• LLW

IVF hösten 2019

Hej!

Vi ska påbörja vår fjärde ivf i augusti/september. Det är alltid skönt att kunna skriva av sig och diskutera med andra som går igenom liknande, så häng gärna med i tråden så peppar och hjälper vi varandra under behandlingarna!

• Svar på tråden IVF hösten 2019
  • Anni888

Hej på er,

Precis hittat hit. SÅ glad för det!! Kort intro: sekundärt barnlösa sen 1,5 år och genomgår just nu vår första ivf. Äggplock igår. Hade 10 ägg på andra VUL i fredags men igår fick de ändå ut 16 (!) ägg. Blev förvånad, lite glad men ganska orolig för att det var lite många också. Beordrad vila för att undvika överstimulering. Igår låg jag på soffan, idag tog jag en lätt promenad men fick ganska ont därefter. Ni som gjort ÄP. Hur länge hade ni ont efteråt? Hur länge bör man ta det hellungt? Så orolig att jag inte får tillbaka något embryo denna månaden pga detta. Vore jobbigt, även om jag vet man får hoppas på frysen och senare cykel isf. Men ändå, såå inställd på insättning till helgen. Den mentala biten...ni vet.

• Mudcakemonster
    TashMash skrev 2019-09-11 13:00:33 följande:

ooj så jobbigt, jobbigt när man går runt och tänker på det och inte har något svar.

Hoppas du får något svar snart av kliniken.

Ja verkligen! Fick svar att idag var dagen då det tidigast skall synas nåt (rd12). Dom bad mig testa pånytt på veckoslutet. Urk...
  • Najo

Hej,

Ledsen idag. Första ivf- UL avklarat, 44 år och sista ivf försöket (första ggn med don spermier). Har 2 ivf barn sedan tidigare och lyckosamt skapade på första ivf försök.

Hur ska jag tolka läget idag jmf med ivf juni 2019? Se nedan. Ngn med liknande erfarenhet??

Juni ivf (bra resultat mht att jag är 44 år gammal):

Dag 7: första UL 5 blåsor - östradiol 1300. Ev avbryta vid andra ul diskuterades med läkare

Dag 9: andra UL 6 blåsor - östradiol 3300

Äggplock dag 14: 7 blåsor gav 7 ägg

Sept ivf (nu):

Dag 7: första UL 3 blåsor - östradiol endast 520!!! Ev avbryta vid andra ul diskuterades med läkare

Planerat UL dag 10 (nu på lö). Jag frågade om vi inte skulle avbryta redan nu men läkaren vill avgöra först på lö.

Ska jag ta ut ett neg besked i förskott eller finns det ngt hopp om att detta kan ta sig på 3 dgr??

• malinmalan
    Söderlund skrev 2019-09-11 15:53:10 följande:

Jag har för låg produktion av progesteron, konstaterades under utredningen. Frågade därför specifikt om detta vid första återföringen, då jag bara skulle ta till testdag. Den doktorn sa att det inte behövdes längre än så. Nu vid frysåterföringen hade jag en annan doktor men på samma klinik. Hon tyckte att jag skulle fortsätta med 2 tabletter/dag till vecka 9+0. Lite märkligt! Men just för att jag legat lågt i progesteron förut.

Kollar man Lutinus på FASS rekommenderas det 30 dagar till efter plus, och det blir ungefär till vecka 9 för mig.

Knepigt att läkare på samma klinik säger olika! Går du privat eller landsting?

Hoppas hoppas att de kan tänka sig att ge mig recept på lutinus ett tag till, om det t.o.m står 30 dgr på FASS borde de ju inte vara omöjliga.. någon som har erfarenhet av denna fråga på just Sahlgrenska?

Ska ringa imorn tänker jag men hade vart intressant att höra någon annans erfarenhet innan :)
  • MALinneaH
    Anni888 skrev 2019-09-11 15:54:28 följande:

Hej på er,

Precis hittat hit. SÅ glad för det!! Kort intro: sekundärt barnlösa sen 1,5 år och genomgår just nu vår första ivf. Äggplock igår. Hade 10 ägg på andra VUL i fredags men igår fick de ändå ut 16 (!) ägg. Blev förvånad, lite glad men ganska orolig för att det var lite många också. Beordrad vila för att undvika överstimulering. Igår låg jag på soffan, idag tog jag en lätt promenad men fick ganska ont därefter. Ni som gjort ÄP. Hur länge hade ni ont efteråt? Hur länge bör man ta det hellungt? Så orolig att jag inte får tillbaka något embryo denna månaden pga detta. Vore jobbigt, även om jag vet man får hoppas på frysen och senare cykel isf. Men ändå, såå inställd på insättning till helgen. Den mentala biten...ni vet.

Hej!

Vi är också sekundärt barnlösa sedan 3 år med en son på 5 år. Jag hade äggplock i fredags men kommer inte få någon återföring pga överstimuleringsrisk. Så jag hoppas på många fina blastocyster till frysen! Imorgon får jag veta hur många som klarade kvalitetskraven och därmed fryses in.

Vad spännande för er! Hur tyckte du sprutandet gick? Hade du mycket ont under plocket?

