• Mudcakemonster

IVF maj 2019

Hej! Kollade lite igenom efter trådar men hittade inga nya så jag tänkte starta en ny tråd för att hitta andra i samma situation just nu som vill följas åt?

Vi genomgår vårt första IVF försök (manlig faktor). Hade mitt livs första äggplock igår och imorgon är det dags för ET såvida de inte idag ringer från sjukhuset och säger att det inte blivit nåt att lägga in igen. Är så nervös att jag nästan spricker.

• Svar på tråden IVF maj 2019
  • mmichaela
    LLW skrev 2019-06-12 12:06:10 följande:
    Gör ni hos landstinget? Vi har gått hos rmc i Linköping, och sövning är inget de erbjuder alla men om man frågar efter det så kan man få det. Jag får så fruktansvärt ont av alla gynundersökningar etc så jag har insisterat på det varje gång. Man får komma dit lite tidigare för att förbereda men annars är allt liknande. Sover så skönt så :)

Vilka mediciner har du tagit?

Vi har gjort vår tredje behandling nu, och fjärde återföring. Fick inget till frysen denna gång så nu är landstingsförsöken slut. Vi kommer att börja på Livio i Falun i höst. Är på rd 12 idag men har inget hopp att det blir något eftersom jag haft blödningar till och från. Tråkigt men tyvärr inte oväntat :(
    Ja vi gör via landstinget. Okej, då förstår jag. Hoppas jag klarar mig utan även om jag förstår att det kan vara härligt att vara sövd. 

Vintern nu 18/19 gick jag i 6 cykler på letrozol-tabletter men ingenting hände, uppenbarligen. Nu har jag tagit gonal-f och orgalutran (fyremadel stod det på receptet men skall vara samma). Vilka har du tagit?

Jaha, så knäppt att det kan få fungera så. Förstår att det känns uppgivet, men försök hålla modet uppe, jag håller alla tummar. Ska du testa på dag 14?

Vi är väldigt nöjda med allt hos Livio än så länge i alla fall, men alla mottagningar är säkert lika bra. 
  • cutepoison
    Bönana skrev 2019-06-12 12:31:43 följande:

Hej, Det här är första gången jag skriver i ett sådant här forum, jag är ny på det här, och jag vet inte riktigt vad som menas med ruvar dag och diverse förkortningar. fick i dag ett brev om att de övriga äggen inte gick att frysa in och har stor grinat i oro sedan dess för att jag nu undrar om det betyder att det embrio som jag nu haft i min sedan 6/6, förmodligen inte kommer ta.

Jag har haft kraftig molande verk i ländrygg,
    Växlande spänningar i buk, fast det är ryggen som är konstant.
    och bröst vårtorna ömmar konstant men det är en skala på "släpp tuttarna fria" till hoppsan det kändes när man känner efter.

Sedan Ägg Insättningen. Om det betyder att jag är påväg att få mens eller inte vet jag ej, för jag har i från början en hormon brist som gör att jag inte har en regelbunden mens.

Undrar om det fins någon där ute som kan ge en kvinna på landet några tröstande ord, för jag har ingen i min närhet som förstår eller som gjort detta

och jag vet inte vart jag skall vända mig då det verkar som att det är något fel på växeln som jag skall ringa till..

<3

Hej! Jag förstår din oro, det var samma för mig första gången jag gjorde ivf. Vi fick hem ett brev att inga ägg tagit sig till frysen. Jag var så ledsen, men det som de satt in i mig visade sig vara ett guldägg som blev vår son så ge inte upp! 
  • LLW
    mmichaela skrev 2019-06-12 13:37:05 följande:

Ja vi gör via landstinget. Okej, då förstår jag. Hoppas jag klarar mig utan även om jag förstår att det kan vara härligt att vara sövd. 

Vintern nu 18/19 gick jag i 6 cykler på letrozol-tabletter men ingenting hände, uppenbarligen. Nu har jag tagit gonal-f och orgalutran (fyremadel stod det på receptet men skall vara samma). Vilka har du tagit?

Jaha, så knäppt att det kan få fungera så. Förstår att det känns uppgivet, men försök hålla modet uppe, jag håller alla tummar. Ska du testa på dag 14?

Vi är väldigt nöjda med allt hos Livio än så länge i alla fall, men alla mottagningar är säkert lika bra. 

Första omgången tog jag gonal, men fick bara ut 5 ägg och inget blev befruktat. De gjorde inte icsi då som de borde gjort. Andra och tredje gången fick jag menopur, andra gången blev det 9 ägg, tre till frysen och ett till mig. Inget tog sig. Tredje gången blev det bara ett färskförsök och det är den jag ruvar på nu. Tänker att jag testar dag 14 ja! Då är min mens 5 dagar sen, om jag kommer så långt.

