• Anonym (Paprika)

Hade ni gett bruden skuld?!?

Om er bästa killkompis blev så ledsen att han överväger självmord

Efter att hans brud vart otrogen

Hade ni då skyllt på bruden om han genomförde det?

• Svar på tråden Hade ni gett bruden skuld?!?
  • Anonym (Paprika)

Vilket bröllop syftade någon på?

Han mår samma , tom och ledsen

• Anonym (Paprika)

Ahh du tänkt brud och brudgum?!

Kallar även ogifta tjejer för bruden haha

• Anonym (NEJ)
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-15 16:59:13 följande:

Självklart inte, jag är ansvarig för mitt eget liv och hur jag hanterar motgångar, liksom alla andra är ansvariga för sitt liv. Vuxna människor, vill säga.

En människa som är otrogen mot mig, är ju bara ett svin som inte förtjänar mig. Klart som fan att man skulle bli skitledsen och lida ett tag, och kanske t o m tolka det som om det vore nåt fel på mig och inte på personen... men hade jag svårt att ta mig ur den förtvivlan skulle jag ju söka hjälp. För jag vill leva, även när jag mår riktigt dåligt. Jag vill ändå leva, och den enda som skulle kunna få mig att vilja dö, är jag själv.
  • Anonym (Nope)

Nej. Ingen kan beskyllas för att någon väljer att ta livet av sig.
  • Anonym (Nope)

Nej. Ingen kan beskyllas för att någon väljer att ta livet av sig.
  • Anonym (Nej!)

Man kan inte anklaga någon annan för att en person väljer att ta sitt liv. Så är det!

Personen har helt eget ansvar för den här handlingen .

Nog för att otrohet är hemskt men tar någon självmord pga det ligger det väldigt mycket mer bakom och personen är väldigt instabil.

Folk är med om massor och råkar ut för än det ena än det andra men folk tar inte självmord för det. Ingen går igenom livet utan svårigheter!

• Wench85

Nej, såklart inte. Om en vän övervägde självmord skulle jag genast köra hen till psykakut och/eller ringa 112. Om en vän tog sitt liv och hävdade att det berodde på att partnern varit otrogen skulle jag anta att det fanns mycket mer i bakgrunden. Kanske allvarliga psykiska problem, droger etc. Jag skulle kanske skuldbelägga mig själv som inte uppmärksammat och sett till att vännen fått vård.
  • Anonym (nix)

Nix. Hon hade betett sig illa men han skulle bära hela ansvaret för sina egna handlingar.
    Skulle han ta livet av sig pga detta visar det för övrigt på att han antingen lider av psykiatrisk instabilitet eller ingår i någon kulturell subkultur där inte bara hans känslor utan hela hans sociala ställning står och faller med en trogen fästmö/fru=livet förstört på riktigt, inte bara känns en stund som att det är det.

• Anonym (Men alltså ... !!!!!)
    Anonym (Nej!) skrev 2018-09-17 09:57:07 följande:

Folk är med om massor och råkar ut för än det ena än det andra men folk tar inte självmord för det. Ingen går igenom livet utan svårigheter!

Har du källa på detta påstående ?

För som jag ser det så tar ca 3-4 personer självmord varje dag!

Siffrorna är från 2016 och skiljer sig, vilket i sig är väldigt förvånande. Finns säkerligen ett mörkertal på detta då dom har så olika siffror.

www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/folkhalsans-utveckling/halsa/suicid-sjalvmord/

www.spesistockholm.se/om-sjalvmord/

Sådana som resulterar som dig har inte varit med om mycket.
    Något dödsfall av någon äldre i familjen p ga sjukdom på sin höjd.

Men för många uppenbarligen så är det inte lika lätt och har antagligen varit med om än bra mycket värre grejer. Visst den direkta handlingen är personens egna val. Men lidandet som resulterat fram till att personen valde att avsluta sitt liv kan man väl beskylla andra för i en sådan sakfråga som otrohet, eller våldtäkt där offret tar sitt liv. För otrohet ÄR ett Svek som kan sätta hela ens värld i gungning! Och mår man redan dåligt så är det oansvarigt och oaktsamt utav partnern att vara otrogen ! Självklart har man ett ansvar för att sin partner ska må så bra som möjligt i ett förhållande. Annars varför är man ens ett par ifrån början, varför har man ingått något som kallas för ju det, förhållande ? För att man ska skada varandra ? Och kasta i ansiktet på varandra att alla är ansvariga för sina egna val, efter ett svek ?

Det finns även dom som manipulerar och sårar medvetet, har dom ingen skyldighet för att ha påverkat någon annans psyke menar du ? 

Något som faktiskt blev dömt i domstol 

Otrohet ÄR PSYKISK MISSHANDEL! Som mycket väl kan resultera i att offret tar sitt liv. Och självklart är man skyldig till att ha sårat individen så pass djupt att den tar sitt liv, även om hen inte är det som sparkar undan stolen under fötterna rent fysiskt, men det spelar ingen roll då det redan har gjorts psykiskt !

Psykvården sitter heller verkligen inte med något magiskt svar eller piller för att rädda de som lider absolut värst. Tvärtom, man kränker istället deras aura och kropp genom att begå övergrepp som kanske räddar några men även gör det ännu värre för andra! 

• Anonym (Men alltså ... !!!!!)
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-17 11:52:46 följande:

Något som faktiskt blev dömt i domstol 

som bevisar att psykiskt misshandel existerar enligt lag är t ex detta fallet; www.na.se/logga-in/pappan-misshandlade-familjen-psykiskt-under-flera-ar-doms-till-fangelse-ror-mig-sa-jag-kan-misshandla-dig-ordentligt-sedan

Även om detta inte handlar om otrohet så vill jag åtminstone lyfta fram att psykisk misshandel existerar.

Det gör det även i andra områden men rör tyvärr inte otrohet enligt lag. Det skulle verkligen behövas en lag för detta !

Men lagar finns då psykisk misshandel finns i många olika varianter!

lawline.se/answers/fysisk-och-psykisk-misshandel

Det är egentligen ganska sjuk att det inte finns en lag som motsätter sig otrohet,men att kalla någon för fula ord, det är straffbart. Personen i fråga har ju gått över en gräns som är klart mycket mer smärtsamt än att bli kallad för "hora" till exempel.

Svar på tråden Hade ni gett bruden skuld?!?