• TrueLove12

För oss som tempar för att bli gravid

Hej, hoppas fler kan följa med vi som tempar, jag själv började med detta förra månaden då det inte har blivit något sedan nov 2017.

Denna månad bestämde vi oss för att inte testa med äl tester pga stressrelaterat för min del provar lite olika metoder.

Jag använder babyplan tempen och lägger in i Flo appen.

Jag är 27 år om en vecka ungefär och min man är 34

Vad använder ni?

Hur länge har ni försökt?

Vilka åldrar är ni?

• Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid
  • SofieElise
    Sångfågeln87 skrev 2018-12-21 14:38:12 följande:

Hej!

Jag funderar lite på nät ägglossning var. FF säger i måndags och NC säger i tisdags. Har ni någon erfarenhet om vilken app som brukar stämma bäst? NC har jag använt längre om det kan bero på det?

Hej, för mig var det samma sak (är gravid nu i v 9). FF satte alltid ut ÄL dagen före NC. Månaden jag blev gravid satte FF ut ÄL 3/11 och NC 4/11, enligt ultraljud skedde befruktningen 5/11. Så jag litar mer på NC. Så här såg min graf ut då

• Sångfågeln87
    SofieElise skrev 2018-12-21 18:20:27 följande:
    Hej, för mig var det samma sak (är gravid nu i v 9). FF satte alltid ut ÄL dagen före NC. Månaden jag blev gravid satte FF ut ÄL 3/11 och NC 4/11, enligt ultraljud skedde befruktningen 5/11. Så jag litar mer på NC. Så här såg min graf ut då
    Tack! Får se hur det blir för mig och sambon. Vi hade sex på måndagen och onsdagen så om NC har rätt med ägglossning på tisdagen hoppas jag att det kanske tog sig ändå. 
  • SofieElise
    Sångfågeln87 skrev 2018-12-21 20:56:41 följande:

Tack! Får se hur det blir för mig och sambon. Vi hade sex på måndagen och onsdagen så om NC har rätt med ägglossning på tisdagen hoppas jag att det kanske tog sig ändå. 

Skulle tro att du hade ÄL tis eller ons så ni har ju absolut prickat in det, dessutom levde säkert spermierna från måndagen kvar så ni har ju prickat in det. Lycka till!!!
  • krutet
    oshark skrev 2018-12-21 14:03:19 följande:

Även om du har lite hoppigt i några av dem så är ju tempen högt över CL i lutealfasen. Så det stärker mina misstankar om att det inte blivit någon ÄL denna cykeln. Du skulle ju kunna mejla NC:s kundtjänst och fråga vad de tror.

Är du noga med att markera dina temperaturer som avvikande om du sovit annorlunda och så? Menar inte att vara kritisk på nåt sätt, undrar bara eftersom du har en del väldigt höga temperaturer som sticker ut. Så kan man så klart ha det också och du har ju tempat ett tag så du har säkert koll

Ja jag har tänkt att det är så, men skönt på något vis att få bolla men någon så man kan bestämma sig för vad man ska tro. Tankarna får ju åt alla olika håll när man är själv med dem. Ska prova att Maila dem.

Jag tar det absolut inte som kritik, jag tar det som goda hjälpsamma råd. Jag har inte varit superpetnoga. Det är först i november jag ställde om till planerar graviditet. Innan så va vi bara rätt oförsiktigt och tänkte att det inte gjorde något om jag blev gravid och jag var därmed inte petnoga med mätning heller.
  • Sångfågeln87
    SofieElise skrev 2018-12-21 21:34:41 följande:
    Skulle tro att du hade ÄL tis eller ons så ni har ju absolut prickat in det, dessutom levde säkert spermierna från måndagen kvar så ni har ju prickat in det. Lycka till!!!
    Tack! Håller alla tummar och tår =) Vi har inte försökt så länge men jag har känt mig redo i ca 1,5 år och i oktober blev äntligen sambon redo. Grattis till dig! Hur mår du? 
  • SofieElise
    Sångfågeln87 skrev 2018-12-22 09:05:00 följande:

Tack! Håller alla tummar och tår =) Vi har inte försökt så länge men jag har känt mig redo i ca 1,5 år och i oktober blev äntligen sambon redo. Grattis till dig! Hur mår du? 

Skönt att båda är redo nu och vill satsa, så härligt när båda är lika motiverade. Ibland är det ju tufft och då behöver man stöd av varandra :) Jag mår bra överlag, men är ju tröttare än vanligt. V 6-v 8 mådde jag illa 24/7 men nu är det mest morgonillamåendet kvar och bra resten av dagen. Går in i v 10 på måndag, känns häftigt att tänka att det faktiskt är typ 25% av hela graviditeten som passerat. Vi v 8 fick vi se en liten plutt på vul, hjärtat slog så fint. Kändes skönt!

Har du ätit ppiller eller liknande innan ni började försöka? När har du bim nu? Tempning är sån bra metod för man ser så tydliga mönster av vad som sker i kroppen
  • WanderChild
    SofieElise skrev 2018-12-21 18:20:27 följande:

Det där med när befruktning skedde enl ul kan diffa en del. Vad de får fram där kan bl.a. påverkas av hur de mäter och hur tillväxten är. Enligt när jag anser att äl var så borde jag va i 13+0 idag, men för varje ul jag varit på så har jag flyttats en dag och är enligt kub i 13+2 nu. Tempade, tog äl test och hade rejäla känningar så vet ju exakt när äl var. Min syster gjorde ivf så hon vet ju verkligen exakt när befruktningen skedde men blev ändå flyttad på samma sätt som jag blev då ul visade på större foster än det *borde vara* utifrån befruktningsdatum. Inom vården småskrattar de lite åt en när man säger att man vet vilken dag äl skedde har jag märkt. De går strikt efter sista mensen fram tills ett ul säger ngt annat och då är det det som gäller.

Min poäng är att så länge man vet inom ramen av 1-2 dagar när äl är så är det gott och väl tillräckligt, tanken är ju ändå att mysa till det flera gånger däromkring för att maximera chanserna. Och då både före och efter eftersom ägget kanske släpper aningens senare än man tror, eller tidigare, eller att kroppen reagerar snabbare/långsammare på progesteronet så temphöjningen diffar åt ngt håll osv.
  • SofieElise
    WanderChild skrev 2018-12-22 09:15:57 följande:

Det där med när befruktning skedde enl ul kan diffa en del. Vad de får fram där kan bl.a. påverkas av hur de mäter och hur tillväxten är. Enligt när jag anser att äl var så borde jag va i 13+0 idag, men för varje ul jag varit på så har jag flyttats en dag och är enligt kub i 13+2 nu. Tempade, tog äl test och hade rejäla känningar så vet ju exakt när äl var. Min syster gjorde ivf så hon vet ju verkligen exakt när befruktningen skedde men blev ändå flyttad på samma sätt som jag blev då ul visade på större foster än det *borde vara* utifrån befruktningsdatum. Inom vården småskrattar de lite åt en när man säger att man vet vilken dag äl skedde har jag märkt. De går strikt efter sista mensen fram tills ett ul säger ngt annat och då är det det som gäller.

Min poäng är att så länge man vet inom ramen av 1-2 dagar när äl är så är det gott och väl tillräckligt, tanken är ju ändå att mysa till det flera gånger däromkring för att maximera chanserna. Och då både före och efter eftersom ägget kanske släpper aningens senare än man tror, eller tidigare, eller att kroppen reagerar snabbare/långsammare på progesteronet så temphöjningen diffar åt ngt håll osv.

Det stämmer nog det du skriver. Dock tror jag ändå mer på NC då de sätter ut ÄL dagen efter positivt test medan FF sätter ut ÄL på sista dagen med positivt test. Åtminstone på min och Sångfågelns87s graf. Och ÄL kmr ju efter positivt test.

Hur har du gjort med bf? Ändrat efter vad bm och ul säger eller håller du kvar på samma? Vill ju ha exakt rätt.. även om bebisen kmr ju när den vill :)
  • Sångfågeln87
    SofieElise skrev 2018-12-22 09:15:04 följande:
    Skönt att båda är redo nu och vill satsa, så härligt när båda är lika motiverade. Ibland är det ju tufft och då behöver man stöd av varandra :) Jag mår bra överlag, men är ju tröttare än vanligt. V 6-v 8 mådde jag illa 24/7 men nu är det mest morgonillamåendet kvar och bra resten av dagen. Går in i v 10 på måndag, känns häftigt att tänka att det faktiskt är typ 25% av hela graviditeten som passerat. Vi v 8 fick vi se en liten plutt på vul, hjärtat slog så fint. Kändes skönt!

Har du ätit ppiller eller liknande innan ni började försöka? När har du bim nu? Tempning är sån bra metod för man ser så tydliga mönster av vad som sker i kroppen
    Jag har inte ätit p-piller på 2 år. Blev väldigt nedstämd så då slutade jag äta dem. Har börjat tempa denna månaden och det känns bra. Tog ett tag att komma in i rutinen men nu funkar det bättre tycker jag. Härligt att du inte mår lika illa nu iallafall. En kompis till mig mådde illa hela sin graviditet så det är inte så kul =( bim är beräknat till 31/12 enligt NC. Det skulle vara så kul att få ett + på nyårsafton, men vi får se. 
  • SofieElise
    Sångfågeln87 skrev 2018-12-22 11:59:23 följande:

Jag har inte ätit p-piller på 2 år. Blev väldigt nedstämd så då slutade jag äta dem. Har börjat tempa denna månaden och det känns bra. Tog ett tag att komma in i rutinen men nu funkar det bättre tycker jag. Härligt att du inte mår lika illa nu iallafall. En kompis till mig mådde illa hela sin graviditet så det är inte så kul =( bim är beräknat till 31/12 enligt NC. Det skulle vara så kul att få ett + på nyårsafton, men vi får se. 

Superbra att du inte ätit ppiller då cykeln ofta krånglar direkt efter :) Jag håller tummarna för dig! Du har ju prickat in ÄL så ni har definitivt chans, håll oss uppdaterade :)
Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid