• Sheltielife

BF oktober 2019!

Här är en tråd för oss som plussat och har BF i oktober 2019! :D

Jag är 26 år och har bf 1/10 -2019! Ett helt underbart vis arr börja året på och ser fram emot att få njuta av en mysig mage och sen få min lilla plutt i höst!

Välkomna hit och grattis till plusset! :D

• Svar på tråden BF oktober 2019!
  • SammyH

Hej, jag är i vecka 30+1 och jag är redan less på att vara gravid. Jag är givetvis superglad över att vi ska få en till familjemedlem, men jag är så himla trött och tung och har nu fått göra provtagning för att kolla om jag har graviditetsdiabetes. Suck. Jag önskar så att jag hade någon i min närhet som också var gravid så att jag kunde få lite mer förståelse för jag har nog ?klagat sönder? mina nära och käras öron...Jag hoppas att det finns någon som kan relatera till när det känns såhär motigt och jobbigt och otåligheten tar över...

• Etta
    SammyH skrev 2019-07-19 20:56:07 följande:

Hej, jag är i vecka 30+1 och jag är redan less på att vara gravid. Jag är givetvis superglad över att vi ska få en till familjemedlem, men jag är så himla trött och tung och har nu fått göra provtagning för att kolla om jag har graviditetsdiabetes. Suck. Jag önskar så att jag hade någon i min närhet som också var gravid så att jag kunde få lite mer förståelse för jag har nog ?klagat sönder? mina nära och käras öron...Jag hoppas att det finns någon som kan relatera till när det känns såhär motigt och jobbigt och otåligheten tar över...

Jag har verkligen sådana dagar också! Speciellt min första semestervecka när sambon renoverade hos svärmor o jag var ensam mkt av tiden med 3,5-åringen i svärmors sommarhus och hade total brist på energi och längtat så efter semester men bara kände mig tung, osmidig och irriterad!
  • Etta

Hej tjejer! Hur går det för er? Nu börjar det närma sig känns det som, hur mår ni andra? Jag är i v 33 nu, (32+1) och känner mig tung och smidig som en val. Sover dåligt o har ont i höfter och rygg o halsbränna men är förväntansfull och mår bra i övrigt!

• Anonym (Emelie)
    Etta skrev 2019-08-09 14:55:20 följande:

Hej tjejer! Hur går det för er? Nu börjar det närma sig känns det som, hur mår ni andra? Jag är i v 33 nu, (32+1) och känner mig tung och smidig som en val. Sover dåligt o har ont i höfter och rygg o halsbränna men är förväntansfull och mår bra i övrigt!

Jag är vecka 33! Känner precis som du.. tung och osmidig. Foglossning som har satt sig mest i min vänstra höft. Ont i revbenen på kvällarna. Kissar minst en gång per natt haha.. just ja, min blodvärde ligger på 105 och vägrar stiga trots att jag äter DUBBEL dos av niferex.

Delar av slemproppen har lossnat också, hade blod i trosorna. Jag har vart i kontakt med förlossningen och fick göra ultraljud och barnet har lagt sig med huvudet neråt. Tappen är 3 cm! Mitt första barn kom 9 dagar innan BF så vi får se när denna känner sig redo :)
  • Etta
    Anonym (Emelie) skrev 2019-08-09 17:35:05 följande:

Jag är vecka 33! Känner precis som du.. tung och osmidig. Foglossning som har satt sig mest i min vänstra höft. Ont i revbenen på kvällarna. Kissar minst en gång per natt haha.. just ja, min blodvärde ligger på 105 och vägrar stiga trots att jag äter DUBBEL dos av niferex.

