• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.

Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!

• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • Wonderfluff
    Percafluviatilis skrev 2018-09-13 13:45:21 följande:

Ägguttag idag. Rekord på fem ägg! Sugen slutade fungera efter första ägget och det blev lite panik men läkarteamet löste det efter några minuter. Man fick byta både slang, nål och pump. Läskigt som sjutton. Nu börjar oron över att inget av dem ska klara sig till lördag.

hjälp vilken dramatik! tur att det löste sig! grattis till många ägg :).
  • mammsen79
    Wonderfluff skrev 2018-09-13 08:52:37 följande:

Jaha kul. Jag fick ett litet tredagars :). Och du?

Jag är på ruv 6 skrev fel, jag fick 2 3 dagars. När fäster embroy i livmodern? Är det på tuv 7?
  • Percafluviatilis
    Wonderfluff skrev 2018-09-13 13:55:57 följande:

hjälp vilken dramatik! tur att det löste sig! grattis till många ägg :).

Verkligen! Tack! :)
  • Inalina
    Percafluviatilis skrev 2018-09-13 13:45:21 följande:

Ägguttag idag. Rekord på fem ägg! Sugen slutade fungera efter första ägget och det blev lite panik men läkarteamet löste det efter några minuter. Man fick byta både slang, nål och pump. Läskigt som sjutton. Nu börjar oron över att inget av dem ska klara sig till lördag.

vad härligt med äggrekord!! =) och att det verkar gott bra trots lite drama, hejar på till på lördag då!Glad
  • Wonderfluff
    mammsen79 skrev 2018-09-13 14:34:53 följande:

Jag är på ruv 6 skrev fel, jag fick 2 3 dagars. När fäster embroy i livmodern? Är det på tuv 7?

Jag tror det fäster typ mellan dag 5-10, men jag kanske har fel.
  • Wonderfluff
    Wonderfluff skrev 2018-09-13 15:20:04 följande:

Jag tror det fäster typ mellan dag 5-10, men jag kanske har fel.

menar alltså äggets ålder, inte ruvardag :).
  • Percafluviatilis
    Inalina skrev 2018-09-13 14:56:29 följande:

vad härligt med äggrekord!! =) och att det verkar gott bra trots lite drama, hejar på till på lördag då!

Ja, vi har fått fyra som mest men då ett omoget. Nu vet vi ju inte hur många som befruktas men vi får hoppas att de inte ringer imorgon.
  • Sommarhopp

Nu har jag precis pratat med min klinik. De vill att jag ska ta dubbel dos letrozole inför frysåterföring eftersom det blev totalfrys pga överstimulering förra gången. Jag tycker det låter helt bakvänt. Jag har tagit letrozol många gånger förut och alltid svarat jättebra på enkel dos. Någon annan som fått göra samma sak?

• Wonderfluff

Är det nån som vet varför man ibland sätter tillbaks tredagars, och ibland femdagars ägg? Varför har tredagars på något sätt större chanser att fortsätta dela sig i livmodern än utanför? Om inte vore det väl bättre att alltid bara sätta tillbaks femdagars?

• Ellencassandra
    Wonderfluff skrev 2018-09-13 16:49:30 följande:

Är det nån som vet varför man ibland sätter tillbaks tredagars, och ibland femdagars ägg? Varför har tredagars på något sätt större chanser att fortsätta dela sig i livmodern än utanför? Om inte vore det väl bättre att alltid bara sätta tillbaks femdagars?

Jag har fått tillbaka både 2dagars, 3dagars å 5dagars!

Vissa kliniker har som rutin å sätta in på dag 2 eller 3. De odlar vidare till dag 5-6 men då för att frysa ner ev bra embryon. Vissa får ut för få för att odla vidare till dag 5. Tror det är att man ska ha fler än 5 befruktade ägg för att de ska odlas vidare. Det faller bort en del embryon under odlingen och de säger att livmodern alltid är den bästa platsen för ett embryo. Den mår inte bättre av att vara på ett labb. Ibland vill de inte riskera att inga embryo klarar att bli blastocyster utan tycker det då är bättre att sätta in på dag 2 i dess naturliga miljö. Svårt å förklara. Men det är så jag läst till mig :)
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018