• Anonym (Hungrig ofta.)

Hur ofta äter ni under en arbetsdag?

Jag är en man på omkring 30 år plus/minus tre år.

Flera ggr i veckan tränar jag dessutom på gym långa pass på typ 3 tim. Jag äter ofta och mycket.

Just nu har jag gått från att vara sjukskriven heltid till att jobbar fyra timmar tre dagar i veckan.

Idag såg mina tider ut enligt följande:

07.30 vakna

07.45 äta fiberhavregrynsgröt gjord på 1 dl havregryn samt 1 ägg och havremjölk

Duscha

Omkring 8.30-09.00 hungrig åt lite av gårdagens mat, lax.

09.30 gick hemmifrån

10.00 äta 2 1/2 banan

10.15 framme på jobbet

11.40 lunch, quorngryta och fullkornsris

14.30 åka hem

15.00 äta havregröt igen med havremjölk och två ägg

16.00 träna på gym i tre tim

Runt 17.30-18.00 köper två bananer och äter på gymmet

19.30 äta quorngryta och fullkornsris

Sitta vid datorn/tv:n

22.00 äta två knäckebrödskivor med jordnötssmör utan tillsatt socker osv. och några ostskivor.

22.30 äta mer quorngryta och fullkornsris

Duscha

23.30 äta en dl havregryn blandat med lite vatten, ej kokat till gröt .

23.50 lägga sig i sängen för att sova.

Även fast jag åt enligt ovan så var jag extremt hungrig både vid 11-tiden, runt 13-14, från 17-19.30 och även en del senare på kvällen också.

Hur ser era mattider ut? hur ofta äter ni under en hel dag? brukar ni bli hungriga mellan måltiderna? hur gör ni om ni blir hungriga på jobbet när ni kanske inte kan/får äta? Ser det ut som att jag äter tillräckligt?

Jag kan även lägga till att jag oftast brukar börja svettas enormt så fort jag äter för lite eller väntar för länge med att äta/hoppar över eller slarvar med maten/måltiderna.

Jag är fullt frisk och lider inte av några sjukdomar. Läkarna har kollat både sköldkörteln, diabetes osv. inget är fel.

Jag väger 67-68 kg utan mat i magen och cirka 69--70 kg med fullproppad mage. Min längd är 173.5.

Någon som har något att säga ang. detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-11 11:44
    Efter att jag skrev denna tråd vaknade jag vid 3-tiden och var utsvulten. gick upp och åt en portion (1 dl råa) fiberhavregröt med ett ägg och havremjölk. Sen vaknade jag vid 6-tiden igen och åt en knäckebrödskiva med jordnötssmör och ost. Igen vid 8-tiden vaknade jag och åt samma havregrynsgröt med ägg och havremjölk.Sov vidare till typ 10.30 innan jag sedan gick upp.

Nu håller jag på att laga mat. Renskav, färsk spenat, broccoli blandat med till en gryta med två äggulor i och kryddor med fullkornsris till detta. Får se hur mycket jag äter av det.

• Svar på tråden Hur ofta äter ni under en arbetsdag?
  • Anonym (Hungrig ofta.)
    Anonym (Mat) skrev 2018-09-11 12:27:11 följande:
    Smör, creme fraiche, kokosmjölk, kokosflingor, alla sorters nötter och frön... m.m.

Själv har jag börjat äta egen blandning på nötter, frön, stora kokosflingor och russin mellan måltider. Märker väldigt stor skillnad de dagarna jag tar banen eller äpple istället. Frukten stillar bara lite när jag precis ätit det, sen är jag hungrigare än innan medan nötterna tillslut mättar någon timme eller två.

Sen att äta så fort inpå som du tycks göra så låter det som om du inte låter mättnadskänslan komma, antingen äter du något annat direkt inpå utan att hinna känna mättnad eller så äter du dig inte helt mätt från början som flera skrev...

Dricker du kaffe, te eller dylikt?
    Dricker endast vatten under en hel dag. Nötter i stora mängder är ju dyrt och har inte råd att äta det dagligen.
  • Fjäril kär
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-11 12:11:28 följande:

Tonfisk, keso osv brukar jag äta. Omelett äter jag också ibland. Det som är det stora problemet är att jag även då brukar bli hungrig efter någon timma trotts att jag äter mig proppmätt. Äter ibland en hel burk tonfisk samt ris och grönsaker till mat och blir hungrig efter kanske 60 min igen och får tömma kylskåpet.

Tonfisk, ris och grönsaker innehåller ingenting som håller dig mätt. Det är därför du blev hungrig igen.

Allt du äter ger dig bara bukfylla. Du måste äta mat som ger lättnad länge. Det är därför du måste äta mer fet mat regelbundet under hela dagen, varje dag.

Banan ger bara en kort energikick och en smula fibrer. I övrigt innehåller det inget annat vettigt. Bananer är alltså inte en måltid.

Havregryn likaså, bara fibrer och inget mer. Det du får i dig av ägget till gröten är för lite och därför blir du hungrig igen.
  • Anonym (råkost fett protein)

Många andra har redan skrivit det, men mycket av det du räknar upp som du äter är sådant som jag själv snabbt blir hungrig igen av efter att ha ätit.

Havregrynsgröt t ex, äter jag ibland till middag när jag inte hinner fixa bättre käk. Efter en timme är jag hungrig igen.

Kokta grönsaker blir jag också snabbt hungrig av.

Jag håller mig däremot mätt länge om jag har ätit mycket av råkost, protein och fett. Så öka på intaget av sådant. Vill du inte äta mejerifett, gör en rejäl laddning med aioli eller majonnäs och ta en klick till varje måltid, det är gott och bidrar med nyttiga fetter (om du gör egen med bra olja i).

Men sen är det ju klart att du blir en hungrig människa om du tränar hårt i flera timmar dagligen. Då behöver du mycket energi! Ät bättre bara så ordnar det sig nog.

• Anonym (olja)
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-11 08:42:52 följande:
    Hur ska jag få i mig mera fett? Avocado, lax osv. innehåller väl mycket fett? Nu åt jag inte detta igår men jag äter ju detta vissa dagar också.

Jag har alltid solrosolja i havregröten. Smakerna passar bra ihop tycker jag, och jag håller mig mätt mycket längre. Överlag är en extra skvätt av någon olja ett bra sätt att få i sig fett. Man kan ringla olivolja över sina grönsaker eller fräsa löken till quorngrytan i rikligt med rapsolja t.ex.
  • MajaMaria79

Jag står fast vid att du äter för mycket mjuk redan "färdigsmält" mat.  Mer textur i maten så att magen får mer att jobba med!

• Mandel

Äter du bara kolhydrater???

Själv svälter jag ihjäl om jag äter gröt så det har jag slutat med. Åt fiberhavregrynsgröt och var vrålhungrig igen efter 1 timme.

Nu vaknar jag kl.5.50. Cyklar 40 min (racercykel fullt fart )till jobbet. Äter 1-2 ägg kl 8.30.
    Äter lunch kl12 bestående av kött/fisk/fågel och mer än halva tallriken grönsaker/rotfrukter och så klart någon ordentlig sås/dressing till. Halv- och helfabrikat går fetbort så allt jag äter har jag lagat själv i från grunden. Gör även egen majonnäs osv.
    Sedan cyklar jag hem ifrån jobbet 40min - samma fina racercykel i full fart så jag är helt svett
    Sedan lagar jag mat och äter någon gång 18-19 beroende på hur dags jag är hemma och vad jag lagar för mat och var jag ska göra för övrigt den kvällen.
    Kött/fisk/fågel och så grönsaker/rotfrukter i någon konstellation och sås/dressing till det. Kan göra gratänger, olika puréer, sallader, ugnsrostat osv. med smör på så klart

Äter oftast inget mer innan jag går och lägger mig för att sova. 

Lägger jag dock om kosten och äter gröt, flingor, bröd och pasta så är jag konstant hungrig och överäter och går upp i vikt direkt.
    Sötsuget kommer direkt och jag äter typ hela tiden när jag är hemma.
    Blir även seg och väldigt lätt förkyld på spannmålskost.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Fjäril kär
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-11 12:35:04 följande:

Dricker endast vatten under en hel dag. Nötter i stora mängder är ju dyrt och har inte råd att äta det dagligen.

En färdig påse med någon nöt från hyllan på hälsokostsidan kostar inte mycket och att strö någon matsked över gröten eller över en sallad blir inte mycket per gång.

Du ska ju inte äta en.påse varje måltid.

Du verkar ha svårt att uppskatta rätt mängd av det vi föreslår. Du ska inte äta mängder men inte heller äta det nån gång i månaden.

Nötter, lax avokado etc är ju ingen ensam måltid. Det ska ju ätas tillsammans med något annat.

En tallrik filmjölk med skivad banan och en matsked hasselnötter tex är mycket bättre mättande än gröt.
  • Tiina87
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-11 12:11:28 följande:

Tonfisk, keso osv brukar jag äta. Omelett äter jag också ibland. Det som är det stora problemet är att jag även då brukar bli hungrig efter någon timma trotts att jag äter mig proppmätt. Äter ibland en hel burk tonfisk samt ris och grönsaker till mat och blir hungrig efter kanske 60 min igen och får tömma kylskåpet.

När du känner hunger har du prövat att dricka vatten istället? Kam vara att man faktiskt är törstig och inte hungrig.
  • Tiina87
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-11 12:14:28 följande:

Förresten äter jag ibland omelett till lunch eller middag. Brukar då använda 5-6 ägg, keso, rivna morötter/spenat eller 5-6 ägg, tonfisk, rivna morötter/spenat. Äter dock inte upp hela denna på en måltid. Om jag bara tar 5-6 ägg och rivna morötter eller spenat då äter jag upp hela. Sen brukar jag även ha ris eller liknande till.

Varför ris till omelett?
  • Anonym (Hungrig ofta.)
    Tiina87 skrev 2018-09-11 15:28:52 följande:
    När du känner hunger har du prövat att dricka vatten istället? Kam vara att man faktiskt är törstig och inte hungrig.

Hjälper inte alls har prövat.

Tiina87 skrev 2018-09-11 15:29:46 följande:
    Varför ris till omelett?

Kolhydrater.
Svar på tråden Hur ofta äter ni under en arbetsdag?