Delar av slemproppen har lossnat också, hade blod i trosorna. Jag har vart i kontakt med förlossningen och fick göra ultraljud och barnet har lagt sig med huvudet neråt. Tappen är 3 cm! Mitt första barn kom 9 dagar innan BF så vi får se när denna känner sig redo :)

Oj, kanske blir lite kortare väntan för dig då! :) Vad sa de, ska du ta det lugnt eller behöver vara sjukskriven eller så för att försöka fördröja eller är det lugnt ändå? Min bebis ligger också med huvudet neråt konstaterade bm igår, känner av trycket! Jag äter också dubbel dos järntabletter men äter sider-al som är lite skonsammare för magen (dock också mkt dyrare). Dubbel dos gör att jag håller mig på helt ok järnvärde iaf!
  • Mia86a

Jag äter också två Niferex om dagen samt kompletterar det med receptbelagd b-vitamin och folsyra dagligen då jag drabbas av anemi vid alla graviditeter, märkligt! Får lämna blodprover var fjärde vecka på lab och hade just 105 i hb sist. Är ganska nöjd med det värdet, och Niferex hjälper till så det inte störtdyker även om det heller inte ökar.

I övrigt har jag gjort glukosbelastningen för någon månad sedan som gick bra och jag känner mig relativt pigg i övrigt. Har gått upp 8 kg sedan inskrivningen och har två TUL inbokade (ett i slutet av augusti och ett i slutet av sep) samt en samtalstid hos förlossningen i början av september. Ska bli spännande!
  • ballerinakakaoreo

Detta låter som om det vore jag som skrev det.. Har det exakt likadant gällande foglossningen, kisseriet, blodvärdet, slemproppen/blodet och barnets placering. Jag ligger dock lite efter och kliver in i v. 33 på söndag :)
    Har knappt kunnat stå eller gå de senaste 3 dagarna på grund av höften/vänstersidan av ryggen och slemproppen har gått i omgångar sedan förra torsdagen. Spännande att se hur detta slutar för oss båda och för oss alla! 
  • Anonym (Emelie)
    ballerinakakaoreo skrev 2019-08-09 21:24:21 följande:

Detta låter som om det vore jag som skrev det.. Har det exakt likadant gällande foglossningen, kisseriet, blodvärdet, slemproppen/blodet och barnets placering. Jag ligger dock lite efter och kliver in i v. 33 på söndag :)

Har knappt kunnat stå eller gå de senaste 3 dagarna på grund av höften/vänstersidan av ryggen och slemproppen har gått i omgångar sedan förra torsdagen. Spännande att se hur detta slutar för oss båda och för oss alla! 

Så jobbigt ned foglossningen eftersom man blir så hämmad. Älskar att röra på mig men nu kan jag knappt gå den korta promenaden till mataffären utan att det börjar värka. Längtar till att det är över, vill ha vår bebis här nu :) hon är efterlängtad av alla syskonen också!

Du får ta hand om dig och vila. Men vet hur svårt det är att vila när man har ett hem att sköta också..
  • Anonym (Emelie)
    Etta skrev 2019-08-09 18:51:19 följande:

Oj, kanske blir lite kortare väntan för dig då! :) Vad sa de, ska du ta det lugnt eller behöver vara sjukskriven eller så för att försöka fördröja eller är det lugnt ändå? Min bebis ligger också med huvudet neråt konstaterade bm igår, känner av trycket! Jag äter också dubbel dos järntabletter men äter sider-al som är lite skonsammare för magen (dock också mkt dyrare). Dubbel dos gör att jag håller mig på helt ok järnvärde iaf!

Jag blev faktiskt sjukskriven pga både foglossning och sammandragningar. Skit tråkigt tyckte jag först eftersom jag älskar mitt jobb :) men det känns ok nu. Min man är iväg nu dessutom i 4 dagar i Skottland med jobbet så jag får egentid med dottern.

Har funderat på sideral också men magen är ändå relativt bra just nu!

Har ni handlat någonting än till barnet? :)
  • Forka

Hej, är det fler som väntar barn oktober/november2019 i Trollhättan med omnejd? Detta är vårt första barn och jag kan tycka att man har känt sig väldigt ensam hittills. Ingen info om utbildningar, få möten med BM. Har fått många fler tider nu & en heldag för mamma/pappa utb. Trodde alltid att man träffades fler gånger för utbildningen i en mammagrupp eller liknande. Eller för att få träffa folk i ens egna situation.

Hur upplever ni andra att det har varit? Är ny i staden så tänkte ifall det är värt att byta bm-mottagning? Eller hur fungerar det i andra komuner?

Svar på tråden BF oktober 2019!