• Anonym (Farfar)

Min 13-åring ska bli pappa

Är så konfunderad nu. Min son som fyllde 13 nu i mars kom in till mig inatt och berättade att han ska bli pappa. Han har en flickvän som är ett år äldre. Jag har liksom inte haft en tanke på att de skulle ha sex med varandra. Vi pratade lite inatt och han berättade att hon är i v 9 och vill behålla barnet. Min son vill dock att hon gör abort.

Jag ringde flickans föräldrar imorse, de bekräftade både graviditeten och att hon ämnar behålla barnet. De stödjer henne fullt ut i det och tänker inte pressa henne till abort. Hon är alltså 14 år, och min son är 13. De går alltså i högstadiet och ska bli föräldrar.

Men hur ska vi tackla detta?? Ska träffa tjejens föräldrar imorgon, men tydligen kräver hon ha vecka-vecka redan från födseln. Det sa också hennes mamma, att barnet ska vo varannan varannan vecka hos oss, när barnet blivit lite större. Naturligtvis helt omöjligt. Vi kommer inte att ta hand om barnet alls. Jag kommer naturligtvis att stödja min son, vill han inte bli pappa ska han inte bli det heller.

Känner mig så himla konfys så vet inte vad jag ska tänka.. Några tankar?

• Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa
  • Olivera

Förlåt jag såg nu att du är pappan (farfar) och inte mamman, ursäkta !! Allt jag skrivit gäller förstås men jag ber om ursäkt för förvirringen.

• Richard1986
    Anonym (Farfar) skrev 2019-03-30 19:33:24 följande:

Är så konfunderad nu. Min son som fyllde 13 nu i mars kom in till mig inatt och berättade att han ska bli pappa. Han har en flickvän som är ett år äldre. Jag har liksom inte haft en tanke på att de skulle ha sex med varandra. Vi pratade lite inatt och han berättade att hon är i v 9 och vill behålla barnet. Min son vill dock att hon gör abort.

Jag ringde flickans föräldrar imorse, de bekräftade både graviditeten och att hon ämnar behålla barnet. De stödjer henne fullt ut i det och tänker inte pressa henne till abort. Hon är alltså 14 år, och min son är 13. De går alltså i högstadiet och ska bli föräldrar.

Men hur ska vi tackla detta?? Ska träffa tjejens föräldrar imorgon, men tydligen kräver hon ha vecka-vecka redan från födseln. Det sa också hennes mamma, att barnet ska vo varannan varannan vecka hos oss, när barnet blivit lite större. Naturligtvis helt omöjligt. Vi kommer inte att ta hand om barnet alls. Jag kommer naturligtvis att stödja min son, vill han inte bli pappa ska han inte bli det heller.

Känner mig så himla konfys så vet inte vad jag ska tänka.. Några tankar?

Ingen rolig sits. Desvärre inte så mycket ni kan göra än att försöka prata med flickan och hennes föräldrar. Rätten att bestämma huruvida hon ska göra abort äger hon ensam.

Är man 13 och 14 så är man med bred marginal bara barn själva och ska inte bli föräldrar. Det säger väl sig självt att ingen av dom är mogen att bli förälder eller förstår vad det innebär. Det gör man inte i den åldern. Då ser man världen rosaskimrande och tror att barn är gulliga dockor. Lyssna inte på dom som säger att kan man knulla så klarar man av att bli förälder för det är så dumt så det är inte klokt ! Att man sexdebuterat i 13-15 års åldern är inte alls ovanligt men det betyder verkligen inte att man är mogen föräldraskapet. Föder hon så kommer barnet bli helt och hållet beroende av förälders föräldrar. Fattar inte tjejens Mamma och Pappa det så är dom lika dum som henne.

Jag blev ofrivilligt Pappa vid 18 och det var tufft nog !
  • Anonym (Allvarligt)
    Richard1986 skrev 2019-03-31 00:56:48 följande:

Ingen rolig sits. Desvärre inte så mycket ni kan göra än att försöka prata med flickan och hennes föräldrar. Rätten att bestämma huruvida hon ska göra abort äger hon ensam.

Är man 13 och 14 så är man med bred marginal bara barn själva och ska inte bli föräldrar. Det säger väl sig självt att ingen av dom är mogen att bli förälder eller förstår vad det innebär. Det gör man inte i den åldern. Då ser man världen rosaskimrande och tror att barn är gulliga dockor. Lyssna inte på dom som säger att kan man knulla så klarar man av att bli förälder för det är så dumt så det är inte klokt ! Att man sexdebuterat i 13-15 års åldern är inte alls ovanligt men det betyder verkligen inte att man är mogen föräldraskapet. Föder hon så kommer barnet bli helt och hållet beroende av förälders föräldrar. Fattar inte tjejens Mamma och Pappa det så är dom lika dum som henne.

Jag blev ofrivilligt Pappa vid 18 och det var tufft nog !

Det är väl ingen som säger att "kan man ha sex så klarar man av att vara förälder"? Inte heller någon som säger att man är mogen att bli förälder bara för att man har sex. Men en graviditet är en konsekvens av att ha sex, en risk man tar varje gång man har sex, även om man skyddar sig. Så anser man sig mogen att ha sex så får man också vara medveten om riskerna och beredd att ta konsekvenserna.
  • Richard1986
    Anonym (Allvarligt) skrev 2019-03-31 01:10:20 följande:

Det är väl ingen som säger att "kan man ha sex så klarar man av att vara förälder"? Inte heller någon som säger att man är mogen att bli förälder bara för att man har sex. Men en graviditet är en konsekvens av att ha sex, en risk man tar varje gång man har sex, även om man skyddar sig. Så anser man sig mogen att ha sex så får man också vara medveten om riskerna och beredd att ta konsekvenserna.

