• siadia

Bonusbarn efter förlossning?

Snart kommer jag och min man få vårt första gemensamma barn (mitt första). Mannen har en 11 årig dotter sen innan som är hos oss varje helg och på veckodagarna bor hon hos sin mamma. Jag har försökt att prata med min man att jag gärna vill att vi är ensamma med den nya bebisen de första dagarna/nätterna efter vi kommit hem från BB och att bonusbarn ET får komma efter några dagar.

Min man har svårt att förstå varför trots att jag har förklarat att jag som nybliven mamma behöver det för att ha lugn och ro, Komma igång med amning och dela detta endast med min man de första nätterna.

Är detta för mycket begärt? HAN förstår inte alls samt blir sur på mig när jag har tagit upp detta. Detta gör mig ledsen och stressad och tänker mycket på detta hur det kommer att bli.

• Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?
  • Anonym (snart)
    Anonym (Bimbi) skrev 2018-10-11 20:38:39 följande:

Han vill det ja. Men det är ts som föder, ammar och måste skapa närhet.

Att ens jämföra att ett tidigare barn absolut MÅSTE komma när ts är nyförlöst, kontra att ts får lite lugn och ro?

Det var du som började prata om vem dom var familj och inte. Alla barn i en familj ska tas om hand, man utesluter inte några som inte passar.
  • Anonym (snart)
    Anonym (lea) skrev 2018-10-11 20:54:42 följande:

Komma och träffa? Hur länge stannade dom?

Jag bodde heltid med min mamma och hennes man när min lillasyster föddes. Hur länge fick jag stanna i mitt eget hem tror du?
  • Anonym (Arbetar på BUP)

Pappan reagerar helt rätt. Självklart ska 11-åringen inte behöva höra att hon inte är välkommen på sina pappadagar bara för att halvsyskonet precis har kommit hem. Det är elakt mot henne att utestänga henne och risken är dessutom att det slår tillbaka på bonusmamman framöver. Extremt viktigt för syskon- och föräldrarelationen att storasyskonet får vara med och välkomna till världen. Tillräckligt sårbart för henne ändå att dela pappa med nya familjen.

• Black Mamba 666
    Anonym (lea) skrev 2018-10-11 21:18:43 följande:

Men upplys du då oss om vilka felaktiga slutsatser jag medvetet har dragit. Var inte blyg. Du kan säkert sätta ihop några ord så att det bildar en mening. Kanske kan du klara av det utan att ge mig några epitet.

Citat Lea ?Linux är reserverat för män? Jaha. Och en förstföderska kan inte ha en fru?? Hur tänkte du här? Kan inte se någon annan missförstå kommentaren. En enkel kommentar ingen raket forskning.

Ja, vad har du för erfarenhet av barn och i synnerhet bonusbarn? Jag har flera och mitt första från ett tidigare förhållande och några gemensamma. Jag vet precis hur det är att plocka russin ur kakan och hur min fru kan medvetet eller omedvetet vilja styra som det passar henne. Så jag förstår precis vad Linux syftar på med uttrycket. Bäst att förtydliga att jag är en heterosexuell man så slipper du spekulera.
  • Anonym (Mia)

Även om halvsyskonet fick vänta lite innan hon träffar bebisen ,så vore det inte hela världen.Barnet har till sina föräldrar i första hand!

• Anonym (lea)
    Aducia skrev 2018-10-11 21:19:32 följande:

Jag menar förstås att syskonet måste ha rätt att träffa sitt syskon lika mycket som mamman och pappan. Nu menar jag inte att 11-åringen ska gå upp mitt i natten och ta hand om sitt syskon men rätten ska finnas där. Hon har valt en man med ett barn sedan innan. Om barnet kommer på en helg där dottern är hos dem så ska hon inte bli hemskickad bara för att möjligheten finns. Såklart under förlossningen behövs det. Men hon ska ha rätten att vara hos sin pappa som är överenskommet. 

Man kan ju faktiskt ändra några dagar också, om det känns nödvändigt. Det är ju bara ts som kan svara för varför det skulle kännas nödvändigt för henne, hon kanske mår dåligt och känner att hon kommer att behöva extra lugn och ro.

Men så långt har ingen här inne tänkt. Nej, ts ska jämföras med askungens styvmor och allt vad det är. Väldigt enkelspåriga bilder av den egoistiska kvinnan som bara vill bli av med mannens tidigare barn.

Ställ frågan till ts, hur det ligger till, varför hon känner att hon behöver de där extra dagarna. Hon skrev en trådstart, sen skrev hon inget mer. Men många har ändå räknat ut hur egoistisk hon är och lyft upp sig själva som riktiga praktexemplar i hur man bör göra och tänka.
  • Anonym (Skild och gift)
    Anonym (lea) skrev 2018-10-11 20:42:56 följande:
    Det är fruktansvärt osmakligt av dig som man att slå vad om vad en kvinna kommer minnas de första dagarna efter en förlossning. Lika osmakligt som att du förhäver dig själv över att du och din fru minsann orkade ta hand om era respektive första barn medan ni fick ert andra barn.

Och när din första fru födde ert första barn, hur många barn utöver det hade ni i ert hushåll?
    Tagga ner lite nu Lea, hela världen är inte emot dig!

