• Anonym (Farfar)

Min 13-åring ska bli pappa

Är så konfunderad nu. Min son som fyllde 13 nu i mars kom in till mig inatt och berättade att han ska bli pappa. Han har en flickvän som är ett år äldre. Jag har liksom inte haft en tanke på att de skulle ha sex med varandra. Vi pratade lite inatt och han berättade att hon är i v 9 och vill behålla barnet. Min son vill dock att hon gör abort.

Jag ringde flickans föräldrar imorse, de bekräftade både graviditeten och att hon ämnar behålla barnet. De stödjer henne fullt ut i det och tänker inte pressa henne till abort. Hon är alltså 14 år, och min son är 13. De går alltså i högstadiet och ska bli föräldrar.

Men hur ska vi tackla detta?? Ska träffa tjejens föräldrar imorgon, men tydligen kräver hon ha vecka-vecka redan från födseln. Det sa också hennes mamma, att barnet ska vo varannan varannan vecka hos oss, när barnet blivit lite större. Naturligtvis helt omöjligt. Vi kommer inte att ta hand om barnet alls. Jag kommer naturligtvis att stödja min son, vill han inte bli pappa ska han inte bli det heller.

Känner mig så himla konfys så vet inte vad jag ska tänka.. Några tankar?

• Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa
  • Anonym (mor)

Jag fattar inte att en 14-årig flicka vill föda barn....och jag fattar inte föräldrar som stöttar och tycker det är en okej idé.

• Anonym (Pi)

Vadå om han inte vill bli pappa så ska han inte bli det??

1. Du skulle ha pratat preventivmedel med honom. Det här är ditt fel.

2. Barnet kommer födas= han blir pappa. Det går liksom inte ett komma ifrån. Det kommer finnas en liten där. Och ni ska bara skita i det stackars lilla barnet?

Något positivt med den inställningen är dock att mamman kanske kommer inse att hon kommer stå med allt själv, och då väljer att göra abort.

• Johanna1986

Att sågar de ska vara vartananveckaboende direkt gör verkligen ont i mig! Då tänker man ju verkligen inte på barnets bästa! Tror inte ens socialen kommer godkänna de. Man får timmar med umgängestid när de e så små. Inte nätter å framför allt idag en hel vecka åt gången.

Se går min tanke lite åt att hon e äldre än honom. Båda e ju under ålder för att ens ha sex....

Usch vilken sits! Hoppas ni hittar DN lösning som ni alla kan leva efter!

• Anonym (Allvarligt)
    Johanna1986 skrev 2019-03-31 08:24:00 följande:

Att sågar de ska vara vartananveckaboende direkt gör verkligen ont i mig! Då tänker man ju verkligen inte på barnets bästa! Tror inte ens socialen kommer godkänna de. Man får timmar med umgängestid när de e så små. Inte nätter å framför allt idag en hel vecka åt gången.

Se går min tanke lite åt att hon e äldre än honom. Båda e ju under ålder för att ens ha sex....

Usch vilken sits! Hoppas ni hittar DN lösning som ni alla kan leva efter!

Det står i ts att flickan hade sagt varannan vecka direkt men hennes föräldra sagt ifrån barner är lite äldre.
  • Anonym (Lise)

Kan man tvinga en 13-pojke ta ansvar för barnet?Vill han det?Kan han?Vem blir vårdnadshavare för barnet,eftersom båda föräldrarna är barn själva?Vem ska försörja barnet?Morföräldrarna?

• Johanna1986

Ahh ok.

Anonym (Allvarligt) skrev 2019-03-31 08:30:14 följande:

Det står i ts att flickan hade sagt varannan vecka direkt men hennes föräldra sagt ifrån barner är lite äldre.

• Anonym (Z)

De kan inte tvinga er / sonen till varannan vecka.

Vill ni inte ha barnet hos er får ni upplysa flickan / föräldrarna imorgon.

Så flickan / hennes föräldrar inte utgår ifrån att hon ska ha barn bara varannan vecka om hon behåller.

Vill man inte ha sitt barn heltid bör man inte skaffa barn , eftersom det finns aldrig någon garanti att den andra föräldern tar sitt ansvar och vill ha sitt barn varannan vecka.

• Johanna1986

Jadu. Min gissninge e mamman. I början i alla fall. Barnet kommer stå skrivet hos henne ifall hon kommer ha barnet mest i början. Pojken får ju dock betala underhållsbidrag. Men kan han inte de borde ju staten göra de. Svår fråga. De Beata e nog som

Någon annan också nämnde. Ring socialen å kolla vad som gäller å ifall ni kan få hjälp med all fakta!

Anonym (Lise) skrev 2019-03-31 08:33:41 följande:

Kan man tvinga en 13-pojke ta ansvar för barnet?Vill han det?Kan han?Vem blir vårdnadshavare för barnet,eftersom båda föräldrarna är barn själva?Vem ska försörja barnet?Morföräldrarna?

• korngryn

Nu tror jag iofs att detta är en trolltråd, men ingen pappa kan tvingas ta hand om sitt barn. Historien är proppfull av män som lämnat både sina barn och barnens mamma och det står ju alla pappor fullt fritt att göra det valet.

• 50killen

Vilken sorglig situation. Om flickan vill behålla är det väl hennes fulla rätt. Om pojken inte vill ta del är det väl hans fulla rätt. Staten reglerar hur mycket han måste betala nästa 18år. Case closed.

Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa