• Anonym (Farfar)

Min 13-åring ska bli pappa

Är så konfunderad nu. Min son som fyllde 13 nu i mars kom in till mig inatt och berättade att han ska bli pappa. Han har en flickvän som är ett år äldre. Jag har liksom inte haft en tanke på att de skulle ha sex med varandra. Vi pratade lite inatt och han berättade att hon är i v 9 och vill behålla barnet. Min son vill dock att hon gör abort.

Jag ringde flickans föräldrar imorse, de bekräftade både graviditeten och att hon ämnar behålla barnet. De stödjer henne fullt ut i det och tänker inte pressa henne till abort. Hon är alltså 14 år, och min son är 13. De går alltså i högstadiet och ska bli föräldrar.

Men hur ska vi tackla detta?? Ska träffa tjejens föräldrar imorgon, men tydligen kräver hon ha vecka-vecka redan från födseln. Det sa också hennes mamma, att barnet ska vo varannan varannan vecka hos oss, när barnet blivit lite större. Naturligtvis helt omöjligt. Vi kommer inte att ta hand om barnet alls. Jag kommer naturligtvis att stödja min son, vill han inte bli pappa ska han inte bli det heller.

Känner mig så himla konfys så vet inte vad jag ska tänka.. Några tankar?

• Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa
  • Anonym (Allvarligt)
    Anonym (Farfar) skrev 2019-03-30 19:51:34 följande:

Så med andra ord tycker du att tjejen inte borde få göra abort även hon velat? "HON hade frivilligt sex, och har man sex så kan det bli barn, även om man skyddar sig. Anser HON att HON är gammal nog att ha sex så får HON också va gammal nog att hantera konsekvenserna " Håller inte alls med dig. Eller ditt resonemang kanske bara gäller killar och män?

När man är 13 år fattar man jäkligt dumma beslut ibland, t.ex att ha sex, skaffa barn, skolka eller använda droger.

Du tycker inte att genomgå en abort är en konsekvens också?

Jag tycker inte att 13 åringar ska bli förändrar och en abort vore kanske det bästa. Men om tjejen inte vill det så borde du stöta och uppmuntra din son att ta sitt ansvar. Sen om han gör det eller inte är upp till honom. Detsamma gäller tjejen hon kan hoppas och önska att han ska ta ansvar, att han ska ha varannan vecka men det är ingenting som hon kan tvinga honom till. Behåller hon så gör hon med risken att bli helt ensam med barnet. Det ända hon kan kräva är underhåll. Men du som vuxen borde ändå uppmuntra din sin att finnas där för sitt barn.
  • Drottningen1970

Om ni börjar skicka en nyfödd på varannanveckasboende så kommer socialtjänsten att omhänderta barnet och då är ju problemet löst.

Informera mamman och hennes föräldrar nu om att ni inte kommer att gå med på att ha barnet boende hos er så kanske pressen ökar och de övertalar ungen att göra abort vilket givetvis är det enda rimliga i detta läge.

• Anonym (Omg)

Oj han har oskyddat sex men ska inte behöva ta ansvar för en graviditet?! Vilken supermamma du verkar vara då(inte)

• Anonym (14)

Känner en som fick barn när han var 14, det gick jättebra och han var delaktig genom hela uppväxten. Nu är barnet i fråga vuxen och ska snart få ett eget barn.

Detta tillhör knappast vanligheterna, MEN med rätt stöd kan det gå bra.

• Anonym (asdf)
    Anonym (Farfar) skrev 2019-03-30 19:33:24 följande:

Är så konfunderad nu. Min son som fyllde 13 nu i mars kom in till mig inatt och berättade att han ska bli pappa. Han har en flickvän som är ett år äldre. Jag har liksom inte haft en tanke på att de skulle ha sex med varandra. Vi pratade lite inatt och han berättade att hon är i v 9 och vill behålla barnet. Min son vill dock att hon gör abort.

Jag ringde flickans föräldrar imorse, de bekräftade både graviditeten och att hon ämnar behålla barnet. De stödjer henne fullt ut i det och tänker inte pressa henne till abort. Hon är alltså 14 år, och min son är 13. De går alltså i högstadiet och ska bli föräldrar.

Men hur ska vi tackla detta?? Ska träffa tjejens föräldrar imorgon, men tydligen kräver hon ha vecka-vecka redan från födseln. Det sa också hennes mamma, att barnet ska vo varannan varannan vecka hos oss, när barnet blivit lite större. Naturligtvis helt omöjligt. Vi kommer inte att ta hand om barnet alls. Jag kommer naturligtvis att stödja min son, vill han inte bli pappa ska han inte bli det heller.

Känner mig så himla konfys så vet inte vad jag ska tänka.. Några tankar?

De kan givetvis inte kräva nåt. Ett föräldraskap är liksom frivilligt. Men frågan är om du verkligen ska stötta ditt barn i att överge sitt egna barn?? Och ska du strunta i ditt barnbarn??
  • Anonym (Allvarligt)
    Drottningen1970 skrev 2019-03-30 20:20:58 följande:

Om ni börjar skicka en nyfödd på varannanveckasboende så kommer socialtjänsten att omhänderta barnet och då är ju problemet löst.

Informera mamman och hennes föräldrar nu om att ni inte kommer att gå med på att ha barnet boende hos er så kanske pressen ökar och de övertalar ungen att göra abort vilket givetvis är det enda rimliga i detta läge.

Fast enligt ts så har flickan sagt ifrån födseln men hennes föräldrar ifrån barnet är lite större.
  • Anonym (Oj)

Han borde gå i sexan? Inte för att de har någon större betydelse. Tror du måste låta det landa lite hos tjejen. Men sedan måste du prata med barnen om hur de ska göra med kostnader osv. Det ska givetvis bokas samtal hos barnmorska/kurator. Sådant borde tjejen boka själv.

• Anonym (asdf)
    Anonym (Allvarligt) skrev 2019-03-30 20:27:59 följande:

Fast enligt ts så har flickan sagt ifrån födseln men hennes föräldrar ifrån barnet är lite större.

Man ska nog ta allt hon säger just nu med en nypa salt. Hon är 14 och har ingen riktig koll. Hon kommer förhoppningsvis få stöttning i sitt föräldraskap så att besluten blir vettiga. Och förhoppningsvis får pojken samma stöttning.
  • Anonym (asdf)
    Icewolf skrev 2019-03-30 20:29:13 följande:

Sjukt. Barn ska inte ha barn.

Ska och ska. Rent biologiskt kan tonåringar ju få barn så har de sex så måste man ta i beräknande att det ibland blir barn.
Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa