• Sheltielife

BF oktober 2019!

Här är en tråd för oss som plussat och har BF i oktober 2019! :D

Jag är 26 år och har bf 1/10 -2019! Ett helt underbart vis arr börja året på och ser fram emot att få njuta av en mysig mage och sen få min lilla plutt i höst!

Välkomna hit och grattis till plusset! :D

• Svar på tråden BF oktober 2019!
  • Jinthry
    Anonym (Emelie) skrev 2019-08-14 23:23:10 följande:

Men gud vad jobbigt. Jag hade också blivit besviken och ledsen om jag väntade en pojke.. du är inte hemsk! Vad känner din partner om det då?

Han känner som jag, bara inte lika dramatiskt. Han har också byggt upp vår dotter och förväntningar kring henne. Men han har även förmågan att se det positiva. Han känner att han har det lättare att förstå en kille, och en killes uppväxt jämfört med en tjej. Inte lika orolig för våldtäkter osv.

Idag kom en rosa åkpåse hem med posten.. Det känns verkligen som att jag förlorat min dotter.
  • Jinthry
    ballerinakakaoreo skrev 2019-08-14 22:51:39 följande:

Men fy vad typiskt.. Vi har precis börjat tänka så.. "Tänk om det ligger en flicka i magen och inte vår lilla son. Vad jobbigt och konstigt allt skulle kännas", senast igår pratade vi om det. Kan inte sätta mig in i vilken ångest det faktiskt måste ha bidragit till. Smälta det måste ni ju för bf är ju snart kommet, men det kommer nog bli svårt. Fy vad jobbigt... :( Tur iallafall att han är frisk, hoppas han växer på sig också. 

Det positiva med det är väl att det är lättare att se fel på när det är en tjej. En penis och pung är ju lite.. omisstagligt. Jag hoppas att ingen här inne har fått fel information, för ångest och sorg har det verkligen skapat.

Med 70% menar jag att bebisen ska ligga på 50%, men är större än vad han ska vara. Därför vill dom göra TUL i v.37 för att se om jag behöver sättas igång tidigare.

Bild, kan inte ses fel eller hur? :(

• ballerinakakaoreo
    Anonym (Emelie) skrev 2019-08-15 11:02:36 följande:

Jag går in i vecka 34 imorgon. Jag har börjat få förvärkar och mensvärk, jättejobbigt! Nån mer?

Förresten, har någon av er köpt hallonbladste?

Går in i v. 34 på söndag och har de senaste 2 veckorna haft mycket molande mesvärk som denna veckan gått över i riktigt smärtsamma förvärkar.. Tror det är dags varje gång de kommer. :( 

Hallonbladste är på tok för tidigt att dricka tycker jag, det köper jag nog runt v. 37.
  • Etta
    ballerinakakaoreo skrev 2019-08-15 22:02:47 följande:

Går in i v. 34 på söndag och har de senaste 2 veckorna haft mycket molande mesvärk som denna veckan gått över i riktigt smärtsamma förvärkar.. Tror det är dags varje gång de kommer. :( 

Hallonbladste är på tok för tidigt att dricka tycker jag, det köper jag nog runt v. 37.

Hur har det gått för dig med sammandragningar och jobb osv? Jobbar du eller blev du sjukskriven?
  • ballerinakakaoreo
    Etta skrev 2019-08-15 22:09:56 följande:
    Hur har det gått för dig med sammandragningar och jobb osv? Jobbar du eller blev du sjukskriven?
    Sammandragningarna håller i sig, om de påverkar tappen eller inte vet jag inte för jag blev så förlöjligad de två sista gångerna jag kollade den så jag har inte ringt in något mer. Ska dock ringa in för en bedömning snart ändå för vårt eget bästa då förstärkarna jag har fått kommer så pass ofta ibland + gör så jäääkla ont, bättre att  vara på den säkra sidan liksom. Angående jobbet så hade jag ett endast ett sommarvikariat på det stället som nu har tagit slut så nu får jag äntligen den vila jag behöver fram tills lillisen kommer. Hur går det för dig?
  • Anonym (Emelie)
    ballerinakakaoreo skrev 2019-08-15 22:02:47 följande:

Jag har bara köpt teet, inte börjat dricka ännu. Börjar från när det är rekommenderat :)

Snart är det verkligen inte långt kvar! Försöker stå ut nu den sista tiden. Är rätt trött på att vara gravid. Tycker att magen är jättefin och mysig men att vara gravid känns just nu som en sjukdom.

Vet du om din tapp blivit påverkad eller hur lång den är?
  • ballerinakakaoreo
    Anonym (Emelie) skrev 2019-08-16 08:13:50 följande:

Jag har bara köpt teet, inte börjat dricka ännu. Börjar från när det är rekommenderat :)

Snart är det verkligen inte långt kvar! Försöker stå ut nu den sista tiden. Är rätt trött på att vara gravid. Tycker att magen är jättefin och mysig men att vara gravid känns just nu som en sjukdom.

