• siadia

Bonusbarn efter förlossning?

Snart kommer jag och min man få vårt första gemensamma barn (mitt första). Mannen har en 11 årig dotter sen innan som är hos oss varje helg och på veckodagarna bor hon hos sin mamma. Jag har försökt att prata med min man att jag gärna vill att vi är ensamma med den nya bebisen de första dagarna/nätterna efter vi kommit hem från BB och att bonusbarn ET får komma efter några dagar.

Min man har svårt att förstå varför trots att jag har förklarat att jag som nybliven mamma behöver det för att ha lugn och ro, Komma igång med amning och dela detta endast med min man de första nätterna.

Är detta för mycket begärt? HAN förstår inte alls samt blir sur på mig när jag har tagit upp detta. Detta gör mig ledsen och stressad och tänker mycket på detta hur det kommer att bli.

• Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?
  • Anonym (snart)
    Anonym (Bimbi) skrev 2018-10-13 20:50:39 följande:

Jaha.

Jag har alltid satt mina barn först. Jag har aldrig känt någon kärlek till styvbarnen. Jag har inte varit elak mot dem men alltid, utan undantag, satt mina egna barn först av allt. Alltid.

Sen får du tro precis vad du vill.

Mina barn är två välfungerande vuxna idag. Jag har också ett barnbarn som jag älskar gränslöst. 

Hur mådde styvbarnen av att leva med dig? Inte för att du bryr dig, men ändå. Det räcker inte på långa vägar att inte vara elak.
  • Anonym (snart)
    Anonym (Bimbi) skrev 2018-10-13 20:50:39 följande:

Jaha.

Jag har alltid satt mina barn först. Jag har aldrig känt någon kärlek till styvbarnen. Jag har inte varit elak mot dem men alltid, utan undantag, satt mina egna barn först av allt. Alltid.

Sen får du tro precis vad du vill.

Mina barn är två välfungerande vuxna idag. Jag har också ett barnbarn som jag älskar gränslöst. 

Och tänk om ditt lilla barnbarn som du älskar så skulle få en kärring till pappas nya som tycker illa om hen och önskar bort hen ur sitt och pappans liv. Kallar hem för malusbarn. Kan du då sätta dig in i hur det skulle kännas? Eller är det nåt du skulle ha full förståelse för och inse den nya kvinnans rätt att se ditt älskade barnbarn som en ovälkommen belastning?
  • Anonym (V)

Nu är jag rätt osvensk när jag helt kallt kastar ut mig att det här är rena rama STYVMORSFASONER och inget annat. Usch, vad ledsen jag blir.

• Anonym (Bimbi)
    Anonym (snart) skrev 2018-10-13 20:58:19 följande:
    Hur mådde styvbarnen av att leva med dig? Inte för att du bryr dig, men ändå. Det räcker inte på långa vägar att inte vara elak.
    Vet inte och lägger ingen energi på det.
  • Anonym (Ehim)
    Anonym (lea) skrev 2018-10-11 05:31:05 följande:

Nu är ju inte elvaåring hennes, då hade hon ju inte varit förstagångsmamma. Duh. Hur många barn tog du hand om när du fick ditt första barn?

Fast vet du vad. Tror inte nån här (förutom du) går på det där snacket om att det är för att hon är förstföderska och då behöver man landa. Detta är bara en styvmamma/bonusbarn grej som ts håller på med. Hon vill inte ha sambons barn där för att hon inte ser denne som en naturlig del i familjen. Hon missade att det var sambons biologiska barn som faktiskt har sitt hem hos dem, om en bara på helger.
  • Anonym (Bimbi)
    Anonym (snart) skrev 2018-10-13 21:01:58 följande:
    Och tänk om ditt lilla barnbarn som du älskar så skulle få en kärring till pappas nya som tycker illa om hen och önskar bort hen ur sitt och pappans liv. Kallar hem för malusbarn. Kan du då sätta dig in i hur det skulle kännas? Eller är det nåt du skulle ha full förståelse för och inse den nya kvinnans rätt att se ditt älskade barnbarn som en ovälkommen belastning?
    Det skulle inte hända.
  • Anonym (snart)
    Anonym (Bimbi) skrev 2018-10-13 21:08:21 följande:

Vet inte och lägger ingen energi på det.

Min andra fråga då? Eller du har kanske svårt att föreställa dig känslor och hur de skulle påverka dig?
  • Anonym (snart)
    Anonym (Bimbi) skrev 2018-10-13 21:11:44 följande:

Det skulle inte hända.

Hur då menar du? Jag undrar inte över ifall det skulle hända, utan hur det skulle kännas för dig.

Men du skulle kanske tycka att det var i sin ordning att en ny partner till ditt barnbarns förälder tycker illa om ditt barnbarn för att blodsbanden inte finns. Del av livet bara. Malusbarn är malusbarn.
  • Anonym (Bimbi)
    Anonym (snart) skrev 2018-10-13 21:14:42 följande:
    Hur då menar du? Jag undrar inte över ifall det skulle hända, utan hur det skulle kännas för dig.

Men du skulle kanske tycka att det var i sin ordning att en ny partner till ditt barnbarns förälder tycker illa om ditt barnbarn för att blodsbanden inte finns. Del av livet bara. Malusbarn är malusbarn.
    Finns inget att diskutera för det skulle inte hända.

Roligt att du anammat mitt uttryck dock!
  • Anonym (snart)
    Anonym (Bimbi) skrev 2018-10-13 21:34:08 följande:

Finns inget att diskutera för det skulle inte hända.

Roligt att du anammat mitt uttryck dock!

Jag förstår att du inte vill diskutera det, det kommer lite för nära kärnan av vad du är för en person. Du skulle inte vilja att ditt barn eller barnbarn blev utsatt för en person som behandlade dem som du behandlade dina styvbarn. Fundera en stund på det, och sen en stund till.

Malusbarn är bara ditt uttryck, men nån skulle ju kunna vara som du och använda det för att beskriva ditt älskade barnbarn.
Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?