• Anonym (Farfar)

Min 13-åring ska bli pappa

Är så konfunderad nu. Min son som fyllde 13 nu i mars kom in till mig inatt och berättade att han ska bli pappa. Han har en flickvän som är ett år äldre. Jag har liksom inte haft en tanke på att de skulle ha sex med varandra. Vi pratade lite inatt och han berättade att hon är i v 9 och vill behålla barnet. Min son vill dock att hon gör abort.

Jag ringde flickans föräldrar imorse, de bekräftade både graviditeten och att hon ämnar behålla barnet. De stödjer henne fullt ut i det och tänker inte pressa henne till abort. Hon är alltså 14 år, och min son är 13. De går alltså i högstadiet och ska bli föräldrar.

Men hur ska vi tackla detta?? Ska träffa tjejens föräldrar imorgon, men tydligen kräver hon ha vecka-vecka redan från födseln. Det sa också hennes mamma, att barnet ska vo varannan varannan vecka hos oss, när barnet blivit lite större. Naturligtvis helt omöjligt. Vi kommer inte att ta hand om barnet alls. Jag kommer naturligtvis att stödja min son, vill han inte bli pappa ska han inte bli det heller.

Känner mig så himla konfys så vet inte vad jag ska tänka.. Några tankar?

• Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa
  • Plupp73
    Desire223 skrev 2019-03-31 17:28:35 följande:

Sin fd älskade? Det var två barn som hade sex utan att fatta bättre, det är ingen som helst ide att spekulera i deras känslor för varandra. Sen kan det ju hända att man lär av sina misstag utan att bli tvingad att ta hand om ett barn. Det var säkert skitjobbigt för honom att berätta för föräldrarna, det är säkert skitjobbigt att fatta beslutet att inte vara en del av barnets liv. Det kommer säkert vara ännu skitjobbigare när han blir äldre att veta att det finns ett barn han är pappa till. Men tror du seriöst att det är bäst för barnet att ha en trettonårig pappa som inte vill ha det? Tror du det är bättre för flickan att man tvingar pojken att vara en del av deras liv?

Det här är säkerligen en skitjobbig situation för alla inblandade, men enligt dig bör flickan få stöd från ALLA och pojken från ingen.

Varför får jag för mig att du är mamma till en eller flera söner....?

Flickan känner sig nog just nu avsevärt mer ensam och rädd än pojken, och har alla skäl att vara just det.

Har suttit otaliga timmar på abortmottagningar och iakttagit unga par som kommer för abort. Hon gråtandes, och han som bara vill att hon tar bort det. Blir fantastiskt förbannad, anser att kondom nästan borde vara en lag för alla under 18.
  • Desire223
    Anonym (Anna) skrev 2019-03-31 17:34:47 följande:

Ingen har skrivit att pojken inte ska få stöd från någon. Självklart ska han få lika mycket stöd från sin flickvän och sina föräldrar som flickan får. Det är ingen tävling där någon måste bli utan stöd.

Men läser man TS, så lär han inte få mycket stöd av sin pappa, hoppas hans mamma är mer resonlig.

Stöd i sitt val menar jag nu, och jag skriver till de som anser att pojken ska tvingas ta hand om barnet.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Dverius) skrev 2019-03-31 17:42:38 följande:

Pojken behöver inte ta någon som helst ansvar. Och definitivt inte hans föräldrar heller. 
    Tycker du att det är en bra regel att lära sina barn, att man ska slippa ta ansvar för sina handlingar? Eller gäller det bara i detta fall, när en kille gjort en tjej gravid?
  • Anonym (Pi)
    Desire223 skrev 2019-03-31 17:30:23 följande:

Det är tyvärr att man inte kan tvinga pojken, men tur att man inte kan tvinga flickan alltså? Skevt synsätt tycker jag. Hur man kan tro att ett barn mår bättre med en trettonårig pappa som inte vill ha det än utan förstår jag inte.

Du missade att om mamman inte vill ha barnet måste hon göra abort..? Eller föda fram det och sen ge bort det.

Pappan kan bara göra ingenting. Betala en räkning varje månad, det är allt.

Om du tycker det är orättvist att män inte kan tvinga kvinnor att göra abort så får du ta upp saken med vår Skapare.
  • Anonym (Anna)
    Desire223 skrev 2019-03-31 17:47:32 följande:
    Stöd i sitt val menar jag nu, och jag skriver till de som anser att pojken ska tvingas ta hand om barnet.
    Du tycker alltså att man som förälder ska stödja sitt barn när barnet vill slippa ta ansvar för sitt agerande? Eller är det bara i sådan här fall, när han gjort en flicka gravid?

