• TrueLove12

För oss som tempar för att bli gravid

Hej, hoppas fler kan följa med vi som tempar, jag själv började med detta förra månaden då det inte har blivit något sedan nov 2017.

Denna månad bestämde vi oss för att inte testa med äl tester pga stressrelaterat för min del provar lite olika metoder.

Jag använder babyplan tempen och lägger in i Flo appen.

Jag är 27 år om en vecka ungefär och min man är 34

Vad använder ni?

Hur länge har ni försökt?

Vilka åldrar är ni?

• Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid
  • Clemmentina
    oshark skrev 2019-01-19 18:40:38 följande:

Jag fick ju ta tag i det själv. Gynekologen jag gick till lyssnade inte när jag sa att jag var orolig över mina långa cykler utan klappade mig på knät och sa "Du har jättefina äggstockar, du är ung - du kommer få många barn! Kom tillbaka när det gått ett år."

Så jag gjorde som sagt Werlabs test själv. Kostar en tusenlapp och eftersom jag bor i Stockholm fick jag alla resultat samma dag. Deras fertilitetstest testar dock bara TSH och T4 fritt så ska nu kräva ett större sköldkörteltest av VC.

Jag fick ett TSH på strax över 3. Referensramen är 0,4-4,0 men låt inte det lura dig! I Göteborgsregionen medicinerar man från 2,5 och vill man bli gravid ska man inte ligga över 2,0. Så jag är beredd på att jag kan få bråka/besöka flera olika läkare för att få min vilja fram. Men det är ju också fördelen med Stockholm - kan byta VC tills jag hittar någonsom lyssnar. Det drevs en kampanjav en sköldkörtelexpert att sänka referensramen till just 2,5 för 10 år sedan men han fick inte igenom det. Men jag har så många symptom så de måste lyssna. Har skrivit ut massa artiklar jag hittat på en hemsida där det finns tips om vad man kan göra om läkaren inte lyssnar. Tänkte det är bäst att komma förberedd på att de inte gör det och bli positivt överraskad istället för tvärtom.

Jag hoppas verkligen att du kommer till en läkare som lyssnar men bra att du förberett dig och läst på. Känns som man måste göra det nu förtiden i den svenska sjukvården. Håller tummarna för dig!

Får se vad jag får för svar på mitt sköldkörteltest. Tack för informationen om nivåer. Bra att veta när jag pratar med min läkare. Har funderat på werlabs test jag med men just nu lutar det åt att dra igång en utredning så då känns ju det lite onödigt!
  • Anonym (N)

Har nu tempat ytterligare några dagar .. Men blir fan inte klok på det.... Varför dippar den så mycket nu???????????

Tänkte ett tag i min lilla naiva skalle att jag kanske kunde haft äl för någon dag sen och att stegringen var i rullning... Men nääääääää, nu sjönk den hårdare än en gråsten i vatten....

• oshark
    Anonym (N) skrev 2019-01-21 06:50:30 följande:

Har nu tempat ytterligare några dagar .. Men blir fan inte klok på det.... Varför dippar den så mycket nu???????????

Tänkte ett tag i min lilla naiva skalle att jag kanske kunde haft äl för någon dag sen och att stegringen var i rullning... Men nääääääää, nu sjönk den hårdare än en gråsten i vatten....

Östrogen gör att temperaturen sänks. Så ÄL kan vara på väg Min temp dippar tex alltid lågt någon dag innan eller dagen för ÄL.
  • oshark

Är det någon annan som tycker sig se ett mönster i att få en temphöjning runt CD9? Jag ligger ganska jämnt under 36,2 i större delen av follikulärfasen, med några låga dippar inför ÄL. Men börjar märka att jag ofta får en ökning till runt 36,4 CD9.

• Anonym (N)
    oshark skrev 2019-01-21 08:58:51 följande:

Östrogen gör att temperaturen sänks. Så ÄL kan vara på väg Min temp dippar tex alltid lågt någon dag innan eller dagen för ÄL.

Åh hoppas på det då! Har testlagrets skräpstickor och har inte fått ett endaste litet streck på dom någonsin... Går liksom knappt ens att inbilla sig ett... Men får köpa cb igen och testa nu ett par dagar... :) Tack för svar!
  • FruW85

"Ångesten" när man börjar dagen med en dipp (för tredje dagen i rad).. men lättnaden när man kör en "chart overlay" och inser att det matchar förra cykeln helt okej ändå.. Jäkla bergochdalbana det här haha..

• Mezzy

Fick inte något svar när jag fråga sist så provar igen.

Om ni får er mens väldigt sent på kvällen, typ 23-00. Vilken dag lägger ni då in att ni fick den?

När det gäller tex sex så skriver FF att det man gör efter man gått och lagt sig helst ska läggas in för dagen efter.

Jag fick min mens en lördag vid kl 23.30 då jag fortfarande va vaken. Men tänkte att om jag skulle lagt mig sol vanligt så skulle jag nog inte märkt att den kommit förrän dagen efter när jag vakna. Ska jag dä lägga in de på söndagen?

• FruW85
    Mezzy skrev 2019-01-22 20:40:32 följande:

Fick inte något svar när jag fråga sist så provar igen.

Om ni får er mens väldigt sent på kvällen, typ 23-00. Vilken dag lägger ni då in att ni fick den?

När det gäller tex sex så skriver FF att det man gör efter man gått och lagt sig helst ska läggas in för dagen efter.

Jag fick min mens en lördag vid kl 23.30 då jag fortfarande va vaken. Men tänkte att om jag skulle lagt mig sol vanligt så skulle jag nog inte märkt att den kommit förrän dagen efter när jag vakna. Ska jag dä lägga in de på söndagen?

Vid den tiden har jag normalt gått och lagt mig, vilket betyder att jag inte skulle märka det förrän dagen efter (och alltså inte veta under natten jag fått den) så jag skulle lagt in den dagen efter. Tänker lite att man avrundar, det är ju inte så många minuter under det dygnet man haft mens i så fall?
  • Mezzy
    FruW85 skrev 2019-01-22 21:10:36 följande:

Vid den tiden har jag normalt gått och lagt mig, vilket betyder att jag inte skulle märka det förrän dagen efter (och alltså inte veta under natten jag fått den) så jag skulle lagt in den dagen efter. Tänker lite att man avrundar, det är ju inte så många minuter under det dygnet man haft mens i så fall?

Men vad bra att du tänker likadant. Då blir det inte helt fel för mig! :)
  • Asparaghus

Hej på er!

Nyfiken på detta med att tempa..

Kan man som jag som inte har någon fungerande sömn öht tempa? Sover i BÄSTA fall 4 h oroligt åt gången. Men oftast mindre än så...

Påverkar några läkemedel tempen?

(Äter en hel del i dagsläget allt från amfetaminprep (adhd), antidepp och morfin m.m)

Är på cd 1 idag så tacksam för svar om jag ska skynda mig och köpa en termometer ????????

Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid