• Nathaliejj

Bf november 2019

Här är tråden för oss som har bf i november! Jag är beräknad 11:e, plussade igår! Välkomna :)

• Svar på tråden Bf november 2019
  • FruW85
    Emlc95 skrev 2019-03-24 20:41:08 följande:
    Jag ringde mvc i vecka 5. Big mistake! Fick prata med någon vikarierande tant som dels inte ville ge mig någon tid för "du är ju så tidigt gravid ännu, vad ska du boka tid för?" och när jag till slut fick en tid i v 10 sa hon "jaja, du får den tiden så får vi se om det blir något av graviditeten". Helt galet! Aldrig varit med om det bemötandet. När jag var gravid med första barnet ringde jag också i v 5 och barnmorskan sa bara tusen gånger grattis och bokade in mig utan konstigheter. Som tur är ska jag till min ordinarie barnmorska på besöket. 
    Men herregud! Det där är ju helt galet! Verkligen tur att du fick din vanliga bm. Har du berättat för henne hur du blev bemött? Borde nog vara bra att dom blir medvetna om det, ifall det inte var en enskild händelse =/
    Själv hörde jag av mig direkt när jag plussade och frågade om det var någon vits att boka en tid, eller om jag skulle avvakta och se om jag fick ett till missfall (har haft två MA, i dec och feb) och hon tyckte att "Nej men gud, boka en tid direkt, vi vill träffa dig så snart som möjligt" Vilket också är infon som står på hemsidan.
  • Emlc95
    FruW85 skrev 2019-03-24 22:05:58 följande:
    Men herregud! Det där är ju helt galet! Verkligen tur att du fick din vanliga bm. Har du berättat för henne hur du blev bemött? Borde nog vara bra att dom blir medvetna om det, ifall det inte var en enskild händelse =/
    Själv hörde jag av mig direkt när jag plussade och frågade om det var någon vits att boka en tid, eller om jag skulle avvakta och se om jag fick ett till missfall (har haft två MA, i dec och feb) och hon tyckte att "Nej men gud, boka en tid direkt, vi vill träffa dig så snart som möjligt" Vilket också är infon som står på hemsidan.
    Ja, jag blev helt chockad! Var på stan då hon ringde upp, men hade jag varit hemma hade jag ju brutit ihop helt. Kändes som att hon dömde ut min graviditet helt utan grund liksom.

Min ordinarie bm är världens snällaste i alla fall! Inte samma som jag hade förra graviditeten, men har haft ett möte med nya innan jag blev gravid nu (för att kolla knipstyrka bland annat) och hon var så fin! Ser fram emot mötet med henne :) 

Ja nu får det gärna bli onsdag direkt!
  • Smillis
    Emlc95 skrev 2019-03-24 22:50:10 följande:

Ja, jag blev helt chockad! Var på stan då hon ringde upp, men hade jag varit hemma hade jag ju brutit ihop helt. Kändes som att hon dömde ut min graviditet helt utan grund liksom.

Min ordinarie bm är världens snällaste i alla fall! Inte samma som jag hade förra graviditeten, men har haft ett möte med nya innan jag blev gravid nu (för att kolla knipstyrka bland annat) och hon var så fin! Ser fram emot mötet med henne :) 

Ja nu får det gärna bli onsdag direkt!

Hej Emlc95, usch vad oprofessionellt!! Hoppas allt går bra :) första gången jag läser att man kollar knipstyrka, ska man göra det?! Alltså är det hur hårt man kan knipa där nere eller? :D
  • Emlc95
    Smillis skrev 2019-03-24 23:18:07 följande:
    Hej Emlc95, usch vad oprofessionellt!! Hoppas allt går bra :) första gången jag läser att man kollar knipstyrka, ska man göra det?! Alltså är det hur hårt man kan knipa där nere eller? :D
    Brukar vet jag inte, men jag bad henne kolla! Har upplevt en tyngdkänsla vid löpträning sen jag födde barn för två år sen. Ville kolla så att jag kniper rätt, tillräckligt hårt och veta om det var dåligt fortsätta att springa. 

Så hon kollade ifall det var ett lätt urinvägsframfall som orsakade tyngden och bedömde om det skulle vara dåligt att träna med. Hon kollade också så att livmodertappen satt högt upp och frågade då om vi var sugna på att bli gravida. Hormonella jag (detta var 2-3 dagar före ÄL då jag blev gravid) började ju nästan gråta, men nickade bara... Hon undersökte mig i säkert 45 minuter, så hon tog verkligen mig och min undran på allvar!  
  • Emlc95
    Smillis skrev 2019-03-24 23:18:07 följande:
    Kan tillägga att det kanske var ett lätt urinblåseframfall, men att hon tyckte det var lugnt att springa med så länge det inte blev för obehagligt. Hon ringde faktiskt gyn för konsultation och ringde upp och sa att de rekommenderade att man testade avlasta med en stor tampong eller fast menskopp. Sen skickade hon remiss till urolog-ssk också, ifall jag ville ha någon sån silikongrej istället för menskopp.

Och tappen satt högt upp så hon sa "det är bara att köra på, jag vet ju själv hur det är när man så gärna vill bli gravid. Man vill ju att det ska hända direkt". Och två veckor senare plussade jag! 

Verkligen världens finaste bm, läste in mig väldigt bra. :) 
  • Kstadtjej87

Hej tjejer, fick hoppa in här. Positivt test förra veckan. Är V5+0 (v6) mitt bf är 24 november.

• FruW85
    Kstadtjej87 skrev 2019-03-25 07:30:27 följande:

Hej tjejer, fick hoppa in här. Positivt test förra veckan. Är V5+0 (v6) mitt bf är 24 november.

Grattis och välkommen hit :)

• gavle026

Grattis Kstadtjej87 :)

Vilket klantigt bemötande du fått Emlc95, hoppas verkligen du slipper den personen framåt. Man är ju liksom utsatt och nervös som det är redan, man behöver inte nån bm som gör det hela värre! Själv ringde jag också i v 5 (förra veckan), egentligen i ett jobbärende då jag skulle följa upp en klients besök, och passade då på att fråga om jag kunde få boka en tid framåt även om jag just plussat. Nu har jag ju bara pratat på telefon med just den bm men fick en sån himla bra känsla för henne så hoppas den infrias vid mötet om dryga 2 v.

• Isavanna1

Vad tråkigt att så många får ett dåligt bemötande av bm. Själv har jag inte ringt dit än. Tänkte vänta till efter nästa vul. Så jag kommer vara i ca v 10 när jag ringer. Är det för sent?

• FruW85
    Isavanna1 skrev 2019-03-25 08:56:07 följande:

Vad tråkigt att så många får ett dåligt bemötande av bm. Själv har jag inte ringt dit än. Tänkte vänta till efter nästa vul. Så jag kommer vara i ca v 10 när jag ringer. Är det för sent?

På min mödravårdscentrals hemsida står det så här:
    "Är du gravid? Vi vill träffa dig så tidigt som möjligt. Vår ambition är att du och din partner, om du lever i en relation, ska få bästa möjliga vård och upplevelse av graviditet och förlossning." och inne på online-bokningen står det att om man är i v 8 eller senare så vill dom att man ringer och bokar tid för då vill dom typ träffa en omgående. 

Det beror antagligen på att dom vill fånga in riskbeteenden, och kunna stötta om man har några beroenden eller om man inte har koll på hur man bör äta/leva osv under graviditeten?
Svar på tråden Bf november 2019