• siadia

Bonusbarn efter förlossning?

Snart kommer jag och min man få vårt första gemensamma barn (mitt första). Mannen har en 11 årig dotter sen innan som är hos oss varje helg och på veckodagarna bor hon hos sin mamma. Jag har försökt att prata med min man att jag gärna vill att vi är ensamma med den nya bebisen de första dagarna/nätterna efter vi kommit hem från BB och att bonusbarn ET får komma efter några dagar.

Min man har svårt att förstå varför trots att jag har förklarat att jag som nybliven mamma behöver det för att ha lugn och ro, Komma igång med amning och dela detta endast med min man de första nätterna.

Är detta för mycket begärt? HAN förstår inte alls samt blir sur på mig när jag har tagit upp detta. Detta gör mig ledsen och stressad och tänker mycket på detta hur det kommer att bli.

• Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?
  • Anonym (lea)
    EnAnonumius skrev 2018-10-11 21:55:19 följande:
    Här tog argumenten helt slut ser jag.
    Jag har inte skrivit ett jota om mina familjeförhållanden. Så vad är det du vill nå med dina  spekulativa frågor som baseras på absolut total NOLL fakta?
    Om du inte kan hålla isär i vem som skriver vad i tråden så kan du sätta som direkt krav på dig själv att trycka på "visa endast" under nicken på folk du skall kommentera innan så slipper du att göra bort dig själv helt och hållet.

Har TS skaffat barn med en man som har barn, sedan tidigare, så får TS stå sitt kast och vackert acceptera att pappan vill ha sitt barn på de dagar han och mamman har kommit överens om att deras dotter skall vara hos pappan.

Det är bara självupptagna kvinnor som kräver att pappan skall ge upp sitt barns dagar med honom, bara för att hon skall "knyta an" med deras gemensamma barn.
    Inte i den här tråden, nej, men du brukar dyka upp i liknande trådar med din inskränkta inställning med en önskan om att hacka ned på andra kvinnor som lever i situationer du inte ens har sett på vykort. 
  • Anonym (Också bonusbarn)
    Anonym (lea) skrev 2018-10-11 20:54:42 följande:

Komma och träffa? Hur länge stannade dom?

Vi kom hem från BB på måndagen, de kom på måndagen efter skolan, och åkte tillbaka till sin mamma på onsdagen, och sen hem till oss igen på fredagen som var den vanliga bytesdagen.

Så måndag-onsdag var egentligen ordinarie mammadagar, men vi ville alla att de skulle komma till oss för att träffa lillebror. Om vi kommit hem på fredagen istället hade de givetvis varit hos oss en vecka, som vanligt. Ser ingen anledning att skuffa bort mina bonusbarn. Skulle inte göra det varken för att jag själv inte vill, för barnens skull, och makens.
  • Anonym (snart)
    Anonym (Bimbi) skrev 2018-10-12 05:22:26 följande:
    Nej, är det ett helsyskon så är mamman inte förstagångsföderska.

Dottern i detta fall bor mest hos sin mamma oavsett så det handlar inte om någon stackars utkastad unge direkt.

Tycker du att umgängesdagar i ristade i sten? Att absolut inget kan göra att man kan ändra någon gång?
    Och eftersom hon bor mest hos mamman så är ju dagarna hos pappan desto viktigare. Umgängesdagar är kanske inte ristade i sten, men ett förhållningssätt att alla barn tillhör familjen och alltid är välkomna i sina hem borde vara ristat i sten för alla föräldrar och de som väljer att leva med föräldrar.

Pappan är precis lika mycket pappa till det nya barnet som till 11-åringen. 11-åringen är precis lika mycket pappans familj som bebisen och TS är. 
  • Gameofthrones
    Anonym (Också bonusbarn) skrev 2018-10-12 08:56:56 följande:
    Vi kom hem från BB på måndagen, de kom på måndagen efter skolan, och åkte tillbaka till sin mamma på onsdagen, och sen hem till oss igen på fredagen som var den vanliga bytesdagen.

Så måndag-onsdag var egentligen ordinarie mammadagar, men vi ville alla att de skulle komma till oss för att träffa lillebror. Om vi kommit hem på fredagen istället hade de givetvis varit hos oss en vecka, som vanligt. Ser ingen anledning att skuffa bort mina bonusbarn. Skulle inte göra det varken för att jag själv inte vill, för barnens skull, och makens.
    Tycker det med, faktiskt. Många har den inställningen. Jag har många syskon och det finns många bonusbarn här i våran familj och vi har tom jul och andra högtider tillsammans. Sen har vi bonusbarn som är äldre och väljer själva var dem vill vara just hos mamma eller pappa. Nästan alla barn är samlade just hos mitt ena syskon och firar jul där det är hus och fler sovrum. 

Jag tycker att det är viktigt att syskon ska träffas för dem vill och det är roligt. 
    Många barn tycker om nykomlingar till familjen. 
    Man ska bara ta för det är. Gillar ditt inlägg.

• EnAnonumius
    Anonym (lea) skrev 2018-10-12 06:27:30 följande:
    Inte i den här tråden, nej, men du brukar dyka upp i liknande trådar med din inskränkta inställning med en önskan om att hacka ned på andra kvinnor som lever i situationer du inte ens har sett på vykort. 
    Men vet du, du har ändå fel om min "familjesituation".

Sedan resten så kan du lägga ned och kasta sten i glashus och hålla dig till topic, i stället för att fabulera om andra deltagares privatliv, som du aldrig sett på vykort, som du har börjat göra i denna tråden.
  • EnAnonumius
    Anonym (Bimbi) skrev 2018-10-12 05:22:26 följande:
    Nej, är det ett helsyskon så är mamman inte förstagångsföderska.

Dottern i detta fall bor mest hos sin mamma oavsett så det handlar inte om någon stackars utkastad unge direkt.

Tycker du att umgängesdagar i ristade i sten? Att absolut inget kan göra att man kan ändra någon gång?
    No Shit Sherlock.. Skulle inte kvinna vara förstföderska om det rörde sig om kvinnas egna äldsta barn och/eller ett helsyskon (till blivande bebisen) som är kvinnas ? Drömmer
    Varför skall det vara helt okey att särbehandla barnet bara för att det är enbart _mannens _ biologiska barn inte kvinnas barn, bara för att kvinna är förstföderska?
    Du skall inte förneka att det handlar om särbehandling av mannens barn ni som anser att, ungen skall inte vara där, på pappans och dotterns tid ihop.

Nej jag har aldrig hävdat att ungen är utkastad. Det här inte hit om ungen bor "mestadels" hos mamman. Pappan har rätt att få lov att ha sin dotter hos sig när det passar honom och hans dotter. Nu har ju han och mamman arbeta fram en överenskommelse om att dottern skall vara hos honom. Kan inte TS finna sig i att mannen anser att hans dotter är viktig för honom, lika viktig för honom som den nya bebisen blir, så hade TS kunnat skaffa barn med en barnlös man. Svårare än så är det inte.

Jag har aldrig hävdat att umgänge är ristad i sten. Jag har pratat om att pappan skall ha samma rättigheter med sitt barn i familjen, som kvinna har. För pappan är det hans dotter, TS, och den blivande bebisen som blir HANS familj.
    Han vill inte särbehandla sitt äldsta barn bara för att han och TS skaffar barn ihop och neka sin dotter att komma när det dags för 11-åringen att vara hos honom.
    Heder åt pappan som står upp för sin dotter och anser att dottern är en mycket viktig del i HANS familj, som TS och den blivande bebisen.  Jag hoppas att han orkar att forsätta att stå upp för sin dotter in för TS.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius

Du är en hedervärd kvinna och bonusmamma. {#emotions_dlg.flower}

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Gameofthrones
    EnAnonumius skrev 2018-10-12 09:50:10 följande:
    No Shit Sherlock.. Skulle inte kvinna vara förstföderska om det rörde sig om kvinnas egna äldsta barn och/eller ett helsyskon (till blivande bebisen) som är kvinnas ? Drömmer
    Varför skall det vara helt okey att särbehandla barnet bara för att det är enbart _mannens _ biologiska barn inte kvinnas barn, bara för att kvinna är förstföderska?
    Du skall inte förneka att det handlar om särbehandling av mannens barn ni som anser att, ungen skall inte vara där, på pappans och dotterns tid ihop.

Nej jag har aldrig hävdat att ungen är utkastad. Det här inte hit om ungen bor "mestadels" hos mamman. Pappan har rätt att få lov att ha sin dotter hos sig när det passar honom och hans dotter. Nu har ju han och mamman arbeta fram en överenskommelse om att dottern skall vara hos honom. Kan inte TS finna sig i att mannen anser att hans dotter är viktig för honom, lika viktig för honom som den nya bebisen blir, så hade TS kunnat skaffa barn med en barnlös man. Svårare än så är det inte.

Jag har aldrig hävdat att umgänge är ristad i sten. Jag har pratat om att pappan skall ha samma rättigheter med sitt barn i familjen, som kvinna har. För pappan är det hans dotter, TS, och den blivande bebisen som blir HANS familj.
    Han vill inte särbehandla sitt äldsta barn bara för att han och TS skaffar barn ihop och neka sin dotter att komma när det dags för 11-åringen att vara hos honom.
    Heder åt pappan som står upp för sin dotter och anser att dottern är en mycket viktig del i HANS familj, som TS och den blivande bebisen.  Jag hoppas att han orkar att forsätta att stå upp för sin dotter in för TS.

Yeah, Cool
  • Anonym (lea)
    Anonym (Skild och gift) skrev 2018-10-11 21:50:46 följande:
    Tagga ner lite nu Lea, hela världen är inte emot dig!

Varför är du så arg på dom som tycker att det är okej att ha barn i huset för en förstföderska?

Min första fru hade sin mamma inneboende den första veckan. Vi hade också en katt inneboende.

Men min andra fru hade vi ingen familj som hjälpe till. Jag hjälpe givetvis till så mycket det gick och våra andra barn var så stolta.

Klart jag kan förstå att TS vill vara själv med sin nya bäbis, men det finns troligtvis tusen saker till som TS skulle önska sig när hon kommer hem. Men som vuxen är det ju inte alltid man får som man "vill" utan man får ta hänsyn till sin familj i första hand.

I detta fallet så skulle i alla fall jag tro att det TS skulle "vinna" på att inte ha bonusdottern kommer hon förlora i andra ändan av att ha ett syskon som kanske känner konkurrens med sin pappa.

Lea har du funderat på att detta blir 11 åringens absolut första syskon, eller är det bara mamman som bestämmer vilka som är välkomna?

Vad trevligt att du hjälpte till när du och din fru fick barn tillsammans.

Du blandar ihop saker. Du påstår att jag är arg på dom som tycker det är okej att ha barn i huset för en förstföderska. Det är förstföderskan som ska tycka det är okej. Vad just du tycker är oväsentligt. I trådstarten är det en kvinna och en man som ska ha barn. Vem har påstått att det bara är mamman som bestämmer vilka som är välkomna? Var det så hos dig när din svärmor bodde hos er? Jag hoppas att ni kom fram till det gemensamt och att din fru kollade med dig om det var okej. Om du hade känt att du var i en tuff period där du behövde lite extra lugn och ro, hoppas jag att din fru hade lyssnat på dig och respekterat dig för det och försökt lösa det på något annat sätt i den mån hon kunde. Bara det att hon hade lyssnat på dig tror jag hade fått dig att må bättre. Om hon inte hade lyssnat på dig och talat om för dig att du är vuxen, du får räkna med att du inte alltid kan få som du vill, då hade du nog mått sämre. 
    Men det är jag det. Vad jag tror. Du kanske funkar annorlunda. Hur ts och hennes sambo fungerar lär vi inte få reda på. Hade jag varit hon hade jag inte vågat skriva något mer efter alla påhopp om att hon är egoistisk. Men återigen, det är vad jag tror. Inget jag vet. 

• Anonym (lea)

Vad bra, jag antar att ni var överens, så att det inte var din partner eller hans ex som bestämde över huvudet på dig hur det skulle gå till. Om du hade känt att du behövde extra lugn och ro hoppas jag att din partner hade lyssnat på det också. Men det kanske vi inte vet? Eller hur känner du? Hade han respekterat det också?

Det här med att skuffa undan bonusbarn, brukar du bli anklagad för att du gör det? Eller menar du att det är andra kvinnor som gör så? 
Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?