Jag tömdes på 40 blåsor så det var ett dunderplock kan man säga Gjorde delvis väldigt ont under plocket men den mesta tiden ändå uthärdligt med morfin och lugnande i kroppen. Jag var glad att det var en fredag för jag var helt slut lördag och söndag. Låg ner i princip hela tiden. Hade väldigt ont när jag gick snabbare än myrsteg och kunde inte ha vanliga byxor. På måndagen var det som en tvärvändning och kändes nästan som att jag var återställd. Gjorde ont när jag tryckte hårt på magen (och gör fortfarande lite) men blir mindre för var dag. Jag fick ordination att inte träna hårt (puls) på 1-2 veckor. Hade jag inte fått det rådet hade jag nog kunnat ge mig ut på en löptur nu känns det som. Men jag lyssnar på de som kan och tar det lugnt

Jag förstår att du är inställd på återföring, man vill ju bara köra på när man väl satt igång! Jag håller tummarna för att du får det!

Uppdatera gärna hur det går med äggen
  • Anni888
    MALinneaH skrev 2019-09-11 17:43:22 följande:

Hej!

Vi är också sekundärt barnlösa sedan 3 år med en son på 5 år. Jag hade äggplock i fredags men kommer inte få någon återföring pga överstimuleringsrisk. Så jag hoppas på många fina blastocyster till frysen! Imorgon får jag veta hur många som klarade kvalitetskraven och därmed fryses in.

Vad spännande för er! Hur tyckte du sprutandet gick? Hade du mycket ont under plocket?

Jag tömdes på 40 blåsor så det var ett dunderplock kan man säga Gjorde delvis väldigt ont under plocket men den mesta tiden ändå uthärdligt med morfin och lugnande i kroppen. Jag var glad att det var en fredag för jag var helt slut lördag och söndag. Låg ner i princip hela tiden. Hade väldigt ont när jag gick snabbare än myrsteg och kunde inte ha vanliga byxor. På måndagen var det som en tvärvändning och kändes nästan som att jag var återställd. Gjorde ont när jag tryckte hårt på magen (och gör fortfarande lite) men blir mindre för var dag. Jag fick ordination att inte träna hårt (puls) på 1-2 veckor. Hade jag inte fått det rådet hade jag nog kunnat ge mig ut på en löptur nu känns det som. Men jag lyssnar på de som kan och tar det lugnt

Jag förstår att du är inställd på återföring, man vill ju bara köra på när man väl satt igång! Jag håller tummarna för att du får det!

Uppdatera gärna hur det går med äggen

• Anni888

Ojdå @MALinneaH. Tryckte iväg lite tidigt.

Håller verkligen tummarna för fina blastocyster för din del då!! Och tack för att du delade med dig av din erfarenhet, jag får nog acceptera detta tillstånd och ta det lugnt några dagar till minst. Är ju så svårt tänker jag att veta vad som kommer från äggplock och vad som kommer från Lutinus som jag börjat med nu. Har förstått att den kan ge endel biverkningar med. Vi har preliminär insättning på söndag så hoppas känna mig piggare till dess.

Själva sprutandet tyckte jag gick ok, blev skullen och trött men mådde helt ok. Plocket gick också helt ok tycker jag, var ju tacksam för lugnande medel. ?? Men kändes mer på den sidan där det var flest ägg.

• Ölandstoka
    Anni888 skrev 2019-09-11 15:54:28 följande:

Hej på er,

Härligt med så bra resultat :)

Jag är inte på ivf nummer två. Första gången var jag nästan helt återställd dagen efter plocket. Nu hade jag plock i måndags och är fortfarande jätteöm, är soffläge 100% för min del. Men jag pratade med en sköterska idag och hon sa att man inte kan förvärra ev överstimuling med att jobba eller röra lite på sig. Det viktiga är att dricka ordentligt och hålla koll på vikten och lyssna på sin kropp :)
  • Anni888
    Ölandstoka skrev 2019-09-11 20:26:41 följande:

Härligt med så bra resultat :)

Jag är inte på ivf nummer två. Första gången var jag nästan helt återställd dagen efter plocket. Nu hade jag plock i måndags och är fortfarande jätteöm, är soffläge 100% för min del. Men jag pratade med en sköterska idag och hon sa att man inte kan förvärra ev överstimuling med att jobba eller röra lite på sig. Det viktiga är att dricka ordentligt och hålla koll på vikten och lyssna på sin kropp :)

tack, fint att höra att fler hänger i soffan och det inte är något konstigt med det. :) bra tips också med vatten och vågen tror jag. Tycker det är så svårt att bara känna av symtom med allt som hänt och händer i kroppen. Ett annat tips jag fick idag var att urinen inte skulle vara för koncentrerad för då samlas vattnet man dricker på fel plats i kroppen. :) Hoppas du mår bättre snart!!
  • Banana84
    Ölandstoka skrev 2019-09-11 14:54:36 följande:

Det blev sju ägg. Ett omoget men alla andra sex befruktade! Är nästan mållös. Förra gången var två omogna och två blev befruktade av fler än en spermier, så bara tre som växte normalt. Nu var det här nyheter från igår, äggen hade nog bara precis blivit befruktade, hon visste inte vad status var idag men hoppas massor att det finns en fin välmående blastocyst åt oss på lördag!

Hur känner du inför plocket imorgon? Det kommer att gå bra :)

Åh så bra med 6 befruktade ägg! Hoppas på fina blastisar till er :)

Jag är rätt nervös inför äggplock, hoppas det inte gör för ont och att vi får ut fina ägg
Svar på tråden IVF hösten 2019