• Hallonpaj

BF december 2019

Stort Grattis till plusset!!

Här kan vi som har bf i december 2019 följas åt <3

Välkomna :)

• Svar på tråden BF december 2019
  • Anonym (Puff)
    FruBu skrev 2019-11-14 23:21:51 följande:

Jag går hem på heltid sista november. Känns skönt att ha någon vecka innan bebisen kommer att vila och ta det lugnt.

Hur tänker ni kring studien som fick avbrytas pga att barn dog då de låg kvar i magen för länge. Sex barn dog då mamman skulle vänta till vecka 42 för att bli igång satt. Jag vill helst ha lite innan bf om jag får välja men inte en dag längre än 40+6. Efter studien har många sjukhus ändrat från just vecka 42 till 41 för igångsättning.

Jag tänker lite att det inte var någon överraskning... Iaf sen jag plussade har jag läst att man vill bli igångsatt snabbt om man går över tiden pga ökad risk att barnet dör i magen. Det är synd att riktlinjer tar tid att få igenom på nationell nivå, alla lär ju ändra sina rutiner efter detta men det kan variera över landet och så ska folk som går in i v42 gå och vara megaoroliga :/
  • FruBu
    Anonym (Puff) skrev 2019-11-15 09:26:36 följande:

Jag tänker lite att det inte var någon överraskning... Iaf sen jag plussade har jag läst att man vill bli igångsatt snabbt om man går över tiden pga ökad risk att barnet dör i magen. Det är synd att riktlinjer tar tid att få igenom på nationell nivå, alla lär ju ändra sina rutiner efter detta men det kan variera över landet och så ska folk som går in i v42 gå och vara megaoroliga :/

Ja verkligen synd att det ska ta sån tid. Jag tror också att det kommer ändras överallt. Jag vill gärna få någon vecka innan bf.
  • jojjea

Jag går hem på heltid sista november. Känns skönt att ha någon vecka innan bebisen kommer att vila och ta det lugnt.

Hur tänker ni kring studien som fick avbrytas pga att barn dog då de låg kvar i magen för länge. Sex barn dog då mamman skulle vänta till vecka 42 för att bli igång satt. Jag vill helst ha lite innan bf om jag får välja men inte en dag längre än 40+6. Efter studien har många sjukhus ändrat från just vecka 42 till 41 för igångsättning.

Här där jag bor har de inte ändrat sina rutiner (ännu) vad jag kunnat läsa mig till i alla fall. Så jag hoppas verkligen att det kommer igång av sig själv senast i v 41. Har nästa tid hos bm i v 40 så ska prata med henne då om inget hänt innan dess.
  • FruBu
    jojjea skrev 2019-11-16 10:26:28 följande:

Här där jag bor har de inte ändrat sina rutiner (ännu) vad jag kunnat läsa mig till i alla fall. Så jag hoppas verkligen att det kommer igång av sig själv senast i v 41. Har nästa tid hos bm i v 40 så ska prata med henne då om inget hänt innan dess.

Jag frågade om min bm kunde göra en hinnsvepning när det började närma sig. Hon sa att det går om man är mogen för det så låt din bm kolla om hon/han kan genomföra en :) jag är tveksam till att de ändrat här hos mig också. Så jag kommer trycka på hinnsvepning när det går.
  • Värphönan

I VG-regionen ska det ändras från årsskiftet men jag tror det är många landsting som inte har planer på att ändra alls inom det närmsta Rynkar på näsan 

• jojjea
    FruBu skrev 2019-11-16 17:34:19 följande:

Jag frågade om min bm kunde göra en hinnsvepning när det började närma sig. Hon sa att det går om man är mogen för det så låt din bm kolla om hon/han kan genomföra en :) jag är tveksam till att de ändrat här hos mig också. Så jag kommer trycka på hinnsvepning när det går.

Ja det kan man ju fråga om det är möjligt att göra :)
  • Sanemjo
    FruBu skrev 2019-11-13 21:27:32 följande:

När går ni hem från ert arbete? Jag har gått ner i tid och det är så skönt :) beräknad 16/12.

Gick hem den 4 nov. BF 2 dec.
  • Anonym (Syskon på väg)

I tisdags kom vår lille kille till världen:) äntligen är den långa väntan över och vi har fått komma hem till en ny vardag:)

• jojjea
    Anonym (Syskon på väg) skrev 2019-11-29 13:56:04 följande:

I tisdags kom vår lille kille till världen:) äntligen är den långa väntan över och vi har fått komma hem till en ny vardag:)

Grattis! Glad
  • Sanemjo

2 dagar till BF! Hade helst önskat att bebis kom imorgon.

Har haft lite molvärk de senaste dagarna. Minns inte att jag kände nåt med de andra två. Gick däremot över tiden, v. 42 +några dar med båda. Så tacksam över att inte behöva gå så länge!

Hur känner ni det? Jag är lite orolig, men har tittat på alla förlossningsfilmer från Norge (Förlossningskliniken) och även på Youtube, så känner mig ändå peppad!

// Mamma till en 15-åring och 8-åring.

Svar på tråden BF december 2019