• Anonym (Farfar)

Min 13-åring ska bli pappa

Är så konfunderad nu. Min son som fyllde 13 nu i mars kom in till mig inatt och berättade att han ska bli pappa. Han har en flickvän som är ett år äldre. Jag har liksom inte haft en tanke på att de skulle ha sex med varandra. Vi pratade lite inatt och han berättade att hon är i v 9 och vill behålla barnet. Min son vill dock att hon gör abort.

Jag ringde flickans föräldrar imorse, de bekräftade både graviditeten och att hon ämnar behålla barnet. De stödjer henne fullt ut i det och tänker inte pressa henne till abort. Hon är alltså 14 år, och min son är 13. De går alltså i högstadiet och ska bli föräldrar.

Men hur ska vi tackla detta?? Ska träffa tjejens föräldrar imorgon, men tydligen kräver hon ha vecka-vecka redan från födseln. Det sa också hennes mamma, att barnet ska vo varannan varannan vecka hos oss, när barnet blivit lite större. Naturligtvis helt omöjligt. Vi kommer inte att ta hand om barnet alls. Jag kommer naturligtvis att stödja min son, vill han inte bli pappa ska han inte bli det heller.

Känner mig så himla konfys så vet inte vad jag ska tänka.. Några tankar?

• Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa
  • Drottningen1970
    Anonym (Lise) skrev 2019-03-31 08:33:41 följande:

Kan man tvinga en 13-pojke ta ansvar för barnet?Vill han det?Kan han?Vem blir vårdnadshavare för barnet,eftersom båda föräldrarna är barn själva?Vem ska försörja barnet?Morföräldrarna?

Ingen förälder oavsett ålder kan tvingas ta ansvar för sina barn. Mamma blir ensam vårdnadshavare eftersom hon inte är gift. Föräldrarna är de som är försörjningspliktiga för barnet. FK kommer att betala ut underhållsstöd och barnbidrag. Mor och farföräldrar är försörjnlngspliktiga för sina barn men inte för bebisen.
  • korngryn
    50killen skrev 2019-03-31 08:52:09 följande:

Vilken sorglig situation. Om flickan vill behålla är det väl hennes fulla rätt. Om pojken inte vill ta del är det väl hans fulla rätt. Staten reglerar hur mycket han måste betala nästa 18år. Case closed.

Underhåll från pappan är en rätt gammaldags grej och inte särskilt vanligt nuförtiden, eftersom de flesta barn bor halva tiden hos varje förälder. Då behöver ingen betala något underhåll.
  • Anonym (Allvarligt)
    korngryn skrev 2019-03-31 09:11:53 följande:

Underhåll från pappan är en rätt gammaldags grej och inte särskilt vanligt nuförtiden, eftersom de flesta barn bor halva tiden hos varje förälder. Då behöver ingen betala något underhåll.

Va? Det är fortfarande väldigt vanligt.
  • nihka
    Zizazi skrev 2019-03-31 04:28:46 följande:
    De kan ju ha 3 dagar var.

TS. Ni ser inte det positiva i att få en familjemedlem. Jag förstår, i denna abrupta situation gör man ju inte det. Men ni får en spelare med i teamet. Jag hade tyckt det var riktigt kul oavsett.
    En nyfödd bebis ska inte vara ifrån sin mamma i tre dagar heller. Kortare stunder kan gå bra. Flickan och hennes föräldrar behöver vakna upp till verkligheten. 

Nej, det är inte ett dugg positivt att en 14-åring ska ha barn med en 13-åring. Kul? Kanske i en tankevärld, men om man har ett sug efter småbarn i TS ålder tar man inte hand om sin 13-åriga sons barn utan man skaffar en sladdis.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Lise)
    Drottningen1970 skrev 2019-03-31 09:09:30 följande:

Ingen förälder oavsett ålder kan tvingas ta ansvar för sina barn. Mamma blir ensam vårdnadshavare eftersom hon inte är gift. Föräldrarna är de som är försörjningspliktiga för barnet. FK kommer att betala ut underhållsstöd och barnbidrag. Mor och farföräldrar är försörjnlngspliktiga för sina barn men inte för bebisen.

Vem betalar för bebisen?Blir dyrt för familjen.
  • Anonym (lök)
    Anonym (Farfar) skrev 2019-03-30 19:33:24 följande:
    Är så konfunderad nu. Min son som fyllde 13 nu i mars kom in till mig inatt och berättade att han ska bli pappa. Han har en flickvän som är ett år äldre. Jag har liksom inte haft en tanke på att de skulle ha sex med varandra. Vi pratade lite inatt och han berättade att hon är i v 9 och vill behålla barnet. Min son vill dock att hon gör abort.

Jag ringde flickans föräldrar imorse, de bekräftade både graviditeten och att hon ämnar behålla barnet. De stödjer henne fullt ut i det och tänker inte pressa henne till abort. Hon är alltså 14 år, och min son är 13. De går alltså i högstadiet och ska bli föräldrar.
    Men hur ska vi tackla detta?? Ska träffa tjejens föräldrar imorgon, men tydligen kräver hon ha vecka-vecka redan från födseln. Det sa också hennes mamma, att barnet ska vo varannan varannan vecka hos oss, när barnet blivit lite större. Naturligtvis helt omöjligt. Vi kommer inte att ta hand om barnet alls. Jag kommer naturligtvis att stödja min son, vill han inte bli pappa ska han inte bli det heller.
    Känner mig så himla konfys så vet inte vad jag ska tänka.. Några tankar?
    Varifrån kommer deras tanke på att barnet måste vara hos er varannan vecka?

Det låter som att de själva egentligen inte vill att barnet ska bo med sin mamma på heltid utan få avlastning från er.

En bra och engagerad pappa kan man ju vara ändå, även om inte barnet bor hemma hos en varannan vecka.

Det smartaste är abort

Det näst smartaste är att barnet bor hos mamman och den motvillige pappan kan få vänja sig gradvis med situation. 

Den dummaste är att slänga ungen i famnen på pappan, här ta emot, det är din vecka nu.
  • korngryn
    Anonym (lök) skrev 2019-03-31 12:30:53 följande:

Varifrån kommer deras tanke på att barnet måste vara hos er varannan vecka?

Det låter som att de själva egentligen inte vill att barnet ska bo med sin mamma på heltid utan få avlastning från er.

En bra och engagerad pappa kan man ju vara ändå, även om inte barnet bor hemma hos en varannan vecka.

Det smartaste är abort

Det näst smartaste är att barnet bor hos mamman och den motvillige pappan kan få vänja sig gradvis med situation. 

Den dummaste är att slänga ungen i famnen på pappan, här ta emot, det är din vecka nu.

Nej, man kan inte vara en bra och engagerad pappa till en unge som man bara träffar några timmar då och då. Det säger sig självt.

Ja, självklart är det enda smarta abort. Sjukt att ens överväga annat.

Föräldrarnas inställning till varannan vecka bottnar troligtvis i att de tycker att det verkar dumt att slänga ungen i famnen på mamman och säga här, ta emot det är ditt ansvar 24/7 i 18 år nu, för din pojkvän har ju ingenting med saken att göra.
  • Anonym (Pappa)

Den här 14-åriga gravida tjejen borde omedelbart få en vecka med en sådan där konstgjord prova-på-baby som vaknar och skriker då och då och som ska bytas på ha mat etc. 
    Läste för något år sedan en artikel i en amerikansk tidning att det hade god effekt på väldigt unga tjejer som ville slippa skolan och i stället välja graviditet och när barnet fötts få viss ekonomiskt hjälp, ett par tusen dollar till kläder och barnvagn, och kanske, i en del distrikt, även en egen bostad. De hade totalt orealistiska drömmar om vad föräldraskap innebar och kröp rätt omgående tillbaka till klassrummet.
    Den här tjejens föräldrar har definitivt en skruv lös som vill att deras 14-åriga barn ska ha barn.
    Och har inte din 13-årige son fattat vad som kan hända vid oskyddat sex får han en ordentlig snabbkurs nu! Tough luck, kiddo!

• Plupp73

Förutsatt att flickan och hennes föräldrar noggrant tänkt igenom beslutet att behålla barnet så anser jag att din son får ta ansvar oavsett han vill eller ej. Och du bör som vuxen inse allvaret i det han skapat.

Ni begär att flickan skall genomgå abort.

Ni anser att ni har rätt att skita fullt i det barn han knullat till sig.

Lågt

Väldigt lågt

Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa