LLW skrev 2019-06-12 21:20:53 följande:
Det du mätte på ultraljudet är äggblåsor, ibland kan de vara tomma så man vet aldrig hur många ägg man får ut baserat på äggblåsorna, men ett hum får man ju :) Jag tror läkarna brukar säga att de gärna vill att man får ut runt 10 ägg, så man inte blir överstimulerad men det ändå finns några att jobba med.
Icsi är när man injicerar en spermie i ett ägg, istället för att lägga dom tillsammans och låta spermien ta sig in i ägget på egen hand. Detta brukar man göra om spermieprovet är avvikande och man misstänker att dom inte är tillräckligt starka för att befrukta på egen hand.
Det kan finnas många olika anledningar till varför äggen inte utvecklas som dom ska, allt från att de är omogna vid äggplocket (plockade för tidigt tex) eller att spermierna var för dåliga. För det mesta får man tyvärr inte veta varför :/
Ett färskförsök, det vi brukar förkorta ET här inne (embryo transfer) är när du gör återföring av ett befruktat ägg som inte blivit fryst emellan. Alltså när du får tillbaka det 2-5 dagar efter plocket!
Om man inte gör ET så gör man FET (frozen embryo transfer) och det är när man återför embryon som blivit nedfrusna efter plocket, antingen för att man hade tur och fick många bra som man kan använda om inte färskförsöket funkar, eller för att man blivit överstimulerad och kroppen behöver återhämta sig innan man sätter tillbaka ett embryo.
Hos oss har de egentligen bara hittat småfel som egentligen inte behöver påverka. Mannen har något nedsatt spermiekvalitet och jag har en hjärtformad livmoder och förmodligen endometrios. Alltså ingenting man egentligen kan göra något åt :/
Är på dag 12 ja! BIM +3 än så länge men jag räknar med att den precis som sist jag tog lutinus kommer om 4 dagar. Har rätt mycket småblödningar hela tiden :( så det känns tyvärr rätt hopplöst! Men man vet aldrig. Hoppet är ju det som får en att fortsätta gång efter gång, år efter år!
Jaha okej, de har inte sagt något specifikt om den processen men killens spermier hade bra antal och rörlighet så antal att de inte gör icsi då.
Åh tack för svar på alla mina frågor!
Hm okej, jag förstår. Vad är lutinus för medicin och varför småblöder du? Är det klart blod eller brunt som i flytningar någon dag innan mens?
Ja det är ju det, man ska ha tur alltså! Hur länge har ni försökt?