• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.

Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!

• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • Kokarororo
    Pillores skrev 2018-09-11 09:20:48 följande:

Vi fick också avbryta behandlingen, fast tidigare än dig, redan efter första VUL efter 5 dagar med sprutor. Jag hade en cysta (Corpus Luteum nåt?) eller äggblåsa som var 20mm och resten 10mm så de var osäkra om det varit en blåsa som dragit iväg eller om jag har en cysta i äggstocken.

Till mig sa de att jag skulle få en mellanblödning efter 10 dagar och att min mens sedan skulle komma efter det, eventuellt senare än vanligt pga behandlingen. (Och så blir blev det) Fick inte så mycket mer info tyvärr. Jag ska dock ta samma sprutor (Menopur) och samma dos som sist nu när jag börjar igen om några dagar. Känner mig också rätt förvirrad...

Tack för ditt svar! Kändes rätt så ensamt i det här stadiet nu när de flesta andra gjort äggplock och insättning nu. De frågade mig också om jag haft cystor. Det har jag ju för typ 8 år sedan, men har ju varit på undersökningar sedan som inte visat på några cystor.

Det känns ju som att man vill göra något annat sätt vid nästa försök. Vet inte om det skulle kännas så hoppfullt om man fick samma läkemedel och dos igen? Sköterskan som ringde från klinken nämnde något om att höja dosen från start nästa behandling.
  • Inalina
    Kokarororo skrev 2018-09-10 20:00:33 följande:
    Citerar mitt egna inlägg - Vi får tyvärr avbryta behandlingen.

Ska få prata med läkare och lägga upp ny plan på onsdag. Men kan ni hitta om något? Vad händer nu? Hur kommer min kropp må av att avbryta behandlingen. Jag känner ju av den stora äggblåsan. När kan jag vänta nästa blödning? Mycket funderingar...
    jätteledsen att höra att ni fått avbryta när du nu gått igenom så mkt med sprutor och medicinering. Rynkar på näsan anledningen att de avbryter behandlingen antar jag är att de inte tror de kommer få bra antal/mogna ägg ur blåsorna? vi alla fungerar ju olika och första IVF är alltid en 'test-omgång' brukar de säga. jag hoppas ni får klara besked om hur ni ska gå vidare i morgon. kramHjärta
  • Pillores
    Kokarororo skrev 2018-09-11 09:29:21 följande:
    Tack för ditt svar! Kändes rätt så ensamt i det här stadiet nu när de flesta andra gjort äggplock och insättning nu. De frågade mig också om jag haft cystor. Det har jag ju för typ 8 år sedan, men har ju varit på undersökningar sedan som inte visat på några cystor.

Det känns ju som att man vill göra något annat sätt vid nästa försök. Vet inte om det skulle kännas så hoppfullt om man fick samma läkemedel och dos igen? Sköterskan som ringde från klinken nämnde något om att höja dosen från start nästa behandling.
    Ja jag kan säga att jag blev rätt snopen när jag fick avbryta. Jag har aldrig haft cystor men har rätt sen ägglossning så de tror att det som det såg kunde vara en "rest" från förra månadens ägglossning. Fick som sagt inte så mycket info, gör behandling på distans så jag har kontakt med kvinnokliniken på orten där jag bor som i sin tur har kontakten med IVF-kliniken.

När jag väl får mens igen så har jag laddat upp med ett stort frågebatteri denna gång! Jag hoppas få svar på varför jag ska ha samma dos, antar att dosen är rätt hög redan nu och jag hade ungefär 20 blåsor som var små på VUL. Vi får hoppas att det går bättre nästa gång? Har varit en lång väntat sedan jag fick avbryta om jag säger så....!
  • Kokarororo
    Inalina skrev 2018-09-11 09:37:29 följande:

jätteledsen att höra att ni fått avbryta när du nu gått igenom så mkt med sprutor och medicinering.  anledningen att de avbryter behandlingen antar jag är att de inte tror de kommer få bra antal/mogna ägg ur blåsorna? vi alla fungerar ju olika och första IVF är alltid en 'test-omgång' brukar de säga. jag hoppas ni får klara besked om hur ni ska gå vidare i morgon. kram

Ja tråkigt såklart men jag gör hellre ett bra äggplock än ett halvdant! Ja eftersom jag efter 15 dagar bara hade en övermogen äggblåsa och flera otillräckliga så förstår jag att det inte går att fortsätta. Får också in med inställningen att det var en provomgång.
  • Kokarororo
    Pillores skrev 2018-09-11 09:54:27 följande:

Ja jag kan säga att jag blev rätt snopen när jag fick avbryta. Jag har aldrig haft cystor men har rätt sen ägglossning så de tror att det som det såg kunde vara en "rest" från förra månadens ägglossning. Fick som sagt inte så mycket info, gör behandling på distans så jag har kontakt med kvinnokliniken på orten där jag bor som i sin tur har kontakten med IVF-kliniken.

