Hade ni gett bruden skuld?!?
Om er bästa killkompis blev så ledsen att han överväger självmord
Efter att hans brud vart otrogen
Hade ni då skyllt på bruden om han genomförde det?
Om er bästa killkompis blev så ledsen att han överväger självmord
Efter att hans brud vart otrogen
Hade ni då skyllt på bruden om han genomförde det?
En vän till mig tog livet av sig för tre år sedan pga föräldrarnas psykiska men även fysiska misshandel mot honom.
Men de erkände aldrig någon del alls utan trots att alla visste spelade dem lyckliga familjen
Jo, eftersom att utlösande faktorn leder till utfallet.
Vi kan ta ett annat exempel. Säg att en vuxen man i sin barndom blivit sexuellt utnyttjad av sin pappa och detta leder till hans självmord. Är pappan där enligt dig helt fri från skuld?
Att begå sexuella övergrepp är ett brott, så det är ytterligare en helt irrelevant jämförelse.
Men bara för att otrohet inte är ett brott så betyder det väl inte per automatik att det är ett moraliskt beteende?
Vi säger såhär då. En pappa favoriserar ett av sina barn och det barnet som blir emotionellt bortkastad tar livet av sig som vuxen, är pappan helt fri från skuld där enligt dig? Det är mig veterligen inget brott att favorisera ett av sina barn framför en annan.
Som sagt, sitt eget liv har man alltid ansvar för.
Som sagt, sitt eget liv har man alltid ansvar för.
Ok, du är konsekvent åtminstone i frigörandet från ansvar för andras självmord.
Men för diskussionens skull vill jag gärna veta hur du resonerar om vi tar bort självmordet. Om otroheten inte resulterar i självmord utan i att personen som blir utsatt får psykiska men av otroheten, är den otrogne fri från dennes psykiska problem enligt dig?
Den otrogne kan anses skyldig till andres MÅENDE. Hur den personen som som mår psykiskt dåligt väljer att AGERA har en enbart den personen själv ansvar för.
Och att måendet leder till ett agerande har alltså ingen som helst betydelse i skuldfrågan? Kan man bete sig exakt hur man vill mot andra inom lagens ramar och inte ha någon som helst skuld i att personen sedan tar sitt liv till följd av det?
Nej, man är aldrig utan ansvar i hur man väljer att tacka sitt mående.