• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.

Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!

• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • mammsen79
    Wonderfluff skrev 2018-09-13 15:58:34 följande:

menar alltså äggets ålder, inte ruvardag :).

Är inte det det samma?
  • Ellencassandra
    mammsen79 skrev 2018-09-13 19:38:38 följande:

Är inte det det samma?

Ruvardag brukar man oftast börja räkna dagen efter insättning :) så mitt embryo är tre dagar gammalt men är på ruvardag 1 :)
  • mammsen79
    Ellencassandra skrev 2018-09-13 20:12:36 följande:

Ruvardag brukar man oftast börja räkna dagen efter insättning :) så mitt embryo är tre dagar gammalt men är på ruvardag 1 :)

Ok då förstår jag då är mitt ägg 7 dagar o ruv 3, vad händer nu liksom? när fastnar ägget eller har det redan fastnat?
  • Ellencassandra
    mammsen79 skrev 2018-09-13 20:24:00 följande:

Ok då förstår jag då är mitt ägg 7 dagar o ruv 3, vad händer nu liksom? när fastnar ägget eller har det redan fastnat?

Då bör den fästa faktiskt idag eller två dagar framåt högst skulle jag tro :) embryot har blivit en blastocyst och förbereder sig för att fästa sig :)
  • jaktenpaflow
    Ettnamn4sep skrev 2018-09-13 18:49:37 följande:

De sa att det kan vara på grund av litunus och att det inte är helt ovanligt. Gällande hcg nivå så sa läkaren att de inte tagit blodprov för detta och att det inte är väsentligt(det är det ju för mig). Men aa. Det är så mycket jag vet än så länge. Vi får avvakta och se hur blödningen utvecklar sig.

Nä precis har hört många som fått det. Jag känner själv att det svider och att det är otroligt ömt. Vissa kanske har känsliga slemhinnor lr ngt som blöder. Hur känns det i magen idag? Fy vad irriterande att de inte tagit det. Men deras prio är ju dig och ditt välmående!
  • zuces
    mammsen79 skrev 2018-09-13 20:24:00 följande:

När hade du äggplock? :)
  • zuces
    mammsen79 skrev 2018-09-13 21:07:11 följande:

Förra Fredagen.

Samma här! Då börja ditt embryo kläckas igår och fortsatte med det idag. Inklusive att den börjar fästningsprocessen idag som fortsätter 2-3 dagar. Vissa får blödningar av det så håll utkik efter det. Skulle bara vara positivt :)
  • Hoppomliv
    Wonderfluff skrev 2018-09-13 16:49:30 följande:

Är det nån som vet varför man ibland sätter tillbaks tredagars, och ibland femdagars ägg? Varför har tredagars på något sätt större chanser att fortsätta dela sig i livmodern än utanför? Om inte vore det väl bättre att alltid bara sätta tillbaks femdagars?

Det bästa stället för ägget är egentligen i livmodern och av den anledningen är det bra att sätta in tidigt- man kan sätta in två dagars också. Men ju längre man väntar desto fler delningar hinner man se och kan på så sätt välja bort de som kanske inte delar sig som de ska efter någon dag för att inte riskera att sätta in ett som slutar dela sig direkt... så hela tiden en avvägning. Har man många befruktade ägg kan man kanske skjuta på det, men har man få sätter man hellre in för att se om det tar sig..
  • Wonderfluff
    Hoppomliv skrev 2018-09-13 21:51:32 följande:

Det bästa stället för ägget är egentligen i livmodern och av den anledningen är det bra att sätta in tidigt- man kan sätta in två dagars också. Men ju längre man väntar desto fler delningar hinner man se och kan på så sätt välja bort de som kanske inte delar sig som de ska efter någon dag för att inte riskera att sätta in ett som slutar dela sig direkt... så hela tiden en avvägning. Har man många befruktade ägg kan man kanske skjuta på det, men har man få sätter man hellre in för att se om det tar sig..

Tack för bra förklaring. Hoppas verkligen att mitt lille ägg som togs ut i fredags blivit en blastocyst och nu håller på att fästa. :). Tycker det har stuckit lite i livmodern idag och brösten är lite mer ömma igen :).
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018