• Nathaliejj

Bf november 2019

Här är tråden för oss som har bf i november! Jag är beräknad 11:e, plussade igår! Välkomna :)

• Svar på tråden Bf november 2019
  • Ilseli
    FruW85 skrev 2019-03-26 10:37:25 följande:
    Vi är några som frågat om det, men verkar inte som om någon av oss fått något svar.. Jag funderade igår på om jag skulle starta en egen, men med ett par missfall på kort tid bakom mig och en graviditet nu som jag inte vågar lita på stannar kvar så vågar jag nog inte starta en grupp.. Men kanske någon annan vill? 
    Det finns ju en som heter BF oktober/november där folk är väldigt aktiva :)
  • FruW85
    Ilseli skrev 2019-03-26 10:40:04 följande:
    Det finns ju en som heter BF oktober/november där folk är väldigt aktiva :)
    Ja, det är ju ett alternativ :) Jag skulle dock känna mig mer bekväm med en dold grupp. 
  • Soligtochfint
    FruW85 skrev 2019-03-26 10:35:25 följande:

Risken finns ju att det är ett tidigt missfall, och då tycker man ju att du ska ha rätt att få reda på det och inte gå runt i ovisshet :(

Just nu känner jag att det bara hade varit lättare om mensen kom så jag kan släppa alla dessa tankar och försöka igen nästa månad
  • FruW85
    Soligtochfint skrev 2019-03-26 10:48:32 följande:
    Just nu känner jag att det bara hade varit lättare om mensen kom så jag kan släppa alla dessa tankar och försöka igen nästa månad

Ja men precis. Har det skitit sig så vill man ju bara kunna börja om.. Det var en av dom sakerna som jag tyckte vad jobbigast när jag fick mitt första MA.. fick reda på i vad som borde varit v12 att det avstannat i 8+5. Kände att kroppen "rånat mig på tid" och jag kände mig rätt lurad, om du förstår hur jag menar =/
    Så om det inte är någon graviditet så hoppas jag verkligen du får mensen snart så du slipper gå i något slags ingenmansland och bara vänta =/

• Soligtochfint
    FruW85 skrev 2019-03-26 11:00:20 följande:

Ja men precis. Har det skitit sig så vill man ju bara kunna börja om.. Det var en av dom sakerna som jag tyckte vad jobbigast när jag fick mitt första MA.. fick reda på i vad som borde varit v12 att det avstannat i 8+5. Kände att kroppen "rånat mig på tid" och jag kände mig rätt lurad, om du förstår hur jag menar =/

Så om det inte är någon graviditet så hoppas jag verkligen du får mensen snart så du slipper gå i något slags ingenmansland och bara vänta =/

Åh kan tänka mig hur jobbigt det måste varit :( förstår hur du menar, vill liksom bara börja om nu om det inte är något :/
  • Nyckelpigan4
    Emlc95 skrev 2019-03-25 14:49:55 följande:
    Det är privat. Brukar finnas i de flesta städer. Kostar 800 här, rätt gammal maskin så vet inte om det direkt är prisvärt, men man får absolut ingenting hos gyn/spec-mvc här så det är vad som finns.
    OK! ja 800 kan ju vara värt om man är orolig!
  • bligravid123

Usch det pratas så mycket om missfall. Jag är så orolig för missfall själv.

ni som har haft det... Hur har det gått till? kommer det smärta och sen blod eller kan det vara så att fostret dör Men är kvar i magen i flera veckor och man ser det på ultraljudet sedan i vecka si eller så (förstår ni vad jag menar )

jag är så orolig att jag är gravid och har ett foster i magen men att de har dött :(

• FruW85
    bligravid123 skrev 2019-03-26 13:18:40 följande:

Usch det pratas så mycket om missfall. Jag är så orolig för missfall själv.

ni som har haft det... Hur har det gått till? kommer det smärta och sen blod eller kan det vara så att fostret dör Men är kvar i magen i flera veckor och man ser det på ultraljudet sedan i vecka si eller så (förstår ni vad jag menar )

jag är så orolig att jag är gravid och har ett foster i magen men att de har dött :(

Jag har haft två missfall, eller två MA om man ska vara noga. Första gången fick jag reda på det på KUB, då hade fostret slutat växa/dött ca 3 veckor tidigare men resten av graviditeten hade fortsatt som vanligt, med symtom och allt. Tog t.o.m ett gravtest samma dag som kub där teststrecket var så starkt som det kan bli. Det var så jävla jobbigt för jag hade inte alls fattat att missfall var så vanligt som det faktiskt är. Jag trodde ungefär att "man plussar sedan blir det barn". Jag fick en tid till skrapning men det satte igång av sig själv innan dess, blödde knappt något förutom 2 timmar under själva missfallet, men dom två timmarna är det värsta jag har varit med om. Var förberedd på "en värre mensvärk" Men det gjorde så jävla ont. Fick värkar som en miniförlossning och trodde typ jag skulle dö.

Jag blev gravid igen direkt men fick ett till MA som upptäcktes i v7. Jag åkte in till gynakuten pga lite blödningar, ont i magen och tester som visserligen ökade men aldrig blev jättestarka. Då kunde man inte se något foster så lite oklart när det gick fel. Den gången blödde jag lite mindre än en vanlig mens, men fick inte alls ont som första gången. Som lätt mensvärk bara. 

Ett missfall kan alltså vara alltifrån skitjobbigt till ganska odramatiskt. Ibland märker man det direkt eller så kan man få gå i flera veckor innan det upptäcks. Förjävligt är det i alla fall. =( Jag vill inte skrämma upp någon, men samtidigt så hade jag själv önskat att jag visste att det var så vanligt när jag blev gravid första gången. Tyvärr finns det inget man kan göra, förutom att försöka lita på sin kropp och hoppas på det bästa men vara beredd på det värsta. Det jobbiga är att man inte kan lita på kroppen. Man kan ha väldigt lite symtom, blöda osv och ändå ha en normal graviditet och man kan ha väldigt mycket symtom och allt kan kännas bra men det kan gå fel ändå. Man får helt enkelt försöka att inte oroa sig i onödan, bäst det går.
  • Smillis
    Soligtochfint skrev 2019-03-26 09:23:15 följande:
    Ja det första testet såg ut så här(tror 10 dagar efter äl)

Dagen efter tog jag ett som var svagare och testerna efter det har varit helt negativa, även det idag som är en vecka efter det första, tok negativt :(
    Forsta gangen som jag fick se ett pluss var en gang innan BIM. Men det blev tyvarr svagare tills mensen kom sa trodde aldrig pa att jag var gravid da, men tydligen sa ar det jatte jatte vanligt att fa pluss och sen lite forskjuten mens. Tror det kallas kemisk graviditet och det kan ju vara en forklaring men riktigt jobbigt att inte veta :/ Hoppas det ordnar sig!! 
  • Emlc95
    Nyckelpigan4 skrev 2019-03-26 12:12:07 följande:
    OK! ja 800 kan ju vara värt om man är orolig!
    Ja, det tycker jag! Vi hade inte fått något ultraljud förrän RUL annars, det får man bara om man är >35 år i västerbotten. 
Svar på tråden Bf november 2019