• Anonym (Farfar)

Min 13-åring ska bli pappa

Är så konfunderad nu. Min son som fyllde 13 nu i mars kom in till mig inatt och berättade att han ska bli pappa. Han har en flickvän som är ett år äldre. Jag har liksom inte haft en tanke på att de skulle ha sex med varandra. Vi pratade lite inatt och han berättade att hon är i v 9 och vill behålla barnet. Min son vill dock att hon gör abort.

Jag ringde flickans föräldrar imorse, de bekräftade både graviditeten och att hon ämnar behålla barnet. De stödjer henne fullt ut i det och tänker inte pressa henne till abort. Hon är alltså 14 år, och min son är 13. De går alltså i högstadiet och ska bli föräldrar.

Men hur ska vi tackla detta?? Ska träffa tjejens föräldrar imorgon, men tydligen kräver hon ha vecka-vecka redan från födseln. Det sa också hennes mamma, att barnet ska vo varannan varannan vecka hos oss, när barnet blivit lite större. Naturligtvis helt omöjligt. Vi kommer inte att ta hand om barnet alls. Jag kommer naturligtvis att stödja min son, vill han inte bli pappa ska han inte bli det heller.

Känner mig så himla konfys så vet inte vad jag ska tänka.. Några tankar?

• Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa
  • klyban

Är inte reglerna att man först vid 3 år ålder börjar med varannan vecka?(Om forcerat då)

hur många meter var det?
  • Anonym (Dverius)
    Plupp73 skrev 2019-03-31 13:56:56 följande:

Förutsatt att flickan och hennes föräldrar noggrant tänkt igenom beslutet att behålla barnet så anser jag att din son får ta ansvar oavsett han vill eller ej. Och du bör som vuxen inse allvaret i det han skapat.

Ni begär att flickan skall genomgå abort.

Ni anser att ni har rätt att skita fullt i det barn han knullat till sig.

Lågt

Väldigt lågt

Vadå? Man är inte tvungen att ta hand om barnet som farföräldrar. Och en liten skolpojk på 13 år klarar inte det utan hjälp och stöd.

Jag vet ärligt talat inte vad jag skulle gjort om någon av mina söner ställt till det så... i den åldern!

Så jo, de har full rätt att "skita i det barn han knullat till sig". Full rätt. Oavsett om DU tycker att det är lågt. DIN åsikt räknas nämligen inte.
  • Anonym (-)

Jag förstår dig helt och fullt. Men för barnets skull så borde din son ta ansvar. Barnet förtjänar båda sina föräldrar.

Men VILL man verkligen inte, så finns det ingen lag i det här landet som tvingar någon människa att ta sitt föräldraansvar.

Men för det oskyldiga barnets skull så borde båda föräldrarna, inkl. mor/farföräldrar, ta ansvar och finnas där.

• Anonym (Också där)

Hej TS! Jag förstår hur det känns, fast jag ska bli mormor istället. Min dotter är 21 och killen 25, de är alldeles för unga för barn. Så jag förstår hur du känner. Men det är bäst att pappan är delaktig i sitt barn, för barnet är oskyldigt.

• Anonym (asdf)
    Anonym (Också där) skrev 2019-03-31 14:18:37 följande:

Hej TS! Jag förstår hur det känns, fast jag ska bli mormor istället. Min dotter är 21 och killen 25, de är alldeles för unga för barn. Så jag förstår hur du känner. Men det är bäst att pappan är delaktig i sitt barn, för barnet är oskyldigt.

Hur kan du jämföra två vuxna människor med två barn?
  • Anonym (Också där)
    Anonym (asdf) skrev 2019-03-31 14:21:35 följande:

Hur kan du jämföra två vuxna människor med två barn?

De är för unga för barn, som jag skrev. Man är knappt vuxen i 20-årsåldern.
  • Egon den stora
    Anonym (Också där) skrev 2019-03-31 14:22:53 följande:

De är för unga för barn, som jag skrev. Man är knappt vuxen i 20-årsåldern.

Jag vet massor som fått barn vid 20. Din situation är ju inte ens i närheten av ts.
  • Anonym (eek)

Du ska stötta din son och ditt barnbarn. Barnbarnet är lika mycket ditt kött och blod som din son är. Du måste hjälpa sonen att mogna in i rollen. Han har rätt att vara arg och rädd, men han kommer lättare ur det om du hjälper honom.

Jag blev pappa som 16-åring. Det var inte slutet på mitt liv utan snarare början.

• Anonym (Tidigt)

Jag är själv adopterad och har därför alltid varit benhård att inte upprepa det som mina biologiska föräldrar gjorde. Det låter väldigt tufft och problematiskt att två barn på 13 och 14 år ska axla föräldrarollen. Mycket ansvar kommer som tidigare skrivits i frågan, att behöva hamna på far- och mor föräldrarna och det är klart att något ansvar måste tas även från er sida om barnet verkligen behålls. 

Din son kommer inte att få en normal ungdom utan när de andra är ute och festar och reser, så kommer han liksom mamman behöva vara hemma och ta ansvar för barnet. Men jag tror han kommer växa in i rollen och finns ni där som stöd så kommer allt att gå bra. 

• Desire223
    Anonym (Allvarligt) skrev 2019-03-30 19:45:29 följande:

Du tycker att alltså att det är helt okej att din son har sex och sen skiter i konsekvenserna? Att han skiter i både tjejen och barnet är helt okej för dig?

Han hade frivilligt sex, och har man sex så kan det bli barn, även om man skyddar sig. Anser han att han är gammal nog att ha sex så får han också va gammal nog att hantera konsekvenserna.

Men skärp dig? Grabben är 13 år! Han är ett litet barn själv... han måste inte ta ansvar för barnet lika lite som mamman måste göra abort.
Svar på tråden Min 13-åring ska bli pappa