• Anonym (Hungrig ofta.)

Hur ofta äter ni under en arbetsdag?

Jag är en man på omkring 30 år plus/minus tre år.

Flera ggr i veckan tränar jag dessutom på gym långa pass på typ 3 tim. Jag äter ofta och mycket.

Just nu har jag gått från att vara sjukskriven heltid till att jobbar fyra timmar tre dagar i veckan.

Idag såg mina tider ut enligt följande:

07.30 vakna

07.45 äta fiberhavregrynsgröt gjord på 1 dl havregryn samt 1 ägg och havremjölk

Duscha

Omkring 8.30-09.00 hungrig åt lite av gårdagens mat, lax.

09.30 gick hemmifrån

10.00 äta 2 1/2 banan

10.15 framme på jobbet

11.40 lunch, quorngryta och fullkornsris

14.30 åka hem

15.00 äta havregröt igen med havremjölk och två ägg

16.00 träna på gym i tre tim

Runt 17.30-18.00 köper två bananer och äter på gymmet

19.30 äta quorngryta och fullkornsris

Sitta vid datorn/tv:n

22.00 äta två knäckebrödskivor med jordnötssmör utan tillsatt socker osv. och några ostskivor.

22.30 äta mer quorngryta och fullkornsris

Duscha

23.30 äta en dl havregryn blandat med lite vatten, ej kokat till gröt .

23.50 lägga sig i sängen för att sova.

Även fast jag åt enligt ovan så var jag extremt hungrig både vid 11-tiden, runt 13-14, från 17-19.30 och även en del senare på kvällen också.

Hur ser era mattider ut? hur ofta äter ni under en hel dag? brukar ni bli hungriga mellan måltiderna? hur gör ni om ni blir hungriga på jobbet när ni kanske inte kan/får äta? Ser det ut som att jag äter tillräckligt?

Jag kan även lägga till att jag oftast brukar börja svettas enormt så fort jag äter för lite eller väntar för länge med att äta/hoppar över eller slarvar med maten/måltiderna.

Jag är fullt frisk och lider inte av några sjukdomar. Läkarna har kollat både sköldkörteln, diabetes osv. inget är fel.

Jag väger 67-68 kg utan mat i magen och cirka 69--70 kg med fullproppad mage. Min längd är 173.5.

Någon som har något att säga ang. detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-11 11:44
    Efter att jag skrev denna tråd vaknade jag vid 3-tiden och var utsvulten. gick upp och åt en portion (1 dl råa) fiberhavregröt med ett ägg och havremjölk. Sen vaknade jag vid 6-tiden igen och åt en knäckebrödskiva med jordnötssmör och ost. Igen vid 8-tiden vaknade jag och åt samma havregrynsgröt med ägg och havremjölk.Sov vidare till typ 10.30 innan jag sedan gick upp.

Nu håller jag på att laga mat. Renskav, färsk spenat, broccoli blandat med till en gryta med två äggulor i och kryddor med fullkornsris till detta. Får se hur mycket jag äter av det.

• Svar på tråden Hur ofta äter ni under en arbetsdag?
  • Anonym (Oj)
    Anonym (måste kolla energin) skrev 2018-09-11 19:17:29 följande:

Vissa är superförbrännare och tränar man dessutom flera timmar om dagen så kan det bli så att man får äta extremt mycket.

Men det är ju inte direkt gratis så om jag vore du hade jag dragit ner på träningen och försökt få några timmar kroppsarbete i veckan istället, kan du inte jobba på flyttfirma eller med grovstäd/sanering eller nåt? Det är betald träning ju!

Jag som är kvinna och 45 kan inte äta mycket alls även om jag springer ett par mil i veckan.

07.15: Ett fröknäcke och en halv dl yoghurt, kaffe med mjölk när jag kommer till jobbet.

11.45 antingen en låda från Findus eller Dafgårds eller rester hemifrån, ej mer än två knytnävar stor mängd, och lägger till extra tomater/gurka. Köper inte lasagne eller liknande färdigrätter som har mer energi. Mer kaffe med en skvätt mjölk.

14.45 En frukt, oftast äpple, päron eller nektarin, en stor banan är för mycket för mig.

19.15 Middag hemma, husmanskost, ej mer än två knytnävar för då går jag upp i vikt.

Sen äter jag någon kaka på helgen och ibland glass eller godis en fredag men inget dagligt.

Måste bara fråga, hur mycket väger du? Det är ju extremt lite du äter på en dag. Ligger det ätstörningar bakom eller varför kan du inte äta mer?
  • Anonym (Hungrig ofta.)
    Tiina87 skrev 2018-09-11 19:12:34 följande:
    Om äter nog med protein så kommer du vara mätt. Du kanske tror att du kommer vara hungrig då.
    Jo jag har provat förut och hur jag än har lagt mitt ätande och vad jag än har ätit för typ av kost så har jag de senaste åren blivit hungrig efter 1-2 timmar.
  • Tiina87
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-11 19:26:30 följande:

Jo jag har provat förut och hur jag än har lagt mitt ätande och vad jag än har ätit för typ av kost så har jag de senaste åren blivit hungrig efter 1-2 timmar.

1. Du äter fel

2. Din kropp har vänt sig vid att få mat varannan timme.
  • Anonym (Hungrig ofta.)
    Tiina87 skrev 2018-09-11 19:27:34 följande:
    1. Du äter fel

2. Din kropp har vänt sig vid att få mat varannan timme.
    Ja det ligger nog något i det du säger.
  • Anonym (Bm)

Är bm och brukar försöka äta någon macka innan jag börjar kl 07 för annars är risken stor att det blir som idag.. Inte en chans att hinna äta vare sig frukost eller lunch. Åt ett knäckebröd när jag dokumenterade mina förlossningar kl 13.30.

• Fjäril kär
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-11 19:26:30 följande:

Du måste fortfarande äta rätta mängden mat . Ät ordentliga portioner med bra mättande mat.

Din hjärna har vant sig vid att ditt blodsocker hoppar pga fel mat , det är en OVANA helt enkelt. Det är blodsockerhalten och fel mat som gör att din kropp hungrar. Det kopplar hjärnan.

Drt tar två veckor innan din kropp ställt om sig så du kan inte sluta efter två dagar.
  • Tiina87
    Anonym (Bm) skrev 2018-09-11 19:34:30 följande:

Är bm och brukar försöka äta någon macka innan jag börjar kl 07 för annars är risken stor att det blir som idag.. Inte en chans att hinna äta vare sig frukost eller lunch. Åt ett knäckebröd när jag dokumenterade mina förlossningar kl 13.30.

Jag hoppas du skriver övertid!

Jobbar själv inom vården och händer ibland att jag inte hinner ta lunch (oftast när jag är helt enda ssk) och då skriver jag övertid. Oftast tvingar jag mig faktiskt att gå i från för att få en halvtimmes ro med lunch.
  • Tiina87
    Anonym (Bm) skrev 2018-09-11 19:34:30 följande:

Jag hoppas du skriver övertid!

Jobbar själv inom vården och händer ibland att jag inte hinner ta lunch (oftast när jag är helt enda ssk) och då skriver jag övertid. Oftast tvingar jag mig faktiskt att gå i från för att få en halvtimmes ro med lunch.
  • Tiina87
    Fjäril kär skrev 2018-09-11 19:35:31 följande:

Du måste fortfarande äta rätta mängden mat . Ät ordentliga portioner med bra mättande mat.

Din hjärna har vant sig vid att ditt blodsocker hoppar pga fel mat , det är en OVANA helt enkelt. Det är blodsockerhalten och fel mat som gör att din kropp hungrar. Det kopplar hjärnan.

Drt tar två veckor innan din kropp ställt om sig så du kan inte sluta efter två dagar.

Det kan ta mer än tkå veckor.
  • Anonym (al)

12:00 lunch

20:00middag

Fysiskt jobb, halvfysisk fritid.

När jag var yngre åt jag en gång om dan med en väldigt fysisk livstil.

Svar på tråden Hur ofta äter ni under en arbetsdag?