Tänk på att första gången för många är lite av en försöksomgång, läkarna måste hitta medicineringen som passar bäst för just dig. Hoppas verkligen du är en av dom lyckliga som klarar det på första dock :) har du några frågor finns det så himla mycket samlad kunskap och erfarenhet här, så fråga på!
  • Josefine C

Ni är så modiga och starka allihop som går igenom allt vad ivf innebär. Jag har fegat ur nu känns det som. Jag vill inte att dagarna ska gå för jag vill inte få ett negativt besked. Testa vill jag absolut inte och det lättaste är väl att vänta in mensen som bör komma på måndag. Min testdag är dagen innan. Är det fler som känner så?

Jag vill liksom ha plan b klar innan jag får veta att jag inte är gravid. Helst skulle jag vilja bli 10 år yngre (är 44 nu) så jag slipper åldersstressen och funderingar på äggdonation eller om vi helt ska strunta i det här med att skaffa barn. Vi har ett embryo i frysen, men det känns som sista hoppet att sätta in det. Nu är jag väldigt negativ, men jag sover dåligt och just nu känns hela ivf-karusellen så känslomässigt påfrestande. Dumma gamla jag som försöker få barn nu, varför fixade jag inte det för 10-15 år sen när chansen var större att det skulle gå bra.

• Najo
    Josefine C skrev 2019-06-12 19:37:34 följande:

Ni är så modiga och starka allihop som går igenom allt vad ivf innebär. Jag har fegat ur nu känns det som. Jag vill inte att dagarna ska gå för jag vill inte få ett negativt besked. Testa vill jag absolut inte och det lättaste är väl att vänta in mensen som bör komma på måndag. Min testdag är dagen innan. Är det fler som känner så?

Jag vill liksom ha plan b klar innan jag får veta att jag inte är gravid. Helst skulle jag vilja bli 10 år yngre (är 44 nu) så jag slipper åldersstressen och funderingar på äggdonation eller om vi helt ska strunta i det här med att skaffa barn. Vi har ett embryo i frysen, men det känns som sista hoppet att sätta in det. Nu är jag väldigt negativ, men jag sover dåligt och just nu känns hela ivf-karusellen så känslomässigt påfrestande. Dumma gamla jag som försöker få barn nu, varför fixade jag inte det för 10-15 år sen när chansen var större att det skulle gå bra.

Vi är i exakt samma sits, också 44. Har fortfarande en blasto i frysen..Testade neg i dag 4 dgr innan testdag (14 dgr efter äggplock). Dumma jag som trodde jag var gravid (haft massa symptom) och vågade testa för jag trodde det skulle vara pos. Mått illa, växtvärk, sendrag allt möjligt. Men tji fick jag! Äggdonation börjar närma sig. Håller tummarna att det går bättre för dig!
  • Längtar201981

Jag satte in ett två-dagars den 5/6, Bim 17/6

Jag klarar inte av att vänta på mens,

vill få ett litet svar innan. Tog ett test nu som visar ett svagt streck.

Tog ägglossningssprutan den 1/6. Finns det en risk att den påverkade testet eller kan detta gått vägen så här långt?

• mmichaela
    LLW skrev 2019-06-12 18:05:54 följande:
    Första omgången tog jag gonal, men fick bara ut 5 ägg och inget blev befruktat. De gjorde inte icsi då som de borde gjort. Andra och tredje gången fick jag menopur, andra gången blev det 9 ägg, tre till frysen och ett till mig. Inget tog sig. Tredje gången blev det bara ett färskförsök och det är den jag ruvar på nu. Tänker att jag testar dag 14 ja! Då är min mens 5 dagar sen, om jag kommer så långt.

Tänk på att första gången för många är lite av en försöksomgång, läkarna måste hitta medicineringen som passar bäst för just dig. Hoppas verkligen du är en av dom lyckliga som klarar det på första dock :) har du några frågor finns det så himla mycket samlad kunskap och erfarenhet här, så fråga på!
    Då gör jag så, jag frågar på så får du (eller någon annan) svara på det du kan och vill, haha.

Bara 5 ägg, är inte det ganska många ändå? Eller i alla fall tillräckligt. Jag hade nu i tisdags 6 på ena sidan som var "på god väg" och 2 på andra sidan, ska göra nytt ultraljud på fredag.

Vad är icsi?
    Vet man varför äggen inte tar sig?
    Vad är ett färskförsök? 

Förstår att det är precis som du säger, försöksomgång, men jag ställer siktet högt. Tack för att du hoppas! 

Ovissheten är ju det jobbiga, finns det något "fel" hos dig eller din kille? Hos oss är "allt som det ska", vilket nästan känns ännu jobbigare... Kanske man bara säger nu, men ändå... 

