• TrueLove12

För oss som tempar för att bli gravid

Hej, hoppas fler kan följa med vi som tempar, jag själv började med detta förra månaden då det inte har blivit något sedan nov 2017.

Denna månad bestämde vi oss för att inte testa med äl tester pga stressrelaterat för min del provar lite olika metoder.

Jag använder babyplan tempen och lägger in i Flo appen.

Jag är 27 år om en vecka ungefär och min man är 34

Vad använder ni?

Hur länge har ni försökt?

Vilka åldrar är ni?

• Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid
  • oshark
    krutet skrev 2018-12-21 11:07:40 följande:

Jag hoppar in i denna tråd då jag håller på att bli knäpp. Jag har använt nc sen i maj, först som preventivmedel men sen november för att försöka bli gravid. Vårat första riktiga försök att bli gravida. Jag har regelbunden cykel på i snitt 29 dagar +-1-3. Äl inträffar oftast runt dag 17, men haft avvikelse en gång på dag 12. Hade bim 12/12, men fick då endast bruna flytningar i fyra dagar. Vi gjorde gravtest 16/12 med negativt resultat. Har fortfarande ingen mens, men tempen är ju inte särskilt hög. Inte direkt några symtom, mer än lite molvärk och stramande i tjejmagen. Har något känsligare bröstvårtor, men avfärdar symtom eftersom att jag lika gärna kan känna efter lite för mycket. Ska testa igen på söndag, men vill veta vad ni tror och få höra era erfarenheter. Någon som haft liknande temp/kurva men ändå varit gravid? Låghormonare kanske?

Jag tycker tyvärr inte det ser ut som om du haft ÄL.. Det kan ju hända ju nån gång om året att man har en ägglossningsfri cykel så inget konstigt med det.

Hur brukar du ligga i respektive faser annars? Du kan inte slänga upp en bild på en tidigare cykel som jämförelse?
  • oshark
    krutet skrev 2018-12-21 11:07:40 följande:

Jag hoppar in i denna tråd då jag håller på att bli knäpp. Jag har använt nc sen i maj, först som preventivmedel men sen november för att försöka bli gravid. Vårat första riktiga försök att bli gravida. Jag har regelbunden cykel på i snitt 29 dagar +-1-3. Äl inträffar oftast runt dag 17, men haft avvikelse en gång på dag 12. Hade bim 12/12, men fick då endast bruna flytningar i fyra dagar. Vi gjorde gravtest 16/12 med negativt resultat. Har fortfarande ingen mens, men tempen är ju inte särskilt hög. Inte direkt några symtom, mer än lite molvärk och stramande i tjejmagen. Har något känsligare bröstvårtor, men avfärdar symtom eftersom att jag lika gärna kan känna efter lite för mycket. Ska testa igen på söndag, men vill veta vad ni tror och få höra era erfarenheter. Någon som haft liknande temp/kurva men ändå varit gravid? Låghormonare kanske?

Har man en ägglossningsfri cykel är det dessutom inte ovanligt att man får mens senare och att den är lindrigare både mängdmässigt och PMS-mässigt.
  • krutet

Ok, ja jag har också tänkt att det nog kan vara så. Men såå typiskt första gången man kör oskyddat så man ska behöva fundera vad det är som händer:D skickar de tre föregående.

• zebrans
    oshark skrev 2018-12-21 09:09:35 följande:

Hm. Jag tror nog att ÄL kan ha varit CD19 iaf. Då är ju dippen igår ÄL+7 och även om det inte är jättevanligt är det inte jätteovanligt att man dippar däromkring. FF har gjort någon studie om eventuella implantationsdippar där de såg att  11% av icke-gravida och 22% av gravida kvinnor hade en endagsdipp mellan ÄL+7 och ÄL+10.Hur lång lutealfas hade du i din förra cykel? Den var inte så lång eller hur? 

