• siadia

Bonusbarn efter förlossning?

Snart kommer jag och min man få vårt första gemensamma barn (mitt första). Mannen har en 11 årig dotter sen innan som är hos oss varje helg och på veckodagarna bor hon hos sin mamma. Jag har försökt att prata med min man att jag gärna vill att vi är ensamma med den nya bebisen de första dagarna/nätterna efter vi kommit hem från BB och att bonusbarn ET får komma efter några dagar.

Min man har svårt att förstå varför trots att jag har förklarat att jag som nybliven mamma behöver det för att ha lugn och ro, Komma igång med amning och dela detta endast med min man de första nätterna.

Är detta för mycket begärt? HAN förstår inte alls samt blir sur på mig när jag har tagit upp detta. Detta gör mig ledsen och stressad och tänker mycket på detta hur det kommer att bli.

• Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?
  • Valentina01
    Anonym (snart) skrev 2018-10-13 21:01:58 följande:
    Och tänk om ditt lilla barnbarn som du älskar så skulle få en kärring till pappas nya som tycker illa om hen och önskar bort hen ur sitt och pappans liv. Kallar hem för malusbarn. Kan du då sätta dig in i hur det skulle kännas? Eller är det nåt du skulle ha full förståelse för och inse den nya kvinnans rätt att se ditt älskade barnbarn som en ovälkommen belastning?
    Jag tror Bambi accepterar väl att hennes barnbarn blir kallat för malusbarn och blir bortknuffat av sin pappa till förmån av ny brutta - för det är ju den mentaliteten och moralen Bambi går efter. Detta kan hon inte ens säga emot. 
  • Anonym (Bimbi)
    Valentina01 skrev 2018-10-13 21:46:33 följande:
    Jag tror Bambi accepterar väl att hennes barnbarn blir kallat för malusbarn och blir bortknuffat av sin pappa till förmån av ny brutta - för det är ju den mentaliteten och moralen Bambi går efter. Detta kan hon inte ens säga emot. 
    Bimbi, inte Bambi.
  • Anonym (Annan bonusmamma)

Jag önskar att jag hade fått vara ensam med babyn när vi kom hem från BB, men nej, det var enligt biomamman fult att inte syskonen skulle ha fått komma extra till oss då vi egentligen skulle ha varit barnfria.

Pappan tog ju ledigt två veckor så då skulle han minsann ha de andra barnen hela den tiden.

Jag fick ingen hjälp med babyn.

Innan de åkte till mamma igen hade jag gett upp med amningen.

Som nybliven mamma hade jag behövt få göra det i lugn och ro, men hade istället 2 barn som hoppade runt oss i sängen hela tiden. Jag förstod inte heller då att jag hade haft rätt att säga åt barnen att lämna oss ifred en stund.

• Anonym (snart)
    Anonym (Annan bonusmamma) skrev 2018-10-14 12:26:12 följande:

Jag önskar att jag hade fått vara ensam med babyn när vi kom hem från BB, men nej, det var enligt biomamman fult att inte syskonen skulle ha fått komma extra till oss då vi egentligen skulle ha varit barnfria.

Pappan tog ju ledigt två veckor så då skulle han minsann ha de andra barnen hela den tiden.

Som nybliven mamma hade jag behövt få göra det i lugn och ro, men hade istället 2 barn som hoppade runt oss i sängen hela tiden. Jag förstod inte heller då att jag hade haft rätt att säga åt barnen att lämna oss ifred en stund.

Säga ifrån till barnen i situationen är naturligtvis något helt annat än att utesluta barnen från gemenskapen i sin ena förälders hem.

Tråkigt att du skyller på små barn för att din man inte klarade av att bli flerbarnspappa på ett vettigt sätt. Ibland förstår man varför en pappa blev singel från sitt första förhållande först när han visar sitt ocharmiga oansvariga jag även i det nya förhållandet.

När jag fick mitt tredje barn så klarade min man både att ta hand om de äldre barnen och hjälpa till med bebisen och stötta mig. Synd att inte fler män verkar ha den förmågan.
    Anonym (snart) skrev 2018-10-14 12:39:27 följande:

Säga ifrån till barnen i situationen är naturligtvis något helt annat än att utesluta barnen från gemenskapen i sin ena förälders hem.

Tråkigt att du skyller på små barn för att din man inte klarade av att bli flerbarnspappa på ett vettigt sätt. Ibland förstår man varför en pappa blev singel från sitt första förhållande först när han visar sitt ocharmiga oansvariga jag även i det nya förhållandet.

När jag fick mitt tredje barn så klarade min man både att ta hand om de äldre barnen och hjälpa till med bebisen och stötta mig. Synd att inte fler män verkar ha den förmågan.

Var skyller jag på barnen?

Jag skrev att deras mamma krävde att de skulle vara här under hela pappaledigheten fast de annars bara är en kväll i veckan+ varannan helg.

Det är lite skillnad.

Barnen ville till mamma, som då var utomlands med sin nya. De hade som längst varit ifrån henne fre18-sö18. Plötsligt var de hos oss i 2 hela veckor. Därför kunde sambon inte hjälpa mig på det sätt jag hade behövt.

Härligt för dig att din man är så perfekt!
  • Anonym (snart)
    Anonym (Annan bonusmamma) skrev 2018-10-14 13:11:05 följande:

Var skyller jag på barnen?

Jag skrev att deras mamma krävde att de skulle vara här under hela pappaledigheten fast de annars bara är en kväll i veckan+ varannan helg.

Det är lite skillnad.

Barnen ville till mamma, som då var utomlands med sin nya. De hade som längst varit ifrån henne fre18-sö18. Plötsligt var de hos oss i 2 hela veckor. Därför kunde sambon inte hjälpa mig på det sätt jag hade behövt.

Härligt för dig att din man är så perfekt!

Okej, det är biomammans fel. Såklart.

Ja, det är härligt att leva med en man som tar ansvar, alla borde unna sig en sån relation istället för att klaga på att barn som finns har behov. Man kan ju undra varför dessa stackare till inkapabla män ändå ska sätta nya ungar till världen när de knappt klarar av föräldraskapet.

Och man kan undra varför kvinnor som skaffar barn med dessa inkapabla män blir förvånade när männen inte lever upp till förväntningarna. Fast det verkar enklare då att skylla på biomamman eller styvbarnen istället för att inse att man lever och skaffar ungar med en man som inte klarar av det.
  • Anonym (Bimbi)
    Anonym (Annan bonusmamma) skrev 2018-10-14 12:26:12 följande:

Beklagar verkligen situationnen du hamnade i.

Fy så ruttet gjort av din man och hans ex.

Varför så inte din man ifrån till Barnen?

Herregud vad kränkt du blev då!

Mitt sista svar till dig kommer här. Jag hade kunnat skriva en roman om mamman till barnen, men jag orkar inte.

I vårt fall är det mamman som är inkapabel. Pappan hade inget val just då. Jag hade blivit snittad och kunde inte bära runt på bonusarna, då 3&4 år. Det blev såklart pappans uppgift.

Att mamman meddelade att hon sticker iväg kunde vi inte påverka. Mamman ville ha egentid med kärleken.

Jag ville ha egentid med min nyfödda. Mamman fick vad hon behövde. Jag fick inte. Jag blir den elaka styvmodern i dina ögon. Pappan blir den inkapabla.

Tack för mig!

Anonym (Bimbi) skrev 2018-10-14 13:22:09 följande:

Beklagar verkligen situationnen du hamnade i.

Fy så ruttet gjort av din man och hans ex.

Varför så inte din man ifrån till Barnen?

Ruttet av exet, inte pappan.

Exet meddelade bara att hon reser bort, han kunde ju inte kedja fast henne heller, utan bara ta barnen.

Nog sa han ifrån, men jag fattar ju nu när jag själv har barn som var i den åldern att det inte hjälper. Ska man få egentid är det på toa med låst dörr. Endast en stängd dörr hjälper inte.
  • Anonym (Bimbi)
    Anonym (Annan bonusmamma) skrev 2018-10-14 13:42:43 följande:
    Ruttet av exet, inte pappan.

Exet meddelade bara att hon reser bort, han kunde ju inte kedja fast henne heller, utan bara ta barnen.

Nog sa han ifrån, men jag fattar ju nu när jag själv har barn som var i den åldern att det inte hjälper. Ska man få egentid är det på toa med låst dörr. Endast en stängd dörr hjälper inte.
    Ja, gick det till så så förstår jag att han inte kunde göra så mycket åt saken.

Jag beklagar att du fick en så jobbig start med ditt nya barn.
    Blir det fler små så har du kanske iaf lärt dig att du faktiskt har rätten att säga ifrån, låsa sovrumsdörren och låta pappa ta hand om de sina.
Svar på tråden Bonusbarn efter förlossning?