Jotack jag har själv 4 barn (varav 3 väldigt planerade) och betackar mig för sexualundervisning... Menar du att du på fullaste allvar tror att man är helt medveten om vad man gör och helt medveten om konsekvenserna när man är 13-14 år ???

Nu är gjort gjort och det är tjejen som har vetorätt över vad som ska hända nu oavsett hur jobbig situationen är för alla inblandade. Men jag köper helt enkelt inte ropen efter att Pappan ska låta bli att försvara sin kille. Till och med en katt fattar att föds ungen så blir det knappast någon av föräldrarna som får ta ansvaret...
  • nihka

Jag tycker ni gör helt rätt. Din son har ingen säg i om flickan ska behålla barnet, men har en säg i sitt eget engagemang och det har sannerligen ni vuxna också. Om flickan och hennes föräldrar är beredda att offra sina liv för det här barnet får de göra det, men kan inte kräva att ni ska göra likadant. Det bästa hade varit en abort och det kanske fortfarande blir så om de förstår att de själva får ta ansvaret för sina beslut.

12-åringar som ha sex. Nej, jag hade nog inte heller tänkt i de banorna.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (....)

Jag har oxå en son som fyller 13 nu i april. Han går alltså i 6an! Jag hade gjort som dig ts och stöttat min son om han inte ville bli pappa. Det är helt och hållet flickans rätt att bestämma om hon vill behålla barnet men det är oxå don sons rätt att bestämma om han vill vara delaktig. Att säga att om man är gammal nog för sex så får man oxå ta konsekvenserna av det håller inte här då barnen är så unga och inte har det konsikvenstänket. Tycker ni ska prata med flickan och hennes föräldrar och försöka få dom att förstå att en abort vore bäst i detta fall och även var ni kommer att stå i frågan

• nihka

Dessutom helt orealistiska planer om varannan vecka redan från födseln. En nyfödd bebis ska inte vara ifrån sin mamma en hel vecka. Alla 13-åringar är inte ens betrodda att sitta barnvakt, men er son ska vara hemma från skolan varannan vecka med ett spädbarn eller hade de tänkt att ni skulle vara det? Hur kan de i så fall ens tro att de har rätt att planera upp era liv på det här sättet?

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Uh)
    Olivera skrev 2019-03-30 23:47:47 följande:

Låter ju väldigt besvärligt alltihop, men en abort är för vissa (fler än som talar om det) ett enormt trauma för livet, och kan vara mycket smärtsamt och traumatiskt även fysiskt. Vill hon inte det så vill hon inte. Det finns ETT enda korrekt sätt att bemöta en människa som berättar att hon är oplanerat gravid :

?Vad du än vill göra så stöttar jag dig till hundra procent.?

Det gäller din son och det gäller dig. Du blir ju inblandad nu eftersom blivande föräldrarna är så enormt unga.

Du behöver sätta din instinkt att skydda ditt barn till varje pris på en lite lägre volym än vanligt. Han har försatt sig i en helt och hållet vuxen situation. Med enorma konsekvenser. Det är inte hon som gjort det genom sitt beslut att behålla. Det är deras vardera beslut att ha oskyddat sex som är orsaken till detta. Det är det enda beslut du kan ifrågasätta, klandra, önska bort. Hennes beslut om hennes kropp är bara hennes. Du får inte klandra det, inte inför henne , hennes föräldrar eller din son. Jag tror att din bästa omsorg om ditt barn just nu är att vara den vuxna ?mansröst? som han borde ha haft i en sån här situation. Han kan omöjligt ha kompetens för den här situationen, såklart. Han är ett barn. Men han har satt sig i en helt vuxen sits. Och då måste du vara både den vuxna han borde varit, och hans mamma. Men inte bara hans mamma. Precis som du (och hans pappa om han finns tillgänglig) kommer att behöva utföra sonens papparoll under många år.

Du (och hans pappa) måste lära honom hur man är en bra man och en bra pappa. Och det är för tidigt , såklart, men det du gör nu kommer eka i hela hans liv. Det är så du kan ?rädda honom? från att ta för mycket skada av det här. Inte genom att kriga med den andra familjen.

Lycka till!!!!

Jag är alltså inte TS, mitt inlägg var svar till TS.
  • Zizazi
    nihka skrev 2019-03-31 04:14:28 följande:
    Dessutom helt orealistiska planer om varannan vecka redan från födseln. En nyfödd bebis ska inte vara ifrån sin mamma en hel vecka. Alla 13-åringar är inte ens betrodda att sitta barnvakt, men er son ska vara hemma från skolan varannan vecka med ett spädbarn eller hade de tänkt att ni skulle vara det? Hur kan de i så fall ens tro att de har rätt att planera upp era liv på det här sättet?
    De kan ju ha 3 dagar var.

TS. Ni ser inte det positiva i att få en familjemedlem. Jag förstår, i denna abrupta situation gör man ju inte det. Men ni får en spelare med i teamet. Jag hade tyckt det var riktigt kul oavsett.

• Anonym (N)

Jag minns att i den åldern följde man vad ens föräldrar tyckte och tänkte rätt mycket. Låter som hennes föräldrar tycker det vore mysigt med en bebis och därför kanske vaggat in tjejen någon sorts trygghet och inte riktigt talat om för henne hur det kommer bli... Sätter du hårt mot hårt och tar dig an att förklara för tjejen vad hon går miste om, hur livet kommer se ut och hur mycket hon offrar samt att pappan inte alls kommer ha barnet varannan vecka så ändrar hon sig kanske?

Några avsnitt av 16&pregnant kanske borde ses? Där har dom tagit sig av uppgiften att skildra vardagen för dessa unga mammor och hur illa det blir...

Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa