• LLW

IVF hösten 2019

Hej!

Vi ska påbörja vår fjärde ivf i augusti/september. Det är alltid skönt att kunna skriva av sig och diskutera med andra som går igenom liknande, så häng gärna med i tråden så peppar och hjälper vi varandra under behandlingarna!

• Svar på tråden IVF hösten 2019
  • Anni888
    Banana84 skrev 2019-09-11 22:28:09 följande:

Åh så bra med 6 befruktade ägg! Hoppas på fina blastisar till er :)

Jag är rätt nervös inför äggplock, hoppas det inte gör för ont och att vi får ut fina ägg

åh, lycka till med plocket imorgon! Kom ihåg att andas djupt, be om mer smärtstillande om du behöver och tänk på att det är över fort! Såklart upplever alla olika men om det hjälper något så tyckte jag det var helt ok! Det kommer gå fint! :)
  • Banana84
    Anni888 skrev 2019-09-11 22:39:08 följande:

åh, lycka till med plocket imorgon! Kom ihåg att andas djupt, be om mer smärtstillande om du behöver och tänk på att det är över fort! Såklart upplever alla olika men om det hjälper något så tyckte jag det var helt ok! Det kommer gå fint! :)

Tack, jag hoppas på det bästa! :)
  • LinneaWookie
    Anni888 skrev 2019-09-11 15:54:28 följande:

Hej på er,

Precis hittat hit. SÅ glad för det!! Kort intro: sekundärt barnlösa sen 1,5 år och genomgår just nu vår första ivf. Äggplock igår. Hade 10 ägg på andra VUL i fredags men igår fick de ändå ut 16 (!) ägg. Blev förvånad, lite glad men ganska orolig för att det var lite många också. Beordrad vila för att undvika överstimulering. Igår låg jag på soffan, idag tog jag en lätt promenad men fick ganska ont därefter. Ni som gjort ÄP. Hur länge hade ni ont efteråt? Hur länge bör man ta det hellungt? Så orolig att jag inte får tillbaka något embryo denna månaden pga detta. Vore jobbigt, även om jag vet man får hoppas på frysen och senare cykel isf. Men ändå, såå inställd på insättning till helgen. Den mentala biten...ni vet.

Jag hade ont första dagen (alltså samma dag som ÄP), men sen kändes det lugnt, och då gjorde det ändå svinont denna gång jämfört med första. Det enda jag undvek första veckan var bad och sex, men kunde annars leva som vanligt. Men det är väl olika för alla, jag fick bara ut 6 ägg så ingen risk för överstimulering i alla fall. Hoppas det går bra allting <3 Jättebra med så många ägg!
  • LinneaWookie

Någon mer som plussat och är konstant orolig?
    Med två missfall i historiken känns det så oerhört hjärtskärande att veta att det kan hända igen. Magkänslan är bra men jag vet ju hur det var de andra två gångerna- allt kändes bra fram till ca vecka 7 då det började bli blodspotting/rosa i "lutinuskladdet" och sen gick det bara åt helvete från den punkten.

Nu är jag i vecka 5+4 och det känns ju att det händer saker (ilande känsla i livmodern då och då, ömma bröst, extrem trötthet) men har aldrig haft mer symptom än så och blev aldrig något illamående eller dylikt de andra gångerna heller. Vill bara få ett tydligt tecken på att allt går åt rätt håll- ÖNSKAR att jag kunde vakna med extremt illamående så jag får ett tecken på att denna gång vill det lilla krypet minsann stanna.

Hur ska man stå ut till vecka 12 när man kan börja slappna av? Har som längst kommit till vecka 10 innan, men då hade fostret dött redan i v7 (MA)....

Vet att det inte finns några svar på detta, vill bara skriva av mig.

Ha en fin dag allihopa <3

• Loviisa89
    LinneaWookie skrev 2019-09-12 11:17:08 följande:

Med två missfall i historiken känns det så oerhört hjärtskärande att veta att det kan hända igen. Magkänslan är bra men jag vet ju hur det var de andra två gångerna- allt kändes bra fram till ca vecka 7 då det började bli blodspotting/rosa i "lutinuskladdet" och sen gick det bara åt helvete från den punkten.

Nu är jag i vecka 5+4 och det känns ju att det händer saker (ilande känsla i livmodern då och då, ömma bröst, extrem trötthet) men har aldrig haft mer symptom än så och blev aldrig något illamående eller dylikt de andra gångerna heller. Vill bara få ett tydligt tecken på att allt går åt rätt håll- ÖNSKAR att jag kunde vakna med extremt illamående så jag får ett tecken på att denna gång vill det lilla krypet minsann stanna.

Hur ska man stå ut till vecka 12 när man kan börja slappna av? Har som längst kommit till vecka 10 innan, men då hade fostret dött redan i v7 (MA)....

Jag känner precis samma, har också haft två missfall innan, ett MF och ett MA. Har inte heller haft illamående varken de förra eller denna. Är nu i v 6+3. Har vul om 5 dagar, är sååå nervös och orolig :/
    Insta: Ivfskafunka
  • LinneaWookie
    Loviisa89 skrev 2019-09-12 11:37:38 följande:
    Jag känner precis samma, har också haft två missfall innan, ett MF och ett MA. Har inte heller haft illamående varken de förra eller denna. Är nu i v 6+3. Har vul om 5 dagar, är sååå nervös och orolig :/
    Åh då är vi i precis samma sits- mitt första var ett MF och mitt andra var ett MA (senaste i slutet av maj).
    Man vill ju bara kunna slappna av, man vet att det är bättre att ta det lugnt osv oron finns där hela tiden.
    Statistiken säger väl ändå på något vis att det är större chans att det går bra för varje gång som går, känns som att det inte KAN gå fel varje gång. Men samtidigt litar man inte på sin egen kropp efter alla misslyckade vändor.

Håller alla tummar för dig att det går bra på ditt VUL <3 <3 <3 Jag har mitt den 30/9.
  • Söderlund

Här har du en till!

Ett missfall i bagaget i vecka 7+3 efter att vi hade fått se ett hjärta slå på ultraljud i vecka 6+6. Är i vecka 5+6 nu och är totalt livrädd... Känns som att gå på minerad mark, varje dag går så sjukt långsamt och jag förstår inte hur jag någonsin ska kunna känna mig trygg i graviditeten? Vill egentligen bara spola förbi dom här första veckorna vilket också känns skittråkigt, inte nog med att det ska vara svårt att bli gravid, man är helt skadad så man kan inte njuta av en graviditet heller... Nej usch.
  • LinneaWookie
    Söderlund skrev 2019-09-12 11:57:55 följande:
    Här har du en till!

Ett missfall i bagaget i vecka 7+3 efter att vi hade fått se ett hjärta slå på ultraljud i vecka 6+6. Är i vecka 5+6 nu och är totalt livrädd... Känns som att gå på minerad mark, varje dag går så sjukt långsamt och jag förstår inte hur jag någonsin ska kunna känna mig trygg i graviditeten? Vill egentligen bara spola förbi dom här första veckorna vilket också känns skittråkigt, inte nog med att det ska vara svårt att bli gravid, man är helt skadad så man kan inte njuta av en graviditet heller... Nej usch.
    Nej men gud jag fattar precis!!!
    Blev samma som sist, total lycka vid plus men sen kommer känslorna tillbaka och man minns hur det slutade förra gången.
    Allra första gången kändes det så himla bra (jag var naiv och tänkte, varför skulle det INTE gå?), andra gången var jag redan lite skadad och var mer försiktig med att ta ut lyckan i förskott, men föll ändå i samma fällor efter nån vecka...Typ skaffa alla roliga appar, gå med i roliga FB-grupper, berätta för alldeles för många vänner och så vidare....

Denna gång har jag inte ens berättat för mina föräldrar (inte ens att jag gjort återförande)- har bara berättat för min allra närmaste kollega på jobbet  som täcker upp för mig i receptionen när jag går till kliniken- hon vet att jag plussat, och även en kompis till som vet hela min resa och som frågade mig härom dagen hur det gått (kunde inte hålla mig då). Men annars tänker jag hålla mig med att berätta ens för de närmaste förrän jag förhoppningsvis går in i vecka 12.

Som du säger, varje dag känns som en evighet......
  • Ölandstoka
    Banana84 skrev 2019-09-11 22:28:09 följande:

Åh så bra med 6 befruktade ägg! Hoppas på fina blastisar till er :)

Jag är rätt nervös inför äggplock, hoppas det inte gör för ont och att vi får ut fina ägg

Hur gick det idag? :)
  • Aryzza

Jag med, v 5+2. Mina symptom kommer ungefär varannan dag så jag varannan dag mår nästan som vanligt och varannan dag har ont i livmodern, mår jätteilla och är trööööööött. Känns lite bättre på de dagarna symptomen är men de andra dagarna är hemska. Har aldrig plussat innan så inga missfall i bagaget men hu, kan inte ens tänka mig hur jobbigt det är. Har ultraljud 1 oktober (v 9) och vet inte hur jag ska kunna vänta tills dess på att få veta om där är något.
Svar på tråden IVF hösten 2019