Visst skrev du att du var på dag 12 idag? Då är det ju dags jättesnart! Håller tummarna och du måste rapportera här så fort du vet! Spännande ju, inte sluta hoppas!
  • cutepoison
    mmichaela skrev 2019-06-12 21:02:35 följande:

Då gör jag så, jag frågar på så får du (eller någon annan) svara på det du kan och vill, haha.

Bara 5 ägg, är inte det ganska många ändå? Eller i alla fall tillräckligt. Jag hade nu i tisdags 6 på ena sidan som var "på god väg" och 2 på andra sidan, ska göra nytt ultraljud på fredag.

Vad är icsi?

Vad är ett färskförsök? 

Förstår att det är precis som du säger, försöksomgång, men jag ställer siktet högt. Tack för att du hoppas! 

Ovissheten är ju det jobbiga, finns det något "fel" hos dig eller din kille? Hos oss är "allt som det ska", vilket nästan känns ännu jobbigare... Kanske man bara säger nu, men ändå... 

Visst skrev du att du var på dag 12 idag? Då är det ju dags jättesnart! Håller tummarna och du måste rapportera här så fort du vet! Spännande ju, inte sluta hoppas!

Förlåt att jag lägger mig i och svarar, men fick också ut 6 ägg första omgången och 5 ägg denna gång och då såg de 16 blåsor på UL..... Så det är väldigt lite eftersom chansen att de ska befruktas och dela sig som de ska inte är så stor (har ingen exakt siffra). Har flera vänner som gjort Ivf som n fått ut över 10 varje gång. Hört om de som får ut över 20!
  • Najo
    cutepoison skrev 2019-06-12 21:13:38 följande:

Förlåt att jag lägger mig i och svarar, men fick också ut 6 ägg första omgången och 5 ägg denna gång och då såg de 16 blåsor på UL..... Så det är väldigt lite eftersom chansen att de ska befruktas och dela sig som de ska inte är så stor (har ingen exakt siffra). Har flera vänner som gjort Ivf som n fått ut över 10 varje gång. Hört om de som får ut över 20!

Bara ett tillägg (lägger mig också i) bara för att man har många ägg på "g" betyder det inte att alla mognar samtidigt, det är också en parameter. Har du 6 ägg som mognar hyffsat synkat så de är tillräckligt mogna för att befruktas vid äggplock är det inte så dåligt. Här spelar din ålder in också. Ju yngre du är desto större chans är det att det är kvalitativa ägg.
  • LLW
    mmichaela skrev 2019-06-12 21:02:35 följande:

Vad är icsi?

Vad är ett färskförsök? 

Det du mätte på ultraljudet är äggblåsor, ibland kan de vara tomma så man vet aldrig hur många ägg man får ut baserat på äggblåsorna, men ett hum får man ju :) Jag tror läkarna brukar säga att de gärna vill att man får ut runt 10 ägg, så man inte blir överstimulerad men det ändå finns några att jobba med.

Icsi är när man injicerar en spermie i ett ägg, istället för att lägga dom tillsammans och låta spermien ta sig in i ägget på egen hand. Detta brukar man göra om spermieprovet är avvikande och man misstänker att dom inte är tillräckligt starka för att befrukta på egen hand.

Det kan finnas många olika anledningar till varför äggen inte utvecklas som dom ska, allt från att de är omogna vid äggplocket (plockade för tidigt tex) eller att spermierna var för dåliga. För det mesta får man tyvärr inte veta varför :/

Ett färskförsök, det vi brukar förkorta ET här inne (embryo transfer) är när du gör återföring av ett befruktat ägg som inte blivit fryst emellan. Alltså när du får tillbaka det 2-5 dagar efter plocket!

Om man inte gör ET så gör man FET (frozen embryo transfer) och det är när man återför embryon som blivit nedfrusna efter plocket, antingen för att man hade tur och fick många bra som man kan använda om inte färskförsöket funkar, eller för att man blivit överstimulerad och kroppen behöver återhämta sig innan man sätter tillbaka ett embryo.

Hos oss har de egentligen bara hittat småfel som egentligen inte behöver påverka. Mannen har något nedsatt spermiekvalitet och jag har en hjärtformad livmoder och förmodligen endometrios. Alltså ingenting man egentligen kan göra något åt :/

Är på dag 12 ja! BIM +3 än så länge men jag räknar med att den precis som sist jag tog lutinus kommer om 4 dagar. Har rätt mycket småblödningar hela tiden :( så det känns tyvärr rätt hopplöst! Men man vet aldrig. Hoppet är ju det som får en att fortsätta gång efter gång, år efter år!
Svar på tråden IVF maj 2019