Dessutom får ju pojken stöd för sitt val, av sina föräldrar. Vårt stöd här på FL behöver han inte.
  • Desire223
    Plupp73 skrev 2019-03-31 17:45:12 följande:

Varför får jag för mig att du är mamma till en eller flera söner....?

Flickan känner sig nog just nu avsevärt mer ensam och rädd än pojken, och har alla skäl att vara just det.

Har suttit otaliga timmar på abortmottagningar och iakttagit unga par som kommer för abort. Hon gråtandes, och han som bara vill att hon tar bort det. Blir fantastiskt förbannad, anser att kondom nästan borde vara en lag för alla under 18.

Jag har inga barn alls, men däremot förmågan att se saker från flera perspektiv. Flickan har stöd av sin familj och jag tvivlar på att trettonårig pojke kan göra henne tryggare än hon redan är (eller inte är) oavsett om han tar hand om barnet eller inte. Flickan är inte ensam, men det är hon som väljer att ha kvar barnet. Pojken har rätt att ta avstånd. Han försöker inte tvinga henne till abort, han vill bara inte vara en del av barnets liv. Barnet kommer knappast lida mer av det än av att ha en pappa som inte ens kan ta hand om sig själv.

Angående kondom för alla under 18 är vi helt överens.
  • Desire223
    Anonym (Pi) skrev 2019-03-31 17:48:57 följande:

Du missade att om mamman inte vill ha barnet måste hon göra abort..? Eller föda fram det och sen ge bort det.

Pappan kan bara göra ingenting. Betala en räkning varje månad, det är allt.

Om du tycker det är orättvist att män inte kan tvinga kvinnor att göra abort så får du ta upp saken med vår Skapare.

Nej, jag tycker verkligen inte det är orättvist att män inte kan tvinga kvinnor till abort, men du har ju uppenbarligen inget som helst intresse av att ens försöka förstå någon annans synpunkt eftersom du förvränger det jag säger så. Det jag tycker är orättvist är att du anser att man ska tvinga pojken att ta hand om barnet.

Naturligtvis är inte abort något trevligt att gå igenom, det har jag heller inte påstått. Men faktum kvarstår ju att de BÅDA TVÅ hade oskyddat sex och i kvinnans fall innebär det ett val mellan abort, adoption eller bli mamma medan det i mannens fall innebär ett val mellan att finnas i barnets liv eller inte göra det. Min åsikt är att man inte kan tvinga någon av dem till något av valen och min åsikt är dessutom att det är en himla tur för ALLA inblandade. Ingen vill ha en pappa som tvingats vara en del i deras liv.
  • Desire223
    Anonym (Anna) skrev 2019-03-31 17:51:03 följande:

Du tycker alltså att man som förälder ska stödja sitt barn när barnet vill slippa ta ansvar för sitt agerande? Eller är det bara i sådan här fall, när han gjort en flicka gravid?

Dessutom får ju pojken stöd för sitt val, av sina föräldrar. Vårt stöd här på FL behöver han inte.

Nej, barnet tar ansvar genom att berätta om sitt misstag och ta beslutet att han inte vill finnas i barnets liv. Det låter inte som en pojke som skiter fullständigt i vad han gjort, men det låter som en pojk som är fullständigt olämplig som pappa. Ansvar kan också tas härefter, genom att lära av sina misstag eller eventuellt få straff från föräldrar. Men att använda barnet som straff tycker jag inte låter som en bra ide. En pappa som inte vill vara pappa blir aldrig en bra pappa. Samma gäller såklart mamma.

Nej igen, jag menade inte att han behöver erat stöd, jah syftade på de som anser att pojken ska tvingas ta hand om barnet. Om han skulle tvingas till det hade han inte fått något stöd i sitt val. Missförstår du med flit?
  • Plupp73
    Desire223 skrev 2019-03-31 17:53:09 följande:

Jag har inga barn alls, men däremot förmågan att se saker från flera perspektiv. Flickan har stöd av sin familj och jag tvivlar på att trettonårig pojke kan göra henne tryggare än hon redan är (eller inte är) oavsett om han tar hand om barnet eller inte. Flickan är inte ensam, men det är hon som väljer att ha kvar barnet. Pojken har rätt att ta avstånd. Han försöker inte tvinga henne till abort, han vill bara inte vara en del av barnets liv. Barnet kommer knappast lida mer av det än av att ha en pappa som inte ens kan ta hand om sig själv.

Angående kondom för alla under 18 är vi helt överens.

Lustigt att du ser det så. Av dina inlägg att döma verkar du se saken extremt ensidigt, ur enbart killens perspektiv.

För bådas misstag skall tjejen betala....kvinnokroppen är en slasktratt i vilken männen kan tömma sig och gå vidare. Kanoners.
Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa