• TrueLove12

För oss som tempar för att bli gravid

Hej, hoppas fler kan följa med vi som tempar, jag själv började med detta förra månaden då det inte har blivit något sedan nov 2017.

Denna månad bestämde vi oss för att inte testa med äl tester pga stressrelaterat för min del provar lite olika metoder.

Jag använder babyplan tempen och lägger in i Flo appen.

Jag är 27 år om en vecka ungefär och min man är 34

Vad använder ni?

Hur länge har ni försökt?

Vilka åldrar är ni?

• Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid
  • oshark
    Asparaghus skrev 2019-01-23 11:04:31 följande:

Hej på er!

Nyfiken på detta med att tempa..

Kan man som jag som inte har någon fungerande sömn öht tempa? Sover i BÄSTA fall 4 h oroligt åt gången. Men oftast mindre än så...

Påverkar några läkemedel tempen?

(Äter en hel del i dagsläget allt från amfetaminprep (adhd), antidepp och morfin m.m)

Är på cd 1 idag så tacksam för svar om jag ska skynda mig och köpa en termometer ????????

Läkemedel kan påverka tempen men vet inte vilka som gör det.

Svårt att säga med hur tempningen kan funka. Vissa med sömnstörigheter tycker sig ändå kunna urskilja ett mönster. Men det kan vara svårare för algoritmen att bekräfta ditt mönster, så kan krävas mer av dig i att du behöver lära dig din kropp på ett annat sätt.

Har du varit inne och läst igenom frågor och svar på Natural Cycles hemsida? Fertility Friend har också information på sin sida. Annara googla - artiklar om tempning med ammande bebisar som väcker en under natten kan eventuellt också erbjuda bra tips.
  • FruW85

Hej på er!

Kan man som jag som inte har någon fungerande sömn öht tempa? Sover i BÄSTA fall 4 h oroligt åt gången. Men oftast mindre än så...

(Äter en hel del i dagsläget allt från amfetaminprep (adhd), antidepp och morfin m.m)

Är på cd 1 idag så tacksam för svar om jag ska skynda mig och köpa en termometer ????????

Det är ju sådant som beskrivs som problematiskt. Medicinerna vågar jag inte säga något om men när det kommer till sömnen så tror jag det är väldigt individuellt hur mycket man påverkas. Går du och lägger dig ungefär samma tid och sover ungefär lika dåligt varje natt så är det ju i alla fall konsekvent? Jag hade testat att tempa några månader för att se om det ändå finns något mönster. Det skadar ju i alla fall inte att testa :) Jag hade däremot inte vågat rekommendera det som preventivmedel..
  • Anonym (E)

Hej på er!

Jag är inne på andra månaden med tempning. Sover precis som du i bästa fall fyra oroliga timmar. Tar narkotikaklassade sömntabletter och går på antidepressiva också, så vi är ganska lika där också. För någon vecka sen började jag se ett tydligt mönster och satan vad glad jag blev, haha.

Det jag har gjort är att jag mäter första gången jag vaknar, tiden är inte riktigt detsamma varje gång jag mäter, men det blir efter ungefär lika många timmars sömn varje gång. Efter första gången jag vaknat så sover jag ännu sämre, vaknar minst en gång i timmen och sover extremt oroligt, så då har jag märkt att temperaturen är väldigt olika. Var någon vecka jag sov skitdåligt som jag inte kunde mäta alls, gav upp lite där men det vände och nu har jag koll på läger ändå.

Hitta vad som passar för dig, känner att det viktigaste för mig är antalet timmar jag sovit än när det är.

Kan kännas hopplöst i början, bara att försöka fortsätta :)
  • Anonym (N)

Med risk för att låta helt knas och krävande! Men jag behöver hjälp... igeeeeen!

Min kurva blir bara mer o mer EKG:ig....... Jag tar exakt samma tid varenda dag, efter lika många timmars dålig sömn, samma termometer osv... Är det normalt att den går från 36.09 -36.55- 35.92- 36.40..?

Känns som ett väldigt hoppande....

• FruW85
    Anonym (N) skrev 2019-01-24 08:28:14 följande:

Med risk för att låta helt knas och krävande! Men jag behöver hjälp... igeeeeen!

Min kurva blir bara mer o mer EKG:ig....... Jag tar exakt samma tid varenda dag, efter lika många timmars dålig sömn, samma termometer osv... Är det normalt att den går från 36.09 -36.55- 35.92- 36.40..?

Min kurva har varit väldigt hoppig innan äl, mellan 36,04-36,47..den är lite hoppig även nu efter, men inte lika stora svängar.. Jag var lite orolig över det, men när jag sökte på andras kurvor så verkar det ändå vara många som har rätt hoppiga. Jag kan ändå se ett tydligt mönster på min, så jag känner mig relativt lugn ändå..men det hade ju varit trevlig med en sådan där "exemplarisk" kurva.. Ser du något mönster eller är det bara en massa hoppande? Hur länge har du tempat?
  • oshark
    Anonym (N) skrev 2019-01-24 08:28:14 följande:

Min brukar hoppa lite men oftast inom en +/-0,2 gradersram. Ibland blir det dock mer.

Det här är är min förra kurva. Alla tempersturer utom två är tagna exakt samma tid på morgonen och eftet ungefär lika mycket sömn. Så som du kan se kan tempen hoppa runt även då
  • Anonym (N)
    FruW85 skrev 2019-01-24 08:35:51 följande:

Min kurva har varit väldigt hoppig innan äl, mellan 36,04-36,47..den är lite hoppig även nu efter, men inte lika stora svängar.. Jag var lite orolig över det, men när jag sökte på andras kurvor så verkar det ändå vara många som har rätt hoppiga. Jag kan ändå se ett tydligt mönster på min, så jag känner mig relativt lugn ändå..men det hade ju varit trevlig med en sådan där "exemplarisk" kurva.. Ser du något mönster eller är det bara en massa hoppande? Hur länge har du tempat?

Jo jag har ju trött att äl är på gång eftersom den både vart extremt låg för att sen nästa dag ta ett sprätt upp igen... Men sen inget mer liksom....

Har inte tempat alls länge.. Lägger in en kurva om du vill slå en kik!

Tyckte den var relativt jämn o fin de första dagarna, men inte längre :(

• Anonym (N)
    oshark skrev 2019-01-24 08:54:32 följande:

Bilden följde inte med..

oshark skrev 2019-01-24 08:54:32 följande:

Bilden följde inte med..

Haha och den tycker jag var fin! Måste läsa på riktigt så jag kan lära mig tyda allt tror jag :)
  • FruW85
    Anonym (N) skrev 2019-01-24 08:54:24 följande:
    Jo jag har ju trött att äl är på gång eftersom den både vart extremt låg för att sen nästa dag ta ett sprätt upp igen... Men sen inget mer liksom....

Har inte tempat alls länge.. Lägger in en kurva om du vill slå en kik!

Tyckte den var relativt jämn o fin de första dagarna, men inte längre :(
    Så här har mina kurvor sett ut:

Så även om det känns hoppigt nu så är det inte alls omöjligt att det "ordnar upp sig" när du ser helheten sedan. Men det är sjukt frustrerande när man inte kan se äl förrän efter flera dagar..

Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid