• Pojkars rättigheter

    SÖKES! Omskurna män som önskar att de inte var det.

    Det har framkommit i diskussioner med en del omskurna män att de önskar att de inte var det. Det handlar om män som anser att omskärelse är ett övergrepp när det görs på barn som är för unga för att kunna lämna sitt samtycke till ingreppet. Det finns även män som på grund av ingreppet lider av orgasmsvårigheter, svårigheter vid samlag på grund av förlorad känsel samt sömnsvårigheter på grund av smärtsamma stånd. Det finns även män som förlorat tilliten till sina föräldrar på grund av att de tillåtit ingreppet mm. 

    Ett förbud mot omskärelse av barn har nu börjat diskuteras i de skandinaviska länderna och en sak som skulle hjälpa är att drabbade män själva berättar om sina upplevelser. Texterna skulle användas som underlag för olika organisationer samt som underlag för olika lagförslag. Alla får självklart vara anonyma men alla berättelser är extremt värdefulla. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-12-15 02:31
    Kan tilläggas att positiva upplevelser redan samlats in! De har delats up för enkelhetens skull.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-12-15 02:32
    *upp

  • Svar på tråden SÖKES! Omskurna män som önskar att de inte var det.
  • Anonym (!)
    Liberté skrev 2018-12-27 14:35:27 följande:

    Du kanske har levt under en sten de senaste åren men det har börjat flyga mycket stämningar i USA angående omskärelse som misslyckats samt att många får bristande känsel i medelåldern vilket leder till högre fall av impotens bland amerikanska män.

    Sen 2010 har diverse nätverk skapats för att börja utöva påtryckningar på sina senatorer. Detta både bland kristna och judiska grupper.

    Finns även ett etiskt råd som skapades 2014 av läkare som arbetar mot det ekonomiska intresset som får sjukhus att fortsätta trots att det inte finns några stöd att det skulle vara bra för något utan istället innebära en risk

    MGM kommer nå agendan nästa gång demokraterna har makten.


    Det har väl flugit stämningar om allt i USA ganska länge. Vatten på golvet, varmt kaffe, fet mat osv. Jag vet att det finns en liten rörelse mot omskärelse i USA som precis som du skriver framförallt handlar om religiös omskärelse. Jag har inte satt mig in i den frågan utan skriver bara utifrån den mer allmänna åsikten i USA, och faktum är ju att det är såpass vanligt att det ses som suspekt (och ofräscht) att ha förhud där. Iaf bland de medelklass amerikaner som jag känner. Det är en total icke fråga att bli eller inte bli omskuren eftersom i princip alla är det. Jag antar att det finns viss klasskillnad eftersom det kräver försäkringar som räcker ingreppet.
  • Liberté
    Anonym (!) skrev 2018-12-27 15:04:18 följande:

    Det har väl flugit stämningar om allt i USA ganska länge. Vatten på golvet, varmt kaffe, fet mat osv. Jag vet att det finns en liten rörelse mot omskärelse i USA som precis som du skriver framförallt handlar om religiös omskärelse. Jag har inte satt mig in i den frågan utan skriver bara utifrån den mer allmänna åsikten i USA, och faktum är ju att det är såpass vanligt att det ses som suspekt (och ofräscht) att ha förhud där. Iaf bland de medelklass amerikaner som jag känner. Det är en total icke fråga att bli eller inte bli omskuren eftersom i princip alla är det. Jag antar att det finns viss klasskillnad eftersom det kräver försäkringar som räcker ingreppet.


    Stämningar om detta är nytt. Där folk faktiskt säger ifrån mot ingreppet då det egentligen inte har någon medicinsk nödvändighet.

    Oftast är det män som har blivit vuxna innan de kunnat stämma vilket gjort att det tagit tid, det har varit svårt att få det taget seriöst men senare år har fler talat upp.

    När jag varit i USA har det faktiskt varit tvärtom. Har släkt där och ingen har upplevt att det skulle vara konstigt dessutom minskar antalet som väljer att utföra ingreppet stadigt.

    De har sin bakgrund i den kristna södern där de skulle hjälpa mot onani och syndiga tankar. Sen insåg sjukhus att man. Kunde tjäna en hacka på det och det blev normalt.

    Numera har det kommit fram att det har konsekvenser för en del och modern forskning inte stödjer att det skulle skulle riskfritt.

    WHO skrev redan 2007 om detta.
  • Anonym (Hatar att vara omskuren...)
    Anonym (!) skrev 2018-12-27 14:24:50 följande:

    Har inget behov att gå in på någon obskyr sida och läsa sånt som icke medicinskt kunniga har hittat på.

    En överväldigande majoritet i USA är för omskärelse, de flesta har inte ens sett en förhud. Och de har sex och njuter av det precis lika mycket som här. Jag har aldrig ens hört talas om det du beskriver. Därmed inte sagt att jag inte tror dig. Alla ingrepp, hur enkla och rutinmässiga de än är kan ju misslyckas även om det bara är en gång på miljonen.


    Det är killar som berättar om sina egna upplevelser. Sök på doctors opposing circumcision annars.
  • Anonym (Ledsen flickvän)
    Anonym (!) skrev 2018-12-27 14:24:50 följande:

    Har inget behov att gå in på någon obskyr sida och läsa sånt som icke medicinskt kunniga har hittat på.

    En överväldigande majoritet i USA är för omskärelse, de flesta har inte ens sett en förhud. Och de har sex och njuter av det precis lika mycket som här. Jag har aldrig ens hört talas om det du beskriver. Därmed inte sagt att jag inte tror dig. Alla ingrepp, hur enkla och rutinmässiga de än är kan ju misslyckas även om det bara är en gång på miljonen.


    Ingen omskuren kille jag någonsin varit med har njutit lika mycket av sex som intakta killar. Min kille nu känner nästan ingenting på ollonet. Han behöver massa friktion för att känna nåt och han kan inte komma förrän det gör ont...
  • Anonym (!)
    Anonym (Ledsen flickvän) skrev 2018-12-27 16:09:50 följande:

    Ingen omskuren kille jag någonsin varit med har njutit lika mycket av sex som intakta killar. Min kille nu känner nästan ingenting på ollonet. Han behöver massa friktion för att känna nåt och han kan inte komma förrän det gör ont...


    De omskurna jag har träffat har både haft lätt att komma och lätt att få stånd. Jag har däremot träffat män med förhud som både fått skavsår och börjat blöda av för mycket sex och haft svårt att komma. Så det är nog individuellt.
  • Anonym (Hatar att vara omskuren...)

    Det är så jävla stört att det anses vara ok att skära sönder bebisars kukar, fine att vuxna vill göra det på sig själva men bebisars kroppar ska man ge fan i

  • Anonym (Ledsen flickvän)
    Anonym (!) skrev 2018-12-21 09:26:50 följande:

    Ja jag vet. Men personer som gör det på sjukhus, (alltså i princip alla i USA), som spädbarn brukar vara mycket nöjda med ingreppet och inte ha några besvär. Men den väldigt lilla rörelsen av personer som är missnöjda med sin omskärelse består av personer som blivit omskurna i religiösa ritualer ofta utan bedövning. Men det är ju extremt få i USA som utsatts för det, för även tex judiska församlingar har utbildad medicinsk personal som utför. Kanske det blir fler som gör det utom sjukvården nu när det måste bekostas privat.


    På min kille gjordes det på sjukhus i Sverige och han är sjukt missnöjd ändå. Att säga att alla som gjort det på sjukhus är nöjda är extremt respektlöst. Han har knappt någon kontakt med sina föräldrar på grund av ingreppet därför att han anser att det är ett så stort övergrepp. Vi har haft sexuella problem hela vår relation på grund av det och dessutom drömmer han mardrömmar varenda natt för att han är rädd att hans föräldrar ska skada honom igen.
  • Anonym (Ledsen flickvän)
    Anonym (!) skrev 2018-12-21 09:26:50 följande:

    Ja jag vet. Men personer som gör det på sjukhus, (alltså i princip alla i USA), som spädbarn brukar vara mycket nöjda med ingreppet och inte ha några besvär. Men den väldigt lilla rörelsen av personer som är missnöjda med sin omskärelse består av personer som blivit omskurna i religiösa ritualer ofta utan bedövning. Men det är ju extremt få i USA som utsatts för det, för även tex judiska församlingar har utbildad medicinsk personal som utför. Kanske det blir fler som gör det utom sjukvården nu när det måste bekostas privat.


    Min killes högsta önskan är att få tillbaka sin förhud, slippa se ärret varenda gång han tar av sig byxorna och bara få känna sig fysiskt hel...
  • Anonym (!)
    Anonym (Ledsen flickvän) skrev 2018-12-27 19:01:58 följande:

    På min kille gjordes det på sjukhus i Sverige och han är sjukt missnöjd ändå. Att säga att alla som gjort det på sjukhus är nöjda är extremt respektlöst. Han har knappt någon kontakt med sina föräldrar på grund av ingreppet därför att han anser att det är ett så stort övergrepp. Vi har haft sexuella problem hela vår relation på grund av det och dessutom drömmer han mardrömmar varenda natt för att han är rädd att hans föräldrar ska skada honom igen.


    Jaha då måste han alltså ha varit rätt gammal när han gjorde det?
  • Drottningen1970
    Anonym (!) skrev 2018-12-27 16:47:40 följande:

    De omskurna jag har träffat har både haft lätt att komma och lätt att få stånd. Jag har däremot träffat män med förhud som både fått skavsår och börjat blöda av för mycket sex och haft svårt att komma. Så det är nog individuellt.


    Är inte det skäl nog att låta pojkars kön vara ifred från ingrepp tills de kan välja vad som passar just dem som vuxna och sexuellt aktiva.

    En förhud kan tas bort men inte sättas dit.

    Min egen erfarenhet av en hyfsad mängd män som bestått av ca 50/50 omskurna och icke omskurna är att det definitivt finns en korrelation mellan omskärelse och svårighet att komma.
  • Anonym (Ledsen flickvän)
    Anonym (!) skrev 2018-12-28 09:53:42 följande:

    Jaha då måste han alltså ha varit rätt gammal när han gjorde det?


    Nej han var bara några veckor men han fattar ju att det är en del av hans kropp som saknas, och han känner att det var ett beslut som borde ha varit hans och inte hans föräldrars.
  • Anonym (!)
    Anonym (Ledsen flickvän) skrev 2018-12-28 20:42:38 följande:

    Nej han var bara några veckor men han fattar ju att det är en del av hans kropp som saknas, och han känner att det var ett beslut som borde ha varit hans och inte hans föräldrars.


    Jaha, då kan han ju omöjligt ha något som helst minne av det. Plus att han inte har någon aning om hur det skulle känts med förhud.

    Många omskär sig ju i vuxen ålder eller i 8-10 års åldern. Tex min man. Han märkte noll skillnad på känsel på ollonet. Han har exakt lika mycket känsel på sitt ollon efter som innan.
  • Anonym (Ledsen flickvän)
    Anonym (!) skrev 2018-12-29 13:40:24 följande:

    Jaha, då kan han ju omöjligt ha något som helst minne av det. Plus att han inte har någon aning om hur det skulle känts med förhud.

    Många omskär sig ju i vuxen ålder eller i 8-10 års åldern. Tex min man. Han märkte noll skillnad på känsel på ollonet. Han har exakt lika mycket känsel på sitt ollon efter som innan.


    Han är ju fortfarande medveten om att det är hans föräldrar som orsakat ärret och avsaknaden av en kroppsdel som han vet att han borde ha vilket skrämmer honom. Sen har han ju förstått att sex ska kännas skönt vilket det inte gör för honom. Även läkare har konstaterat att hans avsaknad av känsel beror på omskärelsen.
  • Anonym (Ledsen flickvän)
    Anonym (!) skrev 2018-12-29 13:40:24 följande:

    Jaha, då kan han ju omöjligt ha något som helst minne av det. Plus att han inte har någon aning om hur det skulle känts med förhud.

    Många omskär sig ju i vuxen ålder eller i 8-10 års åldern. Tex min man. Han märkte noll skillnad på känsel på ollonet. Han har exakt lika mycket känsel på sitt ollon efter som innan.


    Du verkar ha väldigt lite förståelse för viljan att ta beslut över sin egen kropp
  • Anonym (!)
    Anonym (Ledsen flickvän) skrev 2018-12-29 15:51:43 följande:

    Du verkar ha väldigt lite förståelse för viljan att ta beslut över sin egen kropp


    Skulle diskussionen gälla valfrihet så borde just valfrihet diskuteras och inte förbud, vilket de flesta verkar förespråka i denna tråd. Inte eller om huruvida själva ingreppet är bra eller dåligt för det är ju helt individuellt.
  • Anonym (Ledsen flickvän)
    Anonym (!) skrev 2018-12-29 18:41:06 följande:

    Skulle diskussionen gälla valfrihet så borde just valfrihet diskuteras och inte förbud, vilket de flesta verkar förespråka i denna tråd. Inte eller om huruvida själva ingreppet är bra eller dåligt för det är ju helt individuellt.


    Jag tolkar det som att förbudet skulle gälla föräldrars rätt att omskära bebisar
  • Anonym (Ledsen flickvän)
    Anonym (!) skrev 2018-12-29 18:41:06 följande:

    Skulle diskussionen gälla valfrihet så borde just valfrihet diskuteras och inte förbud, vilket de flesta verkar förespråka i denna tråd. Inte eller om huruvida själva ingreppet är bra eller dåligt för det är ju helt individuellt.


    I min killes fall är det ju den förlorade valfriheten som är det största problemet, hans föräldrar skar av en bit av hans kropp utan att han fick ett val. Diskussionen hittills har ju rört just att föräldrar inte ska få ta de här besluten, bla på grund av risken att det blir fel och att det kan orsaka ett liv av lidande
  • Drottningen1970
    Anonym (!) skrev 2018-12-29 18:41:06 följande:

    Skulle diskussionen gälla valfrihet så borde just valfrihet diskuteras och inte förbud, vilket de flesta verkar förespråka i denna tråd. Inte eller om huruvida själva ingreppet är bra eller dåligt för det är ju helt individuellt.


    En bebis kan inte samtycka Alltså handlar diskussionen om att just förbjuda sådana ingrepp utan individens samtycke.
  • Anonym (Ledsen flickvän)
    Drottningen1970 skrev 2018-12-30 17:56:12 följande:

    En bebis kan inte samtycka Alltså handlar diskussionen om att just förbjuda sådana ingrepp utan individens samtycke.


    Men det är ju det som är hela grejen, man förbjuder ingreppet tills personen är tillräckligt gammal för att själv välja. Konsekvenserna av att göra det mot nån som inte kan samtycka och som sen får problem suger...
Svar på tråden SÖKES! Omskurna män som önskar att de inte var det.