När jag väl får mens igen så har jag laddat upp med ett stort frågebatteri denna gång! Jag hoppas få svar på varför jag ska ha samma dos, antar att dosen är rätt hög redan nu och jag hade ungefär 20 blåsor som var små på VUL. Vi får hoppas att det går bättre nästa gång? Har varit en lång väntat sedan jag fick avbryta om jag säger så....!

Den där bristande informationen håller jag med om. Är i samma sits som dig, går på gyn på sjukhuset här hemma som skickar infon vidare till kliniken. Både bra och dåligt med flera ögon och åsikter. Jag litar ju dock fullt ut på kliniken och sköterskorna som står för telefeonkontakten är så himla fina!

Jag hade också flertalet små äggblåsor nu efter höjd dos.

Hur länge har du fått vänta? De nämnde att de helst ville ha en blödning emellan man påbörjade nästa behandling - så drygt! Typ om sex veckor då om menscykeln kvarstår som tidigare....
  • Pillores
    Kokarororo skrev 2018-09-11 10:38:06 följande:
    Den där bristande informationen håller jag med om. Är i samma sits som dig, går på gyn på sjukhuset här hemma som skickar infon vidare till kliniken. Både bra och dåligt med flera ögon och åsikter. Jag litar ju dock fullt ut på kliniken och sköterskorna som står för telefeonkontakten är så himla fina!

Jag hade också flertalet små äggblåsor nu efter höjd dos.

Hur länge har du fått vänta? De nämnde att de helst ville ha en blödning emellan man påbörjade nästa behandling - så drygt! Typ om sex veckor då om menscykeln kvarstår som tidigare....
    Ja de är jättefina på kvinnokliniken där jag går med, och jag har fullt förtroende för dem. Sen kommer jag nog på frågorna lite sent... tar tid för mig att ta in saker kanske? ;)

Jag fick avbryta på dag 6-7 så hann ta sprutor i 5 dagar. Efter det kom en mellanblödning dag 14 ungefär (som de sa skulle komma). Nu är jag på dag 29 och ska få starta när jag får mens, hoppas jag! Jag brukar ha regelbunden mens men den kunde bli sen nu sa dem.  Så nu har jag väntat snart 3,5 veckor från att jag avbröt. Inte så lång tid egentligen men det har känts olidligt.
  • mammsen79
    Inalina skrev 2018-09-11 06:44:37 följande:

Hej! Ja förde också över 2, men de säger att om det är 2 väldigt fina embryon i perfekt skick så är det ca 25% chans att det blir tvillingar, men åtminstone högre chans att det blir 1 barn i alla fall. (Än om man för över 1..) sa de något om kvaliten och hur många dagars embryo var det?

Jag förde över 2 frysta blastocyster men den ena var tydligen inte så mycket hopp till sa de. Har plussat nu väldigt tidigt på RD 7 men är försiktigt positiv då jag fick ett väldigt tidigt MF förra gången. Stort lycka till till dig :)

De satte in dem på dag 3 och chans till tvillingar är det ju, så mina tankar snurrar runt o runt i huvudet men får inte ta ut något i förskott blir super glad om det blir 1 barn, det sjuka är att läkaren som tog ut ägget var tydlig att vi sätter bara tillbaka 1 för det är risk med tvilling graviditet för kvinnan o barnen, men så var det en annan läkare som satt in embryo o sa ni får två tillbaka, jag o min sambo bara tittade på varandra, han frågade även hur spermie såg ut och rörligheten var riktigt bra. Nu är det bara vänta några veckor, har jag har ganska ont nertill till o från men tar panodil, hur mår du? När ska du ta gravtest och när får du reda på om det är två? Tar du med progestereon 3 tabletter om dagen? Hur gammal är du om man får fråga? Kul att följas åt, stort lycka till >3
  • Ontopic

Hej alla!

Jag har varit aktiv i en annan tråd där mannen saknar spermier i en relation. I den situationen hamnade jag för ett år sen nästan exakt.. Har nu fått göra 2 inseminationer på stimulerad cykel med donerade spermier. En innan sommaren och en efter, men utan lyckade resultat. I nästa cykel hoppas vi få påbörja vår första IVF men är såå nervös!

• Percafluviatilis
    Akira Öken skrev 2018-09-10 23:41:21 följande:

Verkligen inte dumt. Det tröstade! Men nu är det mer och jag bryter ihop.

Nej, fyfan alltså :( Jag är så ledsen för sin skull!
  • Raggie

Hej! Gör ni ivf via landsting eller privat ? Hur länge fick ni stå i kö ?

Svar på tråden IVF sommar/höst 2018