• Sheltielife

BF oktober 2019!

Här är en tråd för oss som plussat och har BF i oktober 2019! :D

Jag är 26 år och har bf 1/10 -2019! Ett helt underbart vis arr börja året på och ser fram emot att få njuta av en mysig mage och sen få min lilla plutt i höst!

Välkomna hit och grattis till plusset! :D

• Svar på tråden BF oktober 2019!
  • Kate000
    Etta skrev 2019-03-29 14:25:08 följande:

Kan inte du tipsa om vad du äter, jag måste äta hela tiden också men äter som sagt massa onyttigheter...

Verum hälsofil (ibland med egen musli till eller lite flingor), yoghurt, yoghurt, drick youghurt. Kräm.

Ris och lite grillad kyckling. Gröt. Sallad i alla former. Mackor med lite socker i och gärna sallad, gurka och tomat på. Tacos utan köttfärs och liiite ost. Mår illa av matos och magen tål knappt stekt mat.

På de flytande saker tar jag alla smaker jag tycker om och väljer så långt det går det med minst socker i. Joo jag är less på samma sak hela tiden.. ibland är jag nära på att bryta ihop på vad lite jag kan äta och klarar i doft väg. Och så är jag sen före graviditeten nöt allergiker, doft känslig i övrigt och kan inte äta grädde eller vispad grädde eller glass med laktos... i övrigt inte laktos känslig :)

Lagomt begränsad och värdens sämsta fantasi, hinner i och för sig bara tänka "oooh va illa jag mår" när jag ska va kreativ. Men det blir liiite bättre, är inte lika trött längre heller.

Men sen har jag ju också lagt på mig några kilon....
  • Etta

Tusen tack för alla tips! Jag är överkänslig mot nötter också tyvärr, annars tänker jag att det hade varit super! Äpplen är jag också överkänslig mot, (ingen fara om jag äter men kliar i halsen och öronen) men nästan struntat i det ett par tillfällen för precis såna där sura granny smith känns sjukt gott!

Knäckemacka med gurka och tomat var ju ett bra och enkelt tips istället för alla frallor med enbart smör jag vräker i mig... ;)

• Kate000
    Etta skrev 2019-03-29 20:25:57 följande:

Tusen tack för alla tips! Jag är överkänslig mot nötter också tyvärr, annars tänker jag att det hade varit super! Äpplen är jag också överkänslig mot, (ingen fara om jag äter men kliar i halsen och öronen) men nästan struntat i det ett par tillfällen för precis såna där sura granny smith känns sjukt gott!

Knäckemacka med gurka och tomat var ju ett bra och enkelt tips istället för alla frallor med enbart smör jag vräker i mig... ;)

Testa micra äpplet några sekunder. Brukar funka för en nära släkting som är allergisk :) Hört att de svenska sortera av äpplet också ska vara något snällare :)
  • Etta
    Kate000 skrev 2019-03-30 05:41:24 följande:

Testa micra äpplet några sekunder. Brukar funka för en nära släkting som är allergisk :) Hört att de svenska sortera av äpplet också ska vara något snällare :)

Det borde faktiskt funka, kan ju äta uppvärmda äpplen i äpplepaj eller stekta äppelklyftor osv. Tänkt det måste vara Japp, Ingrid Marie är oftast okej faktiskt, men just granny är ju en värsting tyvärr..
  • Jinthry

Någonting som jag äter ofantliga mängder av är frukt och bär. Naturell yoghurt eller grekisk yoghurt med jordgubbar, bär av olika slag, kiwi.. Man får prova sig fram helt enkelt för att hitta något som fungerar :D Tips: Lidl har typ alltid fräscha jordgubbar :)

• Mia86a

Jag ska på kub 10 april och planerar att lämna blodproverna inför det nu i veckan. Det kanske är olika i olika landsting hur lång tid innan man måste lämna blodprovet för att kunna få besked om kromosomavvikelser vid ultraljudet? Någon som har koll? Jag tänker på att jag i princip inte kunnat äta alls på 4-5 dagar och det borde ju inte vara så positivit för blodproverna. Jag hoppas att min aptit och illamående vänder nu men det vore ju bra att skjuta på proverna så långt som möjligt tänker jag. Jag kanske helt enkelt borde ringa bm och fråga men det är så rackarns svårt att hinna med det under deras telefontider. Någon som lämnat endast två dagar innan och fått besked vid ultraljudet?

• Pruttungen

Jag lämnade prover tisdag morgon och gjorde UL fredag morgon. Fick alla svar vid UL.

Mia86a skrev 2019-04-02 18:45:14 följande:

Jag ska på kub 10 april och planerar att lämna blodproverna inför det nu i veckan. Det kanske är olika i olika landsting hur lång tid innan man måste lämna blodprovet för att kunna få besked om kromosomavvikelser vid ultraljudet? Någon som har koll? Jag tänker på att jag i princip inte kunnat äta alls på 4-5 dagar och det borde ju inte vara så positivit för blodproverna. Jag hoppas att min aptit och illamående vänder nu men det vore ju bra att skjuta på proverna så långt som möjligt tänker jag. Jag kanske helt enkelt borde ringa bm och fråga men det är så rackarns svårt att hinna med det under deras telefontider. Någon som lämnat endast två dagar innan och fått besked vid ultraljudet?

• Jinthry

Jag lämnade alla prover på dag 10+0 här, vilket verkar vara rutin vid KUB i Finland. Ska på ultraljud och få svar 12+0.
  • Mia86a
    Pruttungen skrev 2019-04-02 19:31:47 följande:

Jag lämnade prover tisdag morgon och gjorde UL fredag morgon. Fick alla svar vid UL.

Tack för svar! Då skulle det ju kännas bra för mig att lämna nu på fredag i stället för att chansa på att proverna hinner fram om jag tar dem först på måndag. Haha man är ju så nojig.
  • Etta

Jag lämnade prover 10+1 hos min bm, fick sen tid för kub 12+6, rutinen där jag går är att man lämnar prover först och bm då skickar remiss, vad jag förstod är det inom något visst spann man ska lämna. Kan tillägga att jag mådde urdåligt och typ livnärde mig på nyponsoppa när jag lämnade proverna... fick bra resultat ändå så tror inte det spelar in så mkt!
Svar på tråden BF oktober 2019!