Hade ni gett bruden skuld?!?
Om er bästa killkompis blev så ledsen att han överväger självmord
Efter att hans brud vart otrogen
Hade ni då skyllt på bruden om han genomförde det?
Om er bästa killkompis blev så ledsen att han överväger självmord
Efter att hans brud vart otrogen
Hade ni då skyllt på bruden om han genomförde det?
En partner bör ha kännedom om partnerns psykiska mående. Att vara otrogen och dumpa när partnern är riktigt under isen är väldigt elakt. Jag hade inte anklagat denne men jag hade inte heller låtsats som att allt var okej. Men behandlar inte sina nära så illa som bruden i exemplet gjorde.
Jag har vart med om något liknande. Min killkompis som försökte ta livet av sig efter att han blev lämnad. Jag hatade hans ex i många år efter det, trots att jag egentligen fattade att hon inte är skyldig till det. Jag hade sjuka fantasier om att förstöra hennes liv, att förföra hennes nya kille och sabba deras relation bara för att hämnas och såna saker. I 5 år kanske höll jag på att hata så och tänkte på att skada henne på olika sätt och som tur var agerade jag aldrig på det.
Skulle snarare kalla det att det är partnerns indirekta fel. Skuld har den för att inte ha uppmärksammat och varit lyhörd för att partnern har mått eller mår så dåligt att det kan bli en sådan ödesdiger konsekvens utav det hela.
Det kan vara droppen över bägaren för personen och nej, allt är inte partnerns fel men som sagt det kan vara droppen. Känslor är något som respekteras allt mindre idag. Det börjar bli farligt. För till slut blir det att alla i riskzonen inte ger sig in i leken och istället blir det vadå ?
De kalla som avlar sin kallhet vidare. Vad får vi för produkt då ?
Människor som skiter i andra och bara krigar för sitt och förstör för och sin omgivning.
Det är ingen normal eller frisk reaktion på en otrohet att ta självmord. Alltså kan hon inte klandras för själva självmordet.
Däremot kan hon klandras för själva otroheten och att hon sårat honom djupt. Om hon dessutom visste att han mådde dåligt och ändå valde att vara otrogen istället för att göra slut tycker jag är än värre än att vara otrogen i vanliga fall. Den biten hade gjort att jag inte velat ha med henne att göra mer. Hon är uppenbarligen en rutten människa.
Jag tycker absolut inte att otrohet är ok, så jag hade tyckt att det var fel av henne.
Däremot ar ett ev. självmord personens eget ansvar/beslut. Det kan man aldrig skylla på någon annan! Visst, någon annan kan ha gjort/sagt något som har utlöst det, men personen måste själv ta ansvar för vad den gör. Personen verkar behöva hjälp av psykolog oavsett, om den tycker att händelsen rättfärdigar självmord.
Om chefen missbedömer marknaden, måste låta folk gå, och Pelle får sparken, är det chefens fel om Pelle tar självmord?
Om läraren underkänner Pelles B-uppsats?
Om Anna gör slut med Pelle?
Om två av Pelles kollegor inte bjuder med honom på lunch/krogen/golf?
Om banktjänstemannen inte ger Pelle hopbakningslån, så han hamnar hos Kronofogden?
Kan det vara så att du mår dåligt som var hans bästa vän, och inte fanns där tillräckligt för att hålla honom vid liv, och vill lägga skulden på tjejen för att slippa din egen skuld? Om du nu känner någon? I båda fallen tänker du fel.
Iallafall, så var det hans eget val. Man kan inte tvinga någon annan att leva. Man kanske kan hjälpa person att få redskap för att få en duglig tillvara, finnas där och hjälpa personen att söka vård, och försöka vara en del av vården. Försöka få personen att se det viktiga och ljusa i livet. Men i slutändan kan man inte tvinga någon att leva.
Jag har haft två nära som tagit sina liv, min bästa kompis och min pappa. Jag klandrar mig själv ibland, för att jag inte räckte till. Men jag har aldrig lagt över det på någon annan. Och jag vet att ingen tvingat dom till självmord, det var deras egna val, och det får man respektera.
Nej! Var och en är ansvarig för sina egna handlingar! Är hon notorisk otrogen så borde han göra slut och ist gå vidare i livet. ... Med vänlig hälsning, Pentra
Alltså vännen lever ju än. Men mår skit!!
Alltså vännen lever ju än. Men mår skit!!
Jag hade lagt skuld på henne för att hon gjorde min vän ledsen och utifrån det valt att inte umgås med henne.
Att nån tar sitt eget liv är dock en betydligt värre handling mot omgivningen jämfört med otrohet och det skulle jag inte belasta henne för. Finns djupare problematik än att man varit utsatt för otrohet om man väljer att ta sitt liv. Annars skulle det dingla människor i varannat träd.