• Akira Öken

IVF sommar/höst 2018

Nu startar vi snart vår 5:e IVF-behandling.

Häng gärna på i tråden, så hjälps vi åt att stötta varandra!

• Svar på tråden IVF sommar/höst 2018
  • Akira Öken
    Wonderfluff skrev 2018-09-23 18:21:39 följande:

Ja han är snäll och följsam. Inte lika mycket ego ;P

Skönt!
    Wonderfluff skrev 2018-09-23 18:23:53 följande:

Tack för tipset. Nej, vi har inte talat om det. Vad innebär långa protokollet?

Det innebär en längre process där man börjar med en så kallad nedreglering, vilken syftar till att försätta kroppen i ett tillfälligt kemiskt klimakterie. Syftet är att bättre kunna styra processen under behandlingen. Efter cirka 14 dagar med spray eller sprutor tar man ett blodprov för att kontrollera att nedregleringen fungerat, därefter inleds hormonstimuleringen samtidigt som man fortsätter med spray/sprutor. Under en sådan behandling använder man inte orgalutran utan sprayen/sprutorna gör att äggen inte lossar. Ofta halverar man dosen spray/sprutor i samband med att stimuleringen inleds. I mitt fall ordinerade jag samma dos behandlingen ut.

Under min senaste behandling nedreglerades jag med sprutor Suprefact 2 gånger per dag och stimulerades med Menoupur. Äggen plockades ut 35 timmar efter äggmognadssprutan, vilket är några timmar kortare än vanligt. För första gången hade inget ägg lossar i förtid. De han kontrollera det med blodprov efter äggplock. Kan tillägga att det blev totalt 74 sprutor under den senaste behandlingen. :/ *Knappt bitter alls
  • Akira Öken
    Wonderfluff skrev 2018-09-23 18:36:37 följande:

Måste oxå fråga hur du kan veta att du hade ägglossat innan ÄP. Enligt min läkare visste de inte om det skett eller inte, för de fick ut ett ägg (hade 4 blåsor på vä äggstock de var tomma, och en på höger). Det är mest jag som tror jag hade ägglossning kvällen innan.

De såg spår efter det i form av vätska. Det visade sig även på blodprovet som de tog efter äggplock. Gissar att de inte tog något blodprov i ditt fall?
  • Wonderfluff
    Akira Öken skrev 2018-09-23 18:43:53 följande:

De såg spår efter det i form av vätska. Det visade sig även på blodprovet som de tog efter äggplock. Gissar att de inte tog något blodprov i ditt fall?

nej de verkar inte ta blodprov på den kliniken jag gick hos. Däremot såg de inte någon sådan vätska på mig så det var egentligen inget som tydde på att de lossnat, mer än att 4 blåsor var tomma och att jag tyckte det kändes som ägglossning kvällen innan. ÄP skedde 36 timmar efter ovitrelle. Kan förstås ha varit tomma blåsor oxå, men känns ju märkligt att bara ha ägg i en av fem blåsor i så fall.
  • Percafluviatilis

Är på rd 8 idag, 10 dagar sedan äggplock. Min mens brukar komma på dag 12 dvs tisdag. Jag är så orolig för att få sen på jobbet då jag inte vet hur hårt jag reagerar så jag skulle vilja testa. Samtidigt är jag ju också livrädd för att testa och det är ju väldigt tidigt att testa även på tisdag, rd 10 (embryot/embryona är då 12 dagar). Hur hade ni gjort? Test utan garanti att ett minus stämmer eller invänta eventuell mens?

• Ellencassandra
    Akira Öken skrev 2018-09-23 18:25:00 följande:

Hur känns det idag? Har han kommit hem?

Jag mår ok. "Ser fram emot" att påbörja nytt försök, om läkaren på kliniken inte kommer med andra rekommendationer.

Ja nu e han hemma :) har haft molvärk hela Dan å fortsatt ?bubblat? alltså låter som att jag e hungrig hela tiden. Brösten sluta ju ömma för några dagar sen men har börjat ömma igen lite smått. Hoppas det är ett gott tecken.

Hoppas det går bra och att du får starta nytt försök snart. Det är jobbigt med väntan!
  • Goingen
    Percafluviatilis skrev 2018-09-23 19:27:51 följande:

Är på rd 8 idag, 10 dagar sedan äggplock. Min mens brukar komma på dag 12 dvs tisdag. Jag är så orolig för att få sen på jobbet då jag inte vet hur hårt jag reagerar så jag skulle vilja testa. Samtidigt är jag ju också livrädd för att testa och det är ju väldigt tidigt att testa även på tisdag, rd 10 (embryot/embryona är då 12 dagar). Hur hade ni gjort? Test utan garanti att ett minus stämmer eller invänta eventuell mens?

Jag är på rd 7 med 3-dagars... Jag vill så gärna testa imorgon då jag Testade plus på dag 9 med 2-dagars sist...

Hur länge har dina odlats?
  • Percafluviatilis
    Goingen skrev 2018-09-23 21:33:28 följande:

Jag är på rd 7 med 3-dagars... Jag vill så gärna testa imorgon då jag Testade plus på dag 9 med 2-dagars sist...

Hur länge har dina odlats?

Då är vi lika i tiden. Mina var tvådagars när de satte in dem.
  • Akira Öken
    Ellencassandra skrev 2018-09-23 19:28:10 följande:

Ja nu e han hemma :) har haft molvärk hela Dan å fortsatt ?bubblat? alltså låter som att jag e hungrig hela tiden. Brösten sluta ju ömma för några dagar sen men har börjat ömma igen lite smått. Hoppas det är ett gott tecken.

Hoppas det går bra och att du får starta nytt försök snart. Det är jobbigt med väntan!

Skönt att inte behöva vara själv! Hoppas med dig på att det är goda tecken!
  • Ellencassandra
    Akira Öken skrev 2018-09-23 22:04:58 följande:

Skönt att inte behöva vara själv! Hoppas med dig på att det är goda tecken!

Idag e jag så nervös att jag inte vet om magen gör ont pga kommande mens eller för att jag e så nervös :p hoppas den inte dyker upp :(
  • Ontopic
    Akira Öken skrev 2018-09-23 13:53:52 följande:

Jag har insett i vuxen ålder att hormonerna förmodligen har förstört betydande delar av mitt liv. Haft problem med återkommande depressioner och olika former av destruktivt beteende sedan tonåren. Dock väldigt svårt att veta säkert vad som hänger ihop. Jag mår oftast bra nu.

Pms:en brukar hålla i sig från ägglossning till mens. Så cirka 2 veckor per månad. Mitt mående påverkas mycket under den tiden och jag kan bli allt från förbannad till självmordsbenägen, utan synbar anledning. Nuförtiden är det oftast lättare då jag har bra koll på vad som händer, varför och hur jag kan hanteta och kommunicera kring det.

Jag förstår ju att det blev väldigt jobbigt för honom med. Men jag tänker inte försvara honom. Jag tycker fortfarande inte att han betedde sig bra. Vi har pratat väldigt mycket om det och överhuvudtaget hur man kan kommunicera och förstå varandra bättre. Han ser annorlunda på det nu och har även fattat att hans beteende inte var ok.

Så himla skönt att få förståelse för sin egen kropp och varför man mår som man gör ändå. Även om det absolut inte lät roligt att må så dåligt! Speciell inte så länge! 2 av 4 veckor i månaden är helt galet! Så ska man inte behöva ha det..

Vad skönt att det fungerar bättre och att han förstår bättre nu. och att ni kan prata på andra mer gynsammare sätt! Det underlättar!
Svar på tråden IVF sommar/höst 2018