Vet du om din tapp blivit påverkad eller hur lång den är?

Vad bra, så ingenting händer i förtid! :)

Tycker också det känns lite som en sjukdom, vill inte att magen växer något mer nu haha! Man hade gärna fått vara gravid i endast 30-35 veckor, det hade räckt för mig både psykiskt och fysiskt.

Nej jag vet inte än, jag ska till barnmorskan på tisdag och då ska jag fråga henne om hon kan känna hur den känns. Hon har inte utrustning för att kunna mäta men då kanske hon istället kan boka en tid till mig för att kolla det hos en läkare för hittills har jag kollat upp det på förlossningen och det känns som om jag tar dyrbar tid ifrån dom. Än har jag ju inte fött iallafall så om den är påverkad så är den iallafall inte påverkad i den grad att jag är i läge att föda - än. Går som sagt in i v. 34 på söndag så snart är det ju ?okej? att föda om man tänker på tex lungmognaden så jag känner mig inte så orolig faktiskt men jag hoppas ju på att tappen är lång och stark tiden ut såklart. :)
  • Scintilla
    Jinthry skrev 2019-08-14 21:57:05 följande:

Jaha.. och där kom det. Bebisen ligger på 70% i storlekskurva vilket innebär att vi ska tillbaka och mäta i vecka 37 för att se vad som behöver göras.. Givetvis visade även ultraljudet idag att jag inte väntar en flicka. Det har tagit på mig väldigt hårt.. Det känns som att jag sörjer den tjejen som vi har byggt upp mentalt och gjort oss redo för. Namn som är oanvändbart.. Ett babyrum som jag gjort iordning till min dotter ska nu gå till en kille, och själva konceptet av den här förändringen är bara omöjlig för mig att ta in. Det logiska resonemanget att HAN är frisk och växer bra osv, faller i bakgrunden. Jag känner mig som världens hemskaste person för att jag så otroligt önskar att det skulle ha fortsatt vara en tjej. 

Herregud.. vad ska jag göra nu?

Åh, jag förstår verkligen chocken! Man bygger ju upp så mycket kring den lilla person man tror att man väntar på. Trots att vi gjorde NIPT redan i vecka 11, och med 99 % säkerhet fick reda på att vi väntar en tjej, så har jag inte vågat lita på svaret. Det FINNS ju en viss felmarginal. Jag trodde vi skulle få könet bekräftat på RUL, men den BM vi träffade vägrade kolla.

Därför har jag fortsatt tvivla och inte vågat köpa ett enda plagg (vi har massor kvar efter sonen så om det är en pojke i magen behöver vi egentligen inte handla något). Till slut blev osäkerheten så påfrestande att jag bokade ett tillväxtultraljud privat. BM hann knappt påbörja undersökningen innan hon tvärsäkert konstaterade att det är en flicka. Vilket vi även tydligt kunde se själva.

Jag är säker på att det blir bra för er till slut och att det kommer kännas självklart med er lille son när han väl är här. När vi väntade första barnet fick vi reda på i vecka 30 att det var en pojke, och det tog flera veckor för mig att processa då vi på något sätt föreställt oss en dotter. Men när han kom föll alla bitar på plats direkt och jag kunde inte förstå hur det skulle ha kunna varit någon annan.

Kram!
  • Mia86a

Idag har jag varit hos bm. Allting såg bra ut, den lille har lagt sig med huvudet nedåt, men han kan säkert vända på sig igen innan det är dags så jag ropar inte hej än.

Sf-måttet följer medelkurvan och så har jag ett tillväxtultraljud att se fram emot nästa vecka och ett samtal på förlossningen veckan därpå. Det börjar verkligen kännas att man närmar sig slutspurten nu!

Spjälsängen står redo och kläderna ligger i hans garderob. Men vagn måste vi köpa! Någon som har tips på syskonvagn när man har en storebror också som blir två år i december?

• Etta
    Mia86a skrev 2019-08-19 21:57:05 följande:

Idag har jag varit hos bm. Allting såg bra ut, den lille har lagt sig med huvudet nedåt, men han kan säkert vända på sig igen innan det är dags så jag ropar inte hej än.

Sf-måttet följer medelkurvan och så har jag ett tillväxtultraljud att se fram emot nästa vecka och ett samtal på förlossningen veckan därpå. Det börjar verkligen kännas att man närmar sig slutspurten nu!

Spjälsängen står redo och kläderna ligger i hans garderob. Men vagn måste vi köpa! Någon som har tips på syskonvagn när man har en storebror också som blir två år i december?

Härligt! Min bebis hade också vänt sig med huvudet neråt sist (v.33) hoppas att hon ligger kvar så! Imorn är det exakt 6 veckor kvar till BF, så nu är det ju nedräkning! Vi är nästan klara med allt, men behöver tvätta bebiskläderna och köpa ngn spjälsäng/bedside crib samt något ytterplagg, svårt veta vad man ska satsa på i början av oktober... !
Svar på tråden BF oktober 2019!