Varför är du så arg på dom som tycker att det är okej att ha barn i huset för en förstföderska?

Min första fru hade sin mamma inneboende den första veckan. Vi hade också en katt inneboende.

Men min andra fru hade vi ingen familj som hjälpe till. Jag hjälpe givetvis till så mycket det gick och våra andra barn var så stolta.

Klart jag kan förstå att TS vill vara själv med sin nya bäbis, men det finns troligtvis tusen saker till som TS skulle önska sig när hon kommer hem. Men som vuxen är det ju inte alltid man får som man "vill" utan man får ta hänsyn till sin familj i första hand.

I detta fallet så skulle i alla fall jag tro att det TS skulle "vinna" på att inte ha bonusdottern kommer hon förlora i andra ändan av att ha ett syskon som kanske känner konkurrens med sin pappa.

Lea har du funderat på att detta blir 11 åringens absolut första syskon, eller är det bara mamman som bestämmer vilka som är välkomna?
  • EnAnonumius
    Anonym (lea) skrev 2018-10-11 21:01:51 följande:
    Hur var det nu med dig då? Du hade bonusbarn och fick ditt första barn med en man som hade ett barn sen tidigare, var det så?
    Här tog argumenten helt slut ser jag.
    Jag har inte skrivit ett jota om mina familjeförhållanden. Så vad är det du vill nå med dina  spekulativa frågor som baseras på absolut total NOLL fakta?
    Om du inte kan hålla isär i vem som skriver vad i tråden så kan du sätta som direkt krav på dig själv att trycka på "visa endast" under nicken på folk du skall kommentera innan så slipper du att göra bort dig själv helt och hållet.

Har TS skaffat barn med en man som har barn, sedan tidigare, så får TS stå sitt kast och vackert acceptera att pappan vill ha sitt barn på de dagar han och mamman har kommit överens om att deras dotter skall vara hos pappan.

Det är bara självupptagna kvinnor som kräver att pappan skall ge upp sitt barns dagar med honom, bara för att hon skall "knyta an" med deras gemensamma barn.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aducia
    Anonym (lea) skrev 2018-10-11 21:49:32 följande:
    Man kan ju faktiskt ändra några dagar också, om det känns nödvändigt. Det är ju bara ts som kan svara för varför det skulle kännas nödvändigt för henne, hon kanske mår dåligt och känner att hon kommer att behöva extra lugn och ro.

Men så långt har ingen här inne tänkt. Nej, ts ska jämföras med askungens styvmor och allt vad det är. Väldigt enkelspåriga bilder av den egoistiska kvinnan som bara vill bli av med mannens tidigare barn.

Ställ frågan till ts, hur det ligger till, varför hon känner att hon behöver de där extra dagarna. Hon skrev en trådstart, sen skrev hon inget mer. Men många har ändå räknat ut hur egoistisk hon är och lyft upp sig själva som riktiga praktexemplar i hur man bör göra och tänka.
    Sant men då kan man hoppas på att få stanna kvar extra på BB istället för att skicka iväg syskonet. Jag har full förståelse för att TS kanske mår dåligt men det framgår inte här så tydligt.

Jag har inte nämnt Askungens styvmor så dra inte det över mig nu.

Hon ställde en fråga och bad om våra åsikter. Jag sa min åsikt. Det är upp till TS att citera mitt inlägg och skriva till mig om hon inte håller med, och kanske utveckla sin situation lite. Hur hennes relation med dottern ser ut, hur henne psyke ser ut. Men såna punkter kan vara känsligt att ta upp, även anonymt och det respekterar jag. Så jag begär inget sådant svar från henne. Mitt inlägg var enbart för att hon skulle läsa och se om hon kunde hålla med, inte att hon ska ändra på sig eller vara på ett annat sätt. Är själv gravid och mycket väl medveten om alla dessa tankar och hormoner i kroppen.

Det är svårt att bilda sig en uppfattning utefter ETT inlägg. Så jag väntar på eventuellt svar från henne istället för att diskutera med dig. Men jag uppskattar att du står upp för TS, men jag vill gärna hellre diskutera med henne om du kan respektera det.
    BF 21/1-2019 ///// MF 6/4 2017 - Vecka 7 (6+4)
  • EnAnonumius
    Anonym (Arbetar på BUP) skrev 2018-10-11 21:27:17 följande:
    Pappan reagerar helt rätt. Självklart ska 11-åringen inte behöva höra att hon inte är välkommen på sina pappadagar bara för att halvsyskonet precis har kommit hem. Det är elakt mot henne att utestänga henne och risken är dessutom att det slår tillbaka på bonusmamman framöver. Extremt viktigt för syskon- och föräldrarelationen att storasyskonet får vara med och välkomna till världen. Tillräckligt sårbart för henne ändå att dela pappa med nya familjen.
    Detta inlägg borde "Anonym(lea) och "Anonym (Bimbi)" läsa väldigt noggrant och kanske lära sig att det är direkt fel uppmana kvinnor att vara självupptagna och att det skall vara okey att sparka på bonusbarn när det passar "den nya kvinnan" att göra det.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?