• siadia

Bonusbarn efter förlossning?

Snart kommer jag och min man få vårt första gemensamma barn (mitt första). Mannen har en 11 årig dotter sen innan som är hos oss varje helg och på veckodagarna bor hon hos sin mamma. Jag har försökt att prata med min man att jag gärna vill att vi är ensamma med den nya bebisen de första dagarna/nätterna efter vi kommit hem från BB och att bonusbarn ET får komma efter några dagar.

Min man har svårt att förstå varför trots att jag har förklarat att jag som nybliven mamma behöver det för att ha lugn och ro, Komma igång med amning och dela detta endast med min man de första nätterna.

Är detta för mycket begärt? HAN förstår inte alls samt blir sur på mig när jag har tagit upp detta. Detta gör mig ledsen och stressad och tänker mycket på detta hur det kommer att bli.

• Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Bimbi) skrev 2018-10-13 18:57:48 följande:
    Och dessa barn har två hem, så hemma var de uppenbarligen.
    Mammans tidigare barn har bara ett hem, det blir en jäkla skillnad vet du.
    Klarar man inte av att ha barnen som redan finns så skaffar man inte fler barn. 
  • Anonym (Bimbi)
    Anonym (snart) skrev 2018-10-13 20:09:38 följande:
    Du kan ju aldrig vara helt säker. Men det är inget jag skulle önska någon.

Men det är okej för fig alltså att se andras barn som malusbarn och samtidigt inte vilja att dina barn ska hamna inen situation där de ses som malusbarn.

Är du nöjd med epitetet känslomässigt underutvecklad? Narcissist? Maluskärring?
    Jo jag är helt säker.

Min äldstas pappa avled under vårt äktenskap, min yngstas pappa har levt själv sedan vi skildes.

Ta det lugnt, tänk på hjärtat. {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (snart)
    Anonym (Bimbi) skrev 2018-10-13 20:09:16 följande:

För att det är skillnad. Det är det för alla i styvfamiljer. Självklart sätter man sina egna barn först.

Dessutom handlar detta om EN gång när ett nytt barn fötts. Inte återkommande ändringar.

Det är faktiskt inte självklart att man gör skillnad på barn och barn i en styvfamilj. Det förekommer säkert alltför ofta och det är både sorgligt och fruktansvärt.

Men ingen familj där båda tillför barn så är den enas styvbarn den andras biologiska barn. En partner som kallade mina barn malusbarn skulle åka ut snabbare än en blink. Och om mitt ex skaffade en sån kärring in i mina barns liv så skulle jag göra en socialtjänstanmälan och hindra umgänget tills pappan kunde garantera att kärringen är borta och psykisk misshandel av barnen har upphört. Inga barn ska behöva växa upp med vuxna som ser dem som en belastning!
  • Anonym (Bimbi)
    Anonym (Peter) skrev 2018-10-13 20:11:55 följande:
    Klarar man inte av att ha barnen som redan finns så skaffar man inte fler barn. 
    Tala för dig själv du. 
    Vad "man" gör är individuellt vet du.
  • Anonym (snart)
    Anonym (Bimbi) skrev 2018-10-13 20:15:28 följande:

Jo jag är helt säker.

Min äldstas pappa avled under vårt äktenskap, min yngstas pappa har levt själv sedan vi skildes.

Ta det lugnt, tänk på hjärtat. 

Jsg har i alla fall ett hjärta. Men håll med om att det skulle svida en aning även i ditt hjärta om dina barn kallades malusbarn i sitt eget hem av sin pappas nya?

Din yngstas pappa skulle ju kunna hitta mån elak kärring?
  • Anonym (snart)
    Anonym (Bimbi) skrev 2018-10-13 20:15:28 följande:

Jo jag är helt säker.

Ta det lugnt, tänk på hjärtat. 

Jsg har i alla fall ett hjärta. Men håll med om att det skulle svida en aning även i ditt hjärta om dina barn kallades malusbarn i sitt eget hem av sin pappas nya?

Din yngstas pappa skulle ju kunna hitta mån elak kärring?
  • Anonym (snart)
    Anonym (Bimbi) skrev 2018-10-13 20:16:10 följande:

Tala för dig själv du. 

Det borde införas körkort gör att få skaffa barn och leva med barn.
  • Anonym (Peter)
    Tala för dig själv du. 
    Ja det är klart. Läste någonstans i tråden om vad du utsatt dina barn för. Minst två tillfällen där de slitits från din partner. Knappast definition av vad jag anser ansvarstagande. Men det är väl tack vare människor som dig som SOC måste finnas till. Så jag håller definitivt med dig om att "vad man gör är individuellt", så du är praktexempel på varför det är så tragiskt. 
  • Valentina01
    Tala för dig själv du. 
    Från det jag läst i tråden så verkar du uppenbarligen känna enormt mottryck mot dina (forna) styvbarn. Vilket i sig är en reflektion i dig själv. Brist på självkänsla - men det är en annan diskussion. 

Men med din typ av personlighet ser man väldigt lätt också att det inte alls "bara" är dina styvbarn som haft det dåligt (på grund av dig). Med den inställningen tycker man genast synd om dina egna barn med. Du sätter helt klart dig själv på nr 1. Alla andra kommer på nr 2. Stackars dina barn som fick dig som förälder säger jag bara. 
  • Anonym (Bimbi)
    Anonym (snart) skrev 2018-10-13 20:15:33 följande:
    Det är faktiskt inte självklart att man gör skillnad på barn och barn i en styvfamilj. Det förekommer säkert alltför ofta och det är både sorgligt och fruktansvärt.

Men ingen familj där båda tillför barn så är den enas styvbarn den andras biologiska barn. En partner som kallade mina barn malusbarn skulle åka ut snabbare än en blink. Och om mitt ex skaffade en sån kärring in i mina barns liv så skulle jag göra en socialtjänstanmälan och hindra umgänget tills pappan kunde garantera att kärringen är borta och psykisk misshandel av barnen har upphört. Inga barn ska behöva växa upp med vuxna som ser dem som en belastning!
    Så du menar att folk älskar sina styvbarn lika mycket som sina egna?
    Ok, ja är det så så är det så. men jag har svårt att tro det.

Kärringen? Drömmer Är ni så gamla att han skulle skaffa en kärring så borde era unga vara vuxna! Skål
Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?