• siadia

Bonusbarn efter förlossning?

Snart kommer jag och min man få vårt första gemensamma barn (mitt första). Mannen har en 11 årig dotter sen innan som är hos oss varje helg och på veckodagarna bor hon hos sin mamma. Jag har försökt att prata med min man att jag gärna vill att vi är ensamma med den nya bebisen de första dagarna/nätterna efter vi kommit hem från BB och att bonusbarn ET får komma efter några dagar.

Min man har svårt att förstå varför trots att jag har förklarat att jag som nybliven mamma behöver det för att ha lugn och ro, Komma igång med amning och dela detta endast med min man de första nätterna.

Är detta för mycket begärt? HAN förstår inte alls samt blir sur på mig när jag har tagit upp detta. Detta gör mig ledsen och stressad och tänker mycket på detta hur det kommer att bli.

• Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?
  • EnAnonumius
    Anonym (snart) skrev 2018-10-11 21:21:18 följande:
    Det var du som började prata om vem dom var familj och inte. Alla barn i en familj ska tas om hand, man utesluter inte några som inte passar.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (lea)
    Black Mamba 666 skrev 2018-10-11 21:41:47 följande:

Citat Lea ?Linux är reserverat för män? Jaha. Och en förstföderska kan inte ha en fru?? Hur tänkte du här? Kan inte se någon annan missförstå kommentaren. En enkel kommentar ingen raket forskning.

Ja, vad har du för erfarenhet av barn och i synnerhet bonusbarn? Jag har flera och mitt första från ett tidigare förhållande och några gemensamma. Jag vet precis hur det är att plocka russin ur kakan och hur min fru kan medvetet eller omedvetet vilja styra som det passar henne. Så jag förstår precis vad Linux syftar på med uttrycket. Bäst att förtydliga att jag är en heterosexuell man så slipper du spekulera.

Exakt vad menar du att jag medvetet har missförstått? Att Linux var en lesbisk kvinna? Skulle det vara en omöjlighet? Brukar inte lesbiska kvinnor ha åsikter på familjeliv? Borde jag hållit mig till någon norm? Tror du Linux känner sig kränkt för att jag inte tog för givet att han var en man? Är Linux per se ett nickname reserverat för män? Mig veterligen är det ett operativsystem. Som får användas av både män och kvinnor.

Ja men då förstår ju du och Linux varandra alldeles utmärkt. Så bra.
  • Linux1003
    Anonym (Mia) skrev 2018-10-11 21:45:07 följande:

Även om halvsyskonet fick vänta lite innan hon träffar bebisen ,så vore det inte hela världen.Barnet har till sina föräldrar i första hand!

Det kan väl ändå inte stämma. En nyfödd bebis är inte medveten om sin omvärld men det är ett halvsyskon på 11 år. Hon kommer att känna konkurrens från att ha varit enda älskade barnet till att hamna i skymundan. Delaktigheten och fokus på bonusbarnet är oerhört väsentlig om man vill ha en bra relation mellan syskonen och i synnerhet i ett sådant fall långsiktigt.
  • Anonym (lea)
    Aducia skrev 2018-10-11 21:58:29 följande:

Sant men då kan man hoppas på att få stanna kvar extra på BB istället för att skicka iväg syskonet. Jag har full förståelse för att TS kanske mår dåligt men det framgår inte här så tydligt.

Jag har inte nämnt Askungens styvmor så dra inte det över mig nu.

Hon ställde en fråga och bad om våra åsikter. Jag sa min åsikt. Det är upp till TS att citera mitt inlägg och skriva till mig om hon inte håller med, och kanske utveckla sin situation lite. Hur hennes relation med dottern ser ut, hur henne psyke ser ut. Men såna punkter kan vara känsligt att ta upp, även anonymt och det respekterar jag. Så jag begär inget sådant svar från henne. Mitt inlägg var enbart för att hon skulle läsa och se om hon kunde hålla med, inte att hon ska ändra på sig eller vara på ett annat sätt. Är själv gravid och mycket väl medveten om alla dessa tankar och hormoner i kroppen.

Det är svårt att bilda sig en uppfattning utefter ETT inlägg. Så jag väntar på eventuellt svar från henne istället för att diskutera med dig. Men jag uppskattar att du står upp för TS, men jag vill gärna hellre diskutera med henne om du kan respektera det.

Nej, jag menade inte att dra det över dig, det med askungen, det var mer en sammanfattning på den här sorgliga tråden.

Ts har inte svarat men spekulationerna och de sedvanliga åsikterna om själviska kvinnor lär bestå. Kanske inte från dig men från sorgligt många andra.

Grattis till din graviditet och lycka till. Reducera inte dig själv till enbart hormoner.
  • Black Mamba 666
    Anonym (lea) skrev 2018-10-11 22:13:37 följande:

Exakt vad menar du att jag medvetet har missförstått? Att Linux var en lesbisk kvinna? Skulle det vara en omöjlighet? Brukar inte lesbiska kvinnor ha åsikter på familjeliv? Borde jag hållit mig till någon norm? Tror du Linux känner sig kränkt för att jag inte tog för givet att han var en man? Är Linux per se ett nickname reserverat för män? Mig veterligen är det ett operativsystem. Som får användas av både män och kvinnor.

Ja men då förstår ju du och Linux varandra alldeles utmärkt. Så bra.

Du går verkligen från klarhet till klarhet. Du verkar onekligen ha problem med majoriteten. Ta bort skygglapparna och dela med dig av dina erfarenheter istället för att vara provokativ och obstinat.
  • Linux1003
    Black Mamba 666 skrev 2018-10-11 22:26:00 följande:

Du går verkligen från klarhet till klarhet. Du verkar onekligen ha problem med majoriteten. Ta bort skygglapparna och dela med dig av dina erfarenheter istället för att vara provokativ och obstinat.

Vissa går helt enkelt inte att resonera med så det är bara släppa det.
  • Anonym (Mia)
    Linux1003 skrev 2018-10-11 22:14:55 följande:

Det kan väl ändå inte stämma. En nyfödd bebis är inte medveten om sin omvärld men det är ett halvsyskon på 11 år. Hon kommer att känna konkurrens från att ha varit enda älskade barnet till att hamna i skymundan. Delaktigheten och fokus på bonusbarnet är oerhört väsentlig om man vill ha en bra relation mellan syskonen och i synnerhet i ett sådant fall långsiktigt.

Vill 11-åringen träffa halvsyskonet och ha en närä relation .Det är ochså ett val.
  • Linux1003
    Anonym (Mia) skrev 2018-10-11 22:34:52 följande:

Vill 11-åringen träffa halvsyskonet och ha en närä relation .Det är ochså ett val.

Om man har barn så vet man mycket väl att det inte är så det fungerar i verkligheten och i det här fallet är det helt irrelevant vad 11 åringen vill och inte vill när en annan förälder vill hålla tillbaka henne.
  • Whitehorse1979
    Anonym (Skild och gift) skrev 2018-10-11 18:35:26 följande:
    Tack Whitehorse1979!

Lea - läs och begrunda.

Det handlar om en vuxen människa som ska föda ett bäbis och en 11 årig flicka som troligtvis skulle känna sig mindre viktig i familjen om hon blev bortvald.

Jag slår vad om att efter en vecka så kommer TS inte minnas mycket av dom första dagarna medans bonus barnet kommer minnas det resten av sitt liv...
    Exakt så känner jag med.

Det är en 11åring som ska bli storasyster, självklart ska hon få träffa sitt syskon och vara där hon också hör hemma.
    För det är hennes hem också och det är hennes pappa också.
    Det är hennes familj!

Och vem vill att flickan för alltid ska ha den känslan i sig?
    Känslan av att bli bortvald/bortskuffad för att det kommer ett nytt barn i familjen.
  • Anonym (Bimbi)
    EnAnonumius skrev 2018-10-11 20:46:32 följande:
    Anser DU att man skall sparkat ut ett helsyskon med??
    Skickat det till far-/morföräldrarna under tiden "mamma måste skapa närhet"? 

Eller hur mycket självupptagen anser du att kvinnor skall få lov att vara på syskonet och pappans bekostnad, bara för att de inte råkar vara ett biobarn?
    Nej, är det ett helsyskon så är mamman inte förstagångsföderska.

Dottern i detta fall bor mest hos sin mamma oavsett så det handlar inte om någon stackars utkastad unge direkt.

Tycker du att umgängesdagar i ristade i sten? Att absolut inget kan göra att man kan ändra någon gång?
Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?