade det varit om nån av dom hade haft barn sen tidigare?
Svar på tråden Att träffa en syriansk man?