Om jag vore du skulle jag ta ett test i mellandagarna om mensen inte kommit och tempen inte gått ner. 26-27 är ju ÄL+13-14 om ÄL var CD19, så då borde du kunna få ett positivt test om det tagit sig  

Hade en lutealfas på 9 dagar.

Tack för kloka svar. Troligtvis har det inte tagit sig då jag hade sex som närmst 5 dagar innan ÄL ägde rum. Mycket möjligt att kroppen bara spelar ett spratt.

Har alltid, oavsett om jag gått på p-piller eller inte fått mens på en lördag/söndag - ingen annan dag. Så blir det denna helgen så stämmer det överens med min förra lutealfas.
  • oshark
    zebrans skrev 2018-12-21 13:12:04 följande:
    Hade en lutealfas på 9 dagar.

Tack för kloka svar. Troligtvis har det inte tagit sig då jag hade sex som närmst 5 dagar innan ÄL ägde rum. Mycket möjligt att kroppen bara spelar ett spratt.

Har alltid, oavsett om jag gått på p-piller eller inte fått mens på en lördag/söndag - ingen annan dag. Så blir det denna helgen så stämmer det överens med min förra lutealfas.
    Håller tummarna hur som Antingen att du får en lite längre lutealfas eller att det sitter ett litet pyre där!
  • oshark
    krutet skrev 2018-12-21 13:07:50 följande:

Ok, ja jag har också tänkt att det nog kan vara så. Men såå typiskt första gången man kör oskyddat så man ska behöva fundera vad det är som händer:D skickar de tre föregående.

Även om du har lite hoppigt i några av dem så är ju tempen högt över CL i lutealfasen. Så det stärker mina misstankar om att det inte blivit någon ÄL denna cykeln. Du skulle ju kunna mejla NC:s kundtjänst och fråga vad de tror.

Är du noga med att markera dina temperaturer som avvikande om du sovit annorlunda och så? Menar inte att vara kritisk på nåt sätt, undrar bara eftersom du har en del väldigt höga temperaturer som sticker ut. Så kan man så klart ha det också och du har ju tempat ett tag så du har säkert koll
  • SofieElise

Hej alla, angående tempning så läste jag igår att man har kroppens absolut lägsta temperatur kl 04.30. Sedan går den upp igen, även om man sover. Vet dock ej hur mkt. Det är verkligen superviktigt att man är noggrann med när man tempar och att man avregisterar temperaturer som är tagna vid andrs tidpunkter.

• Sångfågeln87

Hej!
    Jag funderar lite på nät ägglossning var. FF säger i måndags och NC säger i tisdags. Har ni någon erfarenhet om vilken app som brukar stämma bäst? NC har jag använt längre om det kan bero på det?

• oshark
    Sångfågeln87 skrev 2018-12-21 14:38:12 följande:

Hej!

Jag funderar lite på nät ägglossning var. FF säger i måndags och NC säger i tisdags. Har ni någon erfarenhet om vilken app som brukar stämma bäst? NC har jag använt längre om det kan bero på det?

Om jag bara hade sett din FF hade jag inte varit säker på att du haft ÄL. Men NC har ju en helt annan CL än FF.

De dagarna där FF säger att du tempat vid en annan tid, hur mycket diffar de från den tiden du brukar tempa?
  • Sångfågeln87
    oshark skrev 2018-12-21 15:48:21 följande:
    Om jag bara hade sett din FF hade jag inte varit säker på att du haft ÄL. Men NC har ju en helt annan CL än FF.

De dagarna där FF säger att du tempat vid en annan tid, hur mycket diffar de från den tiden du brukar tempa?
    Jag brukar tempa runt 6 - 6.30 då jag går upp. På helgen kan det ha blivit senare, men ofta vaknar jag av mig själv vid 6 tiden tempar och somnar om. Insåg att jag kanske glömt ändra tiden om den då går på tiden jag lägger in det i appen. Om jag vaknar senare och lägger in menar jag. NC har inte tid så har inte tänkt på att